Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Vladimir's Models Sunracer Super V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Vladimir's Models Sunracer Super V2

    Need for Speed...

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3128.jpg
Views:	2
Size:	59.9 KB
ID:	632266

    Siden jeg hadde noen gram til overs på en pakke fra Esprit Models måtte jeg finne noe og fylle opp med - etter å ha sett igjennom websidene deres så falt valget på en pylon racer Sunracer Super V2 fra Vladimir's Models.

    Pakka ramlet inn døra i dag så denne tråden vil følge prosessen de nærmeste dager.. uker ... måneder... (edit 2012: år.....) frem til og med den første turen.
    Kalle dette en bygge/montering blogg er vel å overdrive siden pakken bare innholt 11 deler men informasjonen kan sikker være nyttig for andre som har lyst på en liten og lett pylon racer (etter de gamle F5D spesifikasjonene)
    Skal prøve å dokumentere med mange bilder for det fulgte ingen byggebeskrive med i pakken - slik er det jo med proff modeller eller...

    Spesifikasjoner:

    Vingespenn 980mm
    Lengde 620mm
    Vekt 500-630g
    Vingeprofil MH 43 7.5%
    Vinge areal 10,3 dm2
    Vingebelastning 40 g/dm2
    Antall radio kanaler 3 eller 4 (Motor, Høyderor, en eller to balanseror servoer)
    Motor NEU 1105/3.5Y
    ESC Castle Creation 36A
    Batteri LiPo 1800 -2200mA 25C 3 celle
    Servoer
    Balanse ror
    Høyde ror

    JR DS285
    Graupner ........
    Propell APC 4.75 x 4.75
    Spinner MPJ 30/3.2mm



    Oppsett, ref. Vladimir:

    Opp Ned
    Normal:
    Høyde ror
    Balanse ror

    4mm
    4mm

    3.5mm
    3mm - Diff etter ønske
    Lande:
    Spoilrons
    Høyde ror

    3mm
    0.5mm
    CG 48-51mm fra LE


    Pris:
    Alle komponenter hentet fra Esprit i USA inklusive mottaker, dør til dør frakt og moms ca. NOK 5500.-

    Ytelse:
    Modellen skal være god for 250 Km/t, jeg regner med at konfigurasjon min vil gi en maks hastighet rundt 200Km/t

    Konstruksjon:
    Kroppen er støpt i kevlar med karbon forsterkninger, vingene er karbonforsterket planket isopor.
    Flyet har et avtakbar frontparti som gjør det enkelt å plassere / bytte batteri. Motoren og ESC er enkelt å komme til / plassere gjennom en stor åpning i den fremre delen.
    Man kan velge mellom en eller 2 servoer til balanserorene - jeg anbefaler å bruke 2 slik at man kan få en form for balanseror spoilers ved landing.
    Det er gjort plass for høyderor servo i halen på flyet.

    Erfarings grunnlag:
    Bygging: Få deler gjør den enkel å bygge men siden det ikke er med noen form for dokumentasjon så bør man ha satt sammen modeller på dette nivået tidligere.
    Flyging: Kopierer fra web'en til Vladimir:
    Is This For a Beginner?
    NO! Don't even think about flying a plane like this until you and others consider you an advanced pilot or expert. While assembly is very easy, this plane is simply too fast for a beginner or intermediate pilot to be flying.
    Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 10:48.

  • #2
    Del 2 - Byggeprosessen

    Dokumentasjon:

    Ingen..... vel noen pleier å si det slik at bygger man modeller av denne typen så bør det ikke være første gangen og erfaringen bør være på plass!
    Antall deler er ikke avskrekkende så dette burde gå greit for de fleste.

    Ut av Boksen:

    Ut av hvilken boks??? flyet kommer i 2 delere pakket i et tynt isolerende materiale. Esprit hadde lagt dette i en stor boks sammen med masse styropor fyll men det hjelper ikke så lengde det flyter motorer og andre deler rundt i samme boks.
    Så resultatet ble som det måtte - hakk og sprukket vinge i forkant. Noen raske foto på mail over til Esprit og ny vinge er på vei (meget bra service), bestiller dere en så gi Esprit klar beskjed om å pakke vingen inn i et ekstra lag med kartong!

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP1311.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	590866Click image for larger version

Name:	2-IMGP1314.jpg
Views:	1
Size:	16.9 KB
ID:	590867


    Noen detaljer:
    Click image for larger version

Name:	3-IMGP1316.jpg
Views:	1
Size:	26.8 KB
ID:	590868
    Click image for larger version

Name:	5-IMGP1327.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	590870Click image for larger version

Name:	4-IMGP1319.jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	590869Click image for larger version

Name:	6-IMGP1328.jpg
Views:	1
Size:	45.9 KB
ID:	590871Click image for larger version

Name:	7-IMGP1333.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	590872


    Servo, ESC, Motor, propell og spinner:

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP1336.jpg
Views:	1
Size:	32.9 KB
ID:	590875
    Click image for larger version

Name:	IMGP1338.JPG
Views:	1
Size:	76.7 KB
ID:	562864
    Click image for larger version

Name:	IMGP1341.JPG
Views:	1
Size:	168.3 KB
ID:	562866
    Click image for larger version

Name:	IMGP1339.JPG
Views:	1
Size:	214.1 KB
ID:	562865
    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3129.jpg
Views:	1
Size:	87.9 KB
ID:	590874
    Click image for larger version

Name:	IMGP1342.JPG
Views:	1
Size:	89.9 KB
ID:	562867

    Batteri:
    Har valgt å bruke et Hyperion 1800mA 35C batteri, liten vekt og ypperlig passform var avgjørende for dette valget.


    Mottaker:
    Siden kroppen er full av karbon kommer jeg enten til å bruke en AR6250 eller en modifisert utgave av AR6200 med lange antenner. Her blir det en del prøving å feiling for å finne den optimale kombinasjonen.


    Montering:
    Ikke så mange deler å sette sammen her men alle servoene limes noe som medfører at det bør være riktig første gangen.

    Låste balanserorene i 0 posisjon å satt opp radio/mottaker å koblet denne til servoene slik at armene står i riktig posisjon. Krympet krympeslage rundt alle servoene og rubbet denne slik at lime fester bedre. Stag ble montert og servoene limes med langtids herdene epoksy (24 timer).
    Click image for larger version

Name:	2-IMGP3122.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	590865

    Luftehullene i flykroppen ble filt /frest ut og motoren ble skrudd inn.
    Click image for larger version

Name:	3-IMGP3121.jpg
Views:	1
Size:	43.0 KB
ID:	590864Click image for larger version

Name:	4-IMGP3119.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	590863


    Horisontal stabben ble vinklet opp og limt inn (festet den først med litt CA for så å sikte/sjekke at den er rett, limte den fast med epoxy)
    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3124.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	590862


    Haleservoen brønnen er litt trang og det medfølgende staget var litt kort så nytt ble laget.
    Det er valgfritt om man limer ror-horn og servo i samme runde eller begynner med hornet, men igjen er det samme prosess - som for balanserorene.
    Click image for larger version

Name:	5-IMGP3118.jpg
Views:	1
Size:	50.9 KB
ID:	590861

    På med propell å spinner
    Click image for larger version

Name:	8-IMGP1482.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	590873

    Det som står igjen nå er å montere ESC/batteri for å finne riktig CG + sette opp alle ror utslag.
    Last edited by Quadrocopter; 17-08-12, 13:13.

    Comment


    • #3
      Del 3 - i luften.

      Start:
      Var litt usikker på hvor mye denne lille propellen ville bite i lufta men her var det bare å gi full gass for så å kaste modellen i 45 graders vinkel oppover.
      Starten gikk silkemykt med ingen tegn til vridning eller stalling.


      Flyturen:
      Som med alle modeller på denne størrelsen skal man tenke over hvor lang unna det flys - modellen blir fort veldig liten.
      Etter starten fortsatte modellen å gå på skinner både rett frem å i svinger. Var veldig imponert hvor raskt det går å svinge denne modellen uten at men merker tendenser til high speed stall.
      Hastighets potensialet er midt på treet og jeg vil tippe maks fart horisontalt ligger en plass rundt 200 km/t.
      Modellen bør flys raskt da den har en tendens til å flikke ved lav hastighet.

      Igjen - modellen er liten og går fort så når det kommer til erfarings grunnlag så får jeg kopiere fra web'en til Vladimir:
      Is This For a Beginner?
      NO! Don't even think about flying a plane like this until you and others consider you an advanced pilot or expert. While assembly is very easy, this plane is simply too fast for a beginner or intermediate pilot to be flying.


      Landing:
      Siden denne krever relativ høy fly hastighet så må man planlegge landingen en god del i forkant siden glidebanen kan bli lang uten noen form for brems.
      Utenom den litt høye landing-hastigheten lander denne modellen på skinner.
      Husk å ha med reserve propeller siden dette er forbruksvare på denne type modeller i landingen...
      Last edited by Quadrocopter; 18-08-12, 14:37.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter
        Hmmmmmm...... det hjelper å sortere / rydde i gamle tråder, her fant jeg et prosjekt som ikke er ferdigstilt enda - da er det bare å grave i haugen av gamle ting å begynne å børste støv.....

        Passer egentlig greit å ta opp denne nå slik at den blir ferdig til nysnøen ligger i meter tykke lag og kan redusere skadene ved en "hard landing"
        Heisann.

        Gjelder og holde hodet"kaldt" når en skal lande

        Masse nysnø er en god ting når det er fare for en HOT landing !!

        Lykke til.

        Kai
        Futaba 10C 2.4-35mHz-Rmilec
        GP Siren , Windrider BeeII+blunt nose.
        Blade Dancer , Naze32-Hexa
        Sig Kadet Mk II , Swift II ,
        MiniNaze32-Tri, KK2 MicroQuadd


        YouTube : http://www.youtube.com/user/kaibrattsti

        Comment


        • #5
          Originally posted by DrEvil View Post
          ...Gjelder og holde hodet"kaldt" når en skal lande
          Masse nysnø er en god ting når det er fare for en HOT landing !!
          Ikke bare når den skal lande men under hele turen, har sett litt på når en annen i klubben flyr sin F5D modell - den er omtrent ute av syne ca 1 sekund etter den startet opp

          Har et stort lager med propeller for det er tydeligvis forbruksvare på disse modellene.

          En annen fordel med vinteren er at det er kun 2 farger der ute sort og hvit - den rød/gule modellen vil dermed synes vesentlig bedre enn nå på*høsten.

          Men jeg må først få ånden over meg til å sette den sammen så får vi se..

          Comment


          • #6
            Fikk gjort litt mer i helgen (bra med regn av og til )

            Har oppdatert post #1 og post #2

            Click image for larger version

Name:	1-IMGP3126.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	590860
            Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 21:51.

            Comment

            Working...
            X