Unconfigured Ad

Collapse

Termikk, sett igang og briljer!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Termikk, sett igang og briljer!!

Hallo alle!

Dette er en utfordring til alle og her er alt lov. Både de dummeste og klokeste forslag... Sett i gang på følgende utfordringer:

Hva kjennetegner en god modell for termikk?

- Vingeprofil, størrelse, vekt, utstyr, betrekning, motor eller ikke motor, DLG eller strikk osv, osv.

...og hvorfor mener du at dette er den beste løsningen?

Grei ut og drøft, som det heter seg...

Jeg kan begynne:
    I min begrensede erfaringsramme er det to typer vingeprofiler som skiller seg ut: MH32 og S30ettellerannet. Etter det jeg har klart å se er dette samme profilen med to forskjellige konstruktører. Denne profilen har jeg på Fling ARF, Albatross 2000 og Shandy-T. Disse flyene stiger bedre enn f. eks GreenSleeve ARF fra GreatPlanes. Har ikke funnet en vingeprofil på dette flyet på nettet enda.

Jeg har erfaring fra BirdOfTime på 3m til Fling ARF på 1,24m og har kommet fram til at et godt fly for forholdene på Røyse-jordene ikke bør være større enn ca. 2 meter. Termikkboblene er for små i omkrets og man flyr lett ut av dem i litt vind. Skulle gjerne hatt en Shandy-T i 2m versjon.

Strikk, DLG eller motor... Ja takk til alt sammen! På riktig dårlige dager er motor å foretrekke, mens på gode dager er strikk helt utrolig morsomt! Jeg har ikke prøvd DLG enda og sliter litt med en vond museskulder... Styrer unna dette foreløpig. Det ideelle er å ha et minimum av fly til de fleste anledninger. Fly med motor er betydelig dyrere og i begynnelsen er det moro å kunne redde seg unna marginale situasjoner med bruk av motor, men etter hvert er utfordringen å klare dette på beregning. Ikke fly for langt vekk til å komme "hjem", ikke fly ut av syne etc... Jeg hører at de beste gutta/jentene faktisk henter termikk uansett vær. Dette vil jeg se før jeg tror!! Utfordringen med strikk er en begrenset utgangshøyde, stort sett under der termikken for alvor begynner (Er min erfaring)

Jeg har mange flere synspunkter, men ikke mer tid til å skrive. Vil gjerne høre dine!!
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

For det første: langt de fleste seilflyene kan fly termikk. Men f.eks Fox duger ikke hvis man ikke er høyt oppe og har vario.

Termikk og termikk... Der er minst 3 "nivåer" å lete termikk fra. Det laveste er jo DLG og små saker på små strikk. Da er man ikke høyere enn 40-70 meter når man begynner å lete. Og dermed har man ikke muligheten for å søke av store områder uten å få napp ganske kjapt. Har ut fra egne erfaringer sett at hvis der er termikk i området og man treffer den stiger det uansett om det er en Gentle Lady med ClarkY eller en EasyGlider eller en dyr DLG med avansert profil. En Gentle Lady kan bankes hardt i svingene takket være dobbelt dihedral, og DLG`en kan man sette camberflaps og kjøre trange svinger med...
    I denne klassen har jeg hatt mange termikkturer med alt fra GentleLady og BirdOfTime til Absalut.

Med god vinsj-start kan man komme over 200 meter opp, og man flyr termikk enten det er snakk om F3B eller F3J-modeller. Kunsten er uansett å klare å lese termikken. Men raskere profiler er bedre når det gjelder å komme seg vekk fra synk-områder... Og de moderne profilene som reagerer godt på camberchange har igjen fordelen med at man kan speede vekk fra synk og kurve profilet for å stige bedre og svinge krappere i små bobler.

Når man kommer høyere, som ved sleping ser jeg hver helg at om der er termikk så stiger det til man er i skybase om vi flyr med gamle MPX-modeller med RG-mod profiler, Eppler-profiler av ymse slag som det gamle E-205, E-211 eller de hotte Andreas Herring eller HN-profiler av flere slag. Svært mange av de store skalaseilflyene som folk flyr med i IGG-sammenheng har MH-profiler, skrur termikk så det kviner og er brukbart til acro også. Men da flyr vi gjerne så høyt og modellene veier så mye (pluss at boblene er vide og ikke så markante) at man helst har vario ombord for å finne hvor termikken er.

De siste ukene har vi vel nesten hver helg opplevd å brase inn i skybase på mellom 900 og 1150 meter... Med så "gammeldagse" saker som MPX ASW27B og Schampus som begge har modifiserte RG-profiler. Med følge av f.eks LastDown XXL med Epler 205...

Så mye betinger at man faktisk drar ut og flyr uansett gadgets man har...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• subzero
      • Jan 2006
      • 258

trygvis

jeg må si meg litt enig med deg! litt brekk på vingen yterst virker som en fordel på termikk
      Robert
      Hole El-Flyforening

Comment

• x-pilot
        • Dec 2004
        • 205

Brekk på vingen....

Er en fordel. Men hvorfor? Tipper dette handler om vertikal stabilitet i sving, men vet ingen ting om dette. Skulle ønske noen kunne utdype dette...

Og er det en fordel med 2 servoer i forhold til flerkanalsoppsett? Brekken på vingene er jeg nesten sikker på vil ha en stor fordel om man bare har høyde- og sideror. Jeg har alltid vært av den formening at man bør ha et så lettflydd fly som mulig når man jakter termikk. Det er oppdriften som er viktig og da trenger man ikke masse ror og styr (Selv om flyene blir litt tregere å svinge uten balanseror) Men for landingen er mange ror viktig, da som craw-brakes. Lurer på om balanseror går ut over vingeprofilen i slik grad at det ødelegger oppdriften...? 3 kanaler, ja takk

Synd med 2,2m din.... Får du tak i tilsvarende fly igjen?
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

Working...