Unconfigured Ad

Collapse

Høystart, lag selv!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Høystart, lag selv!

Hei!

Nå har jeg akkurat bestilt strikk, eller Staseslange, som det heter. Latexslange med dimensjon 4X7mm finnes i ruller på 50m (Og ja, det er noen som selger strikk pr. meter ) Regner med å kunne dele de 50m på to og lage to høystarter av det. Da gjenstår det bare 100m fiskesnøre, et par nøkkelringer, en teltplugg og eventuell fallskjermutstyr, så er Høystarten i boks Må ha noen cm med plastslange også, for å unngå at fiskesnøret klipper av staseslangen. Ingen problem!!

NB! Ikke kjøp silikonbasert slange. Den har ikke elastisitet idet hele tatt. Latex er tingen

Pris hos Kjemiteknikk i Oslo: kr. 24,. pr meter + MVA. (Ring: 22 65 41 00) Han hadde 3 ruller på lager.

Dette bare til orientering. Siden ingen har slikt, må man forske litt på egen hånd og jeg tenkte kanskje at andre kan ha nytte av dette Kommer tilbake med mer info når jeg har fått slangen og prøvd den.
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • highspeed
    • Nov 2005
    • 227

Bare en liten kommentar:

Fallskjerm er ikke en eventuell sak!!!!!

Har forsøkt uten da knuten rett neden for skjermen røk.

Det tok 4 timmer å nøste ut lina igjen.

Du SKAL ha fallskjerm
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• Haldor
      • Nov 2004
      • 499

En annen ting:

Fest strikken godt! i bakken, er det noe du ikke vil ha flyvende mot deg når du strammer strikken er det metallgjenstander.... Gjerne fest strikken til en vekt sammen med teltpluggen slik at den uansett ikke flyr avgårde.

Lykke til!
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by Haldor
        En annen ting:

Fest strikken godt! i bakken, er det noe du ikke vil ha flyvende mot deg når du strammer strikken er det metallgjenstander.... Gjerne fest strikken til en vekt sammen med teltpluggen slik at den uansett ikke flyr avgårde.

Lykke til!

Må bare fortelle en vinsj historie om dette. Vi fløy på spydeberg en gang i vår da det var veldig bløtt på banen. Akkurat etter vi hadde sendt avgårde en modell så virker det som om linen ryker og piloten tar flyet trygt ned. Da vi skulle hente lina igjen oppdager vi at omlenken med begge "telt pluggene" har blitt dratt opp av bakken. Vi skrittet opp avstanden fra der den sto til der vi fant den å det viste seg at den lå over 100 meter unna. Omlenken veier jo tross alt litt også. Snakk om skumle greier..... Vil helst slippe å få en sånn i panna

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• x-pilot
          • Dec 2004
          • 205

Takk!!

Meget gode råd!! En teltplugg i panna vil neppe se pent ut! At det er krefter ute og går er helt på det rene Når det gjelder fallskjerm kan det tenkes at jeg skal be svigermor om syhjelp.

Bare lurer... Hvor lang strikk bør man ha og hvor lang line? Er 25m strikk og 100m line en grei løsning? Kan jo bruke alle 50m på rullen også.... Er 1mm fiskesnøre nok?
          Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Jeg har laget et sånt hjemmesnekra strikk. Vel og merke for ca 20 år siden nå

Den gangen brukte jeg
            - 40-50 meter strikk
            - Omlenk. Brukte en helt standard talje som hadde rett tykkelse i forhold til diameteren på strikket
            - 150 (eller var det nærmere 200??) meter line. Vi brukte ikke fikskesnøre men noe tynn, men kraftig hyssinggreier. (Husker ikke helt hva type det var).
            - Et par nøkkelringer.
            - 6 teltplugger.
            - Ikke noe fallskjerm.

Vi brukte 3 teltplugger med hvert sitt tau i vifteform for å feste enden av strikket.
            Deretter la vi ut tauet i sin fulle lengde og strakk det noen meter slik at vi monterte omlenken så strikken sto i litt lett spenn. (Den siste krampetrekningen i strikken når den trekker seg sammener det ikke noen futt i likevel). Omlenken ble også feste med 3 teltplugger i vifteform i hvert sitt tau.

Dermed var det bare å stramme hele greia til bristepunktet og slippe løs.
            Det funka som gull det. Nesten litt for godt til enkelte av modellen vi skjøt opp, men de overlevde stort sett turen opp.
            Evnen til å finne termikk, og å henge på den, var ikke spesielt god så det ble ikke så mange lange turer. Like fullt var det utrolig artig.

Hele min linestarterkarriere kulminerte desverre til slutt i at jeg mistet en modell, på grunn av kraftig sidevind, over skogen like ved det jordet vi brukte og inn over et boligfelt i stadig større staller. Etter en del leting møtte vi en guttunge på ca 8 år som lurte på om vi hadde mistet et fly, for faren hans hadde nettopp funnet et.
            Lettere ivrige svarte vi selvsagt ja, hvorpå gutten tok oss med hjem for at vi kunne få igjen flyet vårt.
            Vel fremme fant jeg flyet mitt inne i Campingvogna deres som sto parkert 5 meter til høyre for stuevinduet deres. Dit hadde det kommet gjennom vinduet selvsagt. Vinduet ble erstattet økonomisk og vi rydda opp i vogna etter oss selvsagt, men tenk på hvilken katastrofe det ville blitt hvis vi hadde truffet inn stuevinduet. Eller verre. Truffet et barn som lekte i hagen. Hva som kunne skjedd da tør jeg ikke tenke på.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• x-pilot
              • Dec 2004
              • 205

Skummelt!

Man skal vite hva men driver med.... Artig historie, da

Takker for info om hvordan man lager strikken. Fikk akkurat 50m latex i posten så nå er det bare å finne egnet snøre. Mulig at nylonline er bedre enn fiskesnøre...

Og så må jeg ha et større fly, da
              Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

Working...