Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteripakke til Easyglider Electric

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteripakke til Easyglider Electric

    Hei.

    Skal gå til innkjøp av en Easyglider Electric, og har i den forbindelse et lite spørsmål. Har forstått det slik at det er beregnet for AA batteripakker mtp. plass, men kan ikke finne slike pakker med noenlunde strømkapasitet. 2/3A finnes det derimot flust av, vil disse passe uten noen form for modifikasjoner?
    Kom gjerne med konkrete forslag til batteripakker som kan være passende. Hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det billigst mulig, å gå for vanlige batterier, og ikke Lipo, da dette blir billigere.

  • #2
    jeg bruker en sånn.
    Siden finnes ikke
    riktignok lippo, men prisen er vel ikke så veldig gal.
    det drar ikke all verden men jeg bruker noen 3 seller også, men da holder nok ikke motoren i all evighet.
    arvid

    Comment


    • #3
      Best advice says that you should get some experience with "ordinary" batteries before attempting to use Lithium Polymer both from a safety and an economic view point.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Skal jeg kjøpe lipo blir det fort over 1000 kroner, for et batteri + en god lader. Tenkte jeg skulle vente litt med lipo, til jeg ev. anskaffet meg flere elektrofly. Flyr fuel ellers.

        Comment


        • #5
          PERMABATT drive batt. NiMH 7/1400-AA-S (M6) #156039
          PERMABATT drive batt. NiMH 8/1400-AA-S (M6) #156040
          Hei.
          Det er disse to pakkene Multiplex anbefaler til Easy Glider.
          Eller så er det å lodde pakke selv.
          Finnes aa seller på 2700mah.
          Selv flyr jeg med 7.4 v. 2000mah lipo seller.
          Og jeg lader ikke mere en 1000 mah inn på de etter en tur opp.
          Og da er det med et par kjøreturer opp igjen.

          Odd Arne
          OAF
          Caliber 30FT MiniTitan
          Div Fly
          Radio Hitec Aurora 9
          www.ringerikemfk.com
          http://modelsport.no/

          Comment


          • #6
            Har problemer med å finne slike pakker i norske nettbutikker. Kan ev. disse brukes?
            http://webshop.batterystore.no/produ...V_1%2C6Ah.html

            Comment


            • #7
              Hei.
              Det blir feil fassong på pakka.
              Du får den ikke inn i seilflyet.
              Se her:
              Kompetenter Partner für Modellflugsport | MULTIPLEX
              Og søk på batterier.
              Da finner du de som multiplex har.

              Odd Arne
              OAF
              Caliber 30FT MiniTitan
              Div Fly
              Radio Hitec Aurora 9
              www.ringerikemfk.com
              http://modelsport.no/

              Comment


              • #8
                Her er mine tips:

                Styr unna LiPo. Flyet er konstruert for NiMH og du vil få problemer med balanseringen med de lette LiPO-batteriene. Disse koster også betydelig mer enn NiMH, så mye at jeg ikke engang gidder å sjekke prisen på LiPO, som jeg skal vurdere når jeg trenger batterier til spesialprosjekter. Når jeg er på stripa vil jeg fly. Da har jeg med 3 ladere og 5-6 NiMH-batteripakker. Da ser det ut som flg: Lade, fly, kjøle, lade, fly kjøle etc.

                Jeg kjøper alle mine batterier fra Home - El Fly Du kan sende dem en mail og bestille (Og hilse fra meg) Disse gutta har peiling så om du sier at du har det og det flyet og trenger batterier, vil de komme med løsningen, uten at det koster deg skjorta, slik det gjør i Norge. Har du VISA eller Mastercard er alt såre enkelt og batteriene er på plass i posten etter noen dager.
                Mulig at noen med mer peiling enn meg vil korrigere meg nå, men det viktigste med batterier er at de har nok punch. Det får man ved å ha så lite intern motstand som mulig. Det finnes to produsenter av NiMH i dag som klarer dette: GP og Intellect Brothers. Den siste får man kun tak i via Graupner og tester har vist at de gir litt mere trøkk enn GP. GP-pakker får du kjøpt i DK via linken over og IB får du neppe tak i (...og gjør du det så sier du ifra til meg pr. omgående!)

                MPX Easy glider er forøvrig en drag-kjærre av dimensjoner, egentlig ikke verdt depronen den er laget av. Selv med balast får du den ikke over gangfart og de termiske egenskapene er høyst diskutable. Selger min billig til høystbydende, om det er noen som er interessert. Sikkert greit som uknuselig skolefly... Lei av å ha den hengende i kjelleren og minne meg på alle feilkjøpene jeg har gjort gjennom tidene Eller vent... Kanskje jeg skule prøve den mot kombinasjonen fly/hagle? Noen gode skyttere som melder seg frivillig?

                T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #9
                  I tillegg er det mulig å dra bra med strøm ut av KAN-celler...

                  Tror x-pilot har et annet forhold til EasyGlideren enn de fleste andre eierne. Vi sleper dem opp til 300 meter bak TUGene våre og storkoser oss, strikker og finner ei boble i blant, og vi har mye kos med dem på hangkanten. Flyr ikke veldig fort, men den kan da absolutt røre på seg og være sprelsk på hanget også tross lav vekt. Videoen her viser en fersk hangpilot på et bittelite hang med EG:

                  Error 404 (Not Found)!!1

                  De første Cularisene er på veg til klubben min
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tilbakemeldinger.
                    Jeg fant til slutt en passende NiMH pakke hos Hobby og Fritid.
                    http://www.hobbyogfritid.com/multipl...637-74885.html
                    Har fått fly og mottaker, så nå er det bare batteriene jeg venter på, så er det ut å fly.

                    Var litt uheldig da jeg skulle lakkere undersiden av vingen til EG. Lakken lurte seg under maskeringstapen flere steder. Løsningen var å lakkere enda mer, og da reagerte den eksisterende lakken ved begynne å boble for så å løsne. Resultatet ble heller dårlig, så er jeg på utkikk etter ny hovedvinge. Det estetiske er jo litt viktig.

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=joo]I tillegg er det mulig å dra bra med strøm ut av KAN-celler...

                      Tror x-pilot har et annet forhold til EasyGlideren enn de fleste andre eierne. /QUOTE]


                      Heisann!
                      Joda, jeg har nok det. Utrolig kjedelig fly. Sikker på at man får mer moro ut av f. eks. en Fling ARF på hang og lite vind. Dessuten er det mye billigere med Fling (Og da tør man mer) Slik jeg ser det er uknuseligheten den eneste fordelen med EG. Prismessig kan man kjøpe 2 Fling for prisen av en EG. Da får man et raskt og morsomt lite fly som virkelig kan rocke selv om det er lite vind. Men ok, Joo. Jeg har alltid regnet dine vurderinger som viktige, riktige og holdbare. Tar derfor fram igjen EG'n min og etterprøver det du sier, ved neste anledning.

                      Bare Subzero får ut finger'n og får kreket seg til meg en kveld, skal vi lage en filmsnutt fra våre opplevelser i påsken. Vårt hang (Som foreløpig er en liten hemmelighet) viser seg å være en utrolig landingsutfordring, men du verden for en flyging!! Jeg kastet ut GreatPlanes GreenSleeve i 18km/t vind og brukte 10 minutter og flere forsøk enn jeg kan huske på å lande. Men det gikk bra tross fingre av ispinner Nå forstår jeg hva de mener med endless lift!

                      Moro at du nevner KAN. Vi har subjektivt testet KAN opp mot GP og fant at KAN lå litt under ytelsen til GP, men ikke mye. Grunnen til at jeg ikke velger KAN er at en celle "feis" for meg under normal 1:1-lading. Kan ha vært en feil ved cellen, men det nok for meg.
                      Trygve M.
                      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                      "Not within a thousand years will man ever fly!"
                      -- Wilbur Wright, 1901.

                      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                      Comment

                      Working...
                      X