Announcement

Collapse
No announcement yet.

Longshot 3 spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fra side 11 og utover i denne fila ( dette er for en mini så du kan kanskje gå fra 2.5cm til 3 cm lengde på fjæra)

    Comment


    • #17
      Da har min LS-3 endelig fått flydd litt og jeg kan konstatere at jeg trenger hjelp med alt fra kastetknikk til flyteknikk. Dette med å fly uten motor er fortsatt en litt merkelig or rar opplevelse, men jøss det er artig.
      I kveld hadde jeg en liten time med flyving fra en liten gressplett, vel det ble veldig mye kasting men ikke særlig lange flukter. Det var merkelig vanskelig å holde denne i lufta synes da jeg. Mine flukter holdt seg stadig på 40-45sek og jag fant ikke noe løft noen plasser og det var tilnærmet null vind. Lengste flukt var rett under minutten

      Jeg bemerker meg at flyet ofte i kastet skjærer til venstre, hva er dette et tegn på? Slipper for sent?
      Neste ting er at jeg oppfatter at flyet "på toppen" staller, nesen dropper og at jeg mister en god del høyde på dette, prøver å kompansere med litt nedror på toppen med blandet resultat. Tror nok at det er en del å gå på vedr trimming av flyet og.

      I tillegg til alt annet lurer jeg på tips til mod av peg (som har løsnet), hvordan fester man denne på beste måte og om det finnes alternativer til å feste canopylås. Min CF stang jeg har limt fast har nå løssnet 2 ganger.

      Dette var gøy, tips mottas takknemlig!

      Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #18
        Ringer deg i morgen.
        Last edited by Quadrocopter; 06-09-10, 20:08.

        Comment


        • #19
          Ang. peg'en så er det kun epoksy som gjelder! du må ikke finne på og putt inn noe annet lim!!

          lag hullet i vingen ca 1/2 mm større enn peg'en.
          Puss godt rundt hullet i vingen (på karbonlappen på over og undersiden) puss også godt rundt peg'en

          sett inn peg'en der du vil ha den og tett igjen på undersiden med tape.

          Bland 30 minutter epoksy (IKKE 5 min og helst ikke 15min), fyll så lim inn i mellom pgegen og inn i vingen (bruk en nål til å presse limet ned i sprekken - den skal fylles helt opp)
          Legg så litt lim rundt peg'en slik at det bygger ca 1mm fra vingen og opp på peg'en.
          La også lime flyte utover karbonlappen på vingen (er limet tykt så ta hår føneren og varm forsiktig - når epoksy blir varmt så flyter det som vann - pass på at du bygger opp kanten oppover pegen igjen etter du har brukt føneren.)

          Når dette har herdet en 3 timer så tar du vekk tapen på undersiden å lager en tilsvarende kant opp på pegen der også (+ lim utover lappen)

          Dagen etterpå sliper du dette ned slik at det føles glatt som en "kvinnerumpe" - bruk 240 korn og slutt med 1200 vannpapir

          Har festet en 8-10 peger på denne måten å de har aldri løsnet.
          Last edited by Quadrocopter; 06-09-10, 20:19.

          Comment


          • #20
            Reparare hengsling på LS3

            Et (1) julekast ble det i dag, det endte i isen og hengsling til et balanseror røyk...
            Hva er foretrukker måte og reparere med her?
            Tenker meg å tape med blenderm eller lignende. Ka dokker tru?

            Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #21
              Originally posted by Propepperell View Post
              Et (1) julekast ble det i dag, det endte i isen og hengsling til et balanseror røyk...
              Hva er foretrukker måte og reparere med her?
              Tenker meg å tape med blenderm eller lignende. Ka dokker tru?
              Dro du til for hardt i kastet?

              Dette skjer med jevne mellom og fikses greit på følgende måte:

              Tape, nei - prøv å unngå tape særlig helt bak på balanserorene der det er maksimalt med krefter fra servoen - det ender som regel med at tapen løsner osv....

              På oversiden av vingen ser du sikker to linjer ca 10-15mm på hver sin side av der det har sprukket - det du ser er den originale stripa med glassfiber som er brukt til hengsling

              Puss forsiktig med 120-240 korn sandpapir på denne stripa (begge sider av der det har revnet) og ca 10mm forbi der revningen slutter - dette er for å få en litt ru overflate slik at limet sitter bra.
              Husk å vask/tørk av området med alkohol (blårens eller rødsprit) for å fjerne de siste restene av smuss og fett.

              Fest balanseroret til vingen hel bak ved rota med en liten tape slik at den holder seg riktig på plass.
              Tape også balanseroret fast fra undersiden slik at den ikke bøyes ned når du jobber.

              Så klipper/kutter du ut en ca 20mm bred strimmel i en eller annen glassfiber duk (helst rundt 40-60 gram) - har du mulighet til å klippe denne strimmel en slik at den havner 45 grader på vevingen så blir hengslingen enda sterkere.
              Pass på når du klipper/kutter glassfiber at du håndterer den ytterst forsiktig - det er veldig lett og dra i fiberne slik at stykke deformeres - du vil alltid få noe deformering men dette kan du rette opp når duken ligger på vingen

              Legg strimmel på et glatt underlag å fukt den med tynnflytende epoksy ( 30 minutter epoksy som er varmet opp til en ca 40 grader)

              Gå tilbake til vingen å legg på et tynt lag med epoksy der du har pusset.

              Legg forsiktig glassfiber duken slik at den dekker riften, bruk fingrene til å "klappe" den på plass slik at det ikke blir noen bobler og at den ligger jevnt - du kan også trekke å dra i den slik at det blir estetisk riktig.

              Bruk tørkerull til å fjerne overflødig epoksy - ikke stryk men trykk forsiktig punktvis 90 grader mot duken.
              Det skal ikke være tørt for epoksy men den skal heller ikke flyte.

              Når stripa ligger der den skal så tar du en vanlig gjennomsiktig plastpose (brødpose / fryse pose.....), klipper denne opp slik at det bare blir ett lag plast.
              Legg denne slik at den dekker glassfiberstrimmelen/epoksy pluss minst en 5-10 cm på hver side.
              Snu vingen å la området du har limt ligge på et helt rett underlag - fordel en 1/2 - 1 kilo med vekt slik at vingen klemmes bra mot underlaget ( Enkel måte å lage denne vekten på er å fylle en brødpose med 1kg sukker eller tilsvarende og knytt igjen i enden av brødposen (den skal ikke knytes helt inne men ute ved åpningen) du kan dermed forme og fordele innholdet i posen slik at du får jevnt trykk over hele flaten)

              La det hele "hvile" natta over og neste dag vil du se at du har fått en sterk og nydelig hengsling.


              Har fikset rifter i hengslingen på denne måten hos meg og mange av de andre som bruker LS og resultatet blir helt topp.

              Phuuu den ble lang - God Jul
              Last edited by Quadrocopter; 24-12-10, 23:05.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Phuuu den ble lang - God Jul
                Er litt åndpusten etter den stilen, men takk
                Når du skriver flapsen så mener du vel balanseroren?

                Vet ikke helt hva som skjedde i kastet, sto på isen, kastet var forsiktig og føltes ok men flyet dro av gårde ca 1,5 over isen og når jeg skulle "redde" dagen ble det litt mye høtderor, en pen wingover på 3 m høyde og så rett i isen som sagt...
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Propepperell View Post
                  Når du skriver flapsen så mener du vel balanseroren?(
                  Jepp


                  .

                  Comment


                  • #24
                    Er det oss det er feil på Frank, som bruker jula til å skriver på forumet og å reparere fly?
                    Er såvidt igang med reparsjonen, men er fæl julaforkjølelse gjør at jeg gruer meg for å gå ned i den kalde kjelleren / Hobbyrommet...
                    Jeg tenkte på en ting. Er det dumt å vurdere å ikke lime en hel stripe langs hele riften? Tenkte på det med å spare vekt. Kan man feks legge 5cm GF, 5 cm uten og så videre, eller risikerer man flutter da?

                    På forhånd takk, som vanlig.

                    Peter
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Propepperell View Post
                      ....Jeg tenkte på en ting. Er det dumt å vurdere å ikke lime en hel stripe langs hele riften? Tenkte på det med å spare vekt. Kan man feks legge....
                      Hadde ikke giddet det - den totale vekta av ca 2x30cm 40g GF blir ikke mer en 0.25 gram + 1-2 gram epoksy.

                      Comment


                      • #26
                        10-4.
                        Da gjør jeg som sjefen sier!
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Propepperell View Post
                          10-4.
                          Da gjør jeg som sjefen sier!
                          he he - det blir noe griseri og kliss i alle tilfeller (trolig mindre hvis du legger en stor stripe)

                          Lykke til og god bedring

                          Comment


                          • #28
                            Sikkert et dumt spsm, men det er du vel vant ved fra meg.
                            Blir ikk en slik GF/Epoxy hengsling veldig stiv og hard?

                            Peter

                            Ps. 4'C i hobbyrommet...
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Propepperell View Post
                              .....Blir ikk en slik GF/Epoxy hengsling veldig stiv og hard?......
                              Nei, hvis du bruker en tynn GF duk (f.eks 60 eller aller helst 40 g/m2) blir den bli identisk med den du har i dag.
                              Hvis du også er påpasselig med å tørke vekk epoksy fra GF duken akkurat der den bøyer seg (på over og underside!) så blir hengslingen enda mykere.

                              Comment


                              • #30
                                Hvis hengselet blir litt stivere en ønskelig, så går det an å file vekk overflødig epoxy på hengselet med en sånn liten Dremel pusseskive i metall. Uten dremel, vel å merke! Det er bare å trekke skiva langs hengsel-lengden på undersiden. Dette funker bedre enn å brekke den løs, for da er det fort gjort å ryke gf-fibre. På Binaryen jeg satte sammen i sommer, så fulgte det faktisk med enn sånn en.
                                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                                Steinar B Johansen
                                Lillehammer mfk

                                Comment

                                Working...
                                X