Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Må inrømme at jeg ble imponert over denne modellen igår jeg og. Har sett den på stripa mange ganger før, men har liksom aldri blitt helt overbevist, men Chris har gjort en kjempejobb med innstalasjonen og etter litt programering så fikk vi til camber, crow bremser, differensial på bal ror, motor på bryter og alt var bare topp. Modellen fløy rett ut av hånda på prøvekast og under motor gikk den fint oppover. Chris har en 12 tommer foldepropell med 3 s lipo bak og en hyperion motor. Helt personlig kunne jeg tenkt meg litt mere diameter på propellen, men ikke mindre stigning. Vi var usikre på om regulator og motor kommer til å tåle strømtrekket så Chris skulle måle å sjekke litt.
    Landinger gikk kjempefint og med crow bremser så er modellen stabil å enkel å lande... Denne var bra.


    Leif
    Last edited by doogledee; 29-07-11, 07:56.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • Camber, crow og differensial... da høres det ut som dere har hentet ut det meste av potensialet i modellen
      Kanskje variometer neste så termikkjakten blir morsommere?

      Har vel nevnt det så mange ganger at folk er lei men; et gearet oppsett, 18-19 tommers propell og samme effekten til motoren så stiger den med ikke mye mer fart men gjerne 70 grader istf 20 grader.

      Artig, gratulerer!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • Ja det er vel ikke lenge før christer har montert både airspeed sensor og altimeter fra spektrum i denne tenker jeg. Han bruker en DX8 radio og har da så klart mulighet for telemetri i displayet, og trenger da bare sensorer i flyet.
        Helt enig med deg anng gearet motor, bruker det selv, men Christer har montert en outrunner fra Hyperion. Jeg tror den orker større propell, men det må Christer måle seg fram til, men det var plenty kraft i motoren, kunne bare tenkt meg litt brattere stig.

        Leif
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • Hehe, ja, her skal det monteres det som kan monteres
          Men, snakket med Thorbjørn og Arnfinn igår, og jeg kommer nok til å konvertere til Graupners nye Mx20 når tyskerene omsider blir ferdig med den, full telemetri og gps rett i rx uten ekstra moduler, med noen få unntak, hørtes jo fristende ut

          Hadde litt uflaks igår, Siriusen flyr laaaangt, og det var veldig oppdrift på stripa igår, bremset litt for mye og den spant ut med halen og stallet, tipp til tipp et par runder på jordet utenfor stripa, tenkte umiddelbart, ja, dett var dett, og hadde alerede begynt å åpne lommeboka før jeg gikk ut for å hente den, men så, jøss, bare en liten krøll i filmen på ene tupen, så flaks tenkte jeg, inspiserte den og alt så greit ut, fyret opp og sendte den til værs igjen, og oooooj, noe var skjevt, panikktrimmet ting i luften for å få den noenlunde greit ned igjen, det gjorde jeg heldigvis uten flere uhell, bare det syns jeg var en bragd for meg som i prinsipp ikke har flydd mer en totalt 5-6 ganger siden jeg var en liten kid, les; nå 42

          Anywho, fant til slutt ut at det var den tykke støtstanga? Eller den største pianotråden som vingene tres innpå som hadde fått seg en smell, derfor stod vingen skjeft i forhold til halen med sikkert 10% og jeg trenger vel ikke fortelle hva slags effekter det gir når man prøver å fly det...
          Tborbjørn sa han muligens hadde carbon i den sizen, noen ulemper med det, annet en at de kanskje bare snapper av ved et uhell isteden for å rasere hele vingen, eller?
          Dumt å røske ut servoledninger også kanskje?

          Ellers hadde jeg mine første turer på Dlg siden igår også, det gikk jo som smør, og såå gøy!!

          Hvem kan ha painotråd til Siriusen, har ikke målt, men tror det er 8mm? andre alternative materialer?
          Thorbjørn er ikke tilbake på jobb før til mandag, lyst til å fly siriusen i helgen hvis jeg kan


          Regards Chris
          Sent from my iPad using Tapatalk

          Comment


          • Hmm, etter litt nøyere inspisering og vatring ser jeg at det faktisk er halen som har slått seg ca 2 grader i horisontalen, og det er vel nok til å skape vanskeligheter i lufta?
            Hørt at man kan varme opp kroppen og vri den rett, men hvor mye må jeg varme, og hvor lenge, føner, eller varmepistol?
            Og må den stå i spenn over lenger tid i en benk, eller holder det med å bare jobbe litt med den et par minutter?


            Regards Chris
            Sent from my iPad using Tapatalk

            Comment


            • Vert. stab/Høyderor skruer

              Hei,

              Takk for mye bra informasjon her på forumet.

              Jeg har kjøpt to Sirius/Proxima II brukt. Den ene helt ny og i esken og en som er litt skadet. De er til guttungen og meg ; ) vi har flydd et par andre motorglidere en stund nå og ønsket oss en litt mer "snasen" modell etter vi knakk vingen på den siste vi hadde med litt mye G i en loop.

              Gikk over den skadede modellen i går og har begynt reparasjoner. Det ser veldig greit ut. Men den mangler en nylonbolt for feste av horisontal stabilisator/høyderor. Jeg går ut i fra at det er nylon for at de skal kunne knekke greit ved et uhell? Uansett er ikke noe ekspert på skruer og lurer på hva slags dimensjoner det er på denne skuren. Jeg målte den til litt under 3 mm, men var ikke helt nøyaktig det, så lurer litt på om det er noe annet. Har en mistanke om at jeg kan bruke disse: Donau Nylonbolter 3x10mm.
              Kan noen bekrefte avkrefte det, eventuelt gi meg riktig dim?

              Takk for hjelpen!
              ʞıɹuǝɥ-ppo

              Comment


              • Kjøpt av Roy?
                Plast skruene til staben er M3, husk også skive, ellers drar du de igjennom...


                Regards Chris
                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment


                • Hei og takk for svar!

                  Roy ja, hehe. Trivelig kar. Litt info her om du følger med Roy : ) Det ble harde forhandlinger og handshake på brygga i Moss i går kveld. Vi fikk jo med ganske my syntes jeg og etter har forhandlinger fra både meg og kona til Roy og med tanke på at modellen ikke er så enkel å få tak i syntes jeg vi fikk mye for penga : ) (ikke ødeleg og si noe annet nå da...)
                  Uansett en splitter ny som blir liggende i kassa, den blir liggende som nr 2 etter at vi har fått nødvendig erfaring og trening (om det er mulig da).
                  Den som var litt "sliten", for å si det pent har i løpet av eftermiddagen fått, vasket seg, pusset seg og et nytt lag en glassfiber i kokpitt, ny krybbe (brukte den i den nye som mal). Servorer og horn som var noe skadet i vingene er plukket ut, motor og regulator er testet. stabben har også fått skure. Jeg kjangsa på disse M3x10 som jeg kjøpte på modellers på vei hjem i dag. De er litt korete, men duger. Begge skivene fulgte med så det har jeg. Har også forsterket hullene i stabben med litt ca. Gjenstår litt finpassing av krybben, pussing og sparkling også får den få en fin farge i nes, guttungen vil den skal være rød, så da kan vi jo kalle den Rudolf.

                  Jeg savner nå en slik canopy latch, noen som har en slik, eller vet hvor jeg kan få tak i den. Eventuelt om dere har funnet noen smarte løsninger?

                  Regnier ikk med at vi er i lufta ila helgen, men da vil det nok begynne å nære seg.

                  Comment


                  • Hei på deg.
                    Jo takk for det. En god handel er alltid bra. Tror også du gjorde en god butikk og jeg har god samvittighet når jeg solgte det.
                    Glemte og gi deg disse skruene og jeg glemte og så og gi deg denne 3 mm finer som jeg hadde målt ut til ny krybbe. Men ser du har fikset det allerede. Bra det. Håper dere får mange fine turer med disse modellene. Har kjørt denne modellen en stund , da en venn av meg har samme modellen og jeg har lært han opp og fly med den. Flyr elegant den.

                    Så masse masse lykke til.
                    Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                    Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

                    Comment


                    • Jomfrutur

                      Hei Roy og dere andre

                      Ila helgen, mandag og tirsdag ble Sirius'en ferdig reparert, radio installert og satt opp. Litt sparklign på utsiden og den fikk en fin gulfarge (og ikke rød, for det hadde vi ikke).

                      Det som ble mest krøkte var kobling av vingeservoer til mottaker. Her har det nå blitt bestilt MPX kontakter etter litt prat med gutta på stripa.

                      Nok om selve reparasjonene, flyet så ok ut og alt fungerte som det skulle under testing på stuebordet hjemme. Dermed var det bare for guttungen og meg å pakke alt i bilen og sette kurs for Jarlsberg i går kveld. Regnet hadde stoppet og vinden hadde løyet, så det måtte jo bli flyving.

                      Etter grundig sjekking av alle gutta på plassen var det vel ikke mer å nøle med, så vi fikk en habil kaster til å kaste flyet av gårde med full motor...
                      og det fløy...

                      Ikke noe tull, klatret bra oppover og eneste trimmingen vi gjorde var et par klikk på balanseroret og høyderoret.

                      Så fløy vi pent og rolig og fikk følelsen med flyet. Det første vi oppdaget var at propellen ikke foldet seg tilbake, det var nesten ventet da den var litt treg i hengslene. Dette lar seg jo løse lett.
                      Etter at jeg ble litt varm i trøya ville jeg prøve den på litt høyere hastigheter samt sjekke om CG var grei. Satte ca. 45 grader nedover fra god høyde. Etter litt oppstod det en brumme-lyd, noe jeg umiddelbart tok for å være propellen som vindmøllet, men min noe mer erfarne "copilot" skjønte med en gang at dette var flutter og ba meg umiddelbart dra høyderor for å få ned farten. Vi fikk bekreftet at det ikke var propellen da denne stod helt stille (selvfølgelig med børsteløs motor og brems).
                      Resten av turen var udramatisk og etter et par prøve landinger med go-around fikk jeg plassert den trygt på gresset. Butterfly ble testet i høyden og også brukt under landing og fungerte strålende.

                      Det meste vell, noen små justeringer, men den store hodepinen nå er flutter. Etter inspeksjon viser det seg at ror-overføringen til høyderoret er rimelig slapp. Dvs det skal ikke mye til for å trykke høyderoret ned. Det kan virke som at pushrodden er bøyd og fjærer veldig lett. Denne bør vel være helt stiv? Vi får inspisere nærmere i eftermiddag og se hva vi kan gjøre med det. Tips mottas med takk
                      Attached Files

                      Comment


                      • Flutter fikset

                        Fikk tatt ut pushrodden til høyderoret i går eftermiddag. Denne var antakelig den originale i aluminium. Den var blitt bøyd i en bue for å nå frem til høyderoret uten å komme i konflikt med sideroret. Pga at denne er relativt tynn (2 mm tror jeg) aluminium og buet så var den ikke stiv. Jeg hadde ikke noe i 2mm, men derimot 3 mm pianotråd. Den ville ikke passe inn i festet på høyderoret og jeg ønsket ikke å gjøre om på dette da det var stivet opp godt fra før. Så jeg tok å lagde to små knekker på min 3mm pianotråd, slik at den fikk samme vinkelen som på den originale buen, la den sammen med den originale og festet begge til hverandre med krympestrømpe og litt lim. Resultatet ble en helt stiv pushrod med samme innfestninger og vinkel som den originale. Vekten gikk noe opp i halen, men måling av CG viste at dette ikke hadde noe praktisk betydning.

                        Propellen ble finjustert slik at den gikk fritt inn og ut og det ble lagt inn litt "Sender gummi" under batteriet slik at dette ikke skulle skli. Små justeringer på raidoppsett, flightmodes etc. ble gjort basert på prøveturene onsdag.

                        Være var strålende i går kveld så vi pakket bilen og dro til Jarlsberg. Vi fikk 3 laaaange og fine turer med flyet. Høy hastighet og looper ble gjort uten antydning til flutter.

                        Flyet flyr veldig pent og rolig og egner seg godt for Kpt. Junior å stå mellom hendene på meg å trene-fly i god høyde. Men med denne modellen må man passe på fordi den flikker veldig lett i lav hastighet om man ikke flyr helt koordinert. Det ligger noen gode videoer på nett som viser klassiske forsøk på goaround med endel bank og lav hastighet kombinert med lav høyde der flyet flikker å går rett i bakken. Dette er noe som skiller denne modellen fra en mer "nybegynner" modell slik vi hadde før, som var snillere i så måte. Er du lavt så er det ganske fornuftig å fly straight and level få på motoren og vinne litt høyde og hastighet før man svinger rundt.

                        Ledningknotet til vingeservoene er nå det eneste som er dårlig nå. Men MPX kontakter er på vei, så det tenker jeg det blir en ende på ila helgen.

                        Vedlagt bilde av Kpt. Junior med flyet på Jarlsberg
                        Click image for larger version

Name:	Henry Sirius3.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	580772

                        Comment


                        • Sirius er best

                          Har du noen linker til de videoene hvor den flikker?


                          ---
                          - Regards Chris
                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment


                          • flott å se seily rekruteringen er der Vvi i Vingen vinsjer på Vallermyrene på onsdager eller torsdager kommer an på været . Elektro er fullt mulig der hvis interessen er å komme å se på f3j flyging .
                            Pike perfection x3
                            Race M
                            victor
                            Mini Corado
                            Graupner mc 32
                            Graupner mz 24
                            [/QUOTE]

                            Comment


                            • daytonabeach:
                              Jeg greier ikke å finne igjen de videoene jeg så på tidligere, men skulle jeg se dem igjen så skal jeg legge dem inn

                              tomin:
                              Det høres veldig trivelig ut. Vi får prøve å ta oss en tur. Moro å kunne møte andre med seilfly og kanskje lære litt. ; )

                              I dag har Siriusen fått MPX kontakter, noe som forenkler monteringen av vingene betydelig. : )
                              Vi har også flyttet festet til sideroret ut ett hakk på hornet. På den måten fikk vi litt mer utveksling og greier nå større utslag i begge rettninger, særlig til høyre (sving) var dårlig. Mixing av throttle og høyderor er også lagt inn og skal bli spennende hvordan det blir. Har generelt måtte gi relativt mye negativt høyderor med motor på, så nå håper vi det blir litt greiere.

                              Comment


                              • Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1313425249.368578.jpg
Views:	1
Size:	46.8 KB
ID:	580864

                                Ser mpx dine omtrent slik ut etter montering?

                                Har du siderorslinken på nest ytterste hakket nå?


                                ---
                                - Regards Chris
                                Sent from my iPad using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X