If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Har ikke prøvd selv, men noe sier meg at den bør være lengre enn på bildet så lenge du ikke har med golfbane eller asfalt å gjøre.
Bedre retningsstabilitet får du også da. Har sett varianter av den der, men med mye større diam på hjula. Da unngår du også å huke i ujevnheter i take off.
Men flyet ditt er så stort at det er ikke noe problem å kaste selv. Store fly har det ikke travelt med uventede bevegelser i kastøyeblikket så lenge du har en sterk nok motor.
Har trimmet inn Explorer`n min, og neste gang den skal ut så blir det å kaste selv. Den er 10,5 kilo, men liker tanken på å ha en "garantert" problemfri take-off.
Spent på hva du kommer frem til her Stein, som du vet tumler jeg med de samme tankene selv..
Håper i det lengste at det blir problemfritt å kaste den selv. Jeg har tro på dette, nettopp med tanke på det Gudmund påpeker. Regner med at med et flatt kast vil motoren gi flyfart såpass raskt at jeg kan begynne å stige etter noen meter med flat flukt for å bygge hastighet. Oppsettet mitt vil gi i overkant av 200W/Kg. Regner med kroppen på din er noe enklere å få grep om enn min 1:4 ASH 26.
Når det gjelder startvogn tenker jeg at den bør ha lav vekt, store hjul og at flyet ligger med litt negativ vinkel slik at den ikke tar av før det er klart.. Har tenkt litt på gressklipperhjul fra biltema, men har ikke bestemt meg for materiale enda.
Alpina'en ligger på ca. 250W/kg. Thermic XXXL'ene til Pål vil vel ligge på det samme som ASH'en din, 200W/kg. Men det kan endre seg i.o.m vi ikke har bestemt oss for oppsett ennå. Modellene er oss i hende i slutten av måneden. Da får vi se hvor mye plass det er til f.eks. LiFe celler.
Jeg skal sjekke med karen som lager disse vognene om han andre typer, som er lengre og med større hjul, enn den han viser.
Dette er jo forsåvidt en enkel greie å lage selv, hvis en har tid, utstyr og anledning.
Så hvis du først setter i gang, så lag gjerne en ekstra
200-250W/kg er ganske brukbart trekk. Du skal kaste rimelig klønete før det går galt med et sånt oppsett.
Hadde jeg sett to like modeller, en med den handlevogna der, og en med håndkast, så hadde jeg satt penga mine på den uten rullestol. Mye fæle ting som kan hende på en humpete rullebane med det utstyret der. Dessuten er gleden ved et godt håndkast ikke noe man skal kimse av. Det er nå min mening.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
200-250W/kg er ganske brukbart trekk. Du skal kaste rimelig klønete før det går galt med et sånt oppsett.
Hadde jeg sett to like modeller, en med den handlevogna der, og en med håndkast, så hadde jeg satt penga mine på den uten rullestol. Mye fæle ting som kan hende på en humpete rullebane med det utstyret der. Dessuten er gleden ved et godt håndkast ikke noe man skal kimse av. Det er nå min mening.
He he, Ja kanskje det.
Nå har jeg iallefall bestilt en. Kanskje havner den der hvor ulike varianter av elektriske kjøkkenamskiner som eggekoker og brødbakemaskin etc. har havnet, bakerst i en bod.
Bestilt variant er den som vises i linken under, med større hjul.
Sånn vogn funker bra, har laget en "prototyp" som fungerte delhvis bra. Etter 3 starter falt den fra hverandre. Håndkast er utenkelig med min DG-300 (4 meter) uten hjelp fra andre.
Skal lage en bedre versjon som ikke detter fra hverandre under start (he he).
kjøper noen hjul hos Bauhaus og litt 5 mm finer så er den saken grei.
Håndkaste først javel, men få en stødig kar til å gjøre det.
Poenget er at flyet ikke kommer med overrskelser første turen, og det kan det fort bli når en gjør det alene.
Min har ca 460 w pr kilo i effekt med den propellen jeg har nå og det funker fint.
Men jeg veit at jeg ikke hadde klart det alene første turen fordi flyet dykket straks etter kastet. En må løpe med et sånt fly. Å kaste en storseiler stillestående er ikke bra, så løp til du kjenner at det får en viss flyt før en gir full gass og kaster.
Vi fant fort ut at å ha full gass med et stort fly i handa strekt over hodet, ja det var ingen enkel sak, så løsninga ble å gi full gass idet håndbevegelsen går forover. Da ble det rett så mykt og behagelig for den som kaster. Så det er løsninga på mitt fly der effekten er heller stor.
Det er det utfordringa mi er iallefall, å håndtere gassen i rett øyeblikk og gjøre alt det andre rett samtidig.
Har en en liten bris imot, så letter det på problemet i høy grad. En unnabakke gjør nesten samme nytta, da du får mere å hente deg inn på.
Vogn ja.. Jeg kunne tenke meg å ta utgangspunkt i hjul fra ei barnevogn..(!) Mange fordeler der, rett avstand, stålaksel, store hjul osv osv..
Siderammer av x-finer. De forreste hjula foran vingen, de bakre en halvmeter bak hovedvingen. Ca 70 cm bred og vel en meter lang. Med de hjula kan du ta av på nesten hvilken som helst bane, og de er også godt lagret - robuste og enkle å få tak i.
Sannsynligvis gratis også. Vekta er ikke noe problem, men bør være med i tankene når en lager den.
En flat vugge til å sette vingen på, men ikke i negativ da vingen har for stor annleggsflate til å rette seg opp ved flyfart. Vekta ligger jo på bakkanten da når/hvis ting retter seg opp. Helt i vater, eller en grad opp. Så litt neoprene på anleggsflaten der vingen ligger. Er flyet bltt så lett at det er villig til å ta av, ja da har en allerede mye større fart enn noe håndkast kan utføre, så flat eller en grad opp vil jeg foreslå.
Piece o`cake burde det der være
Redigert. Oj, klikka på linken til Stein og så noen hjul som ligner på barnevogn...
Stein: Så slett ikke dum ut den der, regner med jeg får rapport når det er testet
Gudmund: Tanken med en anelse negativ vinkel er hentet fra et forum (rcg eller et tysk) der det var en tråd der folk hadde testet litt. Jeg kjøper argumentasjonen din, og frafaller ideen
Stødig kaster er rekvirert og trenings- og oppvarmingsprogram er sendt i posten, hehe.
Får lage en test og plassere den i brakka ved stripa, ikke noe å slepe rundt på skjønner jeg.
Mulig at det funker med litt negativ også, men jeg tenker bare på at de fleste store har endel camber i bakkant av profilet. Det gjør jo at vinkelen blir enda mere negativ, og siden mange store elektroseilere har ror helt inn mot kroppen, så vil mye av belastninga hvile på rorene der den ligger humpende bortover..
En kan jo kompensere for det med å spesialtilpasse den mot profilet, men da passer den sikkert ikke så godt til flere fly.
Bruker en hjul fra ei barnevogn, så er det vel vanlig at de enkelt klipses av om en har tenkt å ta den med hjem også. Men det er som du sier, nesten greiest å la den ligge på stripa...
Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
Vil det ikke funke hvis du lager en vogn i den str en vil ha å så bruker man f.eks. EPP eller liggnende til beskyttelse under vingene, å gjør man det på den måten så kan man lage borrelås feste av EPP mot krybben å så ha flere forskjellige EPP male som er tilpasset dem forskjellige flyene?
Har nå testet startvogn på min 1:4 ASH 26, og det fungerte utmerket. Vogna er drøyt 60 cm lang, 2 cm klaring på hver side av flykroppen og har 5" SD-models hjul. Det var noe sidevind i startøyeblikket, og det var bare første starten som ble filmet. Hadde to forsøk til, og det hele forløp uten noen form for dramatikk.
Attached Files
Last edited by sjaa; 12-04-09, 08:10.
Reason: link
Futaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment