Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner Elektro-Junior S byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I dag fikk vi endelig jobbet oss litt videre på modellene...

    Jeg tok meg av loddingen, mens leif monterte spinner og canopy.

    Det er ikke mye å si om selve loddingen, men det er verdt å nevne at sammen med motoren ligger også gullplugger for kobling mot regulator! (her brukte jeg selv kontronik plugger, men dette er bare fordi det er standarden min på alle regulatorer og motorer jeg har fra før)

    Ligger ved et par bilder og et godt eksempel på hvordan kjøle loddebolten...
    Attached Files
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

    Comment


    • #17
      Mens Trond lodda for harde livet, tok jeg meg av canopy montering og spinner og propell monteringen. Under montering av propell navet oppdaget vi ett lite problem med navet. Hullene til skruene som holder propell bladene er gjenget på begge sider, da passer ikke skruene igjennom . Dette ble raskt fikset med ett 3mm bor og ca 10 sekunder med arbeid.
      Passform på spinner og bakkplate er helt eksemplarisk som dere kan se på bildene. dette bare blir bedre og bedre......
      Attached Files
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #18
        Så er det Canopy montering som står for tur.
        Canopy blir holdt fast med en magnet i bakkant og en klips på motorbukken i forkant. For at dette skal bli riktig montert valgte jeg å lime in skruen som magneten holder mot først, så legge magneten på skruen i rett posisjon. Ett par dråper Flash på magneten og en spray med kicker i canopyen og så montere alt riktig, og det ble perfekt tilpassning. Se på bildene så skjønner dere sikkert hva jeg mener
        Fikk også gjort klar servo horn til kropp servoene (høyde og sideror).
        Nå er det bare å vente på IFS mottakere og radioer så er vi klare.
        Blir nok ikke noen Jomfrutut denne helgen, men snart.....
        Attached Files
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #19
          I dag brukte vi lunsjen på min modell...

          Vi hadde egentlig tenkt til å spare min for eksempel-bilder om det skulle komme spørsmål angående byggingen, men da det ikke har dukket opp noe, bestemte vi oss for å se hvor langt vi kunne komme på en enkelt lunsj.

          Leif konsentrerte seg om vingene, mens jeg bygde kroppen...

          På den halvtimen vi hadde ble vi ferdig med all liming. Det som gjenstår nå er å nullstille servoer og montere ror overføringer!... Det vil si at så fort vi får de nye radioene så er det bipping og jomfru tur!
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #20
            Radioen er annkommet...

            Idag annkom MX-24s radioene oog vi har nå hver vår. Det viser seg at 2.4 GHz modulen er litt forsinket men det er innebygget scanner i radioen slik at man kan se i displayet hvilke andre kanaler som er i bruk. Denne radioen er bare helt rå.... Gleder meg til å komme igang med den.
            Vi kommer derfor til å bruke R16 Scan mottakeren i modellen intill videre.
            Attached Files
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment


            • #21
              Originally posted by doogledee View Post
              Idag annkom MX-24s radioene oog vi har nå hver vår. Det viser seg at 2.4 GHz modulen er litt forsinket men det er innebygget scanner i radioen slik at man kan se i displayet hvilke andre kanaler som er i bruk. Denne radioen er bare helt rå.... Gleder meg til å komme igang med den.
              Vi kommer derfor til å bruke R16 Scan mottakeren i modellen intill videre.
              Trodde aldri denne dagen skulle komme, Trond med et piggsvin!!! Gratulerer
              Lars Norberg

              Comment


              • #22
                Originally posted by Lars N View Post
                Trodde aldri denne dagen skulle komme, Trond med et piggsvin!!! Gratulerer
                Radioen er tøff den og som det står på den "The Ultimate Radio Controll System"... men det er en MX... Kommer til å være en Park/DLG/Ekeberg radio, med opsjon for Hang...

                ...og backup for MC'en... Smiler og er glad...

                Er Lars N litt misunnelig kanskje?
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • #23
                  Tja hadde bare studielånet vært større....Vi får se om JR klarer å lansere noe snart da
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Lars N View Post
                    Tja hadde bare studielånet vært større....Vi får se om JR klarer å lansere noe snart da
                    Hvorfor vente på JR når du kan kjøpe MX-24s i dag



                    Nå har vi kommet et hakk videre, roroverføringer til side/høyderor er ferdige og alt av eletronikk har blitt montert i kroppen... En R16Scan passer akkurat inn i en åpning som plasserer den under vingen...

                    Lunsjen ble også brukt til å bippe inn basic program på radioene, hvor "trottle" stikka er trottle i den ene flyfasen og brems i den andre fasen...

                    Til slutt ble strømtrekket målt (Tallene er med standard oppsett og 2s LiPo (2100mah))

                    26Amp
                    200 watt (ca 250w pr kilo)
                    Pakken holdt 7,3-7,4v under fullt drag

                    Batteripakken tåler 40amp og PIX 3000 klarer dette i peak, så det får være målet i første omgang!

                    Jomfruturen blir i morgen om det ikke regner eller snør!

                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #25
                      Ja jeg regner med at det er flere som håper på bilder fra jomfrutur nå... men det kommer evt imorgen... har fått knipsa noen bilder av modellen ved siden av en easyglider som vi har til overs slik at det er lett å se forskjellene på disse to modellene. Kroppen til Junior S er slankere og mye mer strømlinjeformet enn easyglideren sin, halen er også forskjellig. Vingeprofilet virker tynnere og vingen har litt annen planform og vingetipper enn easyglider.
                      Gleder meg til å få flydd denne nå....
                      Vingene har omtrent samme korde, men siden Junior S har litt mere vingespenn så har den da også litt høyere aspekt en Easyglideren.
                      Attached Files
                      Last edited by doogledee; 04-12-07, 11:39.
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

                      Comment


                      • #26
                        I lunsjen igår, var vi en tur ute...

                        Turen ble ikke nevnt da vi samtykket om en litt dårlig plassering av batteriet i modellen vi prøvde... Etter et overraskende godt stig til en passende høyde, flatet jeg ut modellen... det vil si, alt unntatt batteriet som fortsatte i en fin bue og landet brutalt på marken 75 meter under modellen...

                        Modellen flyr utrolig pent videre og Leif lurer på hva jeg mistet, da det ser ut som om jeg flyr det...

                        Jeg: "batteriet" (mumlende)
                        Leif: "...men har du kontrollen fortsatt"
                        Jeg: "Nei..." mens jeg fortsetter å holde sving på radioen...

                        Etter ett minutt traff modellen høyspent kabelen... men kom seg helskinnet ut av det igjen og seilet videre som om ingenting hadde skjedd... fra 75 meters høyde uten styring landet modellen 50 meter unna, uskadet og klar for en ny tur... batteriet kan vi ikke si det samme om...
                        Attached Files
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • #27
                          Jomfrutur.....

                          Da er endelig Jomfrutur uført med stor suksess.... Modellen stiger bra med oppsettet som levert. den er kontant og rask i ror respons. Vi satt opp modellene med "nok" utslag etter øyemål metoden og det var plenty.
                          Roll og loop ble testet samt at TinyD fløy inverted i relativt low pass... alt uten problemer.
                          Under landing med mye spoileon utslag (balanseror går opp sammen for å få modellen til å komme ned raskere) er det viktig å huske å bruke det meget effektive sideroret da balanerorene har litt lite utslag til overs.
                          Det eneste vi hadde å utsette på jomfruturen var at modellen er fortung....
                          etter TinyD sitt lille uhell igår observerte vi at modellen fløy meget bra helt uten batteri i nesa så vi modifiserte cockpit litt for å få batteriet lenger bakover, men det er fortsatt ikke nok til å få modellen balansert helt bra.... Vi ser på løsninger her (som f.eks mindre batteri).
                          Når det er sagt, er modellen en fryd å fly. Den kjennes mye mer effektiv ut en easyglider modellene og samtidig kan den fly fortere og hvertfall like sakte som en easyglider. sirkling gikk veldig pent for seg med kommentarverdig lite høydetap.
                          Med tanke på at modellen har 2S lipo og direkte drevet børsteløs motor får den en faktor på 0.6 i Cirrus 3*12 stevne og det er ikke så ille. Gleder meg STORT til å fly denne i 3*12
                          Bare å spørre hvis det er noe dere lurer på.

                          Leif
                          Attached Files
                          Last edited by doogledee; 04-12-07, 11:38.
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment


                          • #28
                            Radioen fungerte også helt utmerket. Denne har utrolig potensiale... år bare lære meg å programere den for å få full glede av den. Tilslutt ett bilde av en meget fornøy pilot
                            Attached Files
                            Leif Bjørgo
                            Cirrus-RCFK

                            Comment


                            • #29
                              Hadde planer om å kjøpe Easyglideren, men fikk tro på Junior S modellen nå. Har et Kyosho stratus 2000, men likte det ikke noe særlig (uten balanseror). Skulle likt å se ansiktsutrykket når batteriet forsvant he he, Bra flyet overlevde
                              Ronny Strand
                              Brønnøysund

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by straro View Post
                                Hadde planer om å kjøpe Easyglideren, men fikk tro på Junior S modellen nå. Har et Kyosho stratus 2000, men likte det ikke noe særlig (uten balanseror). Skulle likt å se ansiktsutrykket når batteriet forsvant he he, Bra flyet overlevde
                                Jeg har fløyet den Stratus'en endel, faren min har den... etter en tur innom Thorbjørn som resulterte i ny motor, regulator og batteripakke så ble det en helt annet modell, nær vertikalt stig og skikkelig kosefly... men det er jo ikke noe å herje med...

                                Sånn hva Easyglider og Junior S angår, så var jo Graupner sent ute, men det virker som om de har tatt i litt ekstra av den grunn, modellen er mer strømlinjeformet og lekkrere, råere motor i startsettet hjelper mye og modellen er mer akrobatisk... Så er den jo billig... 975,- for modell med børsteløs motor, karbon foldepropell og en presisjonspinner...

                                Flyet overlevde og under frokosten i dag ble det loddet kontronik plugger på en ny 2S 2100mah pakke... klar for action igjen
                                // Trond Dalsveen
                                IT mann og selverklært GEEK!

                                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                                Tråder:
                                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                                Comment

                                Working...
                                X