Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilflytips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilflytips

    Har noen her noen gode tips til seilflykjøp? Jeg er på utkikk etter en motorglider i glassfiber (vinger/kropp), vingespenn på 3-4m, gode termikkegenskaper, og ikke så alt for dyrt (under 6000 for modellen).

    Jeg har funnet følgende; hvis noen vet noe om disse er det bare å rope ut:

    Valenta Thermik XL E: Ferngesteuerte Flugmodelle, Autos, Trucks, Hubschrauber, Boote und Fernsteuerungen | Horizon Hobby

    XModels Sword 3.1: Sword 3.1

    En litt annen klasse, men denne fikk god omtale i siste Modellflug International, og prisen ser jo ikke så aller verst ut:

    Last Down 3XL V3: Ferngesteuerte Flugmodelle, Autos, Trucks, Hubschrauber, Boote und Fernsteuerungen | Horizon Hobby

    Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe Thermik XL, men jeg er åpen for innspill hvis noen har noen bedre forslag.

    -Jørn-

  • #2
    Løp og kjøp.

    Alle disse er fine fly til termik og motorglider.

    Termik XL og Sword er rene termikmodeller og vill være lette og stabile å fly.

    Last Down er en litt mer "storseiler" lignende sak som også flyr meget bra. MEn de to første er lettere å fly termik med. ( Betyr ikke at denne er vanskelig, bare ikke samme type fly )

    Lykke til !
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Holder akkurat nå på å limer inn servorammer i storebroren til Thermik XL. Den er også elektro.
      Valenta har tildes billige composittmodeller sammenlignet med andre. Kvaliteten er akseptabel. Skal en være pirkete så er overflatene fine men støpekantene kunne vært noe bedre. Men når jeg sier det så er jeg pirkete i forhold til prisnivået.

      Har selv fullkarbon vinge og kevlarkropp. Vingen virker meget solid og kanskje noe tung.
      Rorhorn til flaps er limt inn på fohånd. På balanseror er det bare å skru inn kulelink.

      Vi er to som har kjøpt sammen modell og det ble fundert på hvordan vi skulle få inn begge servoene i halen. Originalt skal siderorservo være framme men vi synes det ødelegger for mulighetene på plassering av drivpakke. Kompis Pål hadde noen våkennetter og kom frem til en genial løsning hvor begge servoer limes inn i i halen, og kan tas ut. Festene til HS-85MG ble brukt til det. Siderorservo er nærmest sjult i halen og gir dermed plass til høyderorservo.

      Modellen er lang i nesen og det kan medføre at batteripakken må plasseres langt bak, under vingen. Her gjenstår det å tenkte igjennom en smart innfesting.

      Vi gleder oss begge til å få modellene i lufta i løpet av mai.

      Stein

      Comment


      • #4
        Har sett på noen modeller i samme størrelse, og hvis jeg skal handle en slik stor elektromodell så blir det enten Xperience Pro E eller Shadow E fra Nan models.
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #5
          Originally posted by jijohans View Post
          Har sett på noen modeller i samme størrelse, og hvis jeg skal handle en slik stor elektromodell så blir det enten Xperience Pro E eller Shadow E fra Nan models.
          Jeg har også en Shadow E D-box. Har bare fått fløyet en 4-5 trimmeturer med den foreløpig.
          Kvaliteten i forhold til Valentamodeller er en god del bedre. Flott modell å se på. Vingeskinnet er tynnt og og modellen må behandles med forsiktighet, ikke under flyging, men når en håndterer den. Har allerede klart å få en stor brist i stabben. Den er tynn i skinnet. (Ny er på vei)

          Shadow'en blir nok den modelllen som vil bli fløyet mest for min del. Den har en hendig størrelse og er grei å håndtere alene.

          Har en Kontronik Kira 500-30 1:6,7 motor og 5S Evo-lite 4270 A pakke. Med 17x9 prop. gir det 730 watt med 53A strømtrekk, på fulladet batteri.

          Stein

          Comment


          • #6
            Jørn hadde et en limit på 6 lapper - du får neppe noen NAN modeller til denne prisen selv om du tar dem inn svenske veien uten moms.

            Comment


            • #7
              Må si jeg ble meget interessrt i last down 3xl.. Vet dere om det finnes noen norske forhandlere av denne?
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment


              • #8
                Originally posted by TapZ View Post
                Må si jeg ble meget interessrt i last down 3xl.. Vet dere om det finnes noen norske forhandlere av denne?
                vet ikke om noen norsk forhandler men Den tyske forhandleren er veldig seriøs, og helt trygt og handle fra, god service har han også.
                Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                På vei inn i Hangaren.
                Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                Comment

                Working...
                X