Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alula Evo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alula Evo

    Har akkurat bestilt meg et sånt et fra dream-flight.com. Mitt første fly uten motor... Noen som har erfaring med dette flyet, og som har noen gode råd før jomfrutur...?
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

  • #2
    Click image for larger version

Name:	Alula.JPG
Views:	1
Size:	144.2 KB
ID:	581873


    Jeg har den første utgaven og den flyr veldig bra for meg. Post noen bilder underveis.
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Ser ikke ut som det er rare bygginga på denne, men kan da slenge ut noen bilder når den tid kommer... Men jeg glemte selvsagt batteri. Ser at elefun har 4,8V 200 mah. Men nimh taper seg jo en del hvis de blir liggende. Tenkte litt på 1s lipo, men da blir det vel konflikt med volt cutoff på mottakeren. Kommer til å bruke spektrum 6100e. Den går ned til 3,5V. Er vel sjelden at en lipocelle går lavere enn dette? Eller blir det risikabelt? Det blir vel også en drop ved belastning..? Noen som har noen tips?
      Last edited by AudunN; 01-09-11, 08:33.
      ______________________________
      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

      Comment


      • #4
        Sjekk om du kan få tak i Eneloope celler ev. Jeg har 2 stk 150 mha NIMH kjøpt fra Dreamflight og det holder i masse vis. Mine er 3 år gml og virker fint fremdeles. Skal høre med min bror som har den nye vingen du har.
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Elefun har eneloope celler, men ser ut til at 800mah er det minste. Da kan jeg like godt kjøpe noen av disse : 4,8V 200mAh - Bronto RX Pack - Ni-Mh - elefun.no - Radiostyrt hobby
          ______________________________
          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

          Comment


          • #6
            Har hatt denne modellen i et drøyt år nå, og kan trygt si at det er den modellen som har hatt desidert mest vind under vingene. Kjempemoro modell, som tåler utrolig mye juling. Den er selvsagt moro på dager med marginale forhold, men den greier seg utrolig fint når det er gode forhold også (selv om den da blir pitch-følsom). Største utfordringen med modellen var å finne riktig tyngdepunkt, men når det er gjort så flyr den som en drøm

            Bruker 300mah-pakken fra Dream-Fligth, og den holder veldig lenge.

            Click image for larger version

Name:	mfn_alula.jpg
Views:	1
Size:	191.4 KB
ID:	581895
            Alulaen er også bikkjas favoritt. Bedre å tygge på EPP enn glassfiber

            Comment


            • #7
              har Evo'n sjøl..artig sak for vind, flyr supert på kanten når "ingenting" annet bærer, er kjempemorsom&fly opp til ca.5-6 m.s.
              termikkmessig hengern ikke imponerende lenge, for å si det pent..men jeg flyr så&si utelukkende dlg og har litt andre preferanser/krav der

              sjekk tråden på RcG, der er flere tips på forsterkning av nakken osv, da den har en tendens til å brekke akkurat ved festet til vingen fra huet/nakken:
              The Dream-Flight Alula Thread - RC Groups

              bruk for all del ikke tynn CA (eller CA i det hele tatt), den drikker som en kamel. uhu-por, goop osv er best + det flekser oxo
              fant ut de knøttsmå utslaga i manualen er optimale; 20%.
              har egen fullratebryter i tilfelle krise, da redder hverftf jeg nakken på den flere ganger
              kjøpte batteri fra dream-flight, 300mah nimh, pga med lipo må du ballansere med dødvekt for riktig CoG uanz
              bruker spektrum ar6110 rx

              min nekter fly på termikk, som sagt, men den er blitt litt tung av lim-rep. bruker du bare goop/uhu-por får du den lettere og da er den nok noe bedre

              gled deg, den er kjempemessig i vind og trenger bare en liten kant, som en 3-5m dyp jordkant, fex
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Takk for gode råd. Er som sagt mitt første fly uten motor, så dette blir spennende. Har en sånn vilter kvern på fire bein jeg også. Får prøve å holde han unna... Har enda ikke fått mail om at pakken er sendt... Bestilte tirsdag kveld. Pleier det å ta litt tid før de sender...?
                Last edited by AudunN; 02-09-11, 08:40.
                ______________________________
                JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                Comment


                • #9
                  Det tok tid med våre, ja..bestilte 10-15stk og det gikk vel ca.6mnd over dato før vi fikk de. Men kan hende det går fortere nå som de har vært på markedet en stund.

                  Batteri som passer får du kjøpt hos Thorbjørn&Kåres. De har 250mah Graupner nimh som passer rett i:
                  RC-seilflysport
                  Eller så har Smallsize små Losi nimh-pakker (4.8V) som er på ca.samme kapasitet og som oxo passer.


                  Click image for larger version

Name:	PIC_0894 (Small).JPG
Views:	1
Size:	43.8 KB
ID:	582025
                  Min mens den enda var pen..hater CA på emballasjefly..
                  Last edited by hangman; 07-09-11, 12:23.
                  Jo Skavhaug

                  ..sånn ca..

                  Comment


                  • #10
                    heh heh der er den igjen Jo Alula er morsomme de... Som Jo så foretrekker jeg den orginale fremfor den nye med tanke på termikk, men den nye er som alle andre har sagt og, knall kul. bruk utslagene og tyngdepunktet som står i manualen, det er ikke langt fra perfekt oppsett for å få den til å fly bra.


                    Leif
                    Leif Bjørgo
                    Cirrus-RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Da var Alula'n i hus og klar for jomfrutur. Får bare vente på noe annet enn regn... Vekta kom ut på 179 gram. Måtte ha 20 gr ekstra i nesa for å få cg riktig ettersom jeg tenkte å bruke 200mah istedefor 300 som er anbefalt. Hadde ikke noe lodd eller noe, så det ble et par skruer og litt loddetinn... Av servoer brukte jeg et par Waypoint jeg hadde liggende, og disse passet perfekt i brønnene. Mottaker ble spektrum AR6100e (kinakopi) Var ikke så voldsomt til byggeprosess, men knipsa et par bilder underveis med mobilen.
                      Attached Files
                      Last edited by AudunN; 20-09-11, 08:03.
                      ______________________________
                      JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                      Comment


                      • #12
                        Stilig! Du filmer maiden? Det er et multi-fly. Jeg så en kar som hadde motor i nebbet på den, gikk skikkelig bra. Eller kan du sette peg på å trene DLG. Fikk veldig lyst på en slik nå.
                        Last edited by ArneH; 20-09-11, 07:02.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ArneH View Post
                          Stilig! Du filmer maiden? Det er et multi-fly. Jeg så en kar som hadde motor i nebbet på den, gikk skikkelig bra. Eller kan du sette peg på å trene DLG. Fikk veldig lyst på en slik nå.
                          Ehhh... filme maiden..? Må nok trene litt på å få fuggel'n opp i lufta først...
                          Last edited by AudunN; 20-09-11, 08:05.
                          ______________________________
                          JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                          Comment


                          • #14
                            Og du trenger ikke peg for å trene kast med den, det følger med en tape som er ru på baksida.... bare sette på den vingetippen du holder i og kaste i vei
                            Leif Bjørgo
                            Cirrus-RCFK

                            Comment


                            • #15
                              Ja jeg har satt på disse sandpapirbitene . Men jeg har aldri prøvd å få et fly i lufta med diskoskast før, så det kan bli spennende...
                              ______________________________
                              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                              Comment

                              Working...
                              X