Announcement

Collapse
No announcement yet.

RDS på Blaster 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RDS på Blaster 3

    Datt ned en pakke i posten fra Ukraina i går gitt.. Merkelig at den skulle havne hos meg, ikke nok med det, men det lå i tillegg to Blaster 3 oppi esken
    Sitter og funderer litt over vingeservoene, kunne tenkt meg og lagt de i vingen istedenfor i kroppen..
    Har liggende et RDS sett fra rcbuilder.com som jeg kunne tenkt meg å montere, men er litt i tvil.. I bakkant av vingen er det en balsalist som må gjennom bores for å få rds stangen fra kroppen og inn i vingen. Tenkte da å bruke Dymond d47. Noen som har prøvd dette?? Er det håp for rds i denne vingen??
    Til høyde og sideror bruker jeg D60.

    Kjell Arne

  • #2
    Så lenge du får servoen på riktig side av hovedbjelken, så bør det være håp.

    Blaster-II Build Log - Page 3 - RC Groups

    Her er Rds på B2, jeg tror ikke vingene er så fryktelig forskjellige. Det er vel snuta som er mest spesiell på b3.
    Når det er sagt, så virker det jo som at det er "masse" plass til servoer i kroppen på b3, det er jo bare å legge dem på rad. Da vil du få en noe bedre massesentering, noe som kommer til å slå positivt ut på kastet. De rorhornene og overføringer som kommer ut av kroppen, havner uansett i et såpass turbulent område, nært inntil kroppen og vingefestet, at luftmotstanden ikke er så mye å bekymre seg for. Når det er sagt, så er jo RDS fryktelig stilig da..Med ingenting som stikker ut.
    Det lar seg nok helt fint gjøre, men personlig hadde jeg ikke gjort det på den modellen.
    Gratulerer med nytt fly, har aldri prøvd den, men det virker som en knallmodell!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Jeg ville absolutt gått for RDS dersom du har delene liggende. Det er knall kult, tight og slarkfritt dersom du monterer det riktig.
      Ganske stor forskjell i lyd under kast på RDS og ikke RDS. Modeller med RDS er i min erfaring helt stille i kastet, ikke no uling/plystring etc.
      Den lyden er energi som modellen mister i form av drag, som igjen fører til litt lavere høyde, Om du merker forskjellen eller ikke er en helt annen sak da.
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #4
        Tror vel ikke jeg vil merke noen forskjell til eller fra om jeg velger rds, tror ikke 5 gram flyttet 5 cm ut på vingen vil bety noe særlig i praksis for sentrering av vekt, men det er mulig jeg bommer..
        Hovedbjelken vil ikke bli berørt, det er kun balsa listen i bakkant av vingen som det må bores hull igjennom jeg er litt bekymret for.
        Hovedgrunnen min for rds er så enkel at jeg liker å "fikle" litt, samt at det greit å slippe å ta av roroverføringen til vingen hver gang denne demonteres, samt at jeg har rds kit liggende

        Kjell Arne

        Comment


        • #5
          Noen som har erfaring med denne: Hyperion Atlas DS09-SCD 7.45g - elefun.no - Radiostyrt hobby ?? Ikke verdens raskeste, men er den presis spiller det mindre rolle i en dlg. Prøver å finne alternativ til Dymond D47

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            Jeg har disse servoene på balanserorene i min FW4.2 og de funker veldig bra.
            Det er vel også disse servoene som leveres støpt inn i vingen på Stobel V3.
            Så det er absolutt en bra servo
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #7
              Tror kanskje jeg ville gått for AMD-servoen. Litt sterkere og et knapt gram tyngre =)

              Comment


              • #8
                Hei, du trenger ikke bekymre deg for å lage hull i balsalisten i bakkant av vingen til RDS monteringen din. Det har jeg gjort på mange andre fly, f.eks en Starlight 3000 F3J modell, Osiris 2 DLG og en Gladiator-E
                Det er veldig vanlig å gjøre det, spesielt på flaps/Flapperon linker hvor man vil ha det meste internt i vingen.
                Såklart ikke lag hullet større enn du må (ved RDS montering er det en selvfølge uansett) men ikke vær redd for det, modelle tåler det fint, selv under harde kast

                Leif
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

                Comment


                • #9
                  Valgte å ikke bruke rds på denne modellen, mest pga vektfordelingen på flyet, har målt og veid litt, ser at jeg må putte ting lengst mulig fram for å unngå bly i snuten p. Ved bruk av rds havner servoene bak cg, legger jeg dem i kroppen kommer de langt foran cg (alt er relativt ).
                  Endte opp med å bestille 3 dymond d47 og en d60. Sette fordi jeg skal bruke spektrum ar6255, dette gjør at jeg kan kjøre 2s lipo rett inn på utstyret, sparer meg for regulator. Må bare prøve å finne en liten og lett alarm som skriker når kjøretiden på batteriene er over. Noen ideer?? Har funnet denne : Mini LiPo Regulator & LED Alarm - Electronics - LiPo Regs & Switches men den har kun varling med dioder ikke lyd..

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Bruker selv denne: LiPo Regulator & Alarm - Electronics - LiPo Regs & Switches
                    Og den funker utmerket. Båden denne og den du linket til er regulatorer med 5v utgang
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ja9 View Post
                      Bruker selv denne: LiPo Regulator & Alarm - Electronics - LiPo Regs & Switches
                      Og den funker utmerket. Båden denne og den du linket til er regulatorer med 5v utgang
                      Har denne regulatoren i en annen modell, tenkte vel det var unødvendig med 5V regulator i og med at jeg ikke trenger det.
                      Tenkte vel også at det trakk ekstra med strøm i forhold til bare en spenningsvarsler, så jeg testet strømtrekket, i start øyeblikket trakk den ca 50mA, i drift trekker den ca 3mA, så det er ikke allverden, går får denne om jeg ikke kommer over en ren varsler.

                      Kjell Arne

                      Comment


                      • #12
                        Blaser 3

                        Hei.

                        Har en B-3 på veg til meg.

                        Har du noen gode tips, plunder, gode ideer eller annet og dele med en rookie

                        Øyvind
                        Øyvind Sørgaard
                        Cirrus rcfk

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by dreamliner View Post
                          Hei.

                          Har en B-3 på veg til meg.

                          Har du noen gode tips, plunder, gode ideer eller annet og dele med en rookie

                          Øyvind
                          Detailed Blaster 3 Build - RC Groups

                          Her er de meste du trenger å vite, og en hel del du ikke trenger!
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Da er jeg ferdig med min Blaster3. finishen på modellen er veldig bra! Den er grei å bygge, ikke noen store problem eller overraskelse. Valgte å erstatte de medfølgende støtstengene med teflon tuber og 0,4mm pianotråd, sparer litt vekt,samt det blir ganske presisist. Har foreløpig satt cg til 85mm. Vekten med litt bly i nesen kom på 261g, ikke ille det!
                            Fikk såvidt prøvd den søndag, først et par skli turer ut av handa, den skei bent fram ganske mange meter, ser ikke ut som noen trimming trengs.
                            Tar mot til meg og skal prøve det første "diskos" kast med den, om det var mine enorme krefter, eller at jeg ikke hadde tid til å vente til epoxyen var ferdigherdet vet jeg ikke men jeg slet av peg´en i kastet, kom vel ca 10m tilværs, fikk tatt en sving å landet. Pegen er nå limt på nytt, testes igjen ved første anledning!

                            Kjell Arne
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X