Vel, da har jeg med god hjelp av bad scientist fått tatt møydommen på Flow´en min og startet 2011-sesongen med DLG =)
Og som seg hør og bør, så starter jeg byggebloggen med jomfruturen først.
Minus to grader på Lillehammer, lettskyet og igrunn ganske pent vær. Klokka nærmer seg tre og arbeidsdagen er like lang som tålmodigheten min. Hjemme på bordet står det en helt ferdig FW5 og frister meg over evne, eneste unnskyldningen for ikke å ta jomfruturen, måtte være at bad scientist ikke kunne ha vært med. En dårlig unnskyldning, men allikevel en unnskyldning. Senderen er fulladet, flightpacken er fulladet og jeg har sjekket og dobbeltsjekket at jeg ikke blir medlem av hverken høyde-, side- eller balanserorsklubben.
Heldigvis tar BS telefonen når jeg ringer. Og han har tid til å bli med! Så da er det bare å lempe inn de mest nødvendige tingene: -sender, fly og kaffekopp. Kaffekoppen er utelukkende ment for transportetappen.
På sørsiden av Håkons Hall er det en egnet plass, det er brøytet og passe romslig for en kjapp test. BS sender flyet avgårde med noen forsiktige håndkast, vi får justert utslaget på høyderoret og trimmet litt. Det flyter pent avgårde, snilt som bare dét.
Det er vindstille, og på tide å prøve et forsiktig kast. Bortsett ifra høyderoret, så er resten trimmet visuelt. Det ser rett ut og oppfører seg deretter. Tar tak i peg´en og snur meg ganske så rolig rundt og slipper det avgårde. Kjære vene, så utrolig lettvint å få det opp!! Helt lydløst piler flyet oppover, en liten dose dykkror på toppen resulterer i en myk avrunding. Første ordentlige flytur er igang, fremdeles like snilt men atskillig mer responsivt ved litt input. Noen klikk på høyderoret så ikke nesa peker nedover, for det er null problem å plukke opp fart (for å si det pent).
Må innrømme at jeg er over middels nervøs når jeg flyr den inn for landing, men det er det egentlig ingen grunn til. Går akkurat dit jeg vil, flyter pent selv når det går sakte, staller litt i "gangfart".
Tar i litt mer på de neste kastene, men det er glatt på bakken og tenker som så at det vil nå være forjævelig å tryne på tur rundt. Bedre å ta det med ro, kjenne etter hva som skjer, følge med på flyet og trimme litt underveis. Når jeg kommer til det sjette kastet, så bestemmer jeg meg for å prøve å fly det litt og se hva som skjer. Det flyter og flyter og flyter og flyter...skal det ikke snart ned??? Står der og gliser, ratter litt rundt, plukker opp fart og gir mer input. Det skal neimen ikke mye til for å bli tryggere på stikkene, ingen unoter så langt jeg kan bedømme, oppfører seg helt eksemplarisk rett og slett. Responsen er det heller ingenting å si på, ganske crispy når nesa peker litt nedover. Så da er det på tide å gi seg mens en ennå kjenner fingertuppene, den verste kløa er stilt og lyset begynner å bli borte.
Åtte kast en ettermiddag i januar gir mersmak!! Det gjenstår en god del trimming før jeg er fornøyd utifra mine egne preferanser, men det er noe jeg bare gleder meg til å mokle med. Og nå er jeg sikker på at jeg for min egen del har valgt riktig modell, jeg lar meg rett og slett imponere...
Utstyr:
Fireworks FW5 Flow fra PCM
2x Hitec HS-5045HB på balanseror
1x Graupner C-261 på høyderor (pull-spring)
1x Dymond D47 på sideror (pull-spring)
1x Graupner iFS XR-12DX 6kanals mottaker
1x RAM 3 høydemåler
1x 2S 360mAh LiPo-batteri
1x PLD-BAC-ESJ6 switch-jack regulator (2S til 5V 1A lineær)
AUW: 261g
CG: 71mm fra LE (balansert bare med utstyr og batteri, vil nok legge den noen mm fremover når ballasten skal inn)
Div. data fra første tur:
Rorutslag/setting:
-bal.ror 30mm opp/12mm ned
-flap 30mm ned
-speed -2mm (brukt som launch-mode idag)
-cruise 0mm
-thermal +4mm
-høyderor +/- 13mm
-sideror +/- 12mm
Dette kommer garantert til å forandre seg utover sesongen, men det er hva jeg har startet med =)
Total tid: 25m16s
Antall kast: 8
Første kast 24m, resterende mellom 32 og 34m
Lengste tur: 6. kast, 2min42s
Forbruk: 44mAh, ca. 1,73mAh/min. (omregnet etter mitt hode, vil det gi rundt 2t46min flytid før batteriet er 80% utladet, altså noenlunde trygt å holde på i omlag 2 timer. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!! )
Jeg må si jeg VIRKELIG gleder meg til å få kastet det skikkelig, både med og uten ballast og gjerne litt vind!!
Og etterhvert skal jeg få sortert bilder fra bygginga og lagt dem ut her =)
Og som seg hør og bør, så starter jeg byggebloggen med jomfruturen først.
Minus to grader på Lillehammer, lettskyet og igrunn ganske pent vær. Klokka nærmer seg tre og arbeidsdagen er like lang som tålmodigheten min. Hjemme på bordet står det en helt ferdig FW5 og frister meg over evne, eneste unnskyldningen for ikke å ta jomfruturen, måtte være at bad scientist ikke kunne ha vært med. En dårlig unnskyldning, men allikevel en unnskyldning. Senderen er fulladet, flightpacken er fulladet og jeg har sjekket og dobbeltsjekket at jeg ikke blir medlem av hverken høyde-, side- eller balanserorsklubben.
Heldigvis tar BS telefonen når jeg ringer. Og han har tid til å bli med! Så da er det bare å lempe inn de mest nødvendige tingene: -sender, fly og kaffekopp. Kaffekoppen er utelukkende ment for transportetappen.
På sørsiden av Håkons Hall er det en egnet plass, det er brøytet og passe romslig for en kjapp test. BS sender flyet avgårde med noen forsiktige håndkast, vi får justert utslaget på høyderoret og trimmet litt. Det flyter pent avgårde, snilt som bare dét.
Det er vindstille, og på tide å prøve et forsiktig kast. Bortsett ifra høyderoret, så er resten trimmet visuelt. Det ser rett ut og oppfører seg deretter. Tar tak i peg´en og snur meg ganske så rolig rundt og slipper det avgårde. Kjære vene, så utrolig lettvint å få det opp!! Helt lydløst piler flyet oppover, en liten dose dykkror på toppen resulterer i en myk avrunding. Første ordentlige flytur er igang, fremdeles like snilt men atskillig mer responsivt ved litt input. Noen klikk på høyderoret så ikke nesa peker nedover, for det er null problem å plukke opp fart (for å si det pent).
Må innrømme at jeg er over middels nervøs når jeg flyr den inn for landing, men det er det egentlig ingen grunn til. Går akkurat dit jeg vil, flyter pent selv når det går sakte, staller litt i "gangfart".
Tar i litt mer på de neste kastene, men det er glatt på bakken og tenker som så at det vil nå være forjævelig å tryne på tur rundt. Bedre å ta det med ro, kjenne etter hva som skjer, følge med på flyet og trimme litt underveis. Når jeg kommer til det sjette kastet, så bestemmer jeg meg for å prøve å fly det litt og se hva som skjer. Det flyter og flyter og flyter og flyter...skal det ikke snart ned??? Står der og gliser, ratter litt rundt, plukker opp fart og gir mer input. Det skal neimen ikke mye til for å bli tryggere på stikkene, ingen unoter så langt jeg kan bedømme, oppfører seg helt eksemplarisk rett og slett. Responsen er det heller ingenting å si på, ganske crispy når nesa peker litt nedover. Så da er det på tide å gi seg mens en ennå kjenner fingertuppene, den verste kløa er stilt og lyset begynner å bli borte.
Åtte kast en ettermiddag i januar gir mersmak!! Det gjenstår en god del trimming før jeg er fornøyd utifra mine egne preferanser, men det er noe jeg bare gleder meg til å mokle med. Og nå er jeg sikker på at jeg for min egen del har valgt riktig modell, jeg lar meg rett og slett imponere...
Utstyr:
Fireworks FW5 Flow fra PCM
2x Hitec HS-5045HB på balanseror
1x Graupner C-261 på høyderor (pull-spring)
1x Dymond D47 på sideror (pull-spring)
1x Graupner iFS XR-12DX 6kanals mottaker
1x RAM 3 høydemåler
1x 2S 360mAh LiPo-batteri
1x PLD-BAC-ESJ6 switch-jack regulator (2S til 5V 1A lineær)
AUW: 261g
CG: 71mm fra LE (balansert bare med utstyr og batteri, vil nok legge den noen mm fremover når ballasten skal inn)
Div. data fra første tur:
Rorutslag/setting:
-bal.ror 30mm opp/12mm ned
-flap 30mm ned
-speed -2mm (brukt som launch-mode idag)
-cruise 0mm
-thermal +4mm
-høyderor +/- 13mm
-sideror +/- 12mm
Dette kommer garantert til å forandre seg utover sesongen, men det er hva jeg har startet med =)
Total tid: 25m16s
Antall kast: 8
Første kast 24m, resterende mellom 32 og 34m
Lengste tur: 6. kast, 2min42s
Forbruk: 44mAh, ca. 1,73mAh/min. (omregnet etter mitt hode, vil det gi rundt 2t46min flytid før batteriet er 80% utladet, altså noenlunde trygt å holde på i omlag 2 timer. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!! )
Jeg må si jeg VIRKELIG gleder meg til å få kastet det skikkelig, både med og uten ballast og gjerne litt vind!!
Og etterhvert skal jeg få sortert bilder fra bygginga og lagt dem ut her =)
Comment