Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly til sommeren - anbefalinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly til sommeren - anbefalinger?

    Jeg sitter her å fabulerer om å kjøpe seilfly til sommeren. Er ikke sikkert det blir noe av men prøver å gjøre litt forundersøkelser.
    Pga. geografi og størrelse på stripa er det kun aktuelt med propell i snuta.
    Jeg kunne tenkt meg noe som var dugandes til litt termikk-sniffing. Dette skal kun være kos og avslapping, ambisjonene ligger hverken høyere eller lavere.
    Prisnivået må gjerne være så lavt som mulig bare det ikke går ut over kosen...

    Det må gjerne være mulig å fly det på 3s3700mah eller der om kring men det er ikke noe absolutt krav.

    Forslag til billige og greie fly?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Har en Multiplex Cularis som jeg kjører på børsteløst oppsett med 3700mah lipo 3cellers batteri. Cularisen er et kosefly , stiger som en kork i termikken har et glidetall som er meget bra , lett og lande overalt også er den lagd i elapor dvs den tåler en hard trøkk.
    i min så sitter det en Aximotor og 40 a regulator, holder mer enn nok ,i litt vind så klatrer den opp til 150-200 m på 10- 15 sekunder ,er det sol , kan man holde på hele dagen med andre ord på ett batteri... Anbefales
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Har selv en Cularis og kan som Litespeed også anbefale den.

      Men jeg sitter akkurat nå og limer sammen en MPX Easyglider PRO. Den ble lansert for kort tid siden og finnes ikke i Norge ennå, etter det jeg vet. Det er konsttruert for børsteløst oppsett. Det finnes motorkit på 150W og 250W. Har selv 250W kit'et og skal bruke enten 3S A123 eller 3S lipo.
      Har stor tro på at denne kan bli brukt i mange sammenhenger, både hang og termikk.

      Kompetenter Partner für Modellflugsport | MULTIPLEX

      Stein

      Comment


      • #4
        Reichard sine modeller kan også være et alternativ. Både Blizzard og XL3200 er omtalt på modellflynytt. Griffin har en del av disse modellene til reduserte priser for tiden.
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Takk for svar så langt
          Har sendt mail til Griffin.
          Tar gjerne i mot flere tips ang. modeller.

          Skattekontoret fant ut at jeg betalte litt for mye skatt i fjor så det ser positivt ut mtp. kommende prosjekter...
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Heldiggris, mitt skattekontor fant ut at jeg kjøpte for mange modeller i fjor og vil ha sin skjerv økt
            Men, men. Cularisen i kjellern blir nok klar i sommer for det

            Comment


            • #7
              Jeg har veldig gode erfaringer med Last Down fra Tyske Staufenbiel, billig ,grei og velflygende. Jeg vet ikke om de har Norsk forhandler nå. Jeg har 2,8meteren selv med Kontronik 502 og 4s3200. Det er ganske sprekt, og den vil fly bra på 3celler. 2,8 har helplanket vinge og tåler litt acro og en tur på hanget. 3,2meteren er mer et rent termikkfly.
              Reichards Ellipsoid ser bra ut, og Simprop Solution likeså, selv om den er dyrere.
              Dette er en gunstig størrelseklasse tansportmessig, og de vil synes på 1000m høyde.

              Lykke til, en elektroglider hører til i enhver modellflygers garderobe!

              Lars

              Comment


              • #8
                Har en "Last Down" selv. Kanskje jeg har skrevet et review en gang i tida på MfN også...? Mens jeg ennå orket, og trodde Forum dreide seg om annet enn skjitpreik om andre.
                Kurant modell, men om den vises godt i 1000m høyde avhenger for en stor del av fargen på himmelen!
                Jeg har versjonen med Eppler-profil, men jeg vet den fins med et MH-profil også. Skulle gjerne hatt et vinge-sett med den profilen... fin respons på camber-change og stort speed-range. Men med Eppler-profilet er den er snill cruiser, brukbart sig og funker på både hang og termikk. Den norske forhandleren har lagt ned.

                Motor: Cyclon Elite 10 på 3S LiPo. Evt sjekk hva Neu kan tilby. Har ingen erfaring med Neu, men skal prøve snarest!

                Seff skal det være èn eller flere elektroseilere i hangaren til enhver ekte modellflyger, og husk å investere i et bra variometer så snart som mulig! (Picolario)
                Advarsel: å få glefset tak i termikken en fin dag gir varige mèn i form av behov for å stadig jakte på oppadgående luft. Beste rådet er i grunnen at du holder deg langt vekke fra dette, det kan bli en lidenskap langt verre enn det du trodde modellflyging dreide seg om...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Synes godt på 1000m gjør det ikke, men bedre enn en 2metring.
                  Jeg oppdager stadig hvem av mine klubbkamerater som ikke har synet helt på topp, når jeg flyr termikk eller gjør en stor sveip over horisonten med en turbinmodell; "jeg fatter ikke hvordan du ser den". Jeg er nærsynt med mer enn -4 i styrke, men trikset er å ha oppdaterte briller, og for guds skyld ikke slipp modellen av syne!

                  Lars

                  Comment


                  • #10
                    Hvor mye penger hadde du tenkt å legge i det?
                    Ville ha handlet en glass/carbon modell, penere å se på, flyr bedre, men koster litt mer...
                    Last edited by Holger; 14-04-08, 22:17. Reason: Henvisning til egen salgs annonse
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #11
                      Jim: Finner ikke den modellen på rcmarked jeg... mulig jeg ser dårlig men...
                      Kan du ikke sende meg en PM eller noe

                      Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye jeg vil bruke. Erfaringen tilsier at det uansett blir dyrere enn jeg hadde tenkt....hmmm... Høres det kjent ut?
                      Kort sagt kunne jeg tenkt meg noe som er helt greit, men til en billig penge.
                      Dette skal som sagt bare være kos og ja jeg er redd for å bli bitt av basillen....
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Mibo Astra...

                        Originally posted by esmel View Post
                        Jim: Finner ikke den modellen på rcmarked jeg... mulig jeg ser dårlig men...
                        Kan du ikke sende meg en PM eller noe

                        Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye jeg vil bruke. Erfaringen tilsier at det uansett blir dyrere enn jeg hadde tenkt....hmmm... Høres det kjent ut?
                        Kort sagt kunne jeg tenkt meg noe som er helt greit, men til en billig penge.
                        Dette skal som sagt bare være kos og ja jeg er redd for å bli bitt av basillen....
                        Se under elektro Espen...Det ligger en Mibo Astra elektroseiler der...

                        Mvh Einar - ble nok for dyr for meg...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jijohans View Post
                          Har en meget bra modell tilsalgs... Mibo Astra...sjekk rcmarked.no
                          Hvor mye penger hadde du tenkt å legge i det?
                          Ville ha handlet en glass/carbon modell, penere å se på, flyr bedre, men koster litt mer...
                          Glass/carbon modell flyr bedre? - Oh! nei da, modeller av typen Reichard Modelsport er å foretrekke som termikk sniffere for "kos og avslapping" og prisene er betydelig lavere.
                          Last edited by CONTRA; 14-04-08, 15:58.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by CONTRA View Post
                            Glass/carbon modell flyr bedre? - Oh! nei da, modeller av typen Reichard Modelsport er å foretrekke som termikk sniffere for "kos og avslapping" og prisene er betydelig lavere.
                            Dette har vært diskutert før og alle som har flydd slike glass/carbon spett er enige om at dette er flyene å gå for...Er en grunn til at det ikke brukes Gentle Lady i F3B eller F3J...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jijohans View Post
                              Dette har vært diskutert før og alle som har flydd slike glass/carbon spett er enige om at dette er flyene å gå for...Er en grunn til at det ikke brukes Gentle Lady i F3B eller F3J...
                              Tråden diskuterer "termikk ... kos og avslapping".

                              Comment

                              Working...
                              X