Announcement

Collapse
No announcement yet.

Differensial på liten motorseiler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Differensial på liten motorseiler

    Tenkte jeg skulle programmere inn differensial på balanserorene på min JP pretty.
    Har forstått mesteparten av teorien, og programmeringen går greit, men hvor mye er anbefalt? Håpet er at jeg skal bedre termikkegenskapene litt. Mister litt mer høyde i svingene enn jeg ønsker. Har også byttet ut det gamle1750 Mah batteriet med et 850, og der spart nesten 60 gram. Høres ikke mye ut, men på et fly på 650, så er det nesten 10%
    Fløy det i fjor sommer uten å finne de store termikkløftene, men har hygget meg fælt allikevel, så jeg tenker å fortsette i sommer.
    Andre gode tips på oppsett, programmering og triks som øker prestada mottaes med takk!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Du kan prøve med halvparten så mye ned som opp. Ingenting sier at du behøver nedror i det hele tatt, så det er bare å prøve seg fram.
    Du kan også prøve å bruke sideroret mer aktivt, evt mikse inn sideror til balanseroret.
    Last edited by LaSt; 21-04-08, 21:08.

    Comment


    • #3
      Endte opp med nesten ingenting ned, og en god del opp. Følte at den svingte penere enn før, og med det nye mindre batteriet klatret det bedre, og ble lenger oppe. Som å få et nytt fly!
      Tror jaggu jeg skal programmere differensial på resten av flyene mine også!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Mengden differensial bør du nok prøve deg frem til på den enkelte modell.
        Det roret som går ned bremser mer enn det som går opp, og ved "feil" differensiering vil du få det som kalles "adverse yaw". Dette arter seg slik at hvis du gir venstre balanseror så bremser roret på høyre ving (sett bakfra) slik at halen på flyet beveges mot venstre, halen vil da henge ned gjennom svingen. Litt kronglete forklart kanskje, men visualiser det med handa så blir det fort tydelig. Når halen følger fint med gjennom svingen er du på sporet

        Ellers er Paul Naton sin DVD "Performance Tuning for Gliders" gull verdt for alle som vil ha mer ut av seileren sin. RC soaring and R/C glider video training programs for the radio control model sailplane pilot
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by sjaa View Post
          Ellers er Paul Naton sin DVD "Performance Tuning for Gliders" gull verdt for alle som vil ha mer ut av seileren sin. RC soaring and R/C glider video training programs for the radio control model sailplane pilot
          Ja, DVD'ene kan anbefales. Men muligens er det bare meg, som litt inne i DVD'ene sovner.
          Han har en utrolig monoton stemme og flatt stemmeleie. Derfor må jeg ta kapitlene posjonsvis.

          Stein

          Comment


          • #6
            Jeg fant termikk!!!

            Tok flyet høyt opp, og snuste litt rundt, da jeg endelig fant noe løft, så brukte jeg sideroret til å sirkle med, og balanseroret motsatt for å holde vingene plane, og der satt`n gitt!
            Utrolig morro, når det først virket!! Må ut å prøve i dag også. Litt av et paradoks at man kan tredoble flytiden ved å halvere batterikapasiteten.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment

            Working...
            X