Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torque på siderorservo til en 5m elektroseiler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Torque på siderorservo til en 5m elektroseiler?

    Er det noen som har noen oppfatning på hva en slik siderorservo bør kunne trekke, til en 5 meters elektroseiler.

    Pga. plasseringsproblematikk i halen så er en JR 3121 med et trekk på 3,3kg/cm (32,4 Ncm) aktuell.

    Spørsmålet er om dette er tilstrekkelig?

    Stein

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    Er det noen som har noen oppfatning på hva en slik siderorservo bør kunne trekke, til en 5 meters elektroseiler.

    Pga. plasseringsproblematikk i halen så er en JR 3121 med et trekk på 3,3kg/cm (32,4 Ncm) aktuell.

    Spørsmålet er om dette er tilstrekkelig?

    Stein
    Jeg mener at det skulle holde. Begrenset med krefter som skal brukes der.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Hvor mye veier farkosten?
      Med mindre du skal fly snaprolls, så er det sikkert tilstrekkelig. Hvis du har et heftig oppsett, så er det uansett høyderorservoen som tar den værste støyten.
      Ot... Hva slags fly er det? Jeg har også lyst på en femmeters..
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Min erfaring er at standardservoer fungerte helt uproblematisk på slike store seilere. Har flydd 4 metring, med tilnærmet tom batteripakke og HS81 servo (innebygget i selve roret) på høyderor. Sideroret vil nok kreve litt mere, men vil ikke være i tvil om den servoen du beskriver holder mål (Det er jo bare å prøve)

        Når et fly flyr rett frem og "henger" i CG, er det snakk om få gram som skal til for å endre kursen på flyet enten opp eller ned. Kan nevne et eksempel. Om du er uheldig å mister høyderor funksjon, at wire feks, ryker. Så er vekten i roret nok til at flyet endrer kurs ned mot bakken¨(Har prøvd selv). Bortsett fra flare under landing, da kan belastningen være noe større.
        Flaps derimot, vil kreve kraftigere skyts.

        Geir
        Last edited by royalevo; 13-03-09, 10:07.
        ------------------

        PA Bad Boy med ASP46
        H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
        E-Flite Taylorcraft
        T-rex 450Sport
        Cessna Cardinal on floates (EPP)

        Comment


        • #5
          Originally posted by bad scientist View Post
          Hvor mye veier farkosten?
          Ot... Hva slags fly er det? Jeg har også lyst på en femmeters..

          Valenta Thermic XXXL elektro. Vil veie ca. 6,3kg.

          Stein

          Comment

          Working...
          X