Unconfigured Ad

Collapse

Tangent Alpina 5001 elektro i hus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Tangent Alpina 5001 elektro i hus

Fikk en stor pakke her om dagen og heldigvis uten brekkasje.

Etter å ha åpnet esken så fikk jeg første inntrykk av størrelsen da jeg blukket frem vingebolten, på 16mm herdet stål. Svære greier, i min verden.

Jeg valgte modellen med 6-servoer i vingen i stedet for 8. For meg er det nok å "styre" med. Det er da 2 balanseror og en flap i hver vinge. Men hvordan fungerer dette i praksis? Skal ytre og indre balanseror følge hverandre slavisk?
    Manualen sier bare balanseror uten å si hvem av de. (Se bilder)

På bilde nr. 2 er det avbildet en vingekontakt. Noen som vet hvilken type dette er?

Stein
    Attached Files
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

Ytre balanseror går mest, indre litt mindre og flapp kan følge med enda mindre hvis du ønsker. Pass på at rorene går ca 2/3 opp og 1 /3 ned.

Det er en Multiplex kontakt... Men her kan du bruke det du har tilgjengelig, du må regne ca 1 amp per servo i max trekk over kort tid. Så i praksis kan du bruke de fleste pluggtyper.

Meget bra modell ! Bruk god tid på å sette den opp og finn balansepunktet du liker. Fordelen med denne er at hele høyderoret er bevegelig slik at du kan sette cg der det passer deg og ikke der det passer leverandøren.

Hvilke servoer planlegger du å bruke ?
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Hvor mye har et slikt prosjekt kostet når det er flyklart?
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Seiler`n
        • Mar 2005
        • 821

En godt brukt bil av ukjent kvalitet....
        eller en kvart middels stor kjøkken innredning..
        eller en veranda.. Hvis du bygger den selv !
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

Jeg har ved flere tidligere anledninger brukt den grønne Mulitplex-kontakten. Hvilken Multiplex variant er da avbildet?

Ang. servoer så har jeg ikke bestemt meg ennå, men Airtronic 94761Z eller Futaba 3150 er alternativer. (Tar gjerne mot andre tips)
          Motor blir sannsynligvis en Kontronik Kira(gearet) med Jive kontroller.
          Kostnaden vil nok ende på minst det dobbelte av grunnprisen på modellen og dermed havne på 18-20.000,-
          Jeg ser bl.a. at drivpakken , enten 2x5S eller 1x10S pakke ligger på mellom 2.500-3000,-og den må jeg minst ha to av.

S

Comment

• ERJ
            • Aug 2007
            • 935

MPX Kontakter,,,

Originally posted by Kingfisher
            Jeg har ved flere tidligere anledninger brukt den grønne Mulitplex-kontakten. Hvilken Multiplex variant er da avbildet?

S

Denne...Med MPX Nr. #78 7028...Og så trenger du denne med MPX Nr. #78 7033

Mvh Einar -
            Attached Files
            Last edited by ERJ; 12-06-08, 16:20.

Comment

• Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

Hvordan går det men`n?

Og er du (veldig) fornøyd med settet?
              Hadde vært moro å få synspunkt på fly en har hørt mye om, men som dessverre er få av her på bjerget.
              Mvh
              Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Kingfisher
                • Feb 2006
                • 833

Originally posted by Soarer
                Hvordan går det men`n?

Og er du (veldig) fornøyd med settet?
                Hadde vært moro å få synspunkt på fly en har hørt mye om, men som dessverre er få av her på bjerget.
                Den ligger vel bare å venter på meg egentlig. Lang ferie, og mange prosjekter gjør at det køer seg opp litt.

Det jeg kan si allerede nå, før bygging, er at finishen er meget bra, på både kropp og vinger. Min modell er den såkalte 'Carbon Master Edition, dvs. en mellomting mellom Thermic Edition og Full Carbon Edition.

Jeg ble litt overrasket over vekten på vingene. Etter å ha jobbet med Nan Shadow rett i forkant av at denne kom i hus, så virket dette tungt. Men de er knall stive.

Alt av elektronikk ++ er nå innkjøpt.
                Graupner servoer
                Kontronik Kira 650-15 motor, med gear.
                Kontronik Jive 80+ HV controller
                Fasst RX

Det blir 10S-lipo oppsett, men er litt usikker på mAh foreløpig. Har noen 5S 4250 mah pakker som jeg muligens kommer til å bruke. Etter det som sies skal dette gi ca 2000W med 17x13 prop.

Jeg er usikker på hva vekten til slutt vil komme opp i, men jeg er sikker på at det som Tangent sier er for lavt. I en test i et tysk blad i februar fikk seilmodellen veldig mye skryt. De nevnte at vekten ikke stemte helt med det som var oppgitt.

Kanskje kunne det være morsomt å lage en byggeblogg på denne modellen?

Men før det så står en Pilatus Porter for tur, og muligens ferdiggjøring av Shadow'en. Det er vel tvilsomt om Aplina'en får prøvd seg på noen større termikkbobler denne sesongen.

Se forøvrig hos Tangent:
                Modellsport aus Leidenschaft, Segelflug, Alpina, ASG 29, Vortex, Flamingo, RC-Modellbau, Modellbau, CAD-CAM, Laser, Carbon, GFK, Design Edition, Contestline

Stein
                Last edited by Kingfisher; 12-08-08, 23:29.

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Bruk Airtronics 94761Z servoer, de er helt rå.. Billige hos Soaring USA...
                  Har 6 slike som skal inn i en Toplight Ultra...
                  Foresten hvor handlet du Shadow? Bilder og vekt av denne?
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Soarer
                    • Mar 2005
                    • 1856

Soaringusa.com is your best place to shop internationally for radio control airplanes, r/c sailplanes, rc gliders, F5J, F3K, F5F, F3J, and F5K competition aircraft and the accessories to fly them.
                    Mvh
                    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Originally posted by jijohans
                      Bruk Airtronics 94761Z servoer, de er helt rå.. Billige hos Soaring USA...
                      Har 6 slike som skal inn i en Toplight Ultra...
                      Foresten hvor handlet du Shadow? Bilder og vekt av denne?
                      Vi, en kompis og jeg, kjøpte elektro X-tail fra: http://www.airtech-rc.com/

Olivier som driver butikken har peiling. Så han ble nr. 12 i F3J i Vm i Tyrkia nå i sommer.
                      Mener han fløy den nye Xplorer(Pike Perfect?) fra NAN.(Har veldig lyst på en slik, også :O) ) Du finner bilder her: http://www.acemodel.co.uk/f3j/xplorer/prod_171.html og her: http://www.rcgroups.com/forums/attac...mentid=1962375

Ja jeg har tenkt noe på de Airtronics-servoene, men da i Shadow'en. Mener å ha vært borte i en byggetråd på en Shadow'en med de servoene.

Stein

Comment

• jijohans
                        • Dec 2005
                        • 1169

Akkurat, hvordan ble prisen iforhold til å handle hos SUSA? Er på rcgroups hver dag, så Explorern har jeg fått med meg.. Virker dog som en etterligning av en Pike Perfect..
                        Holder på forhandle om en ferdig bygd Nyx Furio fra USA,venter på bilder..
                        Ellers så skulle man ha hatt seg en skikkelig F3J kjerre for litt konkuranseflyvnig...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Kingfisher
                          • Feb 2006
                          • 833

Originally posted by jijohans
                          Akkurat, hvordan ble prisen iforhold til å handle hos SUSA?
                          Mener jeg betale 6.300 inkl. 4 S3150 servoer og frakt.

Stein

Comment

• AudunT
                            • Oct 2005
                            • 289

Har det skjedd noe på alpina fronten? Lurer litt på litt stor elektroseiler selv, og alpinaen er jo hyggelig priset.
                            Audun

Comment

• Kingfisher
                              • Feb 2006
                              • 833

Originally posted by AudunT
                              Har det skjedd noe på alpina fronten? Lurer litt på litt stor elektroseiler selv, og alpinaen er jo hyggelig priset.
                              Det går sakte og sikkert fremover, mest sakte. I.om. det er et stykke frem til lysere tider så stresser jeg ikke med å bli ferdig. Da er det bedre å ta tiden til hjelp å gjøre alt riktig og nøyaktig.
                              Det er ett par ting som bør gjøres pinlig nøyaktig. Det er å lime gjennomføringen til stabb'en slik at den blir 90 grader på sideror samt borring av hull til styrepinner både i kropp og i vingedeler, 4 stk.

Litt overraskende er det at jeg ikk får plass til Futaba S3150 servo, i den ene vingetippen og bare den. Det er en liten forskjell i tykkelse mellom de to tippene på ca 0,6 mm og det er nok til at S3150 er for tykk , til den ene tippen. Løsningen blir vel Hitec HS-5125 servoer i tippene.

En praktisk erfaring underveiser er at en skal tenke seg om før en snur og vender på vinger og kropp når en holder på. De har en slik størrelse at det er lett å sope meg seg både det ene og det andre, og ikke minst at taket ofte er i veien.

Jeg gleder meg til å få denne ferdig, men som sagt det har ingen hast.

Stein

Comment

Working...