Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan reparere småskader i vingen på DLG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan reparere småskader i vingen på DLG?

    Har en blaster 3 som jeg har hatt et lite uhell med, har på en eller annen måte bøyd høyderors overføring fra ett kast til neste, (regner med at det er mine vanvittige krefter i kastet som var skylden.. ) med det resultat at flyet tok litt sine egen veier og endte sin ferd i en busk..
    Skaden er ikke stor, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lappe den sammen på best mulig måte uten å ødelegge vingeprofil og finish, og med minimal vektøking. Hvordan anbefaler dere å gjøre dette??
    Vingen er oppbygd som vist på skissen.

    Kjell Arne
    Attached Files

  • #2
    Kjapt og enkelt så kan du ta ei lita nål og dra/dytte skinnet tilbake til opprinnelig form og ha noen dråper tynn CA (foamsafe hvis det er noe "foam" i skinnet) i bruddet. Dette blir sterkt og lett.

    Den lille skaden der vil du nok ikke merke noenting til under flyging
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Fikk et tips av Q for litt siden! Genialt!

      Kjøp en sprøyte med tynn nål - fyll denne med vann - stikk nåla inn gjennom huden fortløpende nedover der bulken er og sprøyt inn litt vann i foamen.
      Sett strykejernet på middels varme (pass på at det ikke blir for varmt for da smelter foamen!), legg ett tynt stoff stykke mellom jernet og glassfiber belegget på vingen og stryk forsiktig over.
      Du vil etter hvert se at vanndampen får foamen til å utvide seg slik at gropen forsvinner.

      Til slutt tar du en stripe med en 30g/m2 glassfiberduk å limer over "knekken" etter følgende vanlig prosess:

      * rubb forsiktig glassfiberbelgleget på finnen der bulken er med 180korn sandpapir
      * Legg på Laminerings-epoksy på finne og glassfiberduk.
      * Legg glassfiberduken på finnen og tørk forsiktig av overskytende epoksy med litt tørkerull.
      * Legg ett lag med tynn plastfolie over området som limes.
      * Legg en 2-3 cm tykk skumgummi over dette og på toppen av denne legger du litt vekt slik at skumgummien følger profilen.
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #4
        Er det D-boks-vinge?
        Om det er "mykt" i området etter at du har tatt en runde med CA, så rubb ned et lite område og legg en oval patch med GF og epoxy rundt LE. Jeg pleier bruke vanlig, blå maskeringstape som jeg legger over patchen mens epoxyen herder. Holder ting på plass og gir en fin, blank finish. Om tapen sitter hardt etterpå, så varm opp tapen med hårføner e.l., så slipper den lettere.

        Comment


        • #5
          Originally posted by sub_sonic View Post
          Fikk et tips av Q for litt siden! Genialt!

          Kjøp en sprøyte med tynn nål - fyll denne med vann - stikk nåla inn gjennom huden fortløpende nedover der bulken er og sprøyt inn litt vann i foamen.
          Sett strykejernet på middels varme (pass på at det ikke blir for varmt for da smelter foamen!), legg ett tynt stoff stykke mellom jernet og glassfiber belegget på vingen og stryk forsiktig over.
          Du vil etter hvert se at vanndampen får foamen til å utvide seg slik at gropen forsvinner.
          Tror ikke det går med B-3 vingen, den er hulstøpt. Men det funker på foamvinge =)

          Alternativ til å perforere vingen med en nål og sprøyte inn vann, så går det an å ta en våt klut og legge på vingen og bruke strykejernet oppå. Da er det mindre sjanse for å smelte foamen, så lenge kluten ikke blir tørr.

          Comment


          • #6
            Originally posted by 2Can View Post
            ....så går det an å ta en våt klut og legge på vingen og bruke strykejernet oppå. Da er det mindre sjanse for å smelte foamen, så lenge kluten ikke blir tørr.
            Du må ha vann inn i foamen for at den skal blåse seg opp igjen og støtte opp fra innsiden - kan ikke se hvordan du får vann/damp inn i foamen med en klut på toppen (hvis ikke huden på toppen er veldig "perforert" i utgangspunktet)

            Men som sagt så funker ikke dette for hul-støpte B3 vinger.

            Originally posted by william123 View Post
            Kjapt og enkelt så kan du ta ei lita nål og dra/dytte skinnet tilbake til opprinnelig form og ha noen dråper tynn CA (foamsafe hvis det er noe "foam" i skinnet) i bruddet. Dette blir sterkt og lett.

            Den lille skaden der vil du nok ikke merke noenting til under flyging
            Hvis du avslutter med en liten stripe med vanlig klar tape (f.eks tynn hengsle tape ) så er du sikker på at det ikke vil "sprekke" opp igjen!


            Har bøyd stagene til høyde/side ror en del ganger uten at jeg merket at jeg bøyde de - skal som regel ikke mer til enn et lite støt fra et eller annet - fikk meg en opplevelse som fikk blodpumpa til å gå noen ganger raskere enn normalt

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Du må ha vann inn i foamen for at den skal blåse seg opp igjen og støtte opp fra innsiden - kan ikke se hvordan du får vann/damp inn i foamen med en klut på toppen (hvis ikke huden på toppen er veldig "perforert" i utgangspunktet)
              Av de foamvingene jeg har vært borti, så er det brukt såpass lite epoxy at den ved lett rubbing er "åpen" nok til at vanndampen trenger gjennom.
              Et annet eksempel er fra da jeg lakkerte vingetuppen på Flow´en min. Mattet overflaten med 1000-papir før jeg lakkerte, og bak D-boksen, så trakk lakken seg lett inn i skummet så mønsteret fra duken ble godt synlig. Da burde vel også vanndamp klare å trenge inn.

              Comment


              • #8
                Det er ikke vannet som utvidet skummet. Skummet er porøst, og utvider seg selv ved varmebehandling. Den våte kluten og strykejernet er en måte å unngå at du overoppheter, og dermed smelter skiten. Man kan også helle kokende vann over vingen, men da blir den våt, og det krever en del tid for tørking før du limer, og dermed låser fukten i vingen.
                Det hjelper uansett ikke her, da den altså er hulstøpt. Med de "skadene" jeg har sett på bildet over, så hadde jeg nøyd meg med en lien tape-bit, og ventet på større, strukturelle skader før jeg tok frem limet. Hvis man skal frem med sprøytespisser og CA hver gang man får en liten ripe, så får man fort et tungt, sprøtt fly.
                Dette er selvsagt bare min mening.
                En ivrig pilot med null respekt for estetiske hensyn hva Dlg reperasjoner angår.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Det er ikke vannet som utvidet skummet. Skummet er porøst, og utvider seg selv ved varmebehandling. Den våte kluten og strykejernet er en måte å unngå at du overoppheter, og dermed smelter skiten. Man kan også helle kokende vann over vingen, men da blir den våt, og det krever en del tid for tørking før du limer, og dermed låser fukten i vingen.
                  Har rettet opp så mange bulker å knekker og det eneste som gir brukbar effekt er injisering vann inn i foamen - en teknikk som også anbefales av produsentene.



                  Originally posted by 2Can View Post
                  Av de foamvingene jeg har vært borti, så er det brukt såpass lite epoxy at den ved lett rubbing er "åpen" nok til at vanndampen trenger gjennom.
                  Et annet eksempel er fra da jeg lakkerte vingetuppen på Flow´en min. Mattet overflaten med 1000-papir før jeg lakkerte, og bak D-boksen, så trakk lakken seg lett inn i skummet så mønsteret fra duken ble godt synlig. Da burde vel også vanndamp klare å trenge inn.
                  Skal ikke påstå at nye moderne helstøpte vinger kan ha mye mindre epoksy i duken og dermed være mer porøse enn tradisjonelle glassa foam vinger, men jeg har rettet opp mange bulker både på Predator og Longshot - på disse modellene er huden så tykk at det omtrent ikke kommer noe igjennom (var uheldig å sprøytelakkere en LS3 men en lakk som definitivt ikke gikk sammen med foam - den enste plassen vi fikk problemer var i ut kuttingen til balanseroret og i et par knappenål hull som produsenten hadde laget i huden)


                  En DLG er forbruksvare men den blir ekstremt for oppbrukt hvis man ikke fikser skader med en gang.
                  Setter man av litt tid å fikser små skadene med en gang så har du garantert DLG'en dobbelt så lenge sammenliknet med at du ikke gjør det.
                  Last edited by Quadrocopter; 03-05-11, 01:40.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kaklei View Post
                    Har en blaster 3 som jeg har hatt et lite uhell med, har på en eller annen måte bøyd høyderors overføring fra ett kast til neste......
                    Er skadene i "kaste" vingen så hadde jeg vært ekstra nøye med å reparere - da hadde jeg gått for en tynn strimmel med en glassfiber duk som ligger mellom 30 og 60 gram/m2
                    Legg denne på og bruk den tynneste lamineringsepoksyen du får tak i (ikke vanlig lime epoksy),
                    Ta først å heft sammen skaden på best mulig måte med CA, rubb så forsiktig ned huden rundt skaden med 180 pair og legg på duken med epoksy (den trenger ikke å gå mer enn 1cm på vær side av sprekken) - tørk av overskutende lim (Det skal ikke være helt tørt!!!) og bøy forsiktig en litt stiv plastikk folie rundt kanten - fest denne med noen tape biter slik at den klemmes ned mot vinge huden
                    etter 24 timer så har du en skjøt som er sterk og nesten usynlig
                    Føler du at du har noen skarpe/høye kanter så pusser du forsiktig rundt kanten av glassfiber duken med et 400 papir slik at det blir helt glatt

                    Comment


                    • #11
                      Hej.

                      Jeg ville gøre som William123 foreslår. Brug almindelig tynd CA. Slutteligt ville jeg lægge en stripe almindelig tape henover limningerne. Ikke mere!

                      Men:

                      Er forkanten på vingen din åben, skal du være omhyggelig med at få den samlet hele veien igen. Hvis ikke, holder din B3 ikke særligt længe! Forkanten ville jeg også lime med tynd CA og slutte med tape. Jeg har lige repareret en SALpeter vinge hvor forkanten var åben ca 12cm. Dette blev gjort med CA og tape. Og den holder endnu.......
                      Der er ingen grund til at rode med epoxy til de små skrammerne!

                      Blasters skalvinge er lavet af balsa og glas og tåler alle former for CA!

                      Ruben
                      Alle former for modelflyvning dyrkes med største førnøjelse...!
                      Husk 4.th Swinging Denmark F3K: www.swdk.dk

                      Comment


                      • #12
                        Hei Ruben
                        Vil bare understreke at jeg anbefaler å bruke epoksy hvis skaden er i vingen som har peg'en.

                        Hadde en Fw4,2 som sprakk 2-3 cm i forkant skjøten - limte den med CA og trodde det skulle gjøre saken - resultatet ble mange timer med fikling og mekking på en mye mer komplisert skade p.g.a. CA'en ikke holdt godt nok når man drar til i et kast eller at kastet ikke er 100% teknisk riktig.
                        Torsjon og strekk krefter er enorme i den vingen som har peg,en og "enkle" fikser blir for veldig dyre...

                        I den andre vingen delen spiller mindre rolle og der holder tape og CA lenge.
                        Dette gjelder særlig på hulstøpte vinger hvor en del av strukturen og stivheten ligger i selve vingehuden
                        Last edited by Quadrocopter; 03-05-11, 18:41.

                        Comment


                        • #13
                          Mange gode forslag her!
                          Har vært på hobbyrommet og lappet skaden, var jo ikke store skaden, men når en først har god tid til å gjøre reparasjonen, er det greit å gjøre d best mulig.
                          Jeg limte sammen forkanten med CA, samt limte litt "fliser" med CA. Tok så tynneste glassfiberduken jeg hadde og skar til to små biter som jeg la på de to skadene, la de rundt forkanten. Brukte en dråpe med Zap Z-Poxy Finishing Resin for å binde glasfiber til vingen, la over tynn plastfolie slik at jeg får en glattest mulig overflate.

                          Kjell Arne

                          Comment

                          Working...
                          X