Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nan Xplorer Årets tilskudd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nan Xplorer Årets tilskudd

    Da var endelig min nye konkuransemodell kommet og byggingen kan starte.

    Dette vil bli min hovedmodell fremover.

    Dette er en Xplorer 3.8 V-hale.
    Tom vekt var 1535 gram.
    Tror jeg kommer inn rett rundt 2050 gram ferdig montert.

    Bilder av modellen kommer etterhvert.
    Begynte med senterseksjonen i dag.
    Click image for larger version

Name:	Flapp1.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	629161
    Click image for larger version

Name:	Flapp2.jpg
Views:	1
Size:	60.2 KB
ID:	629162

    For første gang har jeg kjøpt meg rammer til servoene. Limer dem med medium CA. Ca sitter som søpt på denne plasten og den slipper ivertfall ikke carbon skinnet.

    Litt mer detaljerte bilder av det mekaniske kommer iløpet av kvelden.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

  • #2
    Originally posted by Seiler`n View Post
    .....For første gang har jeg kjøpt meg rammer til servoene. Limer dem med medium CA. Ca sitter som søpt på denne plasten og den slipper ivertfall ikke carbon skinnet. .
    Ser ut som en modell med romslig plass (for en gangs skyld) i servobrønnen!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Ser ut som en modell med romslig plass (for en gangs skyld) i servobrønnen!
      F3J modellene har som regel ok med plass. Det er nok plass til å "slippe" servoene ned i brønnen, og høyden i brønnen er ok.
      **********************
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK


      Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

      Futaba 12Fg Fasst

      Comment


      • #4
        Click image for larger version

Name:	CIMG3021.jpg
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	578944Click image for larger version

Name:	CIMG3020.jpg
Views:	1
Size:	35.9 KB
ID:	578943

        Må files litt i linkfestet slik at linken kommer greit av hvis en service trengs. Bruker en "motorsgblad fil" til dette. Passe diameter og grei og jobbe med.

        Click image for larger version

Name:	CIMG3017.jpg
Views:	1
Size:	91.4 KB
ID:	578942Click image for larger version

Name:	CIMG3025.jpg
Views:	1
Size:	109.0 KB
ID:	578946

        Flappservo. Flytter nullpunktet på servoen slik at jeg har ca 75 % utslag nedover. Det gir mulighet til kort servohort ( ca 7 mm ) og mye krefter ut på flappen. Samt at jeg får 90 grader Butterfly. Dette ser viktig på disse modellene som flappen skal komme ut på hvilken som hels hastighet.

        Click image for larger version

Name:	CIMG3027.jpg
Views:	1
Size:	100.5 KB
ID:	578947Click image for larger version

Name:	CIMG3026.jpg
Views:	1
Size:	90.3 KB
ID:	578948

        Fine og skarpe farger på flyet Her er linje servohornet må være på etter at servoen er festet. Lønner seg og sette en tape over servokassen og merke av linjen på roroverføringen slik at servoen kommer helt på linje med roret og overføringen. Noen grader feil og mye krefter går tapt i dårlig mekanisk overføring.
        Attached Files
        Last edited by Seiler`n; 26-05-11, 06:27.
        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	DSC01152 (Small).JPG
Views:	1
Size:	47.1 KB
ID:	579084

          Slik skal flappservoen stå ved fult utslag og 90 % butterfly. Da knekker du ikke drevet på servoen om butterflyen står ute når du lander.Slik kal flappservoen stå ved fult utslag og 90 % butterfly. Da knekker du ikke drevet på servoen om butterflyen står ute når du lander.

          Click image for larger version

Name:	DSC01144 (Small).JPG
Views:	1
Size:	39.6 KB
ID:	579082Click image for larger version

Name:	DSC01154 (Small).JPG
Views:	1
Size:	37.4 KB
ID:	579081

          Kontaktene fester jeg i flyet med to skruer. Her er det nok gods til å få greit skrufeste. Men i vingen bruker jeg en dråpe medium CA i hvert hjørne for å feste pluggen. Lett å få vekk med kniven om den skal ut igjen. Lite med gods å skru i her.

          Click image for larger version

Name:	DSC01158 (Small).JPG
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	579083Click image for larger version

Name:	DSC01157 (Small).JPG
Views:	1
Size:	39.2 KB
ID:	579085

          Kablingen fester jeg med limpistol i senterseksjonen. I vingetippen lar jeg den være løs. Det hender vi har en midair nå og da. Om nå vingetippen skulle skli litt ut har jeg enda rorkontroll. Flere fly som har berga seg på grunn av de 4 - 5 ca med ekstra kabel der.
          Last edited by Seiler`n; 26-05-11, 06:42.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Click image for larger version

Name:	DSC01146 (Small).JPG
Views:	1
Size:	37.6 KB
ID:	579087

            Halen er grei. Det limes inn et kulehode med bolt i hvert ror. Hull og vinkler er ferdig. Jeg har på denne montasjen dratt hodet ca 2 mm lengre ut fra roret en tidligere. Dette for å slippe å bøye overføringene så mye.

            Plastkappen til kulelinken er limt til overføringen med madium CA. Husk å rubbe stålet før du limer. Sitter som stein.

            Overføringene på V- hale kroppene har hatt en tendens til å ligge litt bøyd inne i kroppen. Jeg har tatt tak i rørene til overføringene og strukkete dem rette. Dette må gjøres en gang nå og da, da blasten går litt med temperaturen, og at landingene bøyer kroppen ganske mye i ekstreme tilfeller.

            Motorflyverne har også noen intresange gummidingser som vi seilflyvere for det meste ikke har bruk for. Andre nyttige bruksområder for disse gummidemperne til servoene er vist på bildet. Fester seg fint til glassfiberen med litt Ca
            Click image for larger version

Name:	DSC01142 (Small).JPG
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	579088Click image for larger version

Name:	DSC01143 (Small).JPG
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	579086

            Jeg bruker små kjappe servoer på V halen. Trenger ikke den enome holdestyrken på disse rorene. Dette fører til at jeg må lage et servobrett i 1,5 mm finer. Jeg sørger samtidig for å få feste til strøm bryteren til motakeren.

            Click image for larger version

Name:	DSC01162 (Small).JPG
Views:	1
Size:	33.7 KB
ID:	579089

            Dekslet festes med en 3 mm carbon pinne som jeg limer med litt duk og Ca.
            Last edited by Seiler`n; 26-05-11, 22:07.
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              Ser bra ut Stig, flyr nok den der
              Hva slags bryter bruker du?? Er på utkikk etter ny bryter til Perfect'en min.

              Kjell Arne

              Comment


              • #8
                Er det for sent å foreslå å forsterke området rundt slepekroken littegran?
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kaklei View Post
                  Ser bra ut Stig, flyr nok den der
                  Hva slags bryter bruker du?? Er på utkikk etter ny bryter til Perfect'en min.

                  Kjell Arne
                  Claes Olsson sine 5 A vippebrytere.

                  Clas Ohlson
                  **********************
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK


                  Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                  Futaba 12Fg Fasst

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Er det for sent å foreslå å forsterke området rundt slepekroken littegran?
                    Ti stille på deg !! Ikke avsløre slike detaljer

                    ( Kommer mer angående den lille detaljen der )
                    **********************
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK


                    Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                    Futaba 12Fg Fasst

                    Comment


                    • #11
                      Flott modell..
                      Noen grunn til at du ikke bruker de nye MKS servoene, er jo en såpass dyr modell, og da fortjener den det beste...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jijohans View Post
                        Flott modell..
                        Noen grunn til at du ikke bruker de nye MKS servoene, er jo en såpass dyr modell, og da fortjener den det beste...
                        Økonomi og at disse lå å slang..
                        Men det er da MKS i nesa

                        Ikke at jeg vil anbefale dem til noen enda. Er nok analoge servoer, emn kjappe og gode. Sentrerer foreløpig godt.
                        Men på 4 celler hadde dem havnet i noe annet. Kjører 2S A123.
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #13
                          Joda som Steinar nevnte måtte jeg til med litt ekstra arbeide som burde være unødvendig.
                          Maiden ble utført på Strandtorget rett ved Lillehammer sentrum / Mjøsa med 6 -7 meter sørlig vind.
                          Jeg hadde bestemt meg for å fly denne modellen inn i fra grunnen av. Ikke bare kopiere over det oppsetter som jeg hadde på den andre modellen. Slik kan jeg forme modellen på nytt og få en modell som er litt mer crispi en den jeg har fra før.

                          1. start var svert forsiktig start ettersom jeg viste at høyderors utslaget var for stort. Fikk trimmet startsettinger og fløy litt rundt omkring.
                          2. start var mye bedre med bedre startsetting. Justerer litt høyderors utslag i luften. Legger også merke til at diffrensialen er noe i ulage. Justerer det på bakken før neste tur.
                          3. Bedre tension og litt bokstavskriving ut av zoom'en. Men det begynner og stemme. Litt lite agresiv i starten, litt mye frem før det går oppover. Flytter kroken litt bakover før neste start for å få en litt mer agresiv rotasjon og vinkel det første sekundet i starten.
                          4. start varte i 4 sekunder. Svært agresiv start. Gå rett oppover og bakover pga kroken er lengre bak. Men startsettingen er riktig så den skyter fart og det drar seg skikkelig til i linen. Den piper godt. Så smeller det som i et børse skudd. Vingen hadde brukbar U form pga tension i starten, og da det smalt trodde jeg vingen knakk de den samtidig fikk en voldsom negativ V form. Gikk nok et sekund før jeg fant ut at dritten forsatt fløy. Tok den svært rolig ned og landet denpent og pyntelig.
                          Finner ingen skade i vingen og den ser hel ut. Takk og låv Snur modellen og noe mangler...
                          Click image for larger version

Name:	DSC_0154 (Small).jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	579101

                          Kroken går nok i bane rundt Jupiter nå. Sammen med den andre kroken jeg sendte avgårde i vinter

                          Click image for larger version

Name:	DSC01159 (Small).JPG
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	579103Click image for larger version

Name:	DSC01161 (Small).JPG
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	579102

                          Etter reperasjonen ser det ikke ille ut. Fant en gammel krok og limte først med tynn Ca som trekker inn i alle kroker der det trengs. La så på litt karbonmatte fra innsiden før jeg monterte kroken på nytt.

                          Sente også en mail til Nan og beklaget meg. Skal ikke være slik. Lot det gå et par timer før mailen ble skrevet slik at jeg slap å plages med oversettelsen av de værste nordnorske utrykkene..
                          Gikk en uke før svaret kom..
                          Ny kropp på vei i posten. Slik skal vi ikke være bekjent med og beklager så mye.

                          Det var servicen sin det

                          Modellen ble fløyet på Vingen sin Nc sist helg og holdt koken hele helgen i 7 -8 meter og 90 grader cross vind.
                          En flapp servo feilet iløpet av siste flytur før finalen, så da ble det Xplorer 3,5 i finalen.

                          Og totalvekten med Ca på 105 ble 1975 gram...... Alt for lett. Kommer nok til å fly denne lett ballastert på de fleste turer tenker jeg. Fra 5 meter vind er det nok fult opp mer 700 gram tenker jeg... Må teste det litt mer.

                          Trenger vell ikke si at jeg er fornøyd
                          **********************
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK


                          Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                          Futaba 12Fg Fasst

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Seiler`n View Post
                            [ATTACH=CONFIG]41873[/ATTACH]
                            [ATTACH=CONFIG]41874[/ATTACH]

                            For første gang har jeg kjøpt meg rammer til servoene. Limer dem med medium CA. Ca sitter som søpt på denne plasten og den slipper ivertfall ikke carbon skinnet.
                            Sitter nå her og mimrer litt.... Og en korigering er på sin plass her.

                            Om du har det travelt kan ca brukes som en rask løsning. Men etter en landing her i sommer en gang tror jeg at 3 av 4 løsnet. Dette var en av de landingene som jeg burde hatt knekt kropp ++... Det tålte ikke ca limet. Og den løsner fint fra karbonen
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment

                            Working...
                            X