Hallo i sommertermikken!!
Jeg kikket innom Elefuns sider ( www.elefun.no ) for noen mnd. siden og fant at de hadde et lite fly for det de kaller "mini highstart". Tenkte at 670 kr. var en grei pris for å prøve highstart for første gang, ikke minst fordi strikken var vedlagt i pakken. Her er arfaringene mine med Fling ARF fra GreatPlanes (Og ja, jeg vet at dette nok er i en klasse langt nærmere leketøy enn de fleste her driver med... Men ett sted skal man begynne
Her er dataene:
Wingspan: 48.8 in (1240 mm)
Total Wing Area: 285 sq in (18.4 dm2)
Weight: 6.8 oz (195 g)
Length: 31.5 in (800 mm)
Includes: Mini high-start
Requires: 2-channel radio w/micro receiver and 2 micro or nano servos, micro battery pack
Pakken kom i posten, helt etter avtale. Hyggelige folk å handle med og nettkjøp er ingen problem. Settet inneholdt flykropp, ferdig trekt vinge i rød/lilla farge, strikk, hale med ferdige hengsler og ....tråder til push/pull. Javel, tenkte jeg, dette blir ikke lett. Og fikk delvis rett. Mer om dette etterpå.
Trekket på vingen var helt greit utført, mens haleseksjonen var fryktelig boblete. Samboerens strykejern rettet dette uten videre problemer. Litt dårlig å sende slikt ut, men det løste seg.
Det er flott finish på selve kroppen (Gealcote(?) og glassfiber, sammen med carbontrekt balsa i haleseksjonen) Servotray var ferdig innstallert og med litt pussing passet HS-55 (tror jeg de heter) fra HiTech rett inn. Limte servoene inn med lynlim.
Satte meg ned for å montere flyet sammen. Fling ARF er lite og alt er smått. Likevel er det ingen problemer å få installert elektronikken. Mottakeren plasseres i tuppen og batteriet under vingen. Jeg valgte å skyve mottakeren helt fremst og plassere en bit skumgummi mellom den og servotrayet.
Lurte litt på hvordan jeg skulle plassere batteriet. Har valgt et 350mAh NiMH av den grønne typen, og trengte å kunne flytte det litt frem og tilbake i forhold til CG. Personlig liker jeg fly som har tilnærmet null vektfordeling forover. Grunnen til dette er kanskje innbilling, men jeg tror at det gir minst drag (Når man ikke trenger å trimme så mye pich opp) Valgte å bruke borrelås til batteriet. Funker helt greit men gir noe vekttillegg.
Så skulle halen monteres. Her anbefaler GreatPlanes bruk av hurtiglim, men jeg syntes dette ble litt vel hasardiøst. Frem med den gamle gode fem-min. epoksyen. Det er ingen indikasjoner på haledelen om hvor man skal montere det for å få vinklene rett og man må kutte vekk betrekningen for å få godt feste. Jeg trodde jeg hadde fått dette til ved hjelp av en vinkel og litt tålmodighet, men jeg har nok likevel fått et høyrevridd fly. Tips: VÆR PINLIG NØYAKTIG!! Synes de kunne spandert på seg et spor til halefinnen.
Så til installasjonen av push/pull-trådene. Sleit fælt her. Knuter er ikke min sterke side, men det ble da et resultat. Fant ut etterpå at jeg har fått litt for lite utslag på sideroret. Å ta opp knuten er umulig, så jeg vurderer å klippe servohornet, med tråd og knuter, for deretter å lime ytterdelene på et nytt og lengre servohorn. Tips: Bruk så langt servohorn som plassmesig mulig på sideroret.
Så var batteriet ladet og jeg skulle prøve det. Prøvekast uten strikk først. Flyet dro mot høyre og med det lille utslaget jeg har på sideroret var det umulig å få til å svinge mot venstre, selv med fult stikkeutslag. Har nok gjort noe fryktelig galt her... En foreløpig fiks for dette problemet ble å flytte vingen noe mot venstre (tror jeg) Vingen er strikkmontert til flyet så det er ingen problem. Det gikk da på et vis og flyet fløy til slutt ganske rett. En liten justering på pitchtrimmen ned og flyet gikk rett uten å stalle.
Så til hovedgrunnen til at jeg kjøpte dette flyet: Highstart! Vi la ut strikk og line og gjorde klar til lounch. MORO!!! Helt uten problemer kom jeg opp i en anslått høyde av 40-50m. Solen hadde da gått ned og jeg fløy rett ved en potetåker, som hadde blitt vannet hele dagen i solsteiken. Styrte flyet over åkeren og den oppvarmede jorden gav nok løft til å fly i ca. ett minutt!! Utrolig! Det hang og hang i luften... Løftet seg i lave termikkbobler og jaget ut i synksonene...
Erfaringene etter ca. 10 highstarter er som flg:
Morsomt fly, men kilent (Hadde jeg for lite vekt forover?) Halen er feil montert og må justeres med hårføner og en liten bøy til venstre på halebommen. Håper jeg får dette til. Alt for lite utslag på sideroret, men dette er nok avhengig av farten. Med litt trim ned ble det nok styring til å teste modellen.
Modellen staller lett på overgangen fra stigende til synkende luft (Flyr jeg for sakte i løftsonen?) Prøvde å sirkle i en mikrotermikk, noe som gikk forbausende bra! Det snur på en meter... Morsomt!
Dette flyet går til værs på en fjert og neste gang skal jeg prøve det på en solrik dag. Innbiller meg at det kommer til å bli lite highstart og mye flyging!
Konklusjon: Dette flyet tåler mye juling men lite vind. Har ikke veid det enda, men det føles lett. Det er følsomt på høyderoret, sikkert pga lite vekt forover. Jeg vil nok anbefale begynnere å få med en erfaren pilot for trimming før man setter igang på egenhånd. Det gjenstår å teste en dag med mye termikk, men min erfaring så langt tilsier at dette kommer til å gå rett til værs! Utrolig moro!
PS: De av dere som nevnte at highstart er moro har rett! Mitt neste prosjekt skal være uten motor!! Noen anbefalinger?
Jeg kikket innom Elefuns sider ( www.elefun.no ) for noen mnd. siden og fant at de hadde et lite fly for det de kaller "mini highstart". Tenkte at 670 kr. var en grei pris for å prøve highstart for første gang, ikke minst fordi strikken var vedlagt i pakken. Her er arfaringene mine med Fling ARF fra GreatPlanes (Og ja, jeg vet at dette nok er i en klasse langt nærmere leketøy enn de fleste her driver med... Men ett sted skal man begynne

Her er dataene:
Wingspan: 48.8 in (1240 mm)
Total Wing Area: 285 sq in (18.4 dm2)
Weight: 6.8 oz (195 g)
Length: 31.5 in (800 mm)
Includes: Mini high-start
Requires: 2-channel radio w/micro receiver and 2 micro or nano servos, micro battery pack
Pakken kom i posten, helt etter avtale. Hyggelige folk å handle med og nettkjøp er ingen problem. Settet inneholdt flykropp, ferdig trekt vinge i rød/lilla farge, strikk, hale med ferdige hengsler og ....tråder til push/pull. Javel, tenkte jeg, dette blir ikke lett. Og fikk delvis rett. Mer om dette etterpå.
Trekket på vingen var helt greit utført, mens haleseksjonen var fryktelig boblete. Samboerens strykejern rettet dette uten videre problemer. Litt dårlig å sende slikt ut, men det løste seg.
Det er flott finish på selve kroppen (Gealcote(?) og glassfiber, sammen med carbontrekt balsa i haleseksjonen) Servotray var ferdig innstallert og med litt pussing passet HS-55 (tror jeg de heter) fra HiTech rett inn. Limte servoene inn med lynlim.
Satte meg ned for å montere flyet sammen. Fling ARF er lite og alt er smått. Likevel er det ingen problemer å få installert elektronikken. Mottakeren plasseres i tuppen og batteriet under vingen. Jeg valgte å skyve mottakeren helt fremst og plassere en bit skumgummi mellom den og servotrayet.
Lurte litt på hvordan jeg skulle plassere batteriet. Har valgt et 350mAh NiMH av den grønne typen, og trengte å kunne flytte det litt frem og tilbake i forhold til CG. Personlig liker jeg fly som har tilnærmet null vektfordeling forover. Grunnen til dette er kanskje innbilling, men jeg tror at det gir minst drag (Når man ikke trenger å trimme så mye pich opp) Valgte å bruke borrelås til batteriet. Funker helt greit men gir noe vekttillegg.
Så skulle halen monteres. Her anbefaler GreatPlanes bruk av hurtiglim, men jeg syntes dette ble litt vel hasardiøst. Frem med den gamle gode fem-min. epoksyen. Det er ingen indikasjoner på haledelen om hvor man skal montere det for å få vinklene rett og man må kutte vekk betrekningen for å få godt feste. Jeg trodde jeg hadde fått dette til ved hjelp av en vinkel og litt tålmodighet, men jeg har nok likevel fått et høyrevridd fly. Tips: VÆR PINLIG NØYAKTIG!! Synes de kunne spandert på seg et spor til halefinnen.
Så til installasjonen av push/pull-trådene. Sleit fælt her. Knuter er ikke min sterke side, men det ble da et resultat. Fant ut etterpå at jeg har fått litt for lite utslag på sideroret. Å ta opp knuten er umulig, så jeg vurderer å klippe servohornet, med tråd og knuter, for deretter å lime ytterdelene på et nytt og lengre servohorn. Tips: Bruk så langt servohorn som plassmesig mulig på sideroret.
Så var batteriet ladet og jeg skulle prøve det. Prøvekast uten strikk først. Flyet dro mot høyre og med det lille utslaget jeg har på sideroret var det umulig å få til å svinge mot venstre, selv med fult stikkeutslag. Har nok gjort noe fryktelig galt her... En foreløpig fiks for dette problemet ble å flytte vingen noe mot venstre (tror jeg) Vingen er strikkmontert til flyet så det er ingen problem. Det gikk da på et vis og flyet fløy til slutt ganske rett. En liten justering på pitchtrimmen ned og flyet gikk rett uten å stalle.
Så til hovedgrunnen til at jeg kjøpte dette flyet: Highstart! Vi la ut strikk og line og gjorde klar til lounch. MORO!!! Helt uten problemer kom jeg opp i en anslått høyde av 40-50m. Solen hadde da gått ned og jeg fløy rett ved en potetåker, som hadde blitt vannet hele dagen i solsteiken. Styrte flyet over åkeren og den oppvarmede jorden gav nok løft til å fly i ca. ett minutt!! Utrolig! Det hang og hang i luften... Løftet seg i lave termikkbobler og jaget ut i synksonene...
Erfaringene etter ca. 10 highstarter er som flg:
Morsomt fly, men kilent (Hadde jeg for lite vekt forover?) Halen er feil montert og må justeres med hårføner og en liten bøy til venstre på halebommen. Håper jeg får dette til. Alt for lite utslag på sideroret, men dette er nok avhengig av farten. Med litt trim ned ble det nok styring til å teste modellen.
Modellen staller lett på overgangen fra stigende til synkende luft (Flyr jeg for sakte i løftsonen?) Prøvde å sirkle i en mikrotermikk, noe som gikk forbausende bra! Det snur på en meter... Morsomt!
Dette flyet går til værs på en fjert og neste gang skal jeg prøve det på en solrik dag. Innbiller meg at det kommer til å bli lite highstart og mye flyging!
Konklusjon: Dette flyet tåler mye juling men lite vind. Har ikke veid det enda, men det føles lett. Det er følsomt på høyderoret, sikkert pga lite vekt forover. Jeg vil nok anbefale begynnere å få med en erfaren pilot for trimming før man setter igang på egenhånd. Det gjenstår å teste en dag med mye termikk, men min erfaring så langt tilsier at dette kommer til å gå rett til værs! Utrolig moro!
PS: De av dere som nevnte at highstart er moro har rett! Mitt neste prosjekt skal være uten motor!! Noen anbefalinger?
Comment