Unconfigured Ad

Collapse

DLG Konkurranse - F3K

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimhey
    • Aug 2006
    • 132

Da er Osirisen ferdig, og prøvefløyet, så nå jeg definitivt klar. Helt klart et noe mer raffinert fly enn min gamle Salome (Longshot). Men så var det dette med utstyr/bruker da. Hjelper ikke med det beste utstyret om man ikke har kompetansen til å bruker dets potensiale....

Har prøvd, men får ingen flere med meg nedover. Litt synd egentlig, for dette er jo ikke bare modellflyving, men åsså litt fysisk aktivitet! (Kanskje det er det som skremmer?)

Til andre som vurderer å dra: Selv om dette er en konkurranse, drar jeg ned for å ha det gøy og se/lære. Selv har jeg aldri konkurrert innen modellfy før. Hvor jeg kommer på resultatlisten, er ikke så viktig i førsteomgang. Legger ikke noe stort prestasjonspress på meg selv (ennå )

Jeg kjører fra Nøtterøy/Tønsberg i 9-tiden i morgen, så vil noen være med, så gi meg beskjed.

Værvarselet for Arendal påsøndag virker jo veldig lovende åsså!

..

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Originally posted by kimhey
      Da er Osirisen ferdig, og prøvefløyet, så nå jeg definitivt klar. Helt klart et noe mer raffinert fly enn min gamle Salome (Longshot). Men så var det dette med utstyr/bruker da. Hjelper ikke med det beste utstyret om man ikke har kompetansen til å bruker dets potensiale....

Har prøvd, men får ingen flere med meg nedover. Litt synd egentlig, for dette er jo ikke bare modellflyving, men åsså litt fysisk aktivitet! (Kanskje det er det som skremmer?)

Til andre som vurderer å dra: Selv om dette er en konkurranse, drar jeg ned for å ha det gøy og se/lære. Selv har jeg aldri konkurrert innen modellfy før. Hvor jeg kommer på resultatlisten, er ikke så viktig i førsteomgang. Legger ikke noe stort prestasjonspress på meg selv (ennå )

Jeg kjører fra Nøtterøy/Tønsberg i 9-tiden i morgen, så vil noen være med, så gi meg beskjed.

Værvarselet for Arendal påsøndag virker jo veldig lovende åsså!

..
      Knallbra! Vi sees!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Seiler`n
        • Mar 2005
        • 821

Originally posted by kimhey
        Har prøvd, men får ingen flere med meg nedover. Litt synd egentlig, for dette er jo ikke bare modellflyving, men åsså litt fysisk aktivitet! (Kanskje det er det som skremmer?)..
        Tror ikke det er det fysiske... JEg tror det at når noen sier konkuranse gjemmer allmenheten seg bak hver en busk og stein som er mulig å gjemme seg bak. Er slik / har vært slik her hoss oss ivertfall. Konkuransen kan være så enkel som bare det, men så lenge det heter konkuranse blir de skeptiske.

Utfordringen er å få folk til å fly sammen med andre og kose seg, for så å innføre utfordringer med å fly... Ikke konkuranser !
        Dette tar mye lengre tid, men er nok en vei å gå for å få med flere inn i konkuranse delen av hobbyen. Det er først etter en stund med "utfordringer" at det går opp for mange at konkuranser er godt for flyerfaringen og egenutviklingen. Jeg tror ikke egenutviklingen blant modellflyvere kan bli høyere utenfor et konkuransemiljø, men milijøet må være åpent og inkluderende.

Å få Ola modellflyver til å forstå at du ikke må ligge øvert på lista for å lære noe er en utfordring..
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Originally posted by Seiler`n
          Tror ikke det er det fysiske... JEg tror det at når noen sier konkuranse gjemmer allmenheten seg bak hver en busk og stein som er mulig å gjemme seg bak. Er slik / har vært slik her hoss oss ivertfall. Konkuransen kan være så enkel som bare det, men så lenge det heter konkuranse blir de skeptiske.

Utfordringen er å få folk til å fly sammen med andre og kose seg, for så å innføre utfordringer med å fly... Ikke konkuranser !
          Dette tar mye lengre tid, men er nok en vei å gå for å få med flere inn i konkuranse delen av hobbyen. Det er først etter en stund med "utfordringer" at det går opp for mange at konkuranser er godt for flyerfaringen og egenutviklingen. Jeg tror ikke egenutviklingen blant modellflyvere kan bli høyere utenfor et konkuransemiljø, men milijøet må være åpent og inkluderende.

Å få Ola modellflyver til å forstå at du ikke må ligge øvert på lista for å lære noe er en utfordring..
          I vår klubb, GMFK, ble DLG-flyving populært nettopp på grunn av konkurransen! Vi har stått i timesvis å konkurrert i den aller enkleste form: mann mot mann, der det er om å gjøre å henge lengst oppe. Som du så korrekt påpeker er dette en utfordring som har bidratt til god egenutvikling hos de som har deltatt. Jeg håper morgendagens konkurranse blir såpass enkelt og uhøytidlig at det både tilfredstiller konkurransebehovet og det sosiale rundt grillen!

Til info så er det gjort noen få justeringer i morgendagens program. Dette var nødvendig for å matche det regnearket jeg har for startliste, poengberegning og strykninger.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Trykk her for å se resultater fra dagens DLG-konkurranse!
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• ChristianAustenå
              • Feb 2006
              • 257

Var veldig gøy å få flydd en ordentlig f3k konkuranse. Virket som om alle som var der synes det var gøy. Så håper dette er noe som er kommet for å bli.

Comment

• kimhey
                • Aug 2006
                • 132

Hei igjen Christian, og takk for sist!

Du var god i alle øvelser i går, og således er verdig vinner. (Synd Yngve ikke fikk fløyet finalen).

Sjekket CG i dag, og da jeg startet konkurransen igår lå CG på 65mm! 79mm er anbefalt, mens jeg nå ligger på 88mm. Det gikk tydeligvis noe fort i en eller annen sving under byggingen.... Ennå tror jeg det kan flyttes noe lengre bak, men må testfly litt neste helg.

Jeg koste meg virkelig i går, og kommer gjerne igjen.

Vi sees..

Comment

• ChristianAustenå
                  • Feb 2006
                  • 257

Takk for det.
                  Hyggelig at du synes det var gøy(Alle synes heldigvis det var gøy.). Akkurat det med tyngdepunkt og flapssettings er selvsagt viktig å få riktig etter din flystil og hva som passer deg. Jeg og tom erik, som har like modeller,(unntatt at min veier 30gram mere) har heller ikke likt tyngdpunkt eller flap-settings. Så test deg frem til du finner det som passer deg best. En veltrimmet modell flyr jo som kjent mye bedre enn en som ikke er helt i trim, selv om det tar en del turer å få tunet det helt riktig. Men det er en spennende prosess selve testingen og det og.
                  Og selvsagt er du velkommen tilbake til neste gang! Håper du kommer og gjerne få med deg flere dlg/f3k piloter fra kubben din om de får lyst til å bli med.

Comment

• Lille_Thomas
                    • Sep 2008
                    • 364

Utrolig tøft å høre at det er kommet i gang seriøs DLG flyging.
                    Har lenge hatt lyst til å begynne med det, men det har blitt satt på vent flere ganger men nå tror jeg at det endelig skal bli en modell så jeg kan få se hva "dette" virkelig er for noe. Tenker forresten på å kjøpe Arthobby sin Bobolink DLG som er billig nybegynner matriale(Hvis noen har prøvd den hadde det vært kjekt med info om flyge egenskaper o.l.).

Men jeg lurte på om der har laget eller kunne laget en film neste gang dere har konkuranse eller bare er ute å trene flyger. Har veldig lyst å få se hvordan dere utfører konkurransen å ikke minst så er jo det alltids kjempe kjekt med modellfly filmer å bare sitte å kose seg med i sofa kroken på sene kvelder

Stå på videre! Håper at jeg en gang i sommer tar turen nedover for å fly med dere hvis det blir mer smak av DLG flyging.
                    Thomas Rongve

Comment

• sekkenes
                      • Sep 2005
                      • 342

Du og dere andre er hjertelig velkomne til og delta og trene hos oss. Husk også at det blir NorgesCup og NM her i løpet av sesongen.
                      Det vil helt sikkert bli arrangert flere litt uhøytidlige konkuranser også. Tom Erik har utarbeidet et bra system for gjennomføring av konkuranser, og vi fikk oppdaterte resultatlister i løpet av hele dagen. BRA!

Så nå er det bare og fintune kjerra for neste økt. Resultatmessig så er det faktisk ganske jevn flyging. De fleste av oss har lite konkuranseerfaring så det og holde fokuset på rett plass er også en utfordring. Morro at intressen for F3K har blitt så stor som den er.
                      Yngve Sekkenes

http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

Comment

• kimhey
                        • Aug 2006
                        • 132

Originally posted by Lille_Thomas
                        Utrolig tøft å høre at det er kommet i gang seriøs DLG flyging.
                        Har lenge hatt lyst til å begynne med det, men det har blitt satt på vent flere ganger men nå tror jeg at det endelig skal bli en modell så jeg kan få se hva "dette" virkelig er for noe. Tenker forresten på å kjøpe Arthobby sin Bobolink DLG som er billig nybegynner matriale(Hvis noen har prøvd den hadde det vært kjekt med info om flyge egenskaper o.l.).

Men jeg lurte på om der har laget eller kunne laget en film neste gang dere har konkuranse eller bare er ute å trene flyger. Har veldig lyst å få se hvordan dere utfører konkurransen å ikke minst så er jo det alltids kjempe kjekt med modellfly filmer å bare sitte å kose seg med i sofa kroken på sene kvelder

Stå på videre! Håper at jeg en gang i sommer tar turen nedover for å fly med dere hvis det blir mer smak av DLG flyging.
                        Hei!

Har selv ikke fløyet Bobolink, men den får lunkene anbefallinger på diverse forum. Kort sagt er den noe tung. Det samme gjelder forøvring Great Planes sin Fling DLG.

Sikkert helt greit å starte med, men et annet alternativ er kanskje å prøve å få tak i noe brukt?

Comment

• Seiler`n
                          • Mar 2005
                          • 821

Originally posted by Lille_Thomas
                          Men jeg lurte på om der har laget eller kunne laget en film neste gang dere har konkuranse eller bare er ute å trene flyger. Har veldig lyst å få se hvordan dere utfører konkurransen.....................

Se videoene nedover her. Den øverste er serdeles informativ. Får nesten lyst til å bruke enda mer penger.... MEn det får blir til senere en gang.. Eller plutselig...
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• sekkenes
                            • Sep 2005
                            • 342

Husk NorgesCup i F3K folkens. http://www.gmfk.net/index.php?option...nytt&Itemid=58
                            Yngve Sekkenes

http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

Comment

Working...