Unconfigured Ad

Collapse

Proxima II fra Reichard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Proxima II fra Reichard

Hei

Kom hjem fra Tyskland for ei uke siden, med en Proxima II på slep. Modellen ble kjøpt hos Staufenbiel i Berlin ( www.modellhobby.de ), og butikken i seg selv var ett skue. Her er det MYE rart i hyllene, og servicen er helt enestående!

Jeg har nå søkt i forumet, på leting etter noen som har bygd modellen og evt lagt ut bilder/beskrivelse fra byggingen.

Er det noen her som har noe slikt liggende?
    Anders Bruneberg
    Raufoss
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Proxima II er temmelig lik Sirius'en så du kan i utgangspunkt bruke Reichard Sirius tråden her på formet!

Det ligger også en tråd på RCG
    Last edited by Quadrocopter; 09-08-09, 18:41.

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

Gleder meg til bilder og tekst. Og som Quadrokopter sier så tror jeg denne er rimelig lik i oppbygging. Har hatt noen turer med min og fungerer utmerket.

Comment

• Jappa
        • Dec 2007
        • 18

Jeg bygger også en Proxima II nå, og kan bekrefte at de er ganske like.
        Jeg har brukt Sirius tråden og det har vært til god hjelp. Har dessverre ikke byggebilder.

Modellen jeg fikk levert hadde bare servobrakett til haleservoen, det fulgte ikke med servobraketter til vingene, ei heller treramme til å feste lokkene over servoene, det er den største forskjellen jeg har sett til nå. Jeg har derfor limt inn en 1,5 mm finerplate i bunnen av servobrønnen som jeg limer servoene oppå etter at de er kledd med tape på undersiden.

Ellers har jeg gjort som foreslått i Sirius tråden og byttet ut original push rod til sideroret med Sullivans røde (kjøpt hos Smallsize, Hobbycity har også) og vært nøye med festingen både ved servo og der den går ut av halen.

Du kan velge om du vil bruke standard servo eller en tynnere (f. eks. Hitec HS 82) som halerorsservo. Jeg valgte siste, da jeg tror servoarmen til en standardservo kan komme i konflikt med et høyt batteri (batteriet står jo på høykant), eller i alle fall gjøre det trangere å få inn batteriet.
        Spektrum DX9 • Extreme Flight Laser 60" • Aeroworks 260 60-90 (elektro) • Seagull Cessna 152 (elektro) • Extreme Flight Extra exp 70" • GB-Models YAK 55 1,8 meter • Og litt annet småtteri

Comment

• Holger
          • Feb 2006
          • 734

Kan bekrefte at min proxima heller ikke hadde nevnte braketter for aileron og flaps servoer.

En annen ting jeg har merket meg er hvor ufattelig trangt det blir mellom motor og skrog der ledningene skal gå....dette er det berømmelige kusehåret. Har dere opplevd dette Jappa og affa?

Har bestemt meg for å lage til elevator slik det er ment org. og se hvordan dette fungerer. Hva slags motor har du i din Proxima Jappa?

Den mest spennende biten blir vel å programmere Spektrum radioen med 4 servoer i vingene.....da denne radioen ikke har noen egne oppsett for dette, så vidt jeg vet.
          Last edited by Holger; 10-08-09, 17:04.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

Originally posted by Holger
            En annen ting jeg har merket meg er hvor ufattelig trangt det blir mellom motor og skrog der ledningene skal gå....dette er det berømmelige kusehåret. Har dere opplevd dette Jappa og affa?
            Jeg kjører på det berømte håret. Det er ikke mye avstand, men truet ledningene ned mot bunn av kroppen og stripset de så fast i ett hull i fremre del av batterivugge og det ser ut til å fungere bra.

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Er det "på håret" trangt så har du valgt en motor som er for stor eller en spinner som er for liten.
              Går du opp noe mm i spinnerdiameter så flyttes motoren en god del bakover.
              Husk at Reichard designet disse modellene for å bruke inrunner motorer - på disse motoren kommer ledningene ut bak noe som gjør at rommet rundt motoren kan være trangere!!

Kommer det roterende motorhuset bort i ledningene slik at silikon strømpa slipes vekk og kablene kortslutter vil du i 90% av tilfellene brenne opp ESC'en med det resultat at du mister 5V spenningen til RX.
              Hvis du da ikke har et reserve RX batteri i parallell eller bruker rent RX batteri havner du garantert i bakken!

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5877

Selv med min Hyperion motor 3025 som er plassert så langt frem som mulig så er modellen på kanten av baktung så vil ikke anbefalt motoren spesielt langt bakover. Og 1-2 mm avstand på ledningene er jo godt nok såfremt de ligger der de skal. Dette kan jo sikres på flere måter. Eks karbonstang som presses ned og limed med litt epoxy på hver side av ledningene etc. Dette er ikke noe stort problem.

Comment

• Jappa
                  • Dec 2007
                  • 18

Jeg har en Hyperion Z-3025 8Turn og det er trangt. Graupner 12x6 foldeprop. Jeg har gjort slik Affa beskriver, men før det har jeg kledd motorledningene med el-tape slik at de ligger ved siden av hverandre og limt de mot bunnen litt på siden av skjøten i bunnen (skjøten i bunnen bygger litt). Det er nå akseptabel klaring, men Quadrocopter har et poeng. Kommer til å dobbeltsjekke dette. Avstand fra motor til krybbe er ca 6 mm, liten mulighet til å flytte motoren bakover uten å modifisere krybben.

Proxima II er litt mindre enn Sirius, antar det er derfor braketter og festeramme ikke var med. Festemetoden for vingeservoer jeg har beskrevet har jeg sett brukt før på en annen Reichard modell. Man må være nøye med å få nok kontaktflate på limet. Jeg har derfor skåret ut i finerplaten der rørene til ledningene kommer inn i brønnen. Og selvfølgelig må man justere servo/servoarmer ferdig for flaps og aileron, og sjekke utslagene før man limer fast. Med 1,5 mm finer i bunnen får jeg akkurat på lokket til brønnen med Hitec HS82 servoer.

Jeg har JR DSX9 og har funnet et programmeringsforslag jeg skal teste ut. På Spektrum DX7 har jeg sett noen forslå å bruke samme mix som til crow flaps på Ultra Stick, men om dette virkelig fungerer på Proxima II vet jeg ikke.
                  Last edited by Jappa; 10-08-09, 22:39.
                  Spektrum DX9 • Extreme Flight Laser 60" • Aeroworks 260 60-90 (elektro) • Seagull Cessna 152 (elektro) • Extreme Flight Extra exp 70" • GB-Models YAK 55 1,8 meter • Og litt annet småtteri

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Et par ting til som jeg lærte av noen ringrever i seilflyverdenen da jeg bygget min første Reichard. (etter at jeg hadde slurvet med dette)
                    1. Pushrod sleeves'ene må festes hele veien bakover gjennom halen, ikke bare foran og bak. Dette er særlig viktig på høyderoret da pushroden her går i en krapp vinkel bakerst og gir ekstra motstand. Hvis du fester det kun foran og bak må det strekkes så hardt at vinkelen blir feil å friksjonen øker. Hvis den plasseres som det skal uten noen flere festepunkter så vil du se at hele røret beveger seg når du drar/skyver pushroden!
                      Noen bruker skumgummi som de stikker inn i halen for å låse sleevesene slik at de ikke kan bevege seg.
                      Det tolereres ikke dobbel sentrering på høyderoret, derfor er det viktig å få en optimal bane med minimal friksjon - det er her de fleste som bygger feiler og begynner å klage på dårlige pushrods osv - gjør du det riktig så fungerer originalen meget bra.
                      Spander også noen ekstra kroner på en god servo til høyderoret, gå opp et hakk fra den anbefalte servoen til en som er sterkere og mer presis.
                      På sideroret er det ikke fult så nøye så her kan du bruke den som er anbefalt, videre så går pushroden til sideroret nesten rett frem ok har minimal friksjon.
                    2. Bruk hvis mulig servoer med metallgear til flaps - det er utrolig lett å glemme å dra opp flaps'en i en landing og dulter du borti noe så fyker det tenner på ordinære nylon / corbonite drev.
                    3. Bruk det meste av tiden til å få flapsene til å gå synkront og bevege seg like langt - her må det mekaniske være optimalt!
                      Balaserorene er det ikke så nøye med.

Husk vekta - for å kompensere for 5 gram ekstra i halen på et seilfly krever 20-30 gram i nesa!

Så tilbake til motoren og kabler - dette er ikke tatt ut av løse luften, jeg selv sett flere tilfeller av ødelagte ESC'er grunnet kortslutting forårsaket av istykker gnaging av kabler. På min første Reichard fikk jeg en motor som plutselig begynte og fuske, alt så 100% ut nede i flykroppen. Feilen var umulig å se før motoren ble tatt ut og selv om kablene lå der de skulle og var festet så hadde de fått en liten bøy på seg som ikke var synlig ved utvendig inspeksjon, dette var nok...
                    Last edited by Quadrocopter; 10-08-09, 22:14.

Comment

• grønnskolling
                      • Oct 2006
                      • 355

har kjøpt Sulivan sine pushrods (røde). Holder det å feste de i treramma pluss der den går ut gjennom kroppen bak?

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by grønnskolling
                        har kjøpt Sulivan sine pushrods (røde). Holder det å feste de i treramma pluss der den går ut gjennom kroppen bak?
                        Som jeg har nevnt i post #10 under så du bør feste pushroden sleeven hele veien bakover. Grunnen til dette er at hvis den beveger seg sidelengs når servoen trykker eller drar i pushroden så vi denne bevegelsen føre til unøyaktigheter i bevegelsen av roret, dette er særlig viktig på høyderoret.

Det kan være vanskelig å feste (lime) sleeven fast inne i selve kroppen men du kan fikse dette ved å trykke inn litt hard skumgummi på forskjellige plasser i kroppen bakover mot halen, disse vil holde sleven fast slik at den ikke beveger seg. Pass på at du ikke klemmer for hardt mot sleeven slik at du får en bulk/knekk i den!

Du kan teste resultatet med å bevege sevoarmen sakte å se at roret starter å bevege seg samtidig som servo armen flytter på seg og at 0 posisjonen på roret er den samme. Beveg servoamen fra 0 til maks (på den ene siden) og så tilbake til 0 igjen - sjekk hvor 0 posisjonen er nå - så gjør du det samme med servoarmen men motsatt vei.
                        Ender roret i samme posisjon har du en perfekt installasjon.
                        Last edited by Quadrocopter; 08-11-09, 01:01.

Comment

• KOK
                          • Jan 2008
                          • 42

Rorutslag

Hei

Bruker denne tråden på en Proxima II. Nyttig. Takk. Det står ikke noe om rorutslag i min manual. Regner med at det går greit etter prinsippet; looks - good flies good. Om noen har grader eller milimeter å bidra med så er det hyggelig.

Er det lurt å bore opp et hull eller to til kjøleluft i nesa eller går det greit uten?

mvh
                          Knut Olav Kvissel
                          Hallingdal flyklubb
                          Last edited by KOK; 12-12-10, 16:54.
                          kok

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Finnes flere Proxima II tråder her i forumet så jeg flytter innleggene over i en av disse så blir det mer ryddig.
                            proxima tråd 1
                            proxima tråd 2
                            proxima tråd 3

og her har du noe setup info

tror [grønnskolling] her på forumet stadig har samme modell så du kan sikkert få noen tips fra ham.

Skal du kun bruke motor til opptrekk så burde det holde i lange baner med den interne kjølingen - hvis du da ikke har puttet inn en gigantisk motor - men det kjenner du enkelt ved å ta et par pådrag på ca 20 sekunder mens du holder modellen, kjenn så på motor og ESC - blir noen av disse veldig varme så må du se på kjøling eller oppsett av modell (prop størrelse/motor)
                            Last edited by Quadrocopter; 12-12-10, 17:13.

Comment

• Roy.Arnold
                              • Sep 2010
                              • 79

heisan. Jeg har også en slik modell.
                              Lurte på en ting, hva tåler denne modellen i lufta. Ikke at jeg skal bruke den til noe spes, men i tilfelle min kone ønsker og prøve og den
                              får litt for stor fart nedover før jeg får tatt over osv.
                              Så er det godt og vite.
                              Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
                              Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.

Comment

Working...