Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raketenwurm 2b F5B - tips om oppsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raketenwurm 2b F5B - tips om oppsett?

    Nå kommer jeg, omsider, til å bestille en Raketenwurm 2b. Ikke spør om hvorfor denne og ikke en annen F5B modell. Det blir bare slik.

    Men så er det dette med motoroppsettet da. Dette synes jeg er vanskelig fordi det er mange muligheter og varianter og ingen fasit finnes.

    Produsenten anbefaler, med 4S-lipo som jeg vil ha, en Kontronik Kira 600-38 6,7:1 og Kontronik Jazz FAI 18 med RFM 16x16 prop. Det vil etter sigende gi ca. 2800 watt. Det synes jeg er et ok nivå.

    Men jeg har noe ymse erfaring med Kira-motorer og vil helst ikke oppleve slikt som i posting # 72 HER.

    Jeg kunne tenke meg en Neu eller Hacker oppsett med 4S og rundt samme effekt som nevnt ovenfor.
    Da er spørsmålet om noen har erfaringer og kjenner til oppsett som fungerer godt?
    Jeg ønsker god performance men ønsker ikke å ligge på noen form for maks.-grense, slik som oppsettet med 71,4 m/sek. --- vertikalt (4500-5600 watt) HER

  • #2
    Gratulerer! Raketenwurm har rykte på seg for å være bra saker. Har mest vært borti diverse Surprise og Avionik selv, men har registrert at de forskjellige versjonene av Raketenwurm leverer varene.

    Følgende 4S oppsett kan anbefales varmt:
    NEU 1509/1.5D/6.7:1 + CC180 eller CC125 ESC (begge holder godt) + Polyquest XF serie (45C kont.) 4S 3700mAh (eller mer, avhengig av plass) + RFM 17x18 propeller på RFM spinner med 7 grader twist.

    Går så det gviner!
    Hangar:
    Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

    "In thrust I believe"

    Comment


    • #3
      Originally posted by voltz View Post
      Følgende 4S oppsett kan anbefales varmt:
      NEU 1509/1.5D/6.7:1 + CC180 eller CC125 ESC (begge holder godt) + Polyquest XF serie (45C kont.) 4S 3700mAh (eller mer, avhengig av plass) + RFM 17x18 propeller på RFM spinner med 7 grader twist.
      Takk for tips. Det er en av grunnene jeg synes det er vanskelig å velge, når f.eks. SUSA sier følgende:
      1512/1D/6.7 4S
      Or smaller
      1509/1D/6.7 3S (fits easier)
      CC 180 controller.
      16x17 or 17x18 prop

      Og når jeg i tillegg ser at 1512/1D ligger i grenseland spenningsmessig:
      Se tabell, 12,5 volt. 4S ligger jo på 16,6v toppladet og 14,8 nominelt. Men kanskje toleransegrensene også er store også på spenning?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kingfisher View Post
        Takk for tips. Det er en av grunnene jeg synes det er vanskelig å velge, når f.eks. SUSA sier følgende:
        1512/1D/6.7 4S
        Or smaller
        1509/1D/6.7 3S (fits easier)
        CC 180 controller.
        16x17 or 17x18 prop

        Og når jeg i tillegg ser at 1512/1D ligger i grenseland spenningsmessig:
        Se tabell, 12,5 volt. 4S ligger jo på 16,6v toppladet og 14,8 nominelt. Men kanskje toleransegrensene også er store også på spenning?
        Jeg kjører:

        Neu 1512 1D/6.7
        CC180
        16*17 på 0 grader spinner.
        Nye Neu EP 5000 mAh 4S 35-70C

        Dette går meget kjapt, samtidig som tempen på det hele er lav!
        Mitt aller beste oppsett så langt!
        Svein Kjetil Litlehamar
        Stavanger

        Futaba 10C Fasst
        -------------------
        Demon F5D

        Comment


        • #5
          Tror nok 1,5D motoren er den du burde gå får i et hot oppsett...Vær obs. på at den 1D på 3S er noe skummel med dagens batteri teknologi. Mange som har fått seg aha opplevelser ved bytte til nye batterier og brent utstyr. Noen har målt 40-50A mer strømtrekk med kun å bytte til siste generasjons lipo på samme oppsett. Sjekk highperformance trådene på rcgroups.

          Har 1D og 1,5D liggende, skal inn med 1,5D på 4S i Surprise XV og 1D er tilsalgs. Handler en 1Y til min Alex XXL på 4S. Better safe than sorry..
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Originally posted by jijohans View Post
            Vær obs. på at den 1D på 3S er noe skummel med dagens batteri teknologi. Mange som har fått seg aha opplevelser ved bytte til nye batterier og brent utstyr. Noen har målt 40-50A mer strømtrekk med kun å bytte til siste generasjons lipo på samme oppsett. Sjekk highperformance trådene på rcgroups....
            Jeg har vel knapt sett en amerikaner som har en F5B modell og flyr F5B - det de driver på med på den siden av fjorden er å fly med maks motor i en svak helling for å få galskapen til å fly fortest mulig. I den leiren har de en mulighet med throttlen og det er fra av til på uten mulighet til å slå av før batteriet er tomt - ikke rart de brenner opp det som finnes av utstyr.....
            Last edited by Quadrocopter; 01-11-09, 23:01.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Jeg har vel knapt sett en amerikaner som har en F5B modell - det de driver på med på den siden av fjorden er å fly med maks motor i en svak helling for å få galskapen til å fly fortest mulig. I den leiren har de en mulighet med throttlen og der er fra av til på uten mulighet til å slå*av før batteriet er tomt - ikke rart de brenner opp det som finnes av utstyr.....
              Jaha? Da bør du lese mer på rcgroups... US laget troner vel pallen i vært VM..Og nå skla de arrangere i 2010.
              Er vel ingen som flyr F5B som flyr annet en av og på med throttel? Sjekk videoene fra div stevner på youtube...
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Uten å dra denne diskusjonen noe lengre så er det ikke mange fra andre siden av dammen på FAI sin F5B World Cup liste.....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Uten å dra denne diskusjonen noe lengre så er det ikke mange fra andre siden av dammen på FAI sin F5B World Cup liste.....
                  Enig i den.. Men World cup?
                  Hvis du ikke viste det så ble ikke VM arrangert i 2009! Sist gang var i Kiev,Ukraina 2008.
                  Tror ikke andre enn europere er interisert i å delta i "cup'n" siden den arrangeres på andre siden av dammen...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Ny konfigurasjon

                    Rakentenwurm'en til Stein har fått en ny eier og siden dette blir toppmodellen min så har jeg valgt å endre litt på konfigurasjonen:

                    Ny konfigurasjon er følgende:

                    Totalvekt < 1,8Kg
                    Estimert effekt 4500-5000W ved batterispenning på 3,0-3,2V/celle
                    Last edited by Quadrocopter; 09-10-10, 23:03. Reason: AR9300 er byttet med AR6255

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Har du fått litt flytid på denne og dette oppsett enda ?


                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Rakentenwurm'en til Stein har fått en ny eier og siden dette blir toppmodellen min så har jeg valgt å endre litt på konfigurasjonen:

                      Ny konfigurasjon er følgende:

                      Totalvekt < 1,8Kg
                      Estimert effekt 4500-5000W ved batterispenning på 3,0-3,2V/celle
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #12
                        Progresjonen her har ikke vært mye å skryte av - og den står å samler støv.
                        Har mistet litt interesse for ting med motor i nesa, men jeg regner med at den tar seg opp nå som termikken er forsvunnet.

                        RFM har heller ikke overproduksjon av GOLD propellene sine, men det dukket opp ett sett i posten her en dag som var bestilt for en god del måneder siden - noe som minnet meg på at jeg her en modell som skal ut å fly....

                        Regner med at det blir noen fler turer når snøen legger seg hvis ikke så blir det en modell til salgs...

                        Comment


                        • #13
                          Det var synd du ikke hadde hatt den i lufta enda. Den vil nok gå heftig........Min egen Surprise S14 er satt opp med Neu 1512/1.5D, 6S 3300mah Hyperion G3 og RFM 16 x 17 slim. Nå er jo ikke dette i nærheten av din, men mer enn nok til det gode adrenalinkick.
                          Jeg har ikke noen limiter da dette ikke er noen vits for et sports oppsett (ingen å konkurrere mot)

                          Jeg lufter Surprisen ganske ofte og synes det er en befrielse å kunne gå ut en times tid uten å være avhengig av vinsj, termikk eller hang for den saks skyld.Den er dessuten så snill og fin å lande med butterfly at jeg ikke trenger å vente på snøen heldigvis

                          Nå er det store innen propeller GM (Han lager forresten også Neu prop og Eflight propellene). Men med 18 x 21 på twisted spinner så kjører de tøffeste nå over 7KW. Det er vilt
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #14
                            Planene med RW'en min var at det skulle være en ren konkurranse modell og holde seg innenfor F5B reglemagnet og da er dette et optimalt oppsett (limiter osv).

                            Som du sier så er interessen for F5B konkurranser minimal(ref. F5B konk oppstart tråd) så det kan hende jeg skalerer den ned til en mer anvendelig show modell.
                            Last edited by Quadrocopter; 10-10-10, 11:13. Reason: D til B

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Planene med RW'en min var at det skulle være en ren konkurranse modell og holde seg innenfor F5D reglemagnet og da er dette et optimalt oppsett (limiter osv).

                              Som du sier så er interessen for F5D konkurranser minimal(ref. F5B konk oppstart tråd) så det kan hende jeg skalerer den ned til en mer anvendelig show modell.
                              Du mener vel F5B klassen ? RWIIB med ditt oppsett er jo perfekt for F5B etter gjeldene FAI regler ihvertfall.

                              Men, potensielt vil den nok bli hakket mer anvendelig nedskalert. Gøy er det uansett. Det er en og annen som må gni seg i øynene når jeg slipper løs Surprisen. Mange ser på den men tenker ikke særlig over det før de hører vrælet fra propellen.....

                              Den fløy forresten kjempefint på hang (Hanstholm turen til GMFK) også. Ikke mange som hadde tippet det( inkl meg selv)

                              Skulle man fått prøvd litt konkurranse her på berget måtte det være en helt åpen klasse til den hadde befestet seg litt
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              Working...
                              X