Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konvertering men kor skal jeg kutte nesen??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konvertering men kor skal jeg kutte nesen??

    Hei har kjøpt meg en asw 28 på 2,6m og skal kutte nesen for konvertering til elektro,mener jeg har sett en artikkel om det et steds.
    Hadde vert fint om noen hadde en link så jeg fpår noen tips.
    kroppen er glassfiber.

    Mvh Tor Andersen
    Oi en perfekt landing

  • #2
    Det er piece`o`Cake.

    Men her er en av svært mange tråder om temaet: AeroFever ASW-28 - RC Groups Begynn å se fra side 9 og utover tror jeg.

    Begynn med å anskaffe en passende spinner i rett size og med rett form. Da vet du hvor kroppen har samme diameter som spinneren. Du må kutte 1mm bak der kroppen har samme diameter som spinneren. Skal være ei ørlita glippe seff.
    La gjerne spantet du lager være så stort at det bunner 1-2mm fra kuttet, da kan du i tredje støperunden legge ei fin fuge ytterst som sikrer skikkelig feste.

    Og det er normalt bedre med anelsen for mye nedtrekk enn for lite.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ennå mer lesbart: Part II: ICARE R/C Imports Let Model ASW 28-18 3m Electrifying Scale Model - RC Groups
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        takker så masse joo akkurat dette jeg var på jakt etter
        Når det gjelder motoroppsett så har jeg handla 2 motorer,det kommer til å bli overmotorisert men sånn har jeg holdt på i årevis hehe bedre med for mye enn for lite.

        opsett :
        Fly:Brikkebutikken.no - Norges beste LEGO utvalg! - Brikkebutikken
        spinner og prop http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7850 har oxo en 13x8 om nødvendig
        motor : http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2099 eller denne http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6231
        regulator: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7341
        dette blir kjørt på 4-5 celler lipo..
        jeg har ikke mye peil på elektro men tror dette kan fungere bra forslag? for eksempel hvilken av de 2 motorene skal jeg velge?
        Oppsettet er oxo valgt av kriterienne for å gjøre det billig og effektivt som mulig

        Tor Andersen
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #5
          Overmotorisert gjør sjelden noe, verre når det er andre vegen Vekt framme i nesa på seilere trengs alltid.
          Litt for stor motor som ikke belastes max gir også oftest bedre effektivitet. Bare den ikke er for stor for montasjen selvsagt. Husk at outrunnerne har kabler ut i forkant, og man skal kunne føre dem bakover uten at det roterende huset gnager hull på dem!

          Av motorene ville jeg selv valgt den største, spesielt pga det lave kV og dine planer om 4-5S LiPo. Lavere kV betyr at du kan bruke større propell i nesa. Større propell betyr normalt bedre klatring, spesielt i seilflyverdenen.

          Kan tenke meg at 15x6 er største propellen du kan bruke med 5S LiPo uten at motoren er i fare, så du har masse margin med en 13x7. Begynn med den og se om du ikke har mer enn nok. På 4S putter du gjerne på mer propell!

          Av alle komponentene du har er det kun propellen jeg er i tvil om. Skal umiddelbart si at jeg ikke har prøvd akkurat de folderne fra HC, men APC-kopiene deres er bare sorgen og umulig å få balansert. Funker greit til å blande epoxy med... Prøv den du har, og funker den ikke så kjøp det sikre som er Aeronaut/Freudenthal. De er alltid perfekte

          Aller siste sjekkpunktet: se om du har fått et kit med slapp vingepinne. Hvis vingene henger ned før launch, og du har masse V-form i lufta så trengs nok noe stivere. Dette vet jeg ikke hvordan man løser, men kan tenke meg at et carbonrør i rett diameter med pianotråd inni kan være ei løsning?

          Tror du får det du trenger av power, håper du får maaange flytimer med saken og treffer så mye termikk at motoren ikke trengs noe særlig
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            takker igjen for utrolig bra oppfølging joo
            Du gjorde meg mye mer avslappa nå :P
            vingepinnen er i massivt stål av alle ting og den er ganske sterk, ikke er den lang heller så det er vell heller det som undrer meg mest om den gjør at den gjør vingene svake der den avslutter den stikker bare 18,7cm inn i vingen fra kroppen.
            Men så må jeg si at denne kjerra skal bare flys som en seiler skal flys stille og rolig med en kaffekopp i andre hånda mens jeg sitter tilbakelent i stolen hehe, men en testflight på klatreegenskaper og hastighet er jo på sin plass :P..


            Tor

            Ps: du må komme ned til oss igjen nå og fly på bokn med oss er en stund siden sist nå, NM teller ikke for da var jeg på jobb vi har forresten 10 sm vestavind nå :P
            Oi en perfekt landing

            Comment


            • #7
              Originally posted by obelix View Post
              Ps: du må komme ned til oss igjen nå og fly på bokn med oss er en stund siden sist nå, NM teller ikke for da var jeg på jobb vi har forresten 10 sm vestavind nå :P
              Alltid en fryd å hjelpe noen som skal opp med seilfly (Derfor er det ny TUG som står på byggebordet mitt for tida...)
              Men jeg tror nok du blander meg og Jojoen. Hender stadig vekk, nicka våre er lett å blande. Sist jeg var på dine trakter var rett før jul i fjor, og da var det for å installere ny peiler på flyplassen. Ingen hangmodell i bilen engang
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Husk å legge ut noen bilder Tor, trenger inspirasjon til ASH`en.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joo View Post
                  Alltid en fryd å hjelpe noen som skal opp med seilfly (Derfor er det ny TUG som står på byggebordet mitt for tida...)
                  Men jeg tror nok du blander meg og Jojoen. Hender stadig vekk, nicka våre er lett å blande. Sist jeg var på dine trakter var rett før jul i fjor, og da var det for å installere ny peiler på flyplassen. Ingen hangmodell i bilen engang

                  Hehe sorry der joo blinksa litt ja :/ men tusen takk alikevell og du er selfølgelig velkommen til oss du oxo en fryd å få flere med oss opp på hengkanten, må vell si at vi har vell en av de beste plassene når det gjelder heng hva slags prosjekt THUG er det du holder på med da?

                  Lars: Skal fixe det vettu har du fått modellen din nå da?
                  Oi en perfekt landing

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kjøpte en BigLift til sleping for noen år siden som etter hvert ble et felleseie. Nå har den flytta, så jeg fikk meg en Taxi 2400 fra T&K. Har satt en MVVS 210 (35ccm) med tunedpipe i nesa. Tror dette er en sprek motor! Håper det blir en velfungerende mini-TUG som drar 4-metringer problemfritt. Knoter med tankmontasjen nå, så er det bare slepekroken som gjenstår. Den blir ei nøtt... konstruksjonen av kroppen gjør at jeg sannsynligvis må lage en skreddersøm i alu.
                    Hang er moro, og termikk er moro Og motorfly kan i alle fall brukes til en ting; dra opp seilfly.
                    Attached Files
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      spennende har aldri testet seilflysleping før eleler blitt slepa opp men høres gøy ut.
                      Stili den taxien ja sku tru det holder med krefter mvvs er jo motorer med godt moment

                      I dag åpna jeg vingene og asw`en ut av eska har litt for mange prosjekter på gang derfor en del forsinka der, bygget 2 stk lazy beer til inndoor sesongen en sjølkomponert v2 med balanseror og gyro og den andre helt plain.
                      Men som sagt åpna eska i dag og tok ut delene
                      førsteintrykket er ganske bra kobla sammen vingene for å sjekke og det viser seg at vingerøret er 5 mm for langt, men skal nok fixes lett.
                      tok ett par bilder ett med deler og ett hurtig satt sammen
                      Attached Files
                      Oi en perfekt landing

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo View Post
                        Og motorfly kan i alle fall brukes til en ting; dra opp seilfly.
                        Vill nå komme med en rettelse her..

                        "Og motorfly kan BARE brukes til en ting"
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Seiler`n View Post
                          Vill nå komme med en rettelse her..

                          "Og motorfly kan BARE brukes til en ting"
                          Nåja.. Har sett de gjøre andre ting også...
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #14
                            Du behøver ikke kutte nesen

                            Har lenge gått og kviet meg for å motorisere min gamle flamingo, da jeg synes det ser mindre pent ut når du setter en rund spinner på et profilert skrog.

                            Flere der ute er enige med meg, og har løst det ved å dra motoren tilbake i cockpit og forlenget akslingen ut nesetippen, der de setter på en hub.
                            Se denne tråden og linken i den med en steg for steg beskrivelse (på spansk, men med masse bilder)

                            Comment


                            • #15
                              har nå fått gjort ferdig min asw 28 med motor og hatt en jomfrutur med den og det gikk overaskende bra hadde glemt å programere brems på regulatoren så propellen folda seg ikke inn under gliding men det er oerdnet til neste tur ut.
                              måten jeg kutta nesen var at jeg fikk merka en ring i snuten som passa og putta modellen inntil båndsliperen til jeg kom inn til ringen, deretter slipte jeg innsiden noe matt for bedre heft til limet la blank teip på en treklosse tapet den til tuppen og begynte å lime med west epoxy og mange lag med glasfiber inni når det var stivnet tok jeg vekk treklossen og fikk en kanon fin firewall 13x7 propellen funka bra men tenker jeg kan gå opp til 13x8 neste tur..
                              strømtrekk skal sjekkes og måles ved de forskjellige propeller..
                              Oi en perfekt landing

                              Comment

                              Working...
                              X