Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken modell skal/bør man velge som nybegynner i håndstart avd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken modell skal/bør man velge som nybegynner i håndstart avd

    Har flydd litt fly før, men har aldri prøvd en håndstart modell, what to get and where to buy?
    Ønsker noe som er ARF og ikke tar halve sommeren og sette i sammen

  • #2
    hei,
    her kommer du til å få mange svar Ønske ditt kan bli litt vrient å svare på sånn direkte, siden de fleste av disse modellene er sett som du må sette sammen. De dyrere modellene som SALPeter kan bestilles ferdig med servoer i vingen (gjerne med RDS system) men disse modellene er som regel også dyre, og det er lang ventetid (9+ mnd på noen av de).
    En modell som jeg ofte annbefaler til nybegynnere er Longshot 3. www.rc-seilflysport.no selger denne blandt annet. Sidewinder 2 fra USA er også en meget bra nybegynner modell.
    Begge disse to er lette å fly, men de må bygges.
    Typisk for longshot bygging er:
    vingen må limes sammen med riktig vinkel.
    servoer må monteres i vingen
    bommen må limes på "Podden"
    halefjær (høyde og sideror) må limes på bommen
    servoer må monteres i kroppen sammen med servobrett
    pushrods fra servoer til ror må monteres
    modellen må veies ut
    Kaste peg/blad må monteres i vingen

    Rekkefølgen på prosessen kan variere noe fra modell til modell, men det er i grove trekk hvertfall.
    Det tar ikke hele sommeren å bygge men noen kvelder på hobbyrommet må du nok regne med.
    Dersom du skal ha noe helt ferdig kan du også titte på bruktmarkedet. Der dukker det noen ganger opp bra modeller som er helt ferdige.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Takk for svar,
      Ja, regner med det er delte meninger her som med alt annet
      Høres ut som byggingen er det som er utfordringen, men skal sjekke bruktmarkedet, og send meg gjerne en pm hvis noen leser dette og har noe de vil bli kvitt

      Christer

      Comment


      • #4
        Longshoten tar ikke mange kveldene å få ferdig, dessuten er det mange her på forumet som har bygd en, så hvis du lurer på noe, så får du svar temmelig kjapt. V-formen på vingene er ferdig frest ut, så det er egentlig bare å lime sammen
        Topsky, og Predator 2 synes jeg er litt bedre modeller, men de må bestilles fra utlandet. P2 er litt mer knotete å få sammen, ettersom alle servoene er i kroppen.
        Det er ikke vanskelig å montere en DLG, man må bare være litt tålmodig, nøyaktig, og gnien på limet.
        Jeg vet at mange anbefaler å kjøpe en brukt en, men det gjør ikke jeg.
        Finnes ikke noe tristere enn en modell som løser seg opp i lufta i det øyeblikket du begynner å få taket på kastene.
        MEN...Det jeg anbefaler er...skaff deg en DLG!!! Det er det tøffeste du kan finne på innen RC. Puktum!
        Om du bruker en kveld ekstra i kjelleren for å få den sammen..Hva så?
        Du kommer til bli hekta uansett. Det er verd den lille tiden det tar å lime den sammen.
        Mener nå jeg
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Dlg? Linker til noen?

          Comment


          • #6
            DLG = Discus Launch Glider.
            Handlaunch med spydkast type launch er ikke noe som drives med lenger så vidt jeg vet. DLG fly startes ved å holde de i en peg i vingetippen, snurre rundt ie en piruett og kaste. På VM var det en chekkisk junior som kasta over 75 meter rett opp. Oss mer normale kaster mellom 35 og 50 meter med litt trening.
            DLG kasting handler nesten 100% om teknikk og trening, ikke rå muskelkraft.
            Ett par raske søk på google så finner du masse videoer av det.
            Alle modellene vi har nevnt er DLG modeller.

            Når det gjelder kjøp av brukt DLG så vet vel de aller fleste her på forumet at BadScientist ikke annbefaler det, men mange av oss andre har gjort gode kjøp på brukt markedet for det. Du må være nøye med å se over modellen før du betaler, men første gangen er det nok tryggest å kjøpe ny å bygge selv. Da lærer du mer om flyet også, og det tar ikke så lang tid. Som andre har sagt, vær gnien med limet.


            Leif
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment


            • #7
              Aha, det er jo de jeg egentlig mente, trodde det var det samme som handlaunch, men det er noe annet dt da? :-/

              Tenkte det kunne vært gøy å hatt en slik liggende i bilen når man plutselig får lyst til å stoppe et sted og fly uten for mye amaras som det kanskje blir med min Sirius

              Comment


              • #8
                Fikk mail fra en på rcgroups, hva tror dere om dette?

                I am about to offer up two Taboos. Both received from Oleg in November 2009. Since updated with the new, kevlar tails.

                Both with: 250 mAh nmhd battery; switchjack; 4XD-47 servos (ailerons are top drive for minimum drag); Kevlar tails; 3-ounce ballast pack. Offered up as receiver-ready, but I can include the Hitec Optima-6 2.4 receivers.

                Neither carries ballast for CG reasons. One has been repaired, so is heavier (9 ounces versus 8.6 ounces), but is stiffer. The other has a cool, red chevron on the left wing.

                I'm right-handed, by the way, so the blade is on the left wing tip.

                Your pick, $300 plus shipping

                Comment


                • #9
                  det er ikke så dyrt for en taboo. Fine fly.
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Så du mener jeg burde slått til?
                    Chevron er kastegrippet? Er de vanskelige å montere over på andre vingen, evt fly med to?




                    Regards Chris
                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Cheveron er ett mønster som er lakkert på vingen. Kaste peggen er montert i venstre vingen på de han skal selge, det passer bra om du ikke er kjeivhendt.
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Glemte å si at jeg er kjevhendt, er det komplisert å sette en peg på andre vingen dersom alt er ferdigbygd?


                        Regards Chris
                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          hei, det pleier å variere litt. Dersom det er en vinge med skum kjerne er det ikke vanligvis noe problem å sette inn en peg til, dersom det er en hulstøpt vinge kommer det litt ann på. Ikke alle produsenter forsterker begge vingetippene for montering av peg, selv om det er mer vanlig at de gjør det nå enn før.
                          Det jeg fant på nettet om Taboo indikerer at det er en vinge med skum kjerne. da er det som sagt helt overkommelig å sette inn en peg i høyre vingtipp....
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment

                          Working...
                          X