Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3B

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F3B

    har planer om å begynne å trene f3b
    og jeg har derfor noen spørsmål

    1 Når man skal fly distanse oppgaven. når begynner da de 4 minutene å telle. (når du slipper flyet eller når du begynner på selve leggene).

    2 er det vanlig å laste opp flyet med balast på distanse oppgaven.

    3 hva er vanlig krenge vinkel når du skal vende etter en legg på
    distanse oppgaven
    Tore Kvarme

  • #2
    Endelig en fornuftig person som har skjønt at seilfly er gøy
    Komplett regelverk for F3B finner du her: Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb Og Cirrus er rette klubben om du vil drive med dette.
    Hva slags modell skal du bruke?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hva slags modell skal du bruke?
      Pike + med v hale ikke akkurat den beste maskin
      [img][/img]
      det er jo et stykke med bil til Spydberg bare for å fly modellfly
      Attached Files
      Tore Kvarme

      Comment


      • #4
        Pike`n duger i massevis den. Det viktigste er å trene og så bør du stikke på konkurransene som arrangeres! Og selvsagt delta

        Jeg har veldig lyst til å komme i gang med både F3F og F3J, men det er denne tiden som ikke strekker til. Så jeg får satse på å strikke opp alene og bare lete termikk med min Optima når sjansen byr seg, og så skal jeg gjøre ferdig slepeflyet mitt så kanskje noen flere i klubben setter sammen noen seilere.

        Har du tilgang på vinsj?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          og så skal jeg gjøre ferdig slepeflyet mitt
          hvor stort slepefly holder du på med og hvordan slepefly ?? skala
          jeg holder på å bygge en Åpen klasse Jantar i 1/4 skala

          Har du tilgang på vinsj?
          ja jeg har en privat vinsj jeg tror den er på rundt 1,3 kw ( men jeg har egentlig ikke lov til å bruke den siden jeg bare er 17 og det er 18 grense på vinsjen ) flyr du i Røyken og Hurum Modellflyklubb??

          Lurer fortsatt på spørsmål 2 og 3
          Tore Kvarme

          Comment


          • #6
            Dessverre tar jeg meg ikke råd til å ta steget opp til diiger Wilga nu, men jeg har fått den "nye" versjonen av klassikeren BigLift i hus og har en 35ccm OS BGX til den. Hvis motoren fungerer skal det ikke være noe problemer å dra vanlige 4-metringer opp med den, og så er det 3 ASW27B fra Multiplex i klubben. Ikke av de store fuglene, men det er en begynnelse i klubbmiljøet i alle fall (Ja, Røyken og Hurum) Har forresten en Schampus og en Alpina Magic fra Multiplex, men de ligger i nord der det er forhold for å fly sånne. På tide å møte opp på IGG-treff...

            Jeg tør ikke si noe om ballastering og svingtyper som gjelder nu, ting endrer seg stadig med modeller osv. Regner med at du får svar likevel, Tom Erik har visstnok flydd ordentlige fly før kremvispene tok han ...? F3F er nok det jeg har mest lyst til, kanskje handle Viking? Reklamen hos RS Hobbyimport gjør sitt.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Joda Joo, riktig at jeg har flydd litt seilfly tidligere... Har vel i realiteten flydd mer F3B enn helikopter, så jeg skal prøve å gi noen svar her på det "TK" spør om:

              1 Når man skal fly distanse oppgaven. Når begynner da de 4 minutene å telle.
              De 4 minuttene starter når modellen går inn i banen første gang.

              2 er det vanlig å laste opp flyet med balast på distanse oppgaven?
              Ja, litt ballast er bra, men er selvfølgelig avhengig av modell og værforhold. En tung modell har ett bedre glidetall enn en som er lett. Men, du skal også komme opp i starten så man må gjøre noen valg.

              3 hva er vanlig krenge vinkel når du skal vende etter en legg på
              distanse oppgaven
              Måten man svinger på er helt avhengig av flyets fart og hva slags forhold man har. Er det kanon-bra med termikk og man kan fly fort så kjører man tilsvarende svinger som på en speed-oppgave. I dårligere forhold må man ta det mye mer med ro. Det er viktig å trene på å "legge" opp svinger med en som står på A-bas å sikter slik at man får inn en svingeteknikk der man taper lite energi men også en sving som ikke blir for lang. Prøv alltid å "løft" modellen litt når du flyr fra motvind til medvind, og motsatt den andre veien.

              I Cirrus treffer du riktige menneskene, så ta kontakt med noen der. Pike`n din er kjempebra å starte med. Selv fløy jeg med en Bird of Time i den første konkurransen min...

              Selv blir det stort sett bare helikopter på meg, men litt F3F og DLG blir det forhåpentligvis tid til dette året

              Håper dette hjalp deg litt.
              /Tom Erik Smedal
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                takk for svar
                Tore Kvarme

                Comment


                • #9
                  Takker jeg også
                  Har et par DLG`er på gang forresten
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    DLG er gøy fløy litt med mini dlg`n og noen strikk turer med kjempe dlg i dag.
                    ikke akuratt f3b
                    Attached Files
                    Tore Kvarme

                    Comment


                    • #11
                      fikk prøvd litt distanse legger sist uke ble ikke så mange legger men artig var det

                      prøvde også speed et par ganger ,men det gikk ikke så bra tok lang tid

                      så hvordan er det man flyr speed leggene på en best mulig måte ??
                      har du noen gode råd ??
                      finner ikke så mye bra lese stoff om F3B på Internett har du ellers noen gode råd eller gode
                      Internett sider??
                      Tore Kvarme

                      Comment


                      • #12
                        Takk for alle svar


                        Endelig noe som skjer.
                        Har nå fått tak i en brukt Estrella og fikk testet den litt ut i dag.
                        Det var litt mer fart i den en pike`n og mye stivere vinge :P .
                        litt trimming gjenstår så er den klar til konkurranse 14 august
                        Attached Files
                        Tore Kvarme

                        Comment

                        Working...
                        X