Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg:Reichard Sirius fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Click image for larger version

Name:	bilde.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	580877

    Tja nesten. Jeg har limt hannkontakten i flykroppen, for da detter den ikke inni og blir "borte for meg", samtidig som jeg kan ha "rimelig ryddig" i kablene inne i kroppen. Så har jeg "frest" ut rom i vingen men lar kontakten henge løs i den enden. Det ble gjort slik ved tipps fra en av jettfly gutta på Jarlsberg, og jeg syntes det virket praktis. Funker også fint så langt


    Det dere ser rester av er det jeg tror er igjen av Roy's forsøk med Graupner Quick-connector som han tydelighvis ikke likte? Men festet passet jo, etter ørlittegrann sliping, perfekt til MPX kontakten da..






    Click image for larger version

Name:	bilde (2).jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	580878
    Siderorslinken stod i det nest ytterste hakket, men pga at roroverføringen nok ikke er helt topp kvalitet, og jeg ikke har giddet bytte det eller forbedre det, så ble det for mye moment på ledningen til å dytte roret helt ut høyresving. Kabelen begynte å bøye seg mellom festet i krybba og servoen. Ellers har jeg fulgt andre råd å limt strømpa intill kroppen osv. Det opprinnelige oppsette gav meg ca. 2,5 cm utslag i venstresving (kabelen helt inn) og 1,5 cm den andre veien. Jeg så at ved å sette den på det ytterste festet ville dettte gi meg bedre moment når den skal dyttes ut, og også mindre "knekk" den veien. Det så ut til å fungere så nå har jeg ca. 2,5 cm utslag i begge rettninger. Det bør bli bedre rorkontroll.
    Uten at jeg har noe spessielt greie på det tenker at jeg gjerne skulle hatt mer og at modellen kanskje kunne ha godt av et litt større sideror. Sideroret har overaskende liten effekt på denne modellen. Jeg var av den oppfattelse at seilflyving skulle gjøres med mest mulig sideror og minst mulig ballanseror, holde vingene level og benytte hel flaten for løft? Tanker rundt dette?


    Vi har jo et splitter nytt eksemplar til av denne modellen liggende og har startet å tenke litt på hvordan bygge den. Jeg har sett litt på andre forumer at noen legger siderorsservoen der høyderorservoen er, og legger servo til høyderoret opp i finnen. Slik at begge deler nærmest har direkte kontakt til rorene. Vekt er et opplagt issue, men nå får man jo så små og lette servoer som også er rimelige sterke, så jeg lurer faktisk på om de blir omtrent like tunge som overføringene som nå brukes. Noen som har tenkt på noe liknende, prøvd det eller har det slik og erfaringer med det?

    Comment


    • halla igjen.

      Nå satt jeg og skrev en hel masse her og når jeg trykket legg til hurtigsvar, så ble alt borte. SÅ JEG BANNA NÅ hehe.

      Men kort nå da. Ser dere får det til og det gleder meg. Ja var MPX kontakter jeg satte i men så synes jeg det ble for stor slakk i dem når jeg satte sammen vingen og kropp, så det skrinla jeg raskt. Den løsningen du velger med og ha den løs i vingen ser jo velig bra ut da.

      Kom gjerne med film av flygingen

      Skriver mere siden, nå er det natta her.

      Masse masse lykke til videre både du og sønnen.
      Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
      Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

      Comment


      • Originally posted by oddhenrik View Post
        Sideroret har overaskende liten effekt på denne modellen. Jeg var av den oppfattelse at seilflyving skulle gjøres med mest mulig sideror og minst mulig ballanseror, holde vingene level og benytte hel flaten for løft? Tanker rundt dette?
        Ja. Jo større vingespenn jo mer merkes "adverse yaw" så du flyr sidelengs gjennom svingene når du bruker balanseror. Initier svingen med balanseror, fly modellen gjennom svingen med sideror (og høyderoret selvsagt). Har mye å si for effektiviteten

        Det viktige er at støtstanga til sideroret er festet mange plasser bakover i kroppen. Hvis ikke opplever du det du gjør hos deg.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • Originally posted by joo View Post
          Det viktige er at støtstanga til sideroret er festet mange plasser bakover i kroppen. Hvis ikke opplever du det du gjør hos deg.
          Ja, strømpen til støtstangen er limt til kroppen hele veien med CA. Så den sitter godt. Det var fra det punktet der strømpen slutter og bort til servoen det bøyde seg noe når den fikk litt motstand ved "push". Hvis 2,5 cm utslag i begge rettinger er omtrent der det bør være så er jeg i mål. Har heller ikke problemer med dobbeltsentrering.

          Å jobbe med svingteknikken er nok viktig og takk for tipset. Jeg har nok også mer siderors autoritet nå etter den lille justeringen.

          I går var vi ute å fløy i 13 kt. Det var både moro og krevende. Mye løft, mye fart og mye stå helt stille . Måtte passe skikkelig på så jeg ikke mistet flyet på downwind, det holdt neste på å gå galt . Ellers var forsåvidt selve flyingen grei, men måtte jobbe litt for å få den trygt ned .

          Før turen i går hadde vi gjort noen justeringer på oppsett. Bl.a. mikset inn dykk ror med throttle. Det var selvfølgelig noe mye, så her ble det litt armer og bein, men etter noe justeringer ble det helt perfekt. I therm mode hadde vi også redusert litt på flap og det ble bedre, selv om det ikke var idielle forhold å teste dette under i går.

          Vi har nå 12 turer på modellen

          Comment


          • Hvor mye mer fart trengte du down wind, måtte du dra på skikkelig?
            Hvordan var den i motvind på landing, ble det mye nedslag underveis, eller takler den gust bra?

            Hvordan funker launch mixen med høyderor, ca hvor mange mm dykk har du?
            Tenkte at hvis den går tregt ut i starten kan man risikere å gå rett i bakken med for mye dykk



            ---
            - Regards Chris
            Sent from my iPad using Tapatalk

            Comment


            • Hei Chris,

              Har du ikke flydd Siriusen din enda?
              Interessante spørsmål...

              Originally posted by daytonabeach View Post
              Hvor mye mer fart trengte du down wind, måtte du dra på skikkelig?
              Det gikk ganske fort og jeg var litt treg på en av rundene til å svinge base og holdt på å miste flyet ut av synet.
              Hvor mye fart jeg trenger er jo et spørsmål jeg kan skrive ganske mye om. Dette handler om airspeed og bakke hastighet. Om du er interessert i en lenger avhandling, teorier og triks rundt steiling, airspeed og angrepsvinkler så kan jeg godt gi deg det?

              Originally posted by daytonabeach View Post
              Hvordan var den i motvind på landing, ble det mye nedslag underveis, eller takler den gust bra?
              Igjen et interessant spørsmål jeg godt kan skrive mye om, men skal ikke ta i vei her heller
              Trikset er å bruker vinden til å kompensere for alt det vinden gjør vanskeligere. Du kan ha høyere airspeed og fremdeles ha lav bakkehastighet, altså det motsatte av i downwind over. I mye vind lander jeg i "cruse mode", dvs uten flap, eller mindre en normalt og bruker betydelig mindre butterfly. Det å sette flap ned og balanseror opp er jo å be om problemer når det blåser fra alle kanter, blir mer flater for vinden å ta tak i og mindre manøvrerbarhet.

              Med andre ord, ja jeg syntes det var vanskelig, det er mye vinger og greier på Siriusen, men med noen go-arounds og gode marginer så gikk det bra . Flyet tåler godt 13 kt. og en god del mer tror jeg, resten er opp til piloten og han setter selvfølgelig sine personlige begrensninger

              Originally posted by daytonabeach View Post
              Hvordan funker launch mixen med høyderor, ca hvor mange mm dykk har du?
              Tenkte at hvis den går tregt ut i starten kan man risikere å gå rett i bakken med for mye dykk
              Jeg har ikke flyet her akkurat nå og har ikke målt mm dykk. Tok det på gefylen. Jeg mikset linjert fra det punktet på throttelen som motoren startet på og ned 25% dykk ror. Det var alt for mye og jeg reduserte det til 10% som virket mer riktig etter første prøveturen. Jeg skal prøve å huske og sende deg utslaget den står på nå, men her er det egentlig bare å prøve seg frem. Begynn med litt og øke på er nok tryggere en slik jeg gjorde det. Jeg var klar over dette og fikk derfor en til å kaste for meg mens jeg holdt endel høyderor fordi jeg var litt redd for at jeg hadde for mye dykk. Jeg har også litt flap (5-8mm kanskje) i launch mode noe som funker fint.

              Comment


              • Da har vi fått installert en skikkelig regulator, en Jeti Spin 66 Sbec, men etter auto programmering og testing (i stua) trodde jeg et øyeblikk jeg skulle blåse ut vinduene her og fly avgårde med hele 7-seteren, for den dro rett opp i 90amp, skal maks ha 60amp, så tusenkroners spørsmålet er, hvor mange poler har en hyperion zs 3025-6 og hvilken timing skal den settes på?
                Finner ikke noe info på nettet :-/


                Regards Chris
                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment


                • Den har 14 magneter...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • Thx!
                    Timing/grader?


                    Regards Chris
                    Sent from my iPad using Tapatalk

                    Comment


                    • Originally posted by joo View Post
                      Den har 14 magneter...
                      Er det forresten samme som poler, antall magneter?


                      Regards Chris
                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Comment


                      • Originally posted by daytonabeach View Post
                        Er det forresten samme som poler, antall magneter?
                        Vel... De fleste mener det. Selvsagt diskuteres det også, som alt annet. Men jeg regner det sånn. TROR den har 12 statorer, men det finner jeg ikke noe om.
                        Timing; mener at 15`, eller medium timing er det du vil finne som mest anbefalt.
                        Åssen propell hadde du på da du målte?

                        PS; noen motorfabrikanter har samme navn på versjoner med ulikt antall poler, f.eks Hacker. Ref noe forvirring rundt tidligere innlegg her, men så langt jeg ser skal din ha 14. De gangene der det har vist seg at noen sitter på motorer med færre poler enn forventet er om det finnes heli-versjoner av samme motorene.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • Jeg prøver å programmere Spinnen med Jeti boksen, fikk det ikke til å funke med auto oppsett, fortsatt bare et pips indikasjon ved oppstart, "enter/ok" skal bare være høyre piltast såvidt jeg kan lese?

                          Har Graupners 12"6 og viste 45amp på Waypoint esc, motoren er vel spekket til 70 eller no, så bør vel ligge litt under det for å unngå svarte røykskyer på himmelen


                          Regards Chris
                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment


                          • sikkert lurt det i og med at regulatoren er spekket til 66 kontinuerlig, bør du velge propell som gir deg 66 A maks strøm trekk, sånn for å være HELT sikker.
                            Veit at regulatoren klarer mer en 66 amp kort tid, men skal du være helt sikker så hold deg under kontinuerlig maks.
                            På en elektro seiler som denne ville jeg personlig tatt kjangsen på å legge opp strømtrekket slik at maks var så vidt innenfor regulatorens burst current verdi, så lenge jeg er sikker på at tiden regulatoren orke maks burst er kortere enn tiden jeg trenger for å stige til en bra høyde.
                            Er du i det minste usikker på det så hold deg til maks kontinuerlig strøm

                            Leif
                            Leif Bjørgo
                            Cirrus-RCFK

                            Comment


                            • og en annen ting, røykskyene jeg har sett fra regulatorer eller motorer som ikke vil mer er gjerne hvite gjett hvordan jeg vet det

                              Leif
                              Leif Bjørgo
                              Cirrus-RCFK

                              Comment


                              • Originally posted by doogledee View Post
                                og en annen ting, røykskyene jeg har sett fra regulatorer eller motorer som ikke vil mer er gjerne hvite gjett hvordan jeg vet det

                                Leif
                                Hmm, fordi du har flydd de selv?


                                Regards Chris
                                Sent from my iPad using Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X