Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stobel V3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stobel V3

    Endelig er den her.
    Modellen ble bestilt i november i fjor og leveringstid ble lovet å være i januar i år, men slik gikk det altså ikke. Var ikke sen med å åpne esken å sjekka alle delene.
    Alt ser ut til å ha ovelevd reisen fra Tyskland.
    Måtte også slenge alt på vekten og den stoppet da på 210g. Det som kommer i tilleg til dette er 2 stk Dymond D47 servoer og batteri,regulator og mottaker.
    Så jeg tipper vekten stopper på rundt 260g når alt er på plass.
    Det følget også med ballast til flyet på 20-30-50-80g, så er er det mulig å justere vekten etter forholdene.
    Attached Files
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

  • #2
    Har fått gjort litt på Stobelen i løpet av kvelden, og jeg er ganske sikker på at ordet Stobel er tysk for " sinnsykt trangt"
    Men jeg har klart å få på plass servoene i kroppen og regulatoren. Har også fått testet at jeg kalarer å skvise batteri og mottaker frem i nesen.
    Attached Files
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment


    • #3
      Den var jo utrolig lekker!
      - trodde du var vant til å bygge FW4.2 og dermed kunne det med lite plass
      Synd at du bor så "langt" unna, hadde vært interessant å den den i action!

      Regner med det kommer noen bilder etter hvert når den er i lufta.

      Blir det ikke litt "tynt" med en 47 på høyderoret hvis det brukes fjær?
      Sitter servoene ferdig i vingen?
      Last edited by Quadrocopter; 13-04-11, 08:10.

      Comment


      • #4
        Det er ett hav av plass i FW4.2 i forhold til Stobel.
        Når det gjelder D47 på høyderoret så er det denne servoen som er anbefalt i manualen. Skal man bruke andre servoer så må de settes etter hverandre i stenden for på siden av hverandre. Da kan man heller ikke bruke det medfølgende servobrettet. Dette fungerer også som ankerpunkt for ballasten. ( de 3 hullene bak servoene )
        Hvis D47 viser seg å ikke holde mål så blir det nok til at jeg river ut servoene og monterer inn andre servoer.
        Vingeservoene er ferdigmonter fra produsenten. Det sitter Hyperion DS09 støpt inn i vingen med RDS linker til rorene.
        Last edited by Ja9; 13-04-11, 08:02.
        Jan Eric Klausen
        Forus RC Klubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ja9 View Post
          .....Hvis D47 viser seg å ikke holde mål så blir det nok til at jeg river ut servoene og monterer inn andre servoer.
          Vingeservoene er ferdigmonter fra produsenten. Det sitter Hyperion DS09 støpt inn i vingen med RDS linker til rorene.
          Du kan kjøre 2celle LiPo dirkte (hvis de andre DS09 tåler det) - da blir D47 super sterk og rask - tester akkurat ut dette i en DLG_for_hangkanten som jeg bygger nå

          Comment


          • #6
            Har vurdert å kjøre 2S direkte, men ser at Hyperion servoene er oppgitt til maks 5,5V.
            Hadde servoene vært lett tilgjengelige i vingen så hadde jeg vurdert å teste det. Men i dette flyet er det ett kirurgisk inngrep å skifte vingeservoer.
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #7
              Grattis, den var jaggu smekker
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ja9 View Post
                Har vurdert å kjøre 2S direkte, men ser at Hyperion servoene er oppgitt til maks 5,5V.
                Hadde servoene vært lett tilgjengelige i vingen så hadde jeg vurdert å teste det. Men i dette flyet er det ett kirurgisk inngrep å skifte vingeservoer.
                Jepp - ikke noe å gamble med når servoene ligger under duken.

                Comment


                • #9
                  Har fått mekket litt mer på flyet. Siderroret er limt på plass og koblet til servoen
                  Click image for larger version

Name:	IMG_9059.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	578257

                  Har også loddet ferdig kabler og kontakt til vingen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_9056.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	578255

                  Måtte også montere flyet sammen
                  Click image for larger version

Name:	IMG_9064.jpg
Views:	1
Size:	104.2 KB
ID:	578256
                  Last edited by Ja9; 14-04-11, 08:01.
                  Jan Eric Klausen
                  Forus RC Klubb

                  Comment


                  • #10
                    Flyet nærmer seg ferdig, det gjenstår kun å montere pegen i vingen samt progamering og balansering.
                    Pegen som følgte med flyet er ganske sexy.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_9062.jpg
Views:	1
Size:	16.6 KB
ID:	578284
                    Click image for larger version

Name:	IMG_9063.jpg
Views:	1
Size:	29.5 KB
ID:	578285
                    Jeg er litt i tvil når det gjelder plasseringen av antennen, jeg bruker en Futaba R6106HFC som har kun en antenne.
                    Hele nesen i flyet er karbon, men canopyen er i glassfiber. Vil det være godt nok å feste antennen langs senter på canopy eller bør jeg lage hull å la den heng ut på undersiden av flyet.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_9102.jpg
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	578286
                    Jan Eric Klausen
                    Forus RC Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ja9 View Post
                      ....Jeg er litt i tvil når det gjelder plasseringen av antennen, jeg bruker en Futaba R6106HFC som har kun en antenne.
                      Hele nesen i flyet er karbon, men canopyen er i glassfiber. Vil det være godt nok å feste antennen langs senter på canopy eller bør jeg lage hull å la den heng ut på undersiden av flyet.
                      Hadde samme problem med FW4.2 - der ble det ett hull på toppen og et i bunnen (2 antenne mottaker)
                      Var så innom Elfa og handlet en krypestrømpe som akkurat passet på antennekabelen når den ikke var krympet slik at det ble en minimal vektøkning.
                      La på ca 3,5 cm av denne slik at jeg har fikk forsterkning på antenna fra tuppen og akkurat igjennom kroppen, en dråpe UHU-por og antenna sitter som stein
                      Antenna pekte rett ned under fly kroppen - under landing blir den bøyd litt bakover med "stivheten" i krypestrømpa bøyer den tilbake.
                      Videre forsterket krympen antenna slik at det aldri var noe fare å "grabbe" modellen i nesa.

                      Hadde tatt ut antenna som du sier under for å få best mulig antenneforhold.
                      Last edited by Quadrocopter; 15-04-11, 17:53.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Du kan kjøre 2celle LiPo dirkte (hvis de andre DS09 tåler det) - da blir D47 super sterk og rask - tester akkurat ut dette i en DLG_for_hangkanten som jeg bygger nå
                        Hej
                        Det hørs ut som de nye D47 ikje tåler mer enn 7,4v , men tjek eskene og rc-groups for info,

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jensdk View Post
                          Hej
                          Det hørs ut som de nye D47 ikje tåler mer enn 7,4v , men tjek eskene og rc-groups for info,
                          hmmm - det var ikke bra - har heldigvis et lite lager med gamle D47 som jeg får bruke når det trengs 2celle.

                          Comment


                          • #14
                            hmm, det er noe å tenke på til en annen anledning. I Stobelen bruker jeg uansett 5V regulator.
                            Flyet er så og si flyklart, vekten endte på 270g, jeg måtte inn med ca 15g bly i nesen for å få tyngdepunktet langt nok frem.
                            Har lagt cg veldig konservativt nå til å begynne med og regner med å plukke ut 5-10g etterhvert.
                            Det er vel gjerne verdt å nevne at dette er siste versjon av Stobel V3.
                            Det er gjort forandringer på sideroret og høyderoret i tillegg så er ballast systemet forandret.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_6368.jpg
Views:	1
Size:	28.5 KB
ID:	578332
                            Sideroret til venster er det nye som er på min modell
                            Click image for larger version

Name:	IMG_6369.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	578331
                            Det nedre høyderoret er det nye
                            Last edited by Ja9; 17-04-11, 16:23.
                            Jan Eric Klausen
                            Forus RC Klubb

                            Comment


                            • #15
                              Har endelig fått testet Stobelen.
                              Den flyr utrolig bra og jeg endte opp med å plukke ut 10g fra nesen.
                              Var veldig døde forhold når jeg testet så jeg fikke ikke prøvd noe termikksirkling.
                              Trenger nok noen timer til i gode forhold for å komme med noe konklusjon.
                              Me alt i alt så er jeg meget fornøyd med flyet
                              Jan Eric Klausen
                              Forus RC Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X