Unconfigured Ad

Collapse

DLG Nybegynnerspørsmål.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ArneH
    • Dec 2009
    • 1562

    #1

    DLG Nybegynnerspørsmål.

    Det ser skikkelig artig ut med DLG, og kan tenke meg å prøve meg. Men det en del saker jeg lurer på: Kontroll av høyde og sideror: Jeg ser på rcgroup at de monterer en fjær på høyde og sideror. Og at disse styres med en wire eller tynn pianotråd. Altså pullsystem. Er det da meningen at rorene skal stå med utslag bort fra piloten når flyet sendes avgårde?
    For meg ser det ut til at fjæren holder sideroret utover fra han som kaster. Stemmer det, eller er det jeg som ikke skjønner bæret? Har aldri hatt en modell med Pull-System.
    Jeg ser at folk bruker LIPO batterier i modellene, det må jo være bra for å spare vekt. Er det da vanlig å bruke en volt regulator i mellom batteri og mottager? 7,4 volt er jo ikke bra å koble rett på mottageren, men jeg ser også at noen bruker en BEC. Hvordan kobler dere sammen mottager og batteriet? Eller er det greit å bruke et 6v NIMH for å få tyngde i nesen. Selv om det er relativt tungt.
    Det finnes ikke dumme spørsmål, sies det. Og håper noen kan hjelpe en fersking med grunnleggende DLG.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #2
    Originally posted by ArneH
    Det ser skikkelig artig ut med DLG, og kan tenke meg å prøve meg....
    Velkommen i klubben!

    ....Kontroll av høyde og sideror: Jeg ser på rcgroup at de monterer en fjær på høyde og sideror. Og at disse styres med en wire eller tynn pianotråd. Altså pullsystem. Er det da meningen at rorene skal stå med utslag bort fra piloten når flyet sendes avgårde?
    Det finnes mange løsninger på overføringer til halerorene og de fleste har både fordeler og ulemper.
    I begynnelsen ble DLG'ene bygget med svake hale bommer som flekset mye når du kastet - for å kompensere for denne bøyingen så ble det standard å montere styringen til sideroret slik at den motvirket denne uønskede effekten.
    I dag er bommen mye stivere og denne kompensasjonen er ikke like viktig (unntaket er når du bruker fjær).

    Pushrod's:
    Pushrods er stive i begge retninger og du vil ikke trenge en fjær - ulempen er - knekker du halebommen så må du i mange tilfeller bytte hele strømpa og ståltråden.

    Pull m/fjær:
    Bruker du derimot pull og en G-streng (til en gitar) som fjær så vil denne være for myk for å holde igjen roret akkurat i det du kaster og det er derfor viktig å få montert den slik at fjæra presser roret i den retningen det vil naturlig bøye seg i et kast og at Pull lina holder igjen og kompenserer for bøying.

    Effekten av bøyelig bom på høyde roret er minimal men siden man ønsker rask respons (og i enkelte ganger store utslag) på dette roret så går flere produsenter over til "all moving" ror.
    Når hele rorflaten er bevegelig så kan det oppstå uheldige effekter (flutter m.m.) når modellen har høy hastighet i det den kastet. Hvis du ser på modeller med en slik løsning så ser du også en enorm kraftig fjær som holder igjen roret for å få det stivt nok.

    Pull-Pull:
    Flere har gått vekk fra dette siden dette krever veldig mye plass rundt servoene og har en tendens til alltid å være slarkete / ut av trim.

    Jeg mener Pushrod's eller pull m/fjær er de beste løsningene.


    Jeg ser at folk bruker LIPO batterier i modellene, det må jo være bra for å spare vekt. Er det da vanlig å bruke en volt regulator i mellom batteri og mottager? 7,4 volt er jo ikke bra å koble rett på mottageren, men jeg ser også at noen bruker en BEC. Hvordan kobler dere sammen mottager og batteriet? Eller er det greit å bruke et 6v NIMH for å få tyngde i nesen. Selv om det er relativt tungt......
    Vekt er sjeldent et problem hvis du bygger en moderne DLG etter boka og den vil i alle tilfeller kreve ekstra vekt i nesa.
    Det er nok av andre ting som kan feile så jeg pleier å si "keep it simple", bruk f.eks GP sine GP35AAA NiMH batterier som fungerer aldeles utmerket i alle modeller.


    I alle tilfeller vil jeg anbefale å gå til anskaffelse av Rado Carbon Art sine DLG filmer og eller "Building-Clinic" - her vil du finn svar på det meste og en film forklarer mer en 100 000 ord.....

    men lurer du på noe så er det bare å spørre

    Legger ved en liten "DLG porno video" slik at jeg kan friste deg enda mere....

    Last edited by Quadrocopter; 07-06-10, 14:55.

    Comment

    • ArneH
      • Dec 2009
      • 1562

      #3
      Takk skal du ha! Da var det ikke så komplisert som jeg trodde. Grunnen til at jeg spør, er at jeg er så heldig at jeg kan få en liten 1 meters Neon til selvkost. Det er en kontakt som vil gi meg en for at jeg skal prøve. Dette er en liten Russisk sak med kun høyde og sideror kontroll. Vet at det kan bli en bedre modell med balanseror, men artig å få prøve meg med denne. Så får jeg se om jeg blir bitt av basillen og vil gå videre, (regner med det).
      Min lille Neon er i støpen nå, så jeg venter utålmodig på postmannen. Kan nok ta sin tid i og med at den kommer fra Russland. Les mer om Neon her: http://owl-composites.com/neon.php
      Attached Files
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment

      • ArneH
        • Dec 2009
        • 1562

        #4
        Ja disse filmene er ren porno. Nå er ikke jeg noen guttunge lenger, så jeg var litt skeptisk til kasteteknikken. Men etter hva jeg har lest meg til, er diskos kast det som tærer minst på skuldre og andre vonde ledd. Med min størrelse og styrke skal jeg nok greie å få skikkelig fart på en DLG, selv om jeg har skjønt at mye ligger i teknikken.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment

        • bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

          #5
          Oi!! Neon er en nydelig liten sak. Har lyst på en selv. Tror ikke nødvendigvis at det er noe automatikk i at det blir bedre med balanseror. Hvis modellen er bygd for høyde/sideror, så funker det sikkert fint det. Jeg bruker lipo og regulator. Ikke for å spare vekt, men det gir meg vanvittig med flytid mellom ladingene.

          Her er en tråd om flyet på rcgroups. Sikkert mye å lære der.
          Mini-Review "Neon" - the 1m hand launch model you always wanted but could not get DLG Hand Launch Gliders & F3K
          Last edited by bad scientist; 07-06-10, 11:40. Reason: link
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment

          • ArneH
            • Dec 2009
            • 1562

            #6
            Jeg får se hvordan det går med å ta inn dette prøveeksemplaret. Neon bygges av et par entusiaster, og ikke av et stort firma. Så det kan ta tid å få de levert. Men hvis disse gutta får opp produksjonshastigheten, burde det være aktuelt å importere flere. Nå er det venteliste, men de kommer til de som har bestilt.
            Skal høre med Oleg hvordan det går med produksjonen, og hvor de ligger an i løypa for tiden.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment

            • Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

              #7
              Siden Neon er en liten å lett "1 meter" utgave som bruker strøm gjerrige D47 servoer så kan du bruke mindre batterier - 200-240mA funker greit.

              Post et referat når du har fått den i lufta.

              Comment

              • Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

                #8
                Ja - diskos metoden er vesentlig snillere mot kroppen - og du trenger faktisk ikke løpe men bare ta en lett piruett.

                Men husk - som med alle andre fysiske utskeielser så husk at en liten oppvarming kan være forskjellen mellom suksess og katastrofe....

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

                  #9
                  Har prøvd litt, blant annet var det ok å bruke fotobatterier til Canon. Disse holdt vel 3,4V...? Forutsetter en RX som takler det. Jeg bruker den mikroskopiske Penta5 som er 3gram tror jeg. Men etter hvert ble det de små nikkel-sakene på rundt 300mAh (husker ikke helt).
                  Jeg letta min DLG i halen, kanskje 7-8 gram og klarer meg uten vekt i nesa.
                  Slipper du for seint belaster du halen mye, så mye at den kan ryke på svake modeller. Pegen skal "glippe" av fingrene, ellers drar modellen avgårde sidelengs med mye stress på halen. Da har du for godt grep...
                  Og ja; oppvarming er svært viktig. De første kastene tar du uten piruetter, og høyde får du mest av god teknikk og ikke fra rå kraft.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  • ArneH
                    • Dec 2009
                    • 1562

                    #10
                    Takker for hyggelige og raske svar. Har fått vite at min Neon er ferdig i støpen. Og at de er klare til å sendes til forhandler i Tyskland, som sender de videre. Må nok vente en stund til ja.
                    Er det et sted i nærheten av Oslo, hvor folk flyr DLG? Hadde vært artig og sett hva det dreier seg om "live" før jeg kaster meg ut i det.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment

                    • Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

                      #11
                      Originally posted by ArneH
                      ......Er det et sted i nærheten av Oslo, hvor folk flyr DLG? Hadde vært artig og sett hva det dreier seg om "live" før jeg kaster meg ut i det.
                      Ta kontakt med meg så tar vi en tur ut til f.eks Ekeberg sletta en dag det ikke regner .
                      Så kan du få prøve et par kast.

                      -Frank-

                      Comment

                      • ArneH
                        • Dec 2009
                        • 1562

                        #12
                        Høres bra ut! Sender deg en PM når jeg har sjekket kalender osv..
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment

                        Working...