Unconfigured Ad

Collapse

50 eller 90 cm DLG informasjon og småprat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

50 eller 90 cm DLG informasjon og småprat

Nano'en er på gang den men grunnet en heftig influensa kule og 1 1/2 uke under dyna så har prosjektet stått stille.

Og som nevt over - det er ingen RTF /ARF. Selv etter at det meste er ferdigspikket så er det "mye" jobb som står igjen - alt er så fordømt smått og marginalt.....

Tror heller ikke Nano'en vil gi den store DLG fly opplevelsen - til det er den for liten.

Gå for en som minimum har 90cm i vingespenn, denne vil gi deg brukbar starthøyde og dermed vesentlig større mulighet til å plukke termikk. Dermed øker også fly-glede/bruksområdet og du ender ikke opp med 10 kast og rett inn i kjelleren....

Gjorde ett produksjons kutt av vinger i dag og jeg er relativt godt fornøyd med resultatet.
    Click image for larger version

Name:	IMGP1785.jpg
Views:	1
Size:	88.9 KB
ID:	627379

Og for de som vil vil ha en "Pico" versjon - her er et kutt av kroppsdelene i 50% av størrelsen - tror ikke man finner noen servoer etc som passer i denne

Click image for larger version

Name:	IMGP1777.jpg
Views:	1
Size:	64.7 KB
ID:	627380
    Last edited by Quadrocopter; 19-09-10, 22:11.
  • Ja9
    • Dec 2002
    • 572

jeg har bestilt ett par slike: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1218372
    Men det er over 1mnd leveringstid, så den blir gjerne ikke noe å satse på om du må ha ett fly nå.
    Man må også bestille min. 2stk.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

Comment

• hangman
      • Feb 2009
      • 339

Originally posted by xilian
      Ved nærmere ettertanke så er det vel ikke VELDIG
      hastverk heller... men hadde vært fint med en
      sak jeg kunne kjørt 4 minutter med til nærmeste fotballbane
      og tatt noen runder.
      Ikke for å ta motet fra deg på noen måte, men sesongen er jo over for året innen ca.1-2uker uansett -om det er for 2010 du tenker på å fly dlg, da; står daglig fra grisetidlig til kvelden og lemper dlg på Ekebergsletta (er vel kansje litt Vel ivrig, men..) og det er da noe termikk iblant enda, men det synger på siste verset for i år. Så armen får kjørt seg heftig om dagen, for å si det sånn.. Quadro kan nok bekrefte dette da vi ofte står sammen. Så det blir mange kast og lite løft selv for han som kan lukte termikk på ei mils omkrets med sin sinnsyke bobleteft. Man kan jo alltids bruke vindbølgene når det blåser ok, men det er jo litt annerledes enn skikkelige bobler.

Men se på det sånn: finner du ikke noe brukt asap kan du hvertfall få bygget deg en for 2011 sesongen og vårtermikken setter inn, selv om du har lite byggetid
      Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

Er vel lovlig seint ute ja. Men jeg tenkte kanskje det var greit å begynne kastetrening
        allerede nå jeg da.. Så slipper jeg begynne med det neste år.
        Og uansett er det jo en form for modellflyging dette også, og siden jeg da kan ta med
        doningen 5 minutter unna og fått brukt stikkene litt så er det fint.
        Men noe termikk forventer jeg ikke. Uansett skjønner jeg ikke noe av termikk.
        Hadde en Majko en gang i tiden. Godt det var motor på den, for å si det sånn
        Tom I. Arntsen

Comment

• ArneH
          • Dec 2009
          • 1562

Er nok i samme bås. Er akkurat ferdig med min Mini Topsky. Vil ikke miste motet, selv om det blir dårligere med Termikk. Er det vel alltids mulig å få lært seg å kaste. Er det noen som kommer til å være på Ekeberg til helgen? Hadde vært fint å sett hvordan de som kan kaste gjør det.
          Mini Topsky hadde vært noe for deg Tom. Liten og lett og ta med seg til nærmeste fotballbane.
          Last edited by ArneH; 20-09-10, 19:44.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• hangman
            • Feb 2009
            • 339

Termikk finner du ut av til våren og krafta på boblene da, spes med dlg, er jo som å fly inn i en usynlig vegg iblant med 300g ultralett kompositt og da veit du noe er på gang
            Enig hva du sier ang trene kasteteknikk; har brukt nesten hele sommeren på å få inn kastinga sånn noenlunde. Hadde det sittet før sesongen kunne jeg fått fløyet mer og kasta 90% mindre..
            Så det er et smart trekk av deg, spør du meg.
            Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• hangman
              • Feb 2009
              • 339

Originally posted by ArneH
              Er det noen som kommer til å være på Ekeberg til helgen? Hadde vært fint å sett hvordan de som kan kaste gjør det.
              Er der hver dag så sant det er vær til det.
              Står ved hyttene i sørenden av sletta (etter skolen ved Brannfjellskauen)
              Last edited by hangman; 20-09-10, 20:22.
              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• xilian
                Chief Executive Officer
                • Feb 2009
                • 6522

Originally posted by ArneH
                Mini Topsky hadde vært noe for deg Tom. Liten og lett og ta med seg til nærmeste fotballbane.
                Ja. Den ser fin ut. Vanskelig å bygge?
                Har jo lyst på Nanoen som Quad ordner med også da, men får jo nervøst sammenbrudd
                når jeg hører om ting som carbon roving og kevlartråd!
                Tom I. Arntsen

Comment

• hangman
                  • Feb 2009
                  • 339

Har sett Quad sin Nano i prototype og kan bare si den er helt sjefer!
                  Har testa den under i år og den flyr utrolig bra. Liten sak på 90cm spenn og 2 kanaler. Qs har balror, som gjør den mer "ekte", spør noen meg. Null nervøse sammenbrudd på den her, hvertfall:

Binary 900 is a micro DLG made with the latest Molded Inner Core Technique from Peak hobby. This new technique made the wing-loading as light as standard 1.5m DLGs. Using only 2 servos for control

PS! Thorbjørn&Kåres selger denne også (den er ikke lista opp på sidene men de fører den) Men siden du har hastverk og bor i Sandefjord regner jeg ikke med du vil kjøre til byen for å hente den, evt, når Elefun sender på 2-3 dager. Dessuten er T&K stengt noen dager nå og åpner igjen mandag 27.sept. Men her er linken uansett:

Last edited by hangman; 21-09-10, 07:17.
                  Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Mye greier å bygge denne da?
                    Fordelen med å IKKE ha balanseror er jo at det
                    er mindre sannsynlighet for at jeg gjør noe feil
                    Tom I. Arntsen

Comment

• Kyrre
                      • Feb 2009
                      • 2322

Har du sjekket Soaringusa.com? De har noen ganske komplette DLG'ere til en ok pris. Om de er no særlig tess har jeg ingen anelse om.

Comment

• hangman
                        • Feb 2009
                        • 339

Originally posted by xilian
                        Mye greier å bygge denne da?
                        Fordelen med å IKKE ha balanseror er jo at det
                        er mindre sannsynlighet for at jeg gjør noe feil
                        En kompis av meg bygde den på ei uke etter jobb og den flyr som en drøm -kastehøyden er upåklagelig + stabil som bare det. Han har 2 konkurranse dlg på 150cm i tillegg, og anbefaler Binary 900'en over en lav lest. Her kommer jo vingen ferdig osv, så det er ikke så store jobben med resten
                        Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by Kyrre
                          Har du sjekket Soaringusa.com? De har noen ganske komplette DLG'ere til en ok pris. Om de er no særlig tess har jeg ingen anelse om.
                          Hente en DLG fra USA blir fort veldig dyrt - frakte store kartonger over dammer koster penger!
                          (og mange av produktene de selger kommer fra Europa - det blir 2 ganger over dammen)

Comment

• ArneH
                            • Dec 2009
                            • 1562

Mini Topsky er ikke vanskelig å sette sammen. Bortsett fra at jeg måtte tenke en del for å få plass i den lille Cockpiten. Hvis du har små servoer og liten mottager og batteri er det veldig lett. Strevde en del med å finne et lite batteri, da formen på batteriene ikke passer i nesen på flyet. Ente opp med et lite NIMH Modellbilbatteri som passet perfekt. Men det har ikke kapasitet på mer en 150 Mah. Ser fremdeles etter små Batterier som passer i trange snuter.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

Comment

• ArneH
                              • Dec 2009
                              • 1562

Når vi er inne på Termikk. Var det noen av dere som var på Monolitten rundt, i Vigelandsparken på nyttårsaften? Det var skikkelig iskaldt, og det var en som hadde med en Bobolink DLG. Da det var som kaldest, dukket det opp noen bobler.
                              Artig å se hvordan hvor godt løft det ble på grunn av temperaturforskjellen som oppstod da den iskalde luften ble varmet opp av vintersolen. Jeg satser på å fly i hele vinter, selv om det ikke alltid blir så lange turer i luften.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

Comment

Working...