Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging / modifisering av DLG høyde og side ror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ombygging / modifisering av DLG høyde og side ror

    Har Flow samme halen som FW4.2?
    Jeg er ikke helt fornøy med halen på min Fw4.2, den ble ganske fort slarkete i høyderoret. Så jeg har bestilt ny ror for å montere på den.
    Har bestilt herfra http://bowings.co.uk.
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

  • #2
    jo:
    alle nye fly som leveres nå er den forsterkede utgaven. du kan lese mere om dette på pcm sine sider ganske høyt oppe på flow infosiden.
    Hva har Marcus sagt om egenskapene til flow-en når du har snakket med han? Etter som jeg har forstått er penetrasjon og fart en av de store forandringene fra tidligere fly. den har jo den kanskje raskeste vingeprofilen i f3k-greia. så den skal penetrere vind enda bedre en 4.2carbonlight som jeg har forstått.

    Ja9. hvordan vil du feste bowings halen på fw4-en? tenkte på pylon til stab-en, og riktig angrepsvinkel og slikt. blir jo noe mere vekt i halen vel?

    Comment


    • #3
      Ang montering av bowingshalen på Fw4.2 så avventer jeg litt til jeg får halen i posten, er endel leveringstid på disse.
      Med det må vel gå an å få tak i en brukbar pylon.
      Ang vekt så vekt jeg ikke om forskjellen blir så stor rorene fra bowings veier 6g for sideroret og 6,5g for høyderoret.
      Tror ikke orginalhalen på fw`en er så veldig my lettere.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • #4
        nei. tenkte på vekt av pylon og lim og forsterkninger for å få den til å sitte fast når man drar til i kastet.

        Comment


        • #5
          Orginal halen på Fw er ca 14g.
          Det er en kar på rcgroups som har bygget en Flow med bowings hale, og slik jeg forstod det så var dette en forbedring kontra orginal halen.
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment


          • #6
            så det, men han har også forlenget kroppen litt bakover, forstår ikke hvordan han har klart det uten å kompensere med vekt i nesa. men som jeg forstod var forbedringen at han synes orginalen var slarkete, slik at han ikke turte å kaste med full styrke.

            Comment


            • #7
              Originally posted by ChristianAustenå View Post
              så det, men han har også forlenget kroppen litt bakover, forstår ikke hvordan han har klart det uten å kompensere med vekt i nesa. men som jeg forstod var forbedringen at han synes orginalen var slarkete, slik at han ikke turte å kaste med full styrke.
              Det er nettopp det med slarken som plager meg på min Fw4.2. Jeg kan leve med noe gram ekstra vist jeg ender opp med ett haleoppsett som er tilnærmet slarkfritt.
              Vi kupper vist tråden her, jeg tenker jeg lager en ny tråd når halene kommer og jeg får tid til å gjøre modifikasjonen.
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by ChristianAustenå View Post
                jo:
                alle nye fly som leveres nå er den forsterkede utgaven. du kan lese mere om dette på pcm sine sider ganske høyt oppe på flow infosiden.
                Hva har Marcus sagt om egenskapene til flow-en når du har snakket med han? Etter som jeg har forstått er penetrasjon og fart en av de store forandringene fra tidligere fly. den har jo den kanskje raskeste vingeprofilen i f3k-greia. så den skal penetrere vind enda bedre en 4.2carbonlight som jeg har forstått.
                Supert, Christian; fikk svar på det idag uten å ha spurt, så det er knallbra den er forsterka

                Her er litt av hva han fortalte nå idag, her om dagen + noe fra litt tidligere. Dette svarer hvertfall på endel; 1.sitat er FW4.2 vs Flow:

                "After one year flying the fw5 in competitions I know that the fw5 is really better in every condition even at a lot of wind. Not even, it is a lot better than the fw4.2 under windy conditions. You just have to youse a little ballast. You can fly the fw5 lighter than the fw4.2 under windy conditions. The fw5 flies bigger distances and comes easier home under windy conditions."

                Dette sier jo litt om hvor bra den er:

                "You will be very happy with the fw5 I’m sure. I fly nearly every day and everytime I’m in the air with the fw5 I’m verry lucky about our new dlg. Now I fly nearly everywhere because the fw5 is quick manoeuvrable. So I fly from the parking space between the cars."

                Og her:

                "the fw5 is better than all our old planes under every condition. we improved the fw5 for one and a half year till we were satisfied with it. we have built 14 planes till we had a real better plane than the fw4.2"

                Han fortalte meg dette nå idag, da de anbefaler på sidene (men det vil bli endra nå) HS45HB på alle ror, utenom sideroret som er for D47/X31/FS31 og vi har prata litt om digitale servoer i Flowen osv:

                "We had bad experiences with the digital HS5045HB on the elevator because of the spring. The usual HS45HB are ok but not the best. after one year the gear gets weak. But you can use them, we did it also. Now we changed again back to the graupner c261 and the ds281 and the atlas servos 09 AMD."

                Tror jeg gleder meg Veldig til å få mine, jeg

                Jo
                Last edited by hangman; 10-11-10, 14:52.
                Jo Skavhaug

                ..sånn ca..

                Comment


                • #9
                  Belastningen på høyderor servoen er et kjent problem på FW4.2 ( FW5 siden de bruker samme hale) og Steigeisen siden de bruker den enorme fjæra til å dra motsatt vei.
                  Hvordan man kan få "slark" i denne løsningen forstår jeg ikke - det som av og til har vært et problem er sentreringen som kan varierer p.g.a. at servoene som brukes ikke greier å dra fjæra ordentlig.
                  Husker ikke i farta men jeg målte trekket med en fiskevekt og trekket i fjæra tilsvaret en ganske stor "rugg" (lurer på om det lå rundt 1-1,5 Kg)

                  Digitale servoer har vært bannlyst siden tidene morgen i høyderors løsningen, og igjen ligger årsaken til at fjæra trekker omtrent det de små servoene kan dra og selv i hvile stillingen (nøytralt ror) drar de digitale servoene omtrent maksimalt med strøm.....

                  Fikk vel lurt inn en DS261 til halen på 4.2'en til slutt og den hadde kraft i bøtter å spann.....

                  Egentlig er digitale servoer generelt noe crap i DLG'er
                  Last edited by Quadrocopter; 10-11-10, 18:09.

                  Comment


                  • #10
                    Ang slark i Fw halen, så må jeg gjerne spesifisere litt.
                    Jeg ahr absolutt ingen problemer med slark i " servoretningen", men problet mitt er i den lille karbonstangen som høyderorshalvdelen tres på. Tror det er gjort litt forbedring her på Flow halen, men bla. lengre karbonstang.
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Digitale servoer har vært bannlyst siden tidene morgen i høyderors løsningen, og igjen ligger årsaken til at fjæra trekker omtrent det de små servoene kan dra og selv i hvile stillingen (nøytralt ror) drar de digitale servoene omtrent maksimalt med strøm.....

                      Fikk vel lurt inn en DS261 i halen på 4.2'en til slutt og den hadde kraft i bøtter å spann.....

                      Egentlig er digitale servoer generelt noe crap i DLG'er
                      Jepp, er futt nok i halen på 4.2'n etter deg, ja Noen som vil kjøpe 3stk HS45HB + 3stk HS5045HB ? Får vel bytta inn de 3 sistnevnte hos Elefun da de er undrveis, så bruker jeg HS45HB til noe indoor-tjafs..

                      Blir ikke billig med 6 x C261..men men..billigere enn å strippe gear i lufta og mose Flow..

                      Jo
                      Jo Skavhaug

                      ..sånn ca..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ja9 View Post
                        Ang slark i Fw halen, så må jeg gjerne spesifisere litt.
                        Jeg ahr absolutt ingen problemer med slark i " servoretningen", men problet mitt er i den lille karbonstangen som høyderorshalvdelen tres på. Tror det er gjort litt forbedring her på Flow halen, men bla. lengre karbonstang.
                        OK, regnet med det var noe rundt der...

                        Det er ingen hemmelighet at halerorene til PCM som baserer seg på balsa/carbon-fleese definitivt havner i kategorien "ferskvare" og har en levetid som i bestefall tilsvarer en god norsk sommer.
                        Alle som handler en PCM burde ta med et par sett med halefinner.

                        Høyderorene tåler ikke at du f.eks bommer på en wing-grab og DLG'en faller skrått bakover og treffer med høyde/sideror først....
                        Jeg forsterket min (ehh - Jo sin) med å stikke inn en metall stang i hullet for så å legge på noen dråper med den tynneste sakte herdene CA'en du finner (ikke ultratynn Flash for den herder før den har kommet ut av flaska).
                        Du lager da en ny sleeve i halen - den blir en 0,2g tyngre men vesentlig sterkere,
                        Last edited by Quadrocopter; 10-11-10, 14:32.

                        Comment


                        • #13
                          Et annet bra tips ang servoer er å gå for utstyr (servoer og mottaker) som tåler 2 celle LiPo (9V) da oppnår man nesten dobbel kraft og hastighet fra vanlig 5V og slipper ekstra feilkilder som regulatorer osv...
                          Last edited by Quadrocopter; 10-11-10, 16:37.

                          Comment


                          • #14
                            Egentlig er digitale servoer generelt noe crap i DLG'er
                            Hvorfor er de dét?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 2Can View Post
                              Hvorfor er de dét?
                              Sluker strøm samme f... hva du gjør.

                              Comment

                              Working...
                              X