Announcement

Collapse
No announcement yet.

FW5 Flow -og da var sesongen igang!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FW5 Flow -og da var sesongen igang!!

    Vel, da har jeg med god hjelp av bad scientist fått tatt møydommen på Flow´en min og startet 2011-sesongen med DLG =)

    Og som seg hør og bør, så starter jeg byggebloggen med jomfruturen først.

    Minus to grader på Lillehammer, lettskyet og igrunn ganske pent vær. Klokka nærmer seg tre og arbeidsdagen er like lang som tålmodigheten min. Hjemme på bordet står det en helt ferdig FW5 og frister meg over evne, eneste unnskyldningen for ikke å ta jomfruturen, måtte være at bad scientist ikke kunne ha vært med. En dårlig unnskyldning, men allikevel en unnskyldning. Senderen er fulladet, flightpacken er fulladet og jeg har sjekket og dobbeltsjekket at jeg ikke blir medlem av hverken høyde-, side- eller balanserorsklubben.
    Heldigvis tar BS telefonen når jeg ringer. Og han har tid til å bli med! Så da er det bare å lempe inn de mest nødvendige tingene: -sender, fly og kaffekopp. Kaffekoppen er utelukkende ment for transportetappen.

    På sørsiden av Håkons Hall er det en egnet plass, det er brøytet og passe romslig for en kjapp test. BS sender flyet avgårde med noen forsiktige håndkast, vi får justert utslaget på høyderoret og trimmet litt. Det flyter pent avgårde, snilt som bare dét.
    Det er vindstille, og på tide å prøve et forsiktig kast. Bortsett ifra høyderoret, så er resten trimmet visuelt. Det ser rett ut og oppfører seg deretter. Tar tak i peg´en og snur meg ganske så rolig rundt og slipper det avgårde. Kjære vene, så utrolig lettvint å få det opp!! Helt lydløst piler flyet oppover, en liten dose dykkror på toppen resulterer i en myk avrunding. Første ordentlige flytur er igang, fremdeles like snilt men atskillig mer responsivt ved litt input. Noen klikk på høyderoret så ikke nesa peker nedover, for det er null problem å plukke opp fart (for å si det pent).

    Må innrømme at jeg er over middels nervøs når jeg flyr den inn for landing, men det er det egentlig ingen grunn til. Går akkurat dit jeg vil, flyter pent selv når det går sakte, staller litt i "gangfart".
    Tar i litt mer på de neste kastene, men det er glatt på bakken og tenker som så at det vil nå være forjævelig å tryne på tur rundt. Bedre å ta det med ro, kjenne etter hva som skjer, følge med på flyet og trimme litt underveis. Når jeg kommer til det sjette kastet, så bestemmer jeg meg for å prøve å fly det litt og se hva som skjer. Det flyter og flyter og flyter og flyter...skal det ikke snart ned??? Står der og gliser, ratter litt rundt, plukker opp fart og gir mer input. Det skal neimen ikke mye til for å bli tryggere på stikkene, ingen unoter så langt jeg kan bedømme, oppfører seg helt eksemplarisk rett og slett. Responsen er det heller ingenting å si på, ganske crispy når nesa peker litt nedover. Så da er det på tide å gi seg mens en ennå kjenner fingertuppene, den verste kløa er stilt og lyset begynner å bli borte.

    Åtte kast en ettermiddag i januar gir mersmak!! Det gjenstår en god del trimming før jeg er fornøyd utifra mine egne preferanser, men det er noe jeg bare gleder meg til å mokle med. Og nå er jeg sikker på at jeg for min egen del har valgt riktig modell, jeg lar meg rett og slett imponere...

    Utstyr:

    Fireworks FW5 Flow fra PCM
    2x Hitec HS-5045HB på balanseror
    1x Graupner C-261 på høyderor (pull-spring)
    1x Dymond D47 på sideror (pull-spring)
    1x Graupner iFS XR-12DX 6kanals mottaker
    1x RAM 3 høydemåler
    1x 2S 360mAh LiPo-batteri
    1x PLD-BAC-ESJ6 switch-jack regulator (2S til 5V 1A lineær)
    AUW: 261g
    CG: 71mm fra LE (balansert bare med utstyr og batteri, vil nok legge den noen mm fremover når ballasten skal inn)

    Div. data fra første tur:

    Rorutslag/setting:
    -bal.ror 30mm opp/12mm ned
    -flap 30mm ned
    -speed -2mm (brukt som launch-mode idag)
    -cruise 0mm
    -thermal +4mm
    -høyderor +/- 13mm
    -sideror +/- 12mm
    Dette kommer garantert til å forandre seg utover sesongen, men det er hva jeg har startet med =)

    Total tid: 25m16s
    Antall kast: 8
    Første kast 24m, resterende mellom 32 og 34m
    Lengste tur: 6. kast, 2min42s
    Forbruk: 44mAh, ca. 1,73mAh/min. (omregnet etter mitt hode, vil det gi rundt 2t46min flytid før batteriet er 80% utladet, altså noenlunde trygt å holde på i omlag 2 timer. Arrester meg gjerne om jeg tar feil!! )


    Jeg må si jeg VIRKELIG gleder meg til å få kastet det skikkelig, både med og uten ballast og gjerne litt vind!!

    Og etterhvert skal jeg få sortert bilder fra bygginga og lagt dem ut her =)

  • #2
    Ikke misunnerlig i det hele tatt...nei da..not at all
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Gratulere med jomfrutur!! Det flyet får du mye moro med
      Hadde mine første kast for året her i Vågå også, var faktisk litt termik i lufta, logget 90m på det høyeset. Herlig!!
      Vi er to i Vågå som flyr dlg, vi får ta en lokal treff ved anledning!!

      Kjell Arne

      Comment


      • #4
        og her kommer det noen bilder av opplegget, begynner med "julaften", akkurat pakka opp og kjælt litt med sakene...
        Attached Files

        Comment


        • #5
          ...og begynner så smått å få oversikten, det er ikke avskrekkende mange tingester og heller ikke noe en trenger lure på når det gjelder å få plassert. Legg merke til den utrolig vakre duken.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Begynner bakerst, setter på to små teipbiter for å holde ror og finne på plass, stryker på UHU-por langs kanten der hengslet skal være og lar det tørke, før jeg legger på en stripe klar tape som hengsel
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Finner frem kniven og gjør klar servobrettet. Og plasteret er til fingeren som egentlig ikke trengte noe tilpasning, men begynte å lekke av en eller annen merkelig grunn...*kremt*
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Mens den stakkars plastrede fingeren fikk hvile litt, så slipte jeg 45 graders vinkel på haleroret, festet hornet og bøyde til torsjonsfjæra. Der gikk jeg litt bort ifra byggeanvisningen og lagde den litt kortere (40mm anvist ble 30mm). Stakk den ene enden inn like ved hornet, andre enden ga seg selv. En dråpe tynn CA på hvert "innstikk", og vips ferdig.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Moklet litt og lagde ferdig "bakenden" av balanserorsoverføringene. Og fant frem utstyret som skulle ha plass inni...
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Fant omsider riktig plassering av regulatoren, boret et lite hull i kroppen til jack-pluggen og limte den fast med Epoxy/mikroballonger. Og siden jeg var i siget, så kom servobrettet på plass også.
                    Apropos regulatoren, så har den ei LED-lampe som signaliserer batterikapasiteten. Lange blink=1 pr V, korte blink=1 pr. 1/10 V. Synes veldig godt gjennom den gjennomsiktige glassfibercanopyen.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Så var det messinghornene som skal sørge for at balanserorene rører litt på seg en gang i blant. En god del lettere å få til enn jeg fryktet. Bend, slå flat, puss litt og bor et 1mm hull.
                      Verre var det med å få plassert dem uten å rive ut alt håret, ødelegge noe og/eller drikke seg fra sans og samling og glemme hele driten. Fikk omsider frest ut spor til den spisse enden, fylte opp med epoxy/mikroballong-mix og bannet til de var på plass. Uten å lime fast noe annet enn det som skulle limes fast, det er jeg faktisk ganske fornøyd med!!
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Etter en pustepause var det tilbake til halen igjen. Fikk siderorsfinnen i vinkel, fikserte med etpar dråper CA og tok en liten bit roving over og under pluss en lapp karbonduk. Limte med 30min epoxy. Overkill iflg. instruksene, men sånn blei det. Kevlartråden til sideroret dro jeg gjennom en liten bit rør og ut gjennom enden på bommen. Heller dét enn å lage hull lenger fremme. Selve "knuta" er enkel: -løkke, snurr og drypp på tynn CA.

                        Nappet litt i kevlartråden, og da dukket øyet til høyderorsoverføringen opp. Den korte karbonstanga jigget jeg opp i rett vinkel mot halefinnen, dryppet en dråpe tynn CA på ringen den var tredd gjennom og brukte mikroballonger som filler. Trenger vel ikke si at jeg holdt pusten en liten stund...men fritt for slark blei det ihvertfall.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Etter å ha gjort meg ferdig med ræva, så var det bare å kare seg opp i andre enden igjen.
                          Det er vel unødvendig å si at det blei trangt der framme. Alt av ledninger ble kappet, kortet ned og loddet sammen igjen, 5V tilførselen fra regulatoren måtte forlenges og alt av ledninger ble lokket frem fra avkrokene bak servobrettet og servoene. Om én av dem ligger i klem mot innsiden av poden, så betyr det at servoen ikke får plass. Balanserorsservoene gikk veldig fint, men SÅ begynte puslinga. To servoer til, tilførsel fra regulator og batteri til regulator. Litt svett på panna, men jaggu gikk det ikke dét også. Men nå kommer det morsomme, hvor i ville h* skal mottageren være?? Snu, vri, koble og dytt. Der, ja!! Den går ingen steder!! Men ut med den igjen, for det må files litt for at den ikke skal ligge i klem mot pod´en, for da vil jo selvfølgelig ikke glassfibercanopyen passe...
                          RAM´en ble elegant festet med bluetack utapå alt det andre, den skal jo ut og inn på en lettvint måte, Den fikk plass UTEN å komme i konflikt med servohornet til høyderoret, tro det eller ei.
                          Det siste bildet viser den lange skruen som skal inn foran på vingen. Etterhvert, så skal ballaststanga lirkes inn og ligge i klem mot den for ikke å komme i konflikt med overføringene som går bakover.

                          Jo, mens jeg husker det. Når kevlartrådene er trukket frem fra stumpen på skjønnheten og helt frem i pod´en der de skal ende opp, så pass på at de ikke har tvinnet seg om hverandre en eller annen plass baki der...
                          Dra, surr og drypp på tynn CA, så sitter jammen de også.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Så var det bare kosen igjen.
                            Ytterst på balanserorene ble "trianglene" hooket opp med 0,5mm pianotråd og en tapebit. Og hengslet på de trekanta bitene ble tapet, dét er ikke gjort fra produsenten men anbefales. Ellers er det bare GF som hengsel, og det vil nok sprekke og bli ødelagt.
                            Peg´en var veldig grei å få på plass, det er lagt inn hardpoint for dét i vingen. Ny type, god å holde i er den også! Limt fast med epoxy.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              ...og dét var vel egentlig dét...

                              For å si det på en mye enklere måte, så er det igrunn bare å følge anvisningene gitt fra produsenten. De stemmer, rett og slett. Enkelte ting har jeg lest meg til fra byggebloggen på rcgroups, gnålt til meg svar fra øst og vest og både fått og forkastet tips og triks.

                              Bildet er forresten tatt ETTER jomfruturen, og beviser ihvertfall at dén gikk bra!!

                              Det gjenstår litt knoting for ballastens skyld, men det har jeg ikke tenkt å gjøre før jeg har fått flydd den litt mer og blitt bedre kjent med den. Dessuten, så er det ikke akkurat mye vind her på disse kanter på denne tia av året.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X