Unconfigured Ad

Collapse

Fling ARF. Noen erfaringer....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Fling ARF. Noen erfaringer....

Hallo i sommertermikken!!

Jeg kikket innom Elefuns sider ( www.elefun.no ) for noen mnd. siden og fant at de hadde et lite fly for det de kaller "mini highstart". Tenkte at 670 kr. var en grei pris for å prøve highstart for første gang, ikke minst fordi strikken var vedlagt i pakken. Her er arfaringene mine med Fling ARF fra GreatPlanes (Og ja, jeg vet at dette nok er i en klasse langt nærmere leketøy enn de fleste her driver med... Men ett sted skal man begynne

Her er dataene:
    Wingspan: 48.8 in (1240 mm)
    Total Wing Area: 285 sq in (18.4 dm2)
    Weight: 6.8 oz (195 g)
    Length: 31.5 in (800 mm)
    Includes: Mini high-start
    Requires: 2-channel radio w/micro receiver and 2 micro or nano servos, micro battery pack

Pakken kom i posten, helt etter avtale. Hyggelige folk å handle med og nettkjøp er ingen problem. Settet inneholdt flykropp, ferdig trekt vinge i rød/lilla farge, strikk, hale med ferdige hengsler og ....tråder til push/pull. Javel, tenkte jeg, dette blir ikke lett. Og fikk delvis rett. Mer om dette etterpå.

Trekket på vingen var helt greit utført, mens haleseksjonen var fryktelig boblete. Samboerens strykejern rettet dette uten videre problemer. Litt dårlig å sende slikt ut, men det løste seg.
    Det er flott finish på selve kroppen (Gealcote(?) og glassfiber, sammen med carbontrekt balsa i haleseksjonen) Servotray var ferdig innstallert og med litt pussing passet HS-55 (tror jeg de heter) fra HiTech rett inn. Limte servoene inn med lynlim.

Satte meg ned for å montere flyet sammen. Fling ARF er lite og alt er smått. Likevel er det ingen problemer å få installert elektronikken. Mottakeren plasseres i tuppen og batteriet under vingen. Jeg valgte å skyve mottakeren helt fremst og plassere en bit skumgummi mellom den og servotrayet.

Lurte litt på hvordan jeg skulle plassere batteriet. Har valgt et 350mAh NiMH av den grønne typen, og trengte å kunne flytte det litt frem og tilbake i forhold til CG. Personlig liker jeg fly som har tilnærmet null vektfordeling forover. Grunnen til dette er kanskje innbilling, men jeg tror at det gir minst drag (Når man ikke trenger å trimme så mye pich opp) Valgte å bruke borrelås til batteriet. Funker helt greit men gir noe vekttillegg.

Så skulle halen monteres. Her anbefaler GreatPlanes bruk av hurtiglim, men jeg syntes dette ble litt vel hasardiøst. Frem med den gamle gode fem-min. epoksyen. Det er ingen indikasjoner på haledelen om hvor man skal montere det for å få vinklene rett og man må kutte vekk betrekningen for å få godt feste. Jeg trodde jeg hadde fått dette til ved hjelp av en vinkel og litt tålmodighet, men jeg har nok likevel fått et høyrevridd fly. Tips: VÆR PINLIG NØYAKTIG!! Synes de kunne spandert på seg et spor til halefinnen.

Så til installasjonen av push/pull-trådene. Sleit fælt her. Knuter er ikke min sterke side, men det ble da et resultat. Fant ut etterpå at jeg har fått litt for lite utslag på sideroret. Å ta opp knuten er umulig, så jeg vurderer å klippe servohornet, med tråd og knuter, for deretter å lime ytterdelene på et nytt og lengre servohorn. Tips: Bruk så langt servohorn som plassmesig mulig på sideroret.

Så var batteriet ladet og jeg skulle prøve det. Prøvekast uten strikk først. Flyet dro mot høyre og med det lille utslaget jeg har på sideroret var det umulig å få til å svinge mot venstre, selv med fult stikkeutslag. Har nok gjort noe fryktelig galt her... En foreløpig fiks for dette problemet ble å flytte vingen noe mot venstre (tror jeg) Vingen er strikkmontert til flyet så det er ingen problem. Det gikk da på et vis og flyet fløy til slutt ganske rett. En liten justering på pitchtrimmen ned og flyet gikk rett uten å stalle.

Så til hovedgrunnen til at jeg kjøpte dette flyet: Highstart! Vi la ut strikk og line og gjorde klar til lounch. MORO!!! Helt uten problemer kom jeg opp i en anslått høyde av 40-50m. Solen hadde da gått ned og jeg fløy rett ved en potetåker, som hadde blitt vannet hele dagen i solsteiken. Styrte flyet over åkeren og den oppvarmede jorden gav nok løft til å fly i ca. ett minutt!! Utrolig! Det hang og hang i luften... Løftet seg i lave termikkbobler og jaget ut i synksonene...

Erfaringene etter ca. 10 highstarter er som flg:
    Morsomt fly, men kilent (Hadde jeg for lite vekt forover?) Halen er feil montert og må justeres med hårføner og en liten bøy til venstre på halebommen. Håper jeg får dette til. Alt for lite utslag på sideroret, men dette er nok avhengig av farten. Med litt trim ned ble det nok styring til å teste modellen.
    Modellen staller lett på overgangen fra stigende til synkende luft (Flyr jeg for sakte i løftsonen?) Prøvde å sirkle i en mikrotermikk, noe som gikk forbausende bra! Det snur på en meter... Morsomt!
    Dette flyet går til værs på en fjert og neste gang skal jeg prøve det på en solrik dag. Innbiller meg at det kommer til å bli lite highstart og mye flyging!

Konklusjon: Dette flyet tåler mye juling men lite vind. Har ikke veid det enda, men det føles lett. Det er følsomt på høyderoret, sikkert pga lite vekt forover. Jeg vil nok anbefale begynnere å få med en erfaren pilot for trimming før man setter igang på egenhånd. Det gjenstår å teste en dag med mye termikk, men min erfaring så langt tilsier at dette kommer til å gå rett til værs! Utrolig moro!

PS: De av dere som nevnte at highstart er moro har rett! Mitt neste prosjekt skal være uten motor!! Noen anbefalinger?
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

en reichard quatro ligger på vent hos griffin (1,5m) hvis han har den på lager kommer der sikkert noen ord om den i form av en artikkel/test.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• mailman13
      • Mar 2004
      • 172

Kjøpte samme fly i fjor vår og det flyr fremdeles.

Mitt oppsett:
      2x GWS Pico servoer, passet rett i uten modifikasjon 6g
      Futaba R124F Mottaker 9g, plassert bakerst i kroppen.
      600mAh lipo batteri i nesen 28g, (Gir laaaaang flytid)
      GWS ICS-50 2Amp ESC fungerer som BEC, bare klippet motorledningene, ca 3g

Ferdig flyvekt ca 240g. Måtte ha ca 4 runder med sort isolasjonstape rundt halen for å få CG der jeg vil ha det

Monteringen var unnagjort på ca 2 timer, angående halen monterte jeg den med epoxy, det er svært liten kontaktflate, så litt limfuge langs kanten tror jeg er lurt.

I luften kjennes den utrolig lett ut, her er det lite vingebelastning og den fyker til værs ved den minste antydning til termikk. En slakk bakke med litt vind i mot er også nok til å holde den i luften. Klarer også å få den 10-15 meter opp med et enkelt håndkast så med gode forhold og litt flaks er det nok (Har litt vond skulder i dag etter gårsdagens tur)

I vind blir den litt utfordrende, men den lar seg fly i litt bris også. Den trives med mer fart enn førsteinntrykket gir uttrykk for, så ikke vær redd for å dytte nesa ned og få litt fart på sakene hvis det trekker litt.

Eneste problemet er at pull-pull trådene gnager direkte mot karbonfiber der de kommer ut av halebommen, så følg med og bytt dem ut før de ryker.

Comment

• x-pilot
        • Dec 2004
        • 205

Hei igjen!

Ok, så heter det pull-pull Liten miss der. Lurt med tape rundt halebommen for å justere CG. Men hvorfor ikke prøve å bytte om på batteri og mottaker?

Klippet opp servohornet i går. Ikke prøv dette hjemme. Lynlim limer ikke på servohorn, men på fingre og annet vitalt. Når jeg fant ut dette hadde jeg heldig vis igjen et par trådender så de avklipte servoendene ble endepunkt for knute. Alt er festet nå og vi får se om det funker ved neste testflyging.

Glemte å si noe om vingen i min review av Fling ARF:
        Den monteres med en vingebom og lim. Når vingen ligger flatt med den ene siden ned, skal det være en viss avstand mellom vingetuppen og bordet på den andre siden. Dette gav jeg litt bengen i, men tror det er litt viktig for "svingvilligheten" til flyet. Er en cm unna på min modell.

Jeg har et lite jorde som fungerer som hang på nordlig vindretning. Sikler på det, men innser at jeg nok aldri får prøvd det. Tror Flingen er flott på svak hang. Det er i alle fall flott på svak termikk og det skal bli moro å prøve det i ordentlig sug!

Reichard quatro er et nydelig fly, som jeg har siklet på lenge. Jeg venter i spenning på din vurdering av dette flyet!

MVH T
        Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• mailman13
          • Mar 2004
          • 172

Mottakeren får ikke plass i nesen, kan selvfølgelig ta den ut av "kassen", men det blir for ekstremt for meg. Ellers var det bare 1.5cm bakover som skulle til, så jeg tror nesten de å flytte 20g til bak servoene er litt i overkant. Er ikke mer enn 2-3 gram jeg har i halen nå.

Comment

• x-pilot
            • Dec 2004
            • 205

Ok, det høres fornuftig ut. Takker for info om hva flyet ditt veier. Skal forsøke å veie det når jeg kommer hjem for å se hva jeg har fått ut av oppsettet mitt. Jeg bruker mottaker fra HiTech som er så liten at den går helt inn mot en liten bit skumgummi i tuppen.

Nå er det sørenmeg flyvær også! Bare denne jobben kunne vært over

MVH T
            Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• ChristianAustenå
              • Feb 2006
              • 257

hei.
              drar i gang denne tråden litt pga av at jeg bygger en fling jeg og.
              nesten ferdig.(limte først halen med ca som beskrevet... tabbe.. så nå står epoxyen og herder.)

Men x-pilot skrev at han veide 190 gram... hvordan fikk du det til... har sett at min vil veie ca 240-250 avhengig av batterivalg. omtrent som mailmann her.
              har ikke gjort noe spes som skulle gjøre den nevneverdig tung.
              så hvordan i alle dager fikk du den 50gram lettere? sprøytet helium inn i vingene?

Comment

• subzero
                • Jan 2006
                • 258

Originally posted by x-pilot
                Ok, det høres fornuftig ut. Takker for info om hva flyet ditt veier. Skal forsøke å veie det når jeg kommer hjem for å se hva jeg har fått ut av oppsettet mitt. Jeg bruker mottaker fra HiTech som er så liten at den går helt inn mot en liten bit skumgummi i tuppen.

Nå er det sørenmeg flyvær også! Bare denne jobben kunne vært over

MVH T
                hvor er det du flyr om dagen nå da?
                Robert
                Hole El-Flyforening

Comment

Working...