Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av seilfly

    Hei
    jeg og endel folk fra gullknapp modellflyklubb skal snart en tur til hansholmen og med de lurer jeg på om noen vet om et greit seilfly og kjøpe, for en midt på treet pilot, blir mitt første seilfly, vil ha ett med balanseror sideror høyderor og helst med en liten motor i tuppen med foldepropell. på ca 1.5m til 2meter i vingespennd.
    mvh stin
    Last edited by Stin; 12-01-08, 19:14.
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

  • #2
    Liten nydelig sak som henger på lite vind, kan lastes til å takle liten storm, herlig ror-respons, med rett trimming flikker den IKKE i skarpe svinger og går som et spyd i fritt fall når du pusher i beste løftsonen: Ocelot! Fantastisk 60"
    Evt Shooting Star som du får fra T&K her i landet. Oceloten er dyr å sende, nærmeste lev er i Sverige. Shooting Star er noe tyngre, men har en hardere finish som takler mer juling på landingene.
    Oceloten kan fåes i 3, 5 og 6-servo versjon. Tror Shooting Staren bare er i 6-servo versjon (i alle fall det jeg har sett).

    Ocelot er (om jeg husker rett) andre flyet jeg noen sinne har kjøpt ny av etter å ha trasha en.

    Glem motor!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hva slags modell er du egentlig ute etter? En kjapp hangracer eller en litt roligere modell som man kan kosefly med når det ikke er så veldig mye vind?

      Motor kan være kjekt å ha første gangen du flyr på et hang, men allerede på første turen vil du finne ut at den er bare iveien, glem motoren
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Er vel også nødt til å nevne Easyglideren. Fløy min første hang tur med min, El versjon med ekstra ballast. Flyr godt på lite vind, denne fungerer også godt til termik.
        ----------------------------------------------------------------------
        Kenneth Thommesen
        http://www.vingen.no/
        www.bmfk.org

        Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
        RaceM, Aspire
        Pike Perfection
        35cc Extra 260
        Extra 300L Leki

        Comment


        • #5
          Originally posted by joo View Post
          Liten nydelig sak som henger på lite vind, kan lastes til å takle liten storm, herlig ror-respons, med rett trimming flikker den IKKE i skarpe svinger og går som et spyd i fritt fall når du pusher i beste løftsonen: Ocelot! Fantastisk 60"
          Evt Shooting Star som du får fra T&K her i landet. Oceloten er dyr å sende, nærmeste lev er i Sverige. Shooting Star er noe tyngre, men har en hardere finish som takler mer juling på landingene.
          Oceloten kan fåes i 3, 5 og 6-servo versjon. Tror Shooting Staren bare er i 6-servo versjon (i alle fall det jeg har sett).

          Ocelot er (om jeg husker rett) andre flyet jeg noen sinne har kjøpt ny av etter å ha trasha en.

          Glem motor!
          har du nettside adresse til disse??
          tenkte på en som du kan fly rolig med men kan også fly kjappt så litt av begge delene,
          mvh stin
          Last edited by Stin; 12-01-08, 20:27.
          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
          På vei inn i Hangaren.
          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

          Comment


          • #6
            Kjøpte min Ocelot herifra.Tjeckiska modellflygplan
            Kjapp og grei levering, men ble kostbar.
            Er som Joo sier dyr sending, men nydelig fly.
            Last edited by Knett; 12-01-08, 21:00. Reason: glemt link
            ----------------------------------------------------------------------
            Kenneth Thommesen
            http://www.vingen.no/
            www.bmfk.org

            Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
            RaceM, Aspire
            Pike Perfection
            35cc Extra 260
            Extra 300L Leki

            Comment


            • #7
              Tror ikke jeg ville anbefalt Easy Glider om du sånn middelspilot. Tror den fort kan bli litt kjedelig når ønsker å begynne å tyne litt fart og spenning ut av modellen din.

              Om du synes Oceloten blir for dyr har du et godt alternativ i X-models Blade. Jeg flyr min ned til 4 m/s på de hangene jeg har tilgjengelig. På gode hang kan du nok fly den på mindre også. Oppad har jeg ikke funnet noen grense enda
              Den får du i 1,5 m og 1,9 m versjoner. Pass på å få med ballastkammer da.
              Den har visstnok ikke den samme prestendaen som Oceloten (har ikke flydd Oceloten desverre), men tror neppe du merker så stor forskjell som første hangfly

              Kjøp en med 6-servos oppsett så du kan sette opp butterfly så du får bremset ned under landing. Min Mini-Blade har ikke flaps og den kunne godt vært enklere å få ned der det er litt trangt

              Bladen er solid og tåler en del juling under landinger, noe som er en fordel de første gangen du skal fly (les: lande) på hang.
              Link til nærmeste forhandler jeg vet om: Siden blev ikke fundet - El Fly
              Tror nok Blade 1,5 DS vil være den beste modellen å starte med for deg, da får du flaps, solid fly og en litt stivere vinge til en svært god pris.

              Video av Mini-Blade (1.5 m): http://www.aitel.hist.no/~torgust/mo.../miniblade.wmv
              Video av 1.9 m Blade: http://www.aitel.hist.no/~torgust/mo...37;20blade.wmv
              Enda en 1.9 m Blade: http://www.aitel.hist.no/~torgust/mo...n%2018.5Mb.wmv

              Ellers:
              Pass på å velg servoer med høyest mulig nøyaktighetsgrad til høyde/sideroret. Viktig at du har servoer som nullstiller best mulig når du begynner å tyne disse modellene i litt fart. NØyaktighet på høyderoret er viktigere enn bal-ror og flaps!

              Ellers II:
              Som de andre her sier. GLEM MOTOR. Halve moroa ligger i spenningen i det å ikke ha motor til å hjelpe deg i kritiske situasjoner, og som sagt vil du bare finne ut at den er i veien
              Last edited by torgust; 12-01-08, 21:46.
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Det er mange gode alternativer som er nevnt her. Tror ikke du kommer til å angre på å gå for en 60" glass- eller karbonfibermodell med en gang. Easyglider har helt klart sine arbeidsområder, men det er nok ikke den første modellen jeg hadde tatt med til Hanstholm i februar.

                Ocelot har jeg kun hørt masse positivt om, men kjenner den ikke selv.
                Jeg har et par kompiser som blyr Blade 1,5 og 2,5, og begge er meget godt fornøyd med disse modellene. Alle de nevnte får jevnt over mye skryt på ulike forum og i tidsskrifter.

                Ellers har jeg selv hatt masse moro med Fredy fra Valenta, det er en modell som krever noe mer trøkk på kanten for å trives enn f.eks Blade 1,5 - men du verden som den flyr. Den er tilgjengelig i flere oppsett med V-hale og T-hale og med 2 og 4 servoer i vingen. Jeg har to og det fungerer fint, men om jeg skal kjøpe ny Fredy en gang (det er ikke helt utenkelig) hadde jeg gått for 4 servoer. Et rimeligere alternativ fra samme produsent er Destiny på ca 138cm vsp, uten at jeg kjenner denne modellen førstehånds. Fordelen med disse er at de er å få tak i i Norge, med tanke på at det nærmer seg avreise kan jo det være et poeng. Thorbjørn og Kåre og Griffin er aktuelle steder for disse modellene..

                Hvis dere får foten på hangflygingen fremover hadde det vært artig å få til noen turer sammen til de sørlandske hang utover i sesongen.. Vi reiser en del til både Lista og Hekkfjell når vær og vind er på lag....

                God tur
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Har flydd en Multiplex Cularis nå i ca ett år og er kjempefornøyd , takler alt ifra sterkt hang til svak thermikk, stiger som en kork og har meget bra glidetall. Landingene er uten bekymringer...
                  Øyvind

                  www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                  Comment


                  • #10
                    Kan henge meg på anbefaling av Blade 1,9m. Har flydd den på vinder mellom 3,5 m/s og opp til ca 20 m/s. Supre prestanda på denne modellen, jeg hadde 6 servo oppsett på min. Har flydd om kapp med en 1,5m Ocelot en gang og den ble hengende ganske godt etter, men så er den jo også mindre og lettere så en del av forklaringen ligger der. Skal du ha noe ekstremt raskt i klassen under 2 meter så kjøper du Opus å vinker hadet til de med noe annet... Espen Torp fløy en F3F runde med denne på 35 sek... Det er en snitt fart på ca 103 km/h. Det sier sitt Opus : opus-w
                    Espen Torp kan skaffe den også www.et-air.com

                    Mvh OJ
                    Last edited by Olavjoergensen; 12-01-08, 22:23.
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Jøss, 10 svar på 3 timer - nå begynner vist seilflygutta å bli sugen på sommer og vind.

                      Helt ening med de andre, dropp motor. På thermik-fly er det jo greit med motor bare for å få det opp. Men for å fly hang, nei. På hang er det ikke noe problem å få flyet i lufta. Tror det lett kan bli fristende å "jukse" med motoren i kritiske situasjoner - man føler seg tryggere og blir med dristig - da blir noe av følelsen og spenningen med det å fly seilfly borte.

                      Som de andre sier, gå for et med både balseror og flaps - letter under landing.

                      Hvorfor 1,5-2M? Mange synes jo små seilfly er morsome, der ikke det. Minste flyet jeg har er 2M. Når det er for lite vind for ordentlig hang-flyvning trives jeg best med et en liten og lett 2M for å finfly langs hangkanten. Eller så er større fly mer stabile, særlig under landing.

                      Glass/carbon fly er supre fly. Men man trenger ikke glass og carbon for å fly på hang - det finnes andre fly også, som er billigere. Spirit Elite ARF (1.075,- hos elefun) er en rimelig og populær 2M m/ flaps og balanseror. Den er nok litt lett, men har selv fløyet den opp i 10-12m/s vind. Syntes det gikk helt fint, men man kan med fordel laste den tyngre (særlig med tanke på landing).

                      Glass/carbon fly ser jo ofte ut som et "kosteskaft med vinger". Jeg har forsatt sansen for seilfly med plankede isoporvinger og glassfiber-kropp - ser som ofte mer ut som et fly (etter min mening). Har selv hatt Tangent sin ASW-27B (2.6M) og Flamingo (2.85M). Fås hos Øgrey for henholdsvis 2.775,- og 2.995,-. See:
                      Startseite - Tangent-Modelltechnik
                      Synes ASW'en er lekker og tar seg godt ut på hang.

                      Comment


                      • #12
                        Graupner Club Star fra Thorbjørn & Kåre. Herlig fly som kan fly både kjapt og sakte
                        Øyvind Kveen Fagervold

                        -Graupner Club Star

                        For tiden få fly

                        Comment


                        • #13
                          hei
                          takker for alle svarene jeg har fått, har funnet ut att jeg vil ha motor på grund av at da kan jeg bruke de på gullknapp også. ellers er jeg redd for att de bare blir liggende, de er jo ikke så ofte man reiser til hansholmen kansje 1 eller 2 ganger i året vist de er gøy. har aldri testet seilfly, så vist jeg liker de kan jeg jo bare ta vekk motoren.
                          mvh stin
                          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                          På vei inn i Hangaren.
                          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                          Comment


                          • #14
                            Sjekk Franken sine Toplight og Highlight modeller..Thorbjørn har de og El-fly.dk
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment

                            Working...
                            X