Unconfigured Ad

Collapse

Binary III på benken!!!:)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Binary III på benken!!!:)

Etter den femte store reperasjonen endte min gode gamle LongShot på 312 gram,( løft med knærne!!) og til og med kona forstod at en dlg er sesongvare hvis den brukes riktig. Ny sommer krever ny dlg. Jeg har brukt mye tid på å kikke på fly i denne prisklassen, målt og veid, googlet vingeprofiler og mange andre ting jeg strengt tatt ikke har peiling på, men fornuften tapte til slutt, og det ble det flyet jeg likte best. Jeg ble forelsket. Kanskje det finnes andre til samme pris som er marginalt bedre, som kan leveres i oktober 2013 hvis du bestiller nå, men jeg Måtte bare ha det.
    Nå har jeg det

Byggeprosessen ser ut til å kunne bli litt mer knotete, da den er litt mer komplisert, balanserorservoer skal for eksempel sitte i poden, og ikke i vingen, jeg vurderer å droppe de kjempetunge (1gr) karbonstengene til høyde og side og heller gå for pull/spring løsning, det blir min første "all moving stab" på horisontal, og vingefestet krever en hel del planlegging for å få det til på første forsøk.
    Mitt første spørsmål er angående servovalg.
    Ryggmargsreflekesn sier selvsagt Dymond 47 round bout, men jeg er litt i tvil...
    De er lette og sterke, men det hersker tvil om specsene faktisk stemmer. Ingen som har målt dem har klart å få dem til å trekke de 1,2 kiloene de hevder å trekke. Dessuten er det snakk om at de drifter litt ved temperaturendringer. Og det er litt slakk i drevet.
    Jeg vurderer også Hitec 45. Små og fine, nok krefter. Men hvis de senterer like dårlig som hs55, så er det uaktuelt.
    Futaba har også noen fine, men de havner på 9 gram, og ganget ned fire, så er det nesten 16 gram mer enn Dymond sine...Jeg liker å bygge lett..
    Forslag mottas med takk. Prioriteringslisten min kronologisk er slik:
    Under 7 gram.
    God sentrering.
    Lite slakk i drevene
    Lite, eller ingen termisk drift
    1 kg eller mer i trekk-kraft
    Hastighet.
    Strømtrekk.
    Pris
    Også tenker jeg også at jeg kanskje ikke nødvendigvis MÅ ha samme servoer til alle flater..?
    På høyderor er sentrering viktigst. Balanseror trenger mer krefter, da de er digre og også fungerer som flaps.
    Sideror trenger å kunne holde igjen i kastet, men har utover det liten belastning...Sentrering er kult uansett hvilket ror det er snakk om.. Jeg tenker høyt igjen..
    Pris er nederst på lista, så alle forslag er velkommne.
    Jeg vil aller helst klare å holde vekta på summen av servoene så lavt som mulig. Under 25 gram. Helst lavere.
    Help!
    Last edited by bad scientist; 22-06-10, 00:29. Reason: Fjerning av trippelkonsonanter.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk
  • Ja9
    • Dec 2002
    • 572

I min FW4.2 ( som også har alle 4servoer i poden) bruker jeg Dymond D47 til høyderor og Hyperion DS09 på balanseror.
    Har absolutt ingen dårlige erfaringer med Dymond servoene.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

Comment

• villain
      • May 2009
      • 30

I min Binary III har jeg brukt Futaba S3114 på høyde/sideror og Futaba S3154 Digital på balanseror.
      Monterer du servoene så langt frem som mulig, behøver du knapt bly i nesen

Mvh
      Rune
      Mvh
      Rune

Comment

• Laserboy
        • Mar 2005
        • 152

Hitec HS45HB servoene blir av pcm.at (de som lager Flow 5 og div.Fireworks) anbefalt pga sin gode sentrering
        Med HS45 må du bruke regulator, da de tåler maks 6V, evt bruke 4,8V batteri.
        Bruker du D47 sammen med en mottaker(Fasst 6106HFC eller Spektrum 6250) som tåler mer enn 8,5 volt,
        vil du kunne bruke de uten regulator, da D47 tåler 9V.
        Skal du bruke under 6 volt på D47, kan det bli litt lite på balanserorene.....
        Flere i klubben min har samme flyet som deg, og det flyr fint og tåler røff bruk.
        Lykke til med valget av servoer.........

mvh
        Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
        Saint-Exupéry

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Høyde / Side (pull-pull eller pull med vanlig fjær):
          - Dymond D47 (4,7g)

Balanse:
          - Graupner C 261 (8g)
          - JR/Graupner DS 281 (9g)
          - Dymond D60 (9g)

Bruker du en kraftig fjær på "all moving høyderor" så kan du vurdere en kraftigere servo her.
          FW4.2 min har en meget(!) kraftig fjær på høyde roret som styres av en D47 - dette er på grensen til hva D47 tåler og du bør bytte servoen minst 1 gang i året.
          På LongShot 3 som har en mer normal fjær fungerer D47 helt perfekt.

Har du mulighet så unngå digitale servoer.

Velger du Dymond D47 + D60 har en mottaker som tåler det så kan du bruke 2celle LiPo direkte på hele systemet uten bruk av andre komponenter som kan feile (regulatorer etc.)
          Last edited by Quadrocopter; 22-06-10, 09:13.

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Villain, Hvor mye veier din?
            Quadra... Jeg bruker uansett 7,4 lipo, men jeg bruker en biiteliten gws esc som step down. Hvorfor skal jeg unngå digitale? Vekt, strømtrekk, eller noe annet? Jeg vurdrer hs45 på side og balanse, og den digitale utgaven på høyde.
            Sånn jeg ser det, så er god sentrering på høyderor det aller vigtigste. Hvis balanseror eller sideror er litt upresise, så flyr du litt rundt..noen ganger til høyre, andre, til venstre. greit nok, den skal jo uansett styres. Men hvis høyderoret ikke sentrerer skikkelig, eller drifter litt når servoen blir litt varm, så bruker du all konsentrasjonen på å trimme modellen hele tiden. Et seilfly skal fly rett, og det skal gjøre det hele tiden. I alle flight modes!
            Then again.. Hvis jeg går for pull/spring på R/E, så trenger jeg jo ikke tenke på sentrering i så stor grad....
            Mye å fundere på..
            D 47 4,7 gram
            Alle de andre..8-9 gram
            Ganger fire, så er det er 12-16 gram forskjell. Ganske mye det når man prøver å komme under 270 gram.

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• villain
              • May 2009
              • 30

Min veide 300g ferdig bygd. Er 2 andre i klubben som også har bygd binary III, og de veier det samme.
              Vi har brukt futaba servoer på 7,7g alle sammen. Tror du skal være heldig om du klarer og komme under 270g, men
              rundt 280g tror jeg er mulig hvis du bruker D47.

Mvh
              Rune
              Mvh
              Rune

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by bad scientist
                Quadra... Jeg bruker uansett 7,4 lipo, men jeg bruker en biiteliten gws esc som step down. Hvorfor skal jeg unngå digitale? Vekt, strømtrekk, eller noe annet? Jeg vurdrer hs45 på side og balanse, og den digitale utgaven på høyde.
                De sluker strøm selv når de ikke er i bruk og strøm har du ikke nok av.
                En regulator fungerer helt greit, men for min del prøver jeg å redusere antall "ting" som kan feile til et minimum.

Alle servoene som er nevnt i de siste innleggene her har en presisjon som langt overgår det du trenger så jeg hadde ikke hengt meg opp i dette.
                Ganske mye det når man prøver å komme under 270 gram.
                Det er av og til greit å ha en ultra lett DLG men Norske værforhold krever som regel mer tyngde, og det er kun på en stille seinkveld DLG min er tom for ballast. (ikke uvanlig å fly med en totalvekt 300-310g)

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

Bestemte meg for servoer natt til fredag Bestilte 4 stk protech b1049 av www.teknisk-hobby.no Fikk dem i postkassa i dag! Kjapt levert!

De er lettere, billigere, og sterkere enn d47, så vi får se hvordan det går Fåt testet dem på rx enda, men de kjennes faste og fine ut.
                  Vingen er straks ferdig, og jeg har god fremdrift, synes jeg. Den er mer plundrete å få sammen enn Longshoten, og bruksanvisningen er ikke noe å skryte av, så jeg er glad det ikke er min aller første modell. Jeg kommer fortsatt til å ha 270 gram som mål, enten det er realistisk eller ikke, og har planer for ballastering. Gleder meg fælt til å få denne i lufta!

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

Da har jeg satt sammen alt av vinge, ror og forsterkninger. Før radioutstyr så er jeg nå på 204 gram. Rask hoderegning på det som skal inn er...20 gram servo, 20 g batteri, 9 g mottaker. Runder av til 50 gram...254...Hvis jeg skal nå målet mitt på 270 har jeg altså 16 gram til å feste skiten, minus rorhorn og støtstenger (mindre enn 3 gram) Tror jaggu jeg skal klare å havne under 265 hvis jeg fortsetter å bygge like analt som jeg har gjort så langt...
                    Det kan godt hende at jeg kan trenge ekstra vekt på litt vindfulle dager, men det hjelper meg ikke i død luft, så derfor bygger jeg så lett jeg kan, og ballasterer når jeg må. Dessuten har jeg en syk glede av å bygge lett. Sånn er jeg bare.
                    Jeg bygger lett for å fly, ikke tungt for å kræsje.

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• RTL
                      • Aug 2009
                      • 30

Originally posted by bad scientist
                      Bestilte 4 stk protech b1049 av www.teknisk-hobby.no Fikk dem i postkassa i dag! Kjapt levert!

De er lettere, billigere, og sterkere enn d47, så vi får se hvordan det går Fåt testet dem på rx enda, men de kjennes faste og fine ut.
                      Har du noen formening om servoene fungerer tilfredstillende? Regner med du ikke har fått testet sentrering enda. Jeg er spent på hvordan disse fungerer.

Jeg holder selv på med en Peak Hobby Ice-Fire II der alle fire servoene skal inn i kroppen. Kjøpte meg 4 stk HS-45MB men disse virker veldig store.

Comment

• bad scientist
                        • Oct 2006
                        • 1506

Originally posted by RTL
                        Har du noen formening om servoene fungerer tilfredstillende? Regner med du ikke har fått testet sentrering enda. Jeg er spent på hvordan disse fungerer.

Jeg holder selv på med en Peak Hobby Ice-Fire II der alle fire servoene skal inn i kroppen. Kjøpte meg 4 stk HS-45MB men disse virker veldig store.
                        Jeg kan godt ta en sammenlikning i kveld, jeg har et par 45-mb liggende. Vurderte også de, men syntes de ble litt store ja, og litt tunge.

Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Hva endte den opp på?

Comment

• bad scientist
                            • Oct 2006
                            • 1506

Først så endte den opp på 276 gram, men jeg likte ikke følelesen av vingefestene, så jeg dremlet de ut, støpte nye hardpoints og, vips, så var vi oppe på 299! Epoxy og finhakket glassfiber er tunge greier gitt, men nå sitter det.
                            Etter å ha flydd et par timer med den, (jomfrutur i god vind i går) så plager ikke vekta meg i det hele tatt. Den flyr så sakte jeg vil, og så fort jeg vil, den penetrerer godt i motvind, og blir med opp av spurveflatulens. Jeg elsker flyet, og leder meg til å få fintrimmet det og bli godt kjent med egenskapene.

Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

Comment

• RTL
                              • Aug 2009
                              • 30

Så da er du fornøyd med protech-servoene?

Comment

Working...