Unconfigured Ad

Collapse

Høystartfly??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Høystartfly??

Heisann alle!

Nå har jeg fått dilla! Fling ARF fra GreatPlanes, som jeg kjøpte i vår, sammen med en "mini-høystart" er aldeles utrolig morsom! Ikke minst fordi jeg flyr, mens de andre lader... Strikk fungerer utrolig bra og etter oppskytingen er det meg og naturen som setter grenser for hvor lenge man flyr.

Så er spørsmålet: Hva er neste skritt? Har tenkt meg en 2-metring med termikkegenskaper. Må være ARF og ti-tommeltott-vennlig... og selvfølgelig med feste for høystart strikk.

Noen forslag??

PS: Fikk en tur på 5 minutter i går med Flingen. Kongemoro! Men nå vil jeg litt lengre opp og regner med at med en ekte høystart-strikk vil Flingen bli omgjort til dartpil. Derfor ønske om større fly
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Velvia fra ArtH... Griffin og T&K skaffer den.

Fra El-Flight får du noen lekre kjerrer som Highlight: http://www.el-fly.dk/high-spe-1.asp
    og Megaen: http://www.el-fly.dk/high-mega-1.asp
    og Toplightene.

Og myyye mer...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• x-pilot
      • Dec 2004
      • 205

Gode forslag, Joo! Lurer på en ting... Er det vanskelig å sette opp et V-hale fly med HiTech Eclipse? Har alltid hatt en innebygd avesjon mot V-haler, men vet at dette bygger på en forestilling om at dette er vanskelig/umulig. Antakelig ikke rasjonelt i det hele tatt.
      T-Haler er nærmest håpløse å bygge. Men jeg tar en utfordring, jeg

Joo: Mener å huske at du engang skrev noe om hvor moro høystart/fri flight er. Du hadde helt rett!! De som ikke har prøvd dette enda burde virkelig få ut finger'n. Fling ARF er ypperlig som inngangsmodell i så måte, særlig på grunn av pris og fordi det følger med strikk i pakka. På normalt gode termikkdager er strikken mer enn nok til å komme så høyt at man finner boblene, noe søndagens 5-minutters tur viste. Da er dagen reddet Du får den fra elefun.no

Lurer på om det bare er meg, men du verden for en følelse det er å vite at det er mine kunnskaper og moder natur som påvirker utfallet av en flytur... Hva pokker skal man med amfetamin når det er god termikk?? (Eh... Jeg jobber med rusproblematikk. Har ikke prøvd det selv)
      Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Jeg kjenner ikke noe til radioen din, men bla litt i manualen eller menyene og se om der er noe som heter "V-tail" eller noe sånt. Eller kanskje du har noen muligheter for å lage egne mixer, som skal bestå av høyde/side...?

Klart det er moro med seilfly! Problemet er at mange modellflygere ikke skjønner HVOR moro det er uten å prøve det selv.
        En kort strikk med kort line (10 meter strikk/60 meter line) er oftest nok til de små seilflyene, selv EasyGlideren, siden større og tyngre strikk krever større vingeflater for å komme opp. Og sterkere fly... På små fly blir vekta av line og strikk så stor at man ikke kommer høyere enn med de små strikk-oppsettene...

Husker ennå hvor berusende det var å få tak i termikk første gangen, gikk helt av hengslene! Eller kanskje man finner en bølge eller et lite hang foran noen trær ved stripa man kan fly på...
        Da vi kjørte LSF-konkurranse i fjor (høystart, termikkleting og presisjonslanding) var det ikke mindre enn fire stykker som lånte EasyGlideren min, og alle fikk lange turer. Dessuten har dem handlet seg seilfly selv etter den seansen Så moro med så enkle og billige modeller. Og så drar vi med samme billige flyene på små hang og koser oss, genialt.

I helga slepte vi en del, også EasyGlidere bak mitt lille elektro motorfly. Og også store modeller bak bensin-sleperen vår. Termikk var det, og jeg fikk SMS om kvelden fra en av gutta: "Fy søren så flott det var!!!".

Når man tar steget opp i de dyrere størrelsene og bruker telemetri ombord (vario og høydemåling ned til piloten fra flyet) hender det vi lander etter en time bare for å slappe av. Da suser vi fra skybase til skybase og havner gjerne opp i over 1000 meters høyde etter å ha havnet ned på 200 meter osv. Slepeflyet drar oss opp og så svirrer vi rundt for å finne områdene med best løft. Ikke uvanlig at vi plutselig er flere seilere som har funnet samme bobla og ligger og skrur oss oppover sammen før vi stikker hver vår veg for å utforske nye områder.

Men som du sier, man får mye moro med billige fly!

Comment

• torgust
          • Aug 2005
          • 842

Originally posted by x-pilot
          (Eh... Jeg jobber med rusproblematikk. Har ikke prøvd det selv)
          Jeg har prøvd det. Mange ganger.
          Det heter modellfly, og da spesielt seilfly
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Ja der er v-tail miks på eclipsen.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Kom på at T&K fører Franken-modellene her i landet!

Comment

• x-pilot
                • Dec 2004
                • 205

Takker for svar. Har sjekket og det er V-haleprogram på Eclipsen. Forespurte imidlertid på elefun.no om de ville få inn Fling 2m ARF. I og med at jeg er så fornøyd med den lille Flingen, kan kanskje den store være et alternativ uten V- og T-hale. Elefun sier at de venter på produsenten og utsalgsprisen vil ligge på rundt 1200 kr. Har også studert halemonteringen på Fling 2m og funnet ut at den monteres med gjennomgående skruer, og ikke med et circaanslag over hvor halen skal sitte, slik det er påden lille Flingen.

Trenger ikke å velge enda

T
                Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

har også tittet litt på fling 2m og synes at den var ekstremt lett!
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• subzero
                    • Jan 2006
                    • 258

hehe du Trygve du Trygve! har du begynt med strikk nå da? hehe jeg skal fly søndag 27/8 er på røyse da! ring meg om du leser dette før det! hilsen Robert
                    Robert
                    Hole El-Flyforening

Comment

• x-pilot
                      • Dec 2004
                      • 205

Subzero: Strikk?? Skulle mene det, ja. Med OM's høystart ble det et par vanvittige takeoffs! Strikk er fremtiden! Synd det var millimeter-termikk i går. Som du sikkert så, er strikk utrolig effektivt og gir mye tid i lufta, selv ved lite løft. Forresten: Hyggelig å se deg på stripa igjen!

Jeg venter på at noen andre kjøper seg f. eks. en Fling ARF. Da har vi to like fly. Strikk følger med. Vi finner fort ut hvem som er best til å hente termikk da

Strikk har en del fordeler i forhold til motor:
                      - Mindre vekt, noe som bidrar til at man ikke trenger rare oppdriften for å fly lenge (9 min. på lørdag, JUHUU!!) Min Fling ARF veier 190 gram.
                      - Mindre rallemikk i flyet: Ingen stekte regulatorer og tomme flybatterier.
                      - Lavere innkjøpskostnader. Uten å ha finregnet på det vil jeg tro at man slipper unna med halve prisen.
                      - Ingen propell som kapper fingrene av deg i vanvare...

Ulempene:
                      - Ut og innsveiving av strikk tar tid. Viktig punkt særlig hvis det begynner å regne slik som i går.
                      - Trimtur mellom hver flytur. Strikken må hentes og klargjøres. (Synes igrunnen dette er greit, jeg. Litt trim har aldri drept noen)
                      - Man er helt avhengig av termikk. Ellers blir det 1-minutts turer. Med batteri kan man være oppe uten termikk i mer enn 15 minutter på de gode GP-cellene.

Denne fordel/ulempelisten kan sikkert gjøres lengre av folk med mer erfaring enn meg.

PS: Robbe Cardinal er i lufta igjen. Her er historien:
                      Jeg tar aldri rangesjekk, noe som faktisk kan være lurt. Av en eller annen grunn var antenneledningen kappet av helt inne ved mottakeren. Ikke rart at det flyet krasjet... to ganger!!
                      Loddet antennen, limte kroppen (Som var i tre deler), satte i ny motor og ny propell og det flyr som en drøm igjen. Det flyet må avlives med hagle!!! Makan til solide greier er ukjent i modellverden! Sikker på at det har borti 100 timer effektiv flytid og ditto antall seriøse krasjer.

T
                      Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

Working...