Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motortid, flytid - Best practice?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motortid, flytid - Best practice?

    Når en på en elektroseiler bruker drivbatteri også til å drive servoer mm., er det nødvendig å kalkulere hvor mye tid i minutter og sekunder(omsatt til antall opptrekk), som skal brukes til motortid. Resterende, innenfor en trygg grense, skal brukes til flytid.

    I en tidligere posting var det linket til denne artikkelen, som forøvrig var veldig informativ.

    Her står det følgende:

    What goes up...
    ...Must come down. But when? Follow these magic formulas to estimate how long you can fly using a specific battery:

    Contest or 'full throttle': Seconds = capacity (mAh) x 4.2 / max current on the ground
    Aerobatics: Seconds = capacity (mAh) x 7 / max current on the ground
    'No-stress' flight: Seconds = capacity (mAh) x 11 / max current on the ground


    I mitt eksempel blir da resultatet basert på den første formelen ca. 5 min. total motortid. (4270 x 4,2)/59 = 304 sec. dvs. tilnærmet 5 min.
    (Jeg vet forøvrig ikke hvordan forfatteren har kommet frem til verdien 4,2)

    Hvor mye bør da kunne avsettes til faktisk motortid. 50% eller 2,5 min. ?
    Det vil i såfall gi meg ca. 4-5 opptrekk av 30 sek.

    Hvordan praktiserer/beregner dere dette der ute?


    Stein

  • #2
    Bruker timer på radioen, kun on/off på regulatoren og noterer meg hvor mye man må putte tilbake i pakken ved lading...Tapper aldri pakkene under 75% av oppgitt kapasitet.
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #3
      Stein,
      jeg vet ikke hvor mye plass du har eller hvor kritisk det er med vekt men hvis du ser på utfordringen fra en annen vinkling - du bruker hoved batteriene kun til motoren og har et ekstra sett til mottaker og servoer.

      Da vet du med temmelig stor grad av sikkerhet hvor mage opptrekk du kan gjøre før det er tomt (kan tilogmed fly videre selv om batteriet skulle tømmes halvveis opp), mens flytiden du har som seilfly vil være helt uberoende av hvor mage gager du har tatt turen opp. Strømtrekket du har når du seiler er "temmelig" konstant så du vet også i denne modusen hvor mye tid du har igjen.

      Antall opptrekk til en 2-300 meter kan du holde kontroll på ved å telle dem - flytiden kan du holde track på ved å bruke en av timer'ene på radioen.

      Tenk deg et scenario med en en batteri løsning - du drar opp det siste opptrekket og finner for første gang den dagen løft - du sikler rundt en 10-15 minutter men så piper timer'en og du må ned forde batteriet er tomt....

      Sikker mange pro/con på de forskjellige løsningene, men jeg kommer til å legge inn 5 stk Eneloop celler til servo/mottaker i elektro glider versjonen av min Vision Plus.

      -Frank-
      Last edited by Quadrocopter; 13-01-09, 20:05.

      Comment


      • #4
        Frank,

        Konfigurasjonen jeg har lagt opp til i bl.a. Alpina'en, er som du antyder, med egen batteripakke til RX og servoer, som backup.
        Spørsmålet mitt i postingen var mere ment for å høre hvilke nivå andre har lagt seg på i forhold til bruk av bare drivbatteri.

        Se forøvrig vedlagte tegning på oppsett. Det er slik Kontronik anbefaler meg å gjøre det. Hvordan dette "henger på greip" rent logisk har jeg ingen formening om, som bl.a. hvis ekstern pakke er 4,8v og BEC'en i Jive gir 5,2v. Hva skjer i praksis da?
        Jeg har forøvrig prøvd å nappe ut master samt slave, i nevnte rekkefølge. Det fungerer som det skal. Mister riktignok throttle ved å nappe ut master.

        Dette er iallefall oppsettet slik det vil være på Alpina'en og XXXL'en.

        Stein
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kingfisher View Post
          ....Se forøvrig vedlagte tegning på oppsett. Det er slik Kontronik anbefaler meg å gjøre det. Hvordan dette "henger på greip" rent logisk har jeg ingen formening om, som bl.a. hvis ekstern pakke er 4,8v og BEC'en i Jive gir 5,2v. Hva skjer i praksis da?
          Jeg har forøvrig prøvd å nappe ut master samt slave, i nevnte rekkefølge. Det fungerer som det skal. Mister riktignok throttle ved å nappe ut master.
          Med en innebygget BEC i JIVE'en som kan levere 5A kontinuerlig og 15A!!! peak så må man dobbelt sett med kabler ut mot mottakeren for å få nok kabel tykkelse til å tåle denne strømmen.
          Normalt er de respektive pinnene som håndterer + / Jordkoblet sammen inne i mottakeren (alle + er koblet sammen og alle Jord er koblet sammen)

          Master kanalen vil som på en vanlig ESC håndtere +5V, Jord og signal til styring av motoren.
          Slaven leverer kun +5V og Jord.

          Ser utfordringen din med å koble inn RX-batteri pakka, du vil som du sier ha en 4,8 NiMH/NiCd batteri i parallell med 5V spenningen ut i fra ESC/BEC'en m.a.o. BEC'en operer som en lader for batteriet

          Nå har jeg ikke fordypet meg i teorien bak lading av NiMH/NiCd batterier, men å koble rx-batteriet til en "lader" som gir konstant 5V og 5A over ubegrenset tid, høres ikke helt fornuftig ut.
          På andre løsninger som bruker egent RX-batteri fjernes normalt 5V kabelen fra ESC/BEC

          Spurt Jo Grini for en stund tilbake om hva han mente om bruk av egne RX-batterier, hvis jeg ikke missforsto så skisserte han samme løsning som Kontronik - altså batteri og ESC/BEC i parallell. Får håpe at han følger med på denne tråden eller så kan du sende ham en PM og høre hva han mener (fint om du kunne kopiere meg på svaret)

          På tampen, det finnes et annet skrekk scenario som heldigvis hører med til det ytterst sjeldne (sikkert mer tenkt enn reellt):
          Man har batteri og ESC i parallell og 5V utgangen kortslutter inne i ESC'en, dette vil medføre at batteriet kortsluttet og mottakeren dør.
          Last edited by Quadrocopter; 14-01-09, 00:50.

          Comment


          • #6
            Spenningsforskjellen på BEC og ett firecellers batteri er så liten at det ikke vil gå særlig strøm. Dermed kan man trygt koble til ett batteri og BEC samtidig.

            De aller fleste seilfly bruker veldig lite strøm til drift av servoer osv. Og siden de fleste riktig programmerte regulatorer vil kutte strøm til motor vil det alltid være endel reststrøm igjen. Å feks ha igjen 20% på en 2000mah lipopakke tilsvarer at du har 400mah tilgjengelig og det burde du kunne fly flere timer på.
            Dog er det enkelte regulatorer og batterier (feks A123) som tømmer drivpakken omtrent helt. Merker man det vil man ikke ha så mye rest til å fly med. Har du Lipo vil en slik regulator/praksis drepe pakken din.

            Selv flyr jeg med BEC fra regulator bare på mindre modeller. I de store seilflyene trekker jeg uansett for mye strøm til at en BEC vil gjøre en god jobb.
            Men hadde jeg hatt behovet ville jeg enten paralellkoblet ett lite mottagerbatteri eller kuttet + fra regulator og gått for ett eget mottagerbatteri (1000mah holder til uendelig mye flyging og skal jo lade mellom hver tur uansett....)
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Ok Jo,
              bare for å oppsummere (korriger meg hvis jeg tar feil):
              - Batteri med 5 celler (6V) går greit å bruke med en BEC som gir 6V.
              - BEC'en vil fungere som en lader for RX-batteriet og holde det topp ladet.
              - Det vil ikke oppstå varmegang i RX-batteriet selv på en 3 timers tur.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Ok Jo,
                bare for å oppsummere (korriger meg hvis jeg tar feil):
                - Batteri med 5 celler (6V) går greit å bruke med en BEC som gir 6V.
                - BEC'en vil fungere som en lader for RX-batteriet og holde det topp ladet.
                - Det vil ikke oppstå varmegang i RX-batteriet selv på en 3 timers tur.
                Jeg vil ikke stå for noe av dette som noen forsikring fra meg.

                Som jeg tror jeg sa sist du spurte ville jeg sjekket med leverandør av BEC for å være på den sikre siden. Men som nevnt er mange av Kontronik regulatorene designet/testet for dette.
                Tviler på feks at rx batteriet vil ta i mot noe lading i det hele tatt. Men det vil heller ikke bli særlig utladet.
                Varmgang vil det nok uansett ikke bli i RX-batteriet.

                Om dere er redd for at ting ikke vil spille sammen er det enkleste å sette en diode på både pluss fra BEC og fra RX-batteri. Da er man nok helt sikker på at ingen strøm vil gå fra det ene til det andre.

                Ett godt eksempel på lignende ting er at man godt kan bruke to RX batterier i parallell. Om det går en celle i den ene pakken vil spenningsforskjellen bli så liten at den ene ikke vil bli "ladet" av den andre. Man trenger dermed ikke noen switch eller automatisk batterivelger.
                Akkurat på samme måte som man kobler startkabler mellom to biler. En er tom og en er fulladet. Det er lite energi som går i kablene før man event starter en av bilene.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jj View Post
                  Jeg vil ikke stå for noe av dette som noen forsikring fra meg.
                  Jo,
                  for all del - jeg er ikke på jakt etter noen garantier bare noen hint og litt praktiske erfaringer fra andre.

                  Er ikke redd for BEC'en men som nevnt tidligere har jeg lite erfaring med NiMH/NiCd celler så det jeg er usikker på om batteriet ville se BEC'en som en kraftig lader som ikke vet når det er fullt.
                  Har forstått det slik at nixx batterier omgjør lade-energien til varme når det er fullt og ikke kan motta mer effekt, og at det brukes forskjellige teknikker i laderen for å stoppe ladingen før for høy varmgang oppstår
                  Jeg så for meg BEC'en som en kraftig lader (gir 4C lading ved bruk av 1100mA batterier) uten tidsbegrensing eller temperatur sensor.
                  Kanskje jeg blir litt teoretisk nå men jeg liker og forstå ting

                  Kommer i alle tilfeller til å koble opp løsningen i test før det havner i selve flyet for å se hva som skjer med f.eks varmeutvikling når jeg belaster opp mot det maksimale å kjører det i noen timer.

                  Takk for innspillene
                  -Frank-
                  Last edited by Quadrocopter; 14-01-09, 17:36.

                  Comment

                  Working...
                  X