Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Handler en del spinnere og propellblader fra Aircraft-world når beholdningen er lav i heimen: Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop f.eks av spinnere. Jeg bruker konsekvent S8 R3 så alle bladene passer med alle spinnerne jeg har.

    Silikon, eller helst Tek7 bruker jeg for gode limfuger mot støpte saker, men ikke store mendger på støtstenger seff
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #92
      Takk for linken.

      Batteriet er et Hyp 3s 3300mah, så jeg har for mye plass neste size opp blir vel for stort uten modding av krybbe? Ellervkan jeg gå opp på 3s 4200mah?

      Lurte tidligere på hvordan servoene i vingen skal festes, limes rett på isoporen? Isåfal med hva slags lim og hvordan mht at man muligens må ut med servo igjen siden.
      Hva er egentlig poenget med servo rammen hvis servoen bare skal limes direkte i vingebrønnen? Litt forvirret der :-/
      Samme spørsmål når det gjelder siderors servo.

      Også, hvordan lager man enklest og penest hull i vingen til rorhornene uten å herpe for mye? De skal limes med epoxy, ikke sant?

      Leste et annet sted at noen hadde laget et luftehull i balsaen bakkerst og nederst på finnen for å lage gjennomtrekk til lufting/kjøling av motor/esc, kombinert med små luftinntak på canopy, er det lurt, eller forstyrrer det aerodynamicen på noe måte eller lager unødig drag?


      Regards Chris
      Sent from my iPad using Tapatalk

      Comment


      • #93
        Lag slisser på sida av krybba og stift og lim fast borrelåsene som skal holde batteriet på undersida så alt er permanent på plass før du limer inn "krybba. Da er de alltid der de skal være. På oversida, under batteriene bruker jeg vinduslister i gummi for det meste. De både hindrer batteriene fra å gli når de er stroppet fast, og gir ei lita luftespalte under.

        Lime inn servoene... Nå har jeg ikke bygd nettopp den Reichard-modellen, men CA skal du absolutt ikke bruke. Kanskje det passer å lime/montere ei servoramme oppå ei tynn finèrplate som limes ned i brønnen med epoxy/Tek7 eller lignende? Servoramme kjøpes til servotypen du bruker, et eksempel: Servorammer - elefun.no - Radiostyrt hobby Med servorammer er det kjapt å løsne servoen for girbytte etc. Alternativt kan man lage mye med noen furulister som ramme rundt servoene og servotape (dobbeltsidig skumtape) for å feste servoene nede i ramma.

        Luft inn/ut; på andre Reichard el-seilere jeg har satt sammen har det vært luftinntak foran ved siden av motoren, og utluft på siden av kroppen i bakkant av vingen. Har i tillegg laget utluft-slisser helt bak på canopyene. Men hvis du lager noen hull i balsalisten der roret hengsles så gjør du ikke noe galt Mye plass til lufta som skal ut blir aldri feil.

        Siderorservo; skal ikke den sitte på et servobrett bak batteriet?


        Sendt fra krafsebrettet mitt.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #94


          Slik ser det ut oppe i brønnene mine, som du ser er det isopor i bunnen, rammen kommer jo med kitet, den du ser rundt servoen, men da er det bare rammen som skal limes fast i bunn da, også dytte/feste servoen ned i den etterpå?
          Følger med noen balsa plater jeg kan lime i bunn, og rammen på den igjen men da er jeg redd servoen kommer for høyt opp, for slik som den ligger på bildet nå flusher den vingen.
          Skeptisk til å lime rett på isoporen , hva slags lim bør jeg isåfal bruke da, epoxy, smelter den isopor?
          Apropo lim og CA, så langt har jeg ikke funnet noe praktisk å bruke det på, ekstremt dårlig hefte evne, sprøtt, og løsner hvis noe vris eller dras i, eks pushroden til sideroret, er jo bortimot umulig å få noe feste ved å helle ned langs røret der, har prøvd begge veier nå, synes sprøyte/fuelslange løsningen med epoxy hørtes bedre ut, kan jo håpe at CA iaf holder til jeg får gøra på epoxyen...

          Er servoramme på sideroret også, samme type som i vingene

          Batteriet, skal det sitte så lang frem som mulig i krybben, eller mer midt i, eller bør man vente med å lime inn noe før man har sjekket CG?


          Regards Chris
          Sent from my iPad using Tapatalk

          Comment


          • #95
            Hvis Ca`en ikke sitter, så er det fordi du bruker den feil. Tynn Ca limer ikke sammen to flater som er i nærheten av hverandre, den limer to flater som allerede har kontakt. Er det ikke kontakt, så limer den ikke. Hvis du vrir strømpa mot kroppen så den ligger inntil, så har du kontakt på kanskje tre steder. Da limer den ikke. Epoxy fyller mellomrommet mellom to flater, og limer dermed ting som nesten er i kontakt., Da sitter det! Baksiden er at man bruker mye mere lim, og dermed legger mye unødvendig vekt i halen.
            Ettersom du uansett skal putte motor i nesa, og dermed neppe står i fare for å slite med en baktung modell, så er det sikkert litt OT, men Man skal ikke undervurdere Ca, nest etter gaffa, så er det "The Stuff That Holds The Universe Together"!
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #96
              Vet ikke om jeg er helt enig det med Ca, den er veldig sprø etter herding, og egner seg ikke på torsjons utsatte steder, da bør bondingen være god, og ikke glatt, men som lim med to store flater mot hverandre så, ja.
              Men som du sier, den lille ekstra vekten med epoxy burde ikke være noe problem for min del


              Regards Chris
              Sent from my iPad using Tapatalk

              Comment


              • #97
                Vedlegget/bildet får jeg ikke åpna... men ser på tidligere poster f.eks #25 fra affa at det kan brukes furulister som holder servoen. Furulist skrudd fast i servofestet og så lim på furulista som limes ned i brønnen. Bruk epoxy her. "Ramma" skal limes så høyt oppe i servobrønnen at luka som skrues i den blir flush med vingen. CA mot isopor = katastrofe. Isoporen forsvinner. I noen poster før det igjen ser du åssen Quatro har montert siderorservoen ved siden av vogga.
                Hvis du limer støtstanga bakover i kroppen med CA og lar det stå i ro ei stund kan du legge noen små klatter med silikon/Tek7 over senere for å sikre det bedre på 3-4 punkter hvis du bruker ei lang list og legger på noen små klatter. Generelt er det vanskelig å få ting å sitte skikkelig inni støpte kropper siden der kan være silikonrester etc igjen fra støpeprosessen. Når du limer inn vogga så vask områdene i kroppen som skal limes mot med sprit, slip litt med sandpapir og vask igjen med sprit for å få godt feste. Epoxy eller Tek7 sitter. Fordelen med Tek7 er at den er anelsen fleksibel så den ikke dunkes løs på harde landinger.


                Sendt fra krafsebrettet mitt.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #98
                  Takk for oppdateringene
                  Tk7, er det hobbyprodukt, eller kan det fås på jernvarehandler ell.l?
                  Apropo lim og feste, glemte å matte/slipe ned fibern på insiden når jeg limte motorfeste med epoxy, kan det få katastrofale følger?
                  Først la jeg på en stripe rundt kanten på festet, ventet til det herdet, så la jeg på litt ekstra rundt både forran og bak der det var glipper...
                  Er jo ganske kraftig den motoren, men skal vel kanskje mer til for å rykke ut noe?


                  Regards Chris
                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Comment


                  • #99
                    Tec7 er jo det beste som har skjedd verden siden mennesket oppdaget at man kunne fly (Beklager om jeg forvirra med å kalle det Tek7...skrivefeil av meg)
                    Det er en MS Polymer fugemasse. Kan minne om silikon, men har en mye lengre holdbarhet, kan overmales, brukes som lim osv osv osv.
                    Du får den i ganske små tuber på jernvare, malersjapper osv. Og selvsagt i større patroner.

                    Kroppen er jo kon der du limte inn motorspantet, blir vel umulig å røske den ut framover?


                    Sendt fra krafsebrettet mitt.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • Originally posted by joo View Post

                      Kroppen er jo kon der du limte inn motorspantet, blir vel umulig å røske den ut framover?
                      Ja, der sier du noe *blush* hehe...

                      Var på jernia, de hadde ikke Tec7 lenger, men noe annet fra Bostik, iom at jeg ikke visste hva det var bestemte jeg meg for å kjøpe en lang rund trelist, blande 5 min epoxy med microballoons og "helle" det bortover punktvis etterhvert som det herder med 5cm mellomrom, litt tungvint kanskje, men da vet jeg at det sitter flere steder ifall et skulle løsne
                      Prøver etter lunchen her, men jeg må også finne ut av hvordan jeg løser servobrønn monteringen i vingene, prøvde å legge i en av balsaplatene, men da kommer servoen altfor høyt.
                      Er det fy fy og krafse ut noe av isoporen der, eller går det greit? Tenkte kanskje jeg kunne ta blåselampa og smelte det forsiktig, da trekker jo isoporen seg sammen samtidig som den blir hardere, og kanskje enda bedre som festepunkt?
                      Nå er jeg veldig kreativ her altså

                      Comment


                      • Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1311081962.275599.jpg
Views:	1
Size:	33.1 KB
ID:	580139

                        Kan noen se dette bildet?
                        Skrapte litt på isoporen i servo brønnen, det er ca 2mm tykt og under er det balsa, finer?
                        Kan jeg ikke bare skrape vekk isoporen og lime fast balsa platen og servo rammen på den igjen for å få rett høyde?


                        Regards Chris
                        Sent from my iPad using Tapatalk

                        Comment


                        • Ja, isoporen der har ingen misjon for styrken til vingen uansett. Bare ikke krafs vekk så hardt at du lager merke på utsiden av vingen, men det kjenner du nok
                          Regner med det er balsa, topplankingen du møter.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • Så bra, nå er det på tide å gi litt gass i byggingen her i morgen skal alt være klart til programmering...

                            Noen som tilfeldigvis vet hvem som kan ha denne på lager i norge? norwegian står med 23 aug.

                            Great Planes RC Products | Horizon Hobby

                            Regards Chris
                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Comment


                            • Etter gårsdagens tragiske hendelser i Oslo, kjenner jeg at jeg trenger å få tankene over på noe annet...
                              Forøvrig går mine tanker og dypeste medfølelser til de pårørende og de omkommende!

                              Jeg er i siste innspurt på byggingen nå, og lurer på hvordan pushroden til sideroret skal festes på servosiden, skal den tres gjennom hornet på krybba og limes, eller skal den bare tres igjennom uten å limes, eller?
                              Et lite bilde fra et mobilkamera kan også være til hjelp om noen er i nærheten av sin glider

                              Comment


                              • Hurra!

                                Da er første jomfruturen gjennomført, og det takket være fantastisk hjelp fra Leif i Cirrus

                                Gleder meg til å ta fatt på en drøss med nye flighter i morgen B-)
                                Dette er en fantastisk stabil og fin glider jeg kan anbefale, som tom jeg som nybegynner klarer å håndtere uten stor dramatikk


                                Regards Chris
                                Sent from my iPad using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X