Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av DLG - skal jeg kjøpe ny eller brukt ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av DLG - skal jeg kjøpe ny eller brukt ??

    Det er en del diskusjon rundt det å kjøpe brukt DLG - de som har meninger om dette kan legge dem inn i denne tråden
    Last edited by Quadrocopter; 10-01-11, 16:46.

  • #2
    Jeg anbefaler ingen å kjøpe dlg brukt. For det første så er en dlg et evig vedlikeholdsprosjekt, og da er det alltid en fordel å vite hvordan den er satt samen. F
    or det andre, så er en dlg sesongvare, hvis den blir brukt riktig.
    For det tredje, så er det ikke så mye jobb å smelle den sammen, ihvertfall hvis man har et par fly under beltet.
    For det fjerde, så blir mye av monteringen bestemt av personlige preferanser.
    For det femte, så er de ikke så dyre uansett.
    for det sjette så lukter de godt rett ut av boksen, akkurat som et par nye sko, eller en ny bil.
    For det syvende ..bla bla bla...
    Brukte dlg`er er allerede mer eller mindre brukt opp av tidligere eier, og kommer til å knekke på minst mulig ønskede tidspunkt. Hvis du absolutt må ha en mini dlg og på ingen måte gidder å sette den sammen på egenhånd, så tilbyr jeg meg herved å gjøre det for deg.
    Kjøp en, pakk med elektronikken og send den, så limer jeg den sammen. Du betaler porto, jeg spanderer lim.
    Hvis admin blir frelst på dlg, så antar jeg at viruset sprer seg rimelig fort
    Straks har vi Rcdlg.no, med alle de andre grenene innen rc som underfora!
    Last edited by Quadrocopter; 10-01-11, 16:44.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Originally posted by bad scientist View Post
      Jeg anbefaler ingen å kjøpe dlg brukt............
      Kjøpte en Fireworks 4.2 Carbon Lite brukt av Quadro, som er fjorårets NM-modell og er mye mer fornøyd med den enn min nyeste Long Shot 3 -flyr skjorta av den på alle måter. Under NM i F3K i år var det flere som stilte til start med det du da vil kalle utdaterte modeller, som fex Fireworks III, som er fra året før igjen, altså '08. Og her snakker vi Norges beste DLG-piloter. Selv stilte jeg med en ny og en brukt. Den brukte løfta meg 3 plasseringer i 2.omg.

      Har litt vansker med å forstå hva du mener med evig vedlikeholds prosjekt -lader, strammer vingeskruer og legger i rett ballast om det trengs og det er det. Er ingen jeg kjenner som vedlikeholder DLG'ene sine annet enn å stramme til vingene og evt.bytte en servo i året om man er uheldig. Jeg vil si null vedlikehold om man ikke hilser kraftig på moder jord i ett kjør. Men da vil jeg heller kalle det reparere og ikke vedlikeholde.

      Har bestilt og venter en Fireworks 5 Flow fra PCM når den er klar nå i januar. Tom, dvs uten innredning, koster den ca.5400,- inn til Norge. Så har du SALpeter som koster 6000,-, Steigeisen ligger på ca.5000,- osv osv osv. Jeg velger kalle dette rimelig dyrt, jeg, men..

      Men for all del -å starte for enten å sjekke ut om dette er noe en liker og/eller er ute etter noe som er enkelt å få i lufta og ikke trenger mye plass, noe jeg forstår veldig godt folk gjør, slipper man mye billigere unna enn hva jeg har nevnt over. Dette er markedets beste modeller for de av oss som konkurrerer i F3K og som gjerne har flere modeller og vil ha de beste i konkurranse sammenheng det fort blir dyrt. Selv begynte jeg med DLG uten tanke på F3K og hadde noen sagt til meg da jeg kom til å stille til start i konkurranser ville jeg ledd meg skakk.
      Starta fordi det virka som en utrolig fin måte å fly på uten de store plassbehovene. Men ett kast og vips..hekta
      Last edited by Quadrocopter; 04-10-10, 16:19.
      Jo Skavhaug

      ..sånn ca..

      Comment


      • #4
        Originally posted by jotore View Post
        Kjøpte en Fireworks 4.2 Carbon Lite brukt av Quadro, som er fjorårets NM-modell og er mye mer fornøyd med den enn min nyeste Long Shot 3 -flyr skjorta av den på alle måter. Under NM i F3K i år var det flere som stilte til start med det du da vil kalle utdaterte modeller,..........
        Selvfølgelig flyr en brukt fw bedre enn en ny Ls. Du sammenlikner to fly i hver ende av skalaen. En brukt ferrari vil i de aller fleste tilfeller kjøre bedre enn en splitter ny lada.
        Med sesongvare, så mener jeg ikke at den blir utdatert, men hvis været, jobben og kona tillater det, så får min mest brukte dlg mellom seks og tolv timer ren flytid i uka, og da varer den ikke så mye mer enn en sesong før den begynner å vise gode tegn på slitasje. Krasj eller ikke. Gjentatte kast på 45 meter+ sliter på laminering i vinge, siderorsservo, overføringer osv. 150 sånne i uka, og flyet får begrenset levetid. Hvis jeg hadde solgt longshoten min fra forrige sesong hadde jeg følt at jeg snøt kjøper.
        Binary 3 som jeg har flydd gjennom denne sesongen begynner å vise tegn på fartstid, selv om den er blitt behandlet pent. Bortsett fra i kastene da..
        Fw5, Stobel og Salpeter er absolutte toppmodeller, og ikke akkrat gode eksemler på billige nybegynnermodeller.
        Ikke mange andre grener innen rc der du kan konkurrere internasjonalt med utstyr ti under ti høvdinger, er det vel?
        En kompis av meg kjøpte en brukt KiSAL, som i og for seg var en svært bra modell for et par år siden, og den døde etter ca 20 kast.
        Han kjøpte da en Topsky2, som er en forholdsvis billig modell, og har overlevd sesongen med den.
        Billigere en en brukt kisal, og langt mer holdbar... Den begynner forøvrig også å vise tegn på å ha blitt flydd mye, og er på en måte ikke fullt så stiv som den var. Han er forøvrig også hekta, og har bestilt en Fw5 til neste seong..
        Mitt poeng er at hvis man bruker èn DLG aktivt i løpet av en sesong, så vil det vise tydelige tegn på slitasje utover høsten, og kjøper man et brukt fly, så er det store tjanser for at det allerede har vært med en sommer eller to, og dermed er nærmere pensjonsalder enn konfirmasjon, for å si det slik. Jeg ville heller gått for en ny "billig", en en brukt dyr.
        Men jeg vil jo aller helst ha en ny dyr da..
        Last edited by Quadrocopter; 04-10-10, 16:18.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotore View Post
          Under NM i F3K i år var det flere som stilte til start med det du da vil kalle utdaterte modeller, som fex Fireworks III, som er fra året før igjen, altså '08. Og her snakker vi Norges beste DLG-piloter.
          Vel... fw3 ble fløyet i konkuranser i 06 og så den er i allefall fra da.. tipper den kom på markedet i 05 engang uten at jeg er helt sikker.

          Men fw3 er en veldig god modell. Han som styrer stikka vil ha mest å si for resultatet selvfølgelig. MEN en av grunnene til at du løftet deg såpass i andre omgang, kan være at du rett og slett "kom litt mere inn i det" men og at fw4.2 carbon er bedre enn ls-en i mye turbulent luft og vind. og det var mildt sagt rufsete forhold i nm, og da er fw4 et bedre fly med tanke på å penetrere vind o.l.
          Hadde det vært helt vindstille kan det være du heller hadde foretrukket ls-en, da den er veldig bra på å henge oppe i rolig luft, (etter hva jeg har forstått, forstått uten at jeg har fløyet den selv.)
          Har ikke funnet et fly enda som er best i alle forhold.

          Men er enig i at når man kjøper brukt må man se godt over flyet. Det kan nemmelig være små sprekker i karbonen (kropp/vinge) f, eks.
          Men det er ikke noe i veien for å kjøpe brukt om man bare inspiserer den først og ser at alt er i orden. Er den hel, så er den hel. Det er rimeligere, det er flyklart, men ser kanskje litt mere brukt ut.
          Last edited by ChristianAustenå; 28-09-10, 11:44.

          Comment


          • #6
            Mitt poeng er ikke når flyet kom på markedet, det finnes flere fly fra 04-05 som er utmerkede modeller. Det er hvor lenge den enkelte modellen har vært i bruk jeg snakker om. Supergee er fra 02-03 og er fremdeles en konkurransedyktig modell i gitte situasjoner. Men neppe hvis den er blitt flydd i 8 år.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              hehe.. skjønner det.
              Ville bare lage et poeng at man ikke trenge 6000 modeller for å hevde seg, det viktigste er at piloten kan fly bra. Selv om nye fly selvfølgelig har noen forbedringer som man alltid ønsker seg i gitte situasjoner.

              Men jeg er nok ikke så skeptisk til brukte fly. jeg kjøpte en fullcarbon sirius brukt av hammarskjold i sverige forrige sessong. Den holdt hele sesongen den, helt til jeg (rett før nm 09 startet) kastet den opp, ikke fikk kontakt med flyet (ting tyder på at jeg burde loddet volt reggen jeg satte inn istedefor å bare tvinne og teipe, har hatt litt symptomer på dårlig kontakt tidligere kast og.), og det datt i bakken og knakk bak vingefestet. Men det var min feil, jeg satte i batteri og volt reg.
              Poenget er at den var brukt av sveriges mest aktive og hardhendte menn. kast på ca 70meter, og konkurert nasjonalt og internasjonalt i en til 2 sesonger. den var fremdeles fint i stand den. litt slitatsje her og der, men ingenting stort. De største skadene kom på den når jeg skulle lande den i trær og greier.

              Så jeg synes ikke det er så farlig å kjøpe brukt. men se over at alt er ok, eller om noe bør fikses slik at det er med i vurderingen. Og gå over elektronikk om det følger med. Det er i alllefall min mening. Men det er vel nok av andre meninger og ute og går, hehe.
              Last edited by ChristianAustenå; 28-09-10, 17:45.

              Comment


              • #8
                Tilbake til utgangspunktet - Xilian ønsker en billig modell å komme i gang med.

                Som nybegynner vil den første modellen du går til anskaffelse av garantert vrakes i.l.a. relativ kort tid (prøv å feil tiden),
                modell nr 2 vil vare vesentlig lenger osv.

                Jeg ser ingen betenkeligheter for en nybegynner å gå til anskaffelse av en brukt modell fra en pilot som har litt erfaring - denne vil kanskje ikke holde topp nivå for selgeren men vil kunne gi utrolig mye glede til en nybegynner som en førstegangs modell (helt til den moses )

                En annen faktor er at en nybegynner ikke bør gå til anskaffelse av en toppmodell før etter at han har "brukt opp" minst en modell.
                Topp modellene lages mye tynnere / svakere enn noen intro modeller for å kunne yte maksimalt. Videre er mange av disse også mer "kilen" å fly ( må flys hele tiden..) i motsetting til den billigere klassen hvor DLG'en nesten fly seg selv.

                "Billig" modellene bruker som regel vesentlig tykkere/sterkere/enklere reparerbare materialer - Har utallige eksempler fra klubben hvor vi i år har hatt et rush av nye piloter som har kjøp LongShot3 etter noen dager ute på treningsområde har enkelte komme tilbake med et "vrak" av en DLG i en plastpose - et par timer på byggebenken så er bom/vinger lappet sammen igjen å klar til å brukes.
                Ok - den er noen 10 talls gram tyngre men hvem bryr seg om dette når man er på et nybegynner nivå!


                Det som etter min mening dessverre er nye verre er at enkelte selger unna noen modeller som er 3-4 år gamle og den gang de kom på markedet så var modellene definitivt ikke moderne.

                Disse modellene har så dårlige flyegenskaper at det dreper en hver lyst hos en nybegynner (trenger ikke å neven navn men det er ikke så lenge siden en velrenommert stor forhandler solgte noen greier som det var satt en pegg i vingen på å kalte det DLG...)

                Derfor - som nybegynner -kjøp gjerne en brukt modell (i mellom klassen fra en anerkjent produsent) fra en pilot som har flydd DLG en tid, da får du som regel en modell som har bra egenskaper og er velholdt og du vil ha mye fly glede med denne frem til den avgår med døden eller at du ønsker å ta steget videre.
                Last edited by Quadrocopter; 28-09-10, 22:06.

                Comment


                • #9
                  Helt enig i det copteret sier.
                  Topp konkuransemodeller er helt marginalt bygget opp. De skal være ultralette, stive, osv, osv. Det går på bekostning av styrke. de er designet for å fly, ikke krasje.
                  Kast med full styrke og feil tekninkk f. eks. eller rett og slett uheldige krasj, fører til større skader, enn på modeller som er litt mere robust bygget opp.

                  En anbefaling fra meg,( om du kan ta til takke med en ny modell, med litt leveringstid) er denne: http://hjz-model.idv.tw/eshop/en/pro...p?productid=90
                  Den kan fåes standardversjon 240$ og carbond d-box 330$.
                  Den er robust, (hel skum kjerne vinge), grei og bygge, flyr meget bra. Grei og repare om vingen skulle bli skadet.
                  Jeg har en to sånne (d- box versjon) og en salpeter. Salpetern flyr litt bedre, men tåler ingenting i forhold.

                  Enten det eller å finne en godt hold, brukt dlg, men er ikke alltid like lett å finne noen som selger akkurat når du vil kjøpe desverre.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ChristianAustenå View Post
                    ..helt til jeg (rett før nm 09 startet) kastet den opp, ikke fikk kontakt med flyet (ting tyder på at jeg burde loddet volt reggen jeg satte inn istedefor å bare tvinne og teipe, har hatt litt symptomer på dårlig kontakt tidligere kast og.), og det datt i bakken og knakk bak vingefestet. Men det var min feil, jeg satte i batteri og volt reg.
                    Poenget er at den var brukt av sveriges mest aktive og hardhendte menn. kast på ca 70meter, og konkurert nasjonalt og internasjonalt i en til 2 sesonger. den var fremdeles fint i stand den. litt slitatsje her og der, men ingenting stort. De største skadene kom på den når jeg skulle lande den i trær og greier.

                    Så jeg synes ikke det er så farlig å kjøpe brukt. men se over at alt er ok, eller om noe bør fikses slik at det er med i vurderingen. Og gå over elektronikk om det følger med. Det er i alllefall min mening. Men det er vel nok av andre meninger og ute og går, hehe.
                    Hallo, Christian og takk for sist! Godt årets Norgesmester er i farta -du fortjente gullet, for å si det sånn

                    Min første LS klarte jeg nesten det samme som deg godt ut i sesongen; lempa på og null kontakt..rett i bakken, såvidt jeg fikk den opp av plenen..vingen brakk tvert av, kevlaret ble most og bommen brakk tvert av. Årsak: glemte skru på senderen! At det er mulig..rimelig ånssvakt
                    Også hadde T&K ferie. Så da kjøpte jeg Frank sin, og han kaster omtrent som deg -som en kanon! Og den var helt fin, den, til tross for mange timer i lufta før jeg overtok den. Smelte sammen en ny LS på 2 dager da Frank hjalp meg pga NM nærma seg brutalt fort. Hadde ikke fått fløyet en eneste tur på 5uker og hadde maiden på både FW og LS dagen før NM, ca 2timer før dere kom på lørdagen. Så som du sier, jeg fant tilbake igjen iløpet av 1.omg og kom godt inn i det igjen + var mer selvsikker i 2.omg, lempa ivei FW 4.2 og angrer ikke på det. For under de forholda var det ikke tvil om FW var tingen istedet for LS for min del. Grunnen til jeg fløy LS i 1.omg var det var denne jeg var vant til fra før.
                    Men Bad Sci, Morten kom på 2.plass og fløy en LS3 med fjøsmekka ballastkammer, som er i andre enden av skalaen, som du sier og som tildels stemmer. Finnes værre DLG'er enn LS'en jeg ville putta helt i andre enden. Men LS heller mot den enden selv, er enig det, men flyr som en drøm i rolige forhold. Så som Christian sier er det piloten det kommer an på selv om det er greit å ha et par toppmodeller i stallen også, spesielt for forskjellige forhold. Christian, hadde ikke du og Lars Petter hver deres Predator II også, da? Lars Petter dro jo 3.plassen med den, hvertfall..og de er Long Shot kloninger fra Taiwan, dog med carb. D.box. Også et bevis på det er piloten som teller.

                    Oj, ser jo den ville kastevinden har løya endel og det fortsatt sol -ut og lempe
                    Last edited by hangman; 28-09-10, 13:10.
                    Jo Skavhaug

                    ..sånn ca..

                    Comment


                    • #11
                      Hei, og takk for sist ja. (og takk for hyggelige ord )
                      Predator 2 er gode modeller, de flyr veldig bra. Men de er og robuste, og rimelige. Og greie å reparere. Derfor anbefaler jeg dem. (og koster bare noen få dollar å få med en ekstra bom, om man ønsker å ha en i reserve) Er man ny er nok den eller en longshot jeg ville vurdert, om man da ikke fikk en bra modell brukt for en riktig pris.(godt holdt selvfølgelig).

                      Comment


                      • #12
                        Kan godt moderere meg jeg...
                        Jeg advarer herved på det sterkeste folk fra å kjøpe brukte dlg`er av undertegnede, da han er beryktet for å bruke opp flyene sine...
                        Forøvrig så er det vel ikke så lenge siden en fyr i statene fikk pall-plassering med en hjemmespikka mimi på en meter med kun høyde\side ror, hvis jeg ikke huske helt feil.
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bad scientist View Post
                          Jeg advarer herved på det sterkeste folk fra å kjøpe brukte dlg`er av undertegnede, da han er beryktet for å bruke opp flyene sine...
                          den er god, hehe..advarsel tatt til følge
                          Jo Skavhaug

                          ..sånn ca..

                          Comment


                          • #14
                            +1 for å IKKE kjøpe brukt dlg, been there done that.
                            I løpet av en ganske aktiv sesong, så har Topsky 2´en min fått ENDEL kast, småreparasjoner, dumme tomler og vær. Det er begrenset hvor lenge den holder med såpass stor belastning som et kast tross alt medfører.
                            Kan kanskje sammenlignes med å kjøpe en pent brukt GTI av en 18-åring, pen i lakken men...

                            Comment


                            • #15
                              Denne modellen er en bra DLG.
                              Prisen er ikke dårlig heller. 275 Euro leveret til døren i Danmark. Fra Rusland!!!
                              Krop som SALpeter, men 2,4 venlig. Vingen fræst skumkerne med AG profil. Flyver veldigt bra i blæsevejr og elsker ballast:
                              Akcent 2: http://www.ldmodels.com/En_Akcent_II.php
                              Og så bestemmer du selv hvilken farve du ønsker!!!!!

                              Modellen er solid, flyver som Predator kommer med færdig samlet vinge og færdigt CF-fæste for haleplan. Kan bygges på 2 aftner om du har en smule erfaring.

                              Ruben
                              Alle former for modelflyvning dyrkes med største førnøjelse...!
                              Husk 4.th Swinging Denmark F3K: www.swdk.dk

                              Comment

                              Working...
                              X