Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppstart av F5B konk. i Norge og internasjonal deltagelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppstart av F5B konk. i Norge og internasjonal deltagelse

    Etter som det har blusset opp en del interesse for raske motoriserte seilfly (Hotlinere) her på nette har jeg har jeg satt meg ned samme med Thorbjørn Jespersen (T&K RC-Seilfly) og tenkt litt over hva som skal til for å få i gang en konkurranse aktivitet i denne klassen.

    Det vi ønsker er å få med flest mulig slik at det ikke blir kun de med det hotteste jernet som faller innenfor rammene.

    Vi har derfor konkludert med at det beste utgangspunktet må være FAI klassen F5B.

    Hoved trekkene i F5B er å fly maksimalt antall legg på en 150m bane innen for 200 sekunder, etter dette skal det flys en 600 sekunder seilfly motorfly hvor du kun har lov til å bruke det som er igjen av 1300W/min motor uttaket.
    Øvelsen avsluttes med merkelanding.

    Dette er en klasse som er veldig lik F5B, men ikke setter så strenge krav/rammer til utstyret.
    I.o.m. at vinge belastningen og arealet er høyere så kan vi også få med et langt større antall flytyper/produsenter, og man trenger ikke å bli fattig for å skaffe seg utstyr.

    I 2008 innførte FAI et regelverk som setter et tak på uttak av effekt i motor / batteri. Innenfor F5B er denne satt til maksimal 1300W/min.
    Det er faktisk denne reglen som gjør det interessant å fly denne klassen - nå er det pilot egenskaper som settes i førersette fremfor hvor hot den tekniske løsningen.

    F5B fly spesifikasjonene er følgende:
    • Minimum weight (ready to fly) 1500g
    • Minimum surface area 36 dm2
    • Maximum surface loading 75 g/dm2
    • Type of battery Lithium Polymer
    • Maximum number of only serial cells 4
    • Cells in parallel are not permitted.
    • Minimum weight of battery pack: 300 g
    • Limitation of energy by an electronic limiter that stops the motor max 1300 watt-min.
    • The limiter is checked by the organiser during the contest.
    • Maximum number of battery packs to enter the contest: 1 pack per 2 rounds; 1 pack for reflights.
    • Repair of battery packs is permitted providing the cells used in the repair come from battery packs that were checked at the start of the contest for that pilot.
    Jeg kunne tenke meg å høre litt hva dere andre der ute mener om denne konkurranse formen og om det er noe interesse for å sette i gang med dette.
    Liker dere å få opp pulsen - bli våt i buksa, fly raskt og kunne bli bedre til å beherske seilflyet så er dette absolutt noe å være med på, og igjen blir det ikke bare å stå å fly hull i lufta!
    For min del har et kne og legen satt en stopper for F3K så da blir det F5B konkurranser isteden for fremover!

    Så kom igjen gi noen tilbakemeldinger.



    Mer detaljert beskrivelse av konkurranseformen ligger i vedlagt .pdf fil.
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 05-08-12, 20:20.

  • #2
    Morsomt at denne posten kommer i dag, har brukt deler av morgenen på nettet til å søke etter F5F regelverk!

    Jeg har en surprise 12 som skal monteres ferdig, og konkurranse ser moro ut, men ut over det kan jeg ikke garantere at jeg blir med på noe til neste år. Bor dessuten i Sverige til rundt april.
    Audun

    Comment


    • #3
      Utmerket Audun!

      Tror ikke at dette er noe vi starter opp med umiddelbart - så er du tilbake på vårparten passer det sikker perfekt.

      Ikke allverdens respons fra Hotliner gjengen der ute så jeg får vel sende hver av dem en PM

      Siden dette er forbundet med en "viss fare" så ser jeg for meg at konkurransene avholdes på etablerte RC flyplasser i klubb regi og det er ingen problemer å kjøre den første omgangen hos oss i Cirrus.

      Regner med at vi må en tur vestover siden det er aktivitet der også.

      En link fra litt tilbake da det var et aktivt miljø her i Norge!

      Her er et lite klipp av en utmerket F5B runde med en av ringrevene - nyt den
      Pluss en fra årets EM.

      Det kan ta litt tid før videoene dukker opp under, men de kommer...



      Last edited by Quadrocopter; 04-03-12, 22:57.

      Comment


      • #4
        Hei.
        Flott denne posten kommer opp. Skulle gjerne hatt noen forslag til valg av motor/evt gir
        til min modell, detter er en Bonito fra Multiplex. Vingespenn ca 193cm (Er vell ikke av de raskeste) Vingeprofil RG15
        Har hatt så mange prosjekter på gang, så den har faktisk ligget i eske i 8 til 10 år.

        MVH Geir

        Comment


        • #5
          Jeg er litt på leting etter egnet modell for F5F. Kom gjerne med forslag. Ser ut til at jeg ikke klarer og holde igjen kjøpelysten.
          Yngve Sekkenes

          http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

          Comment


          • #6
            Originally posted by RC ludde View Post
            Hei.
            Flott denne posten kommer opp. Skulle gjerne hatt noen forslag til valg av motor/evt gir
            til min modell, detter er en Bonito fra Multiplex. Vingespenn ca 193cm (Er vell ikke av de raskeste) Vingeprofil RG15
            Har hatt så mange prosjekter på gang, så den har faktisk ligget i eske i 8 til 10 år.....
            Hyggelig å se at tråden skaper inspirasjon til å plukke frem ting fra skapet!

            Tok et raskt sveip og ser brukere der ute sier at maks anbefalt effekt er rundt 1000W.
            Flyet er i utgangspunktet bygget for en NiMH/NiCd løsning, men denne batteriløsningen styrer du unna i dag når man har LiPo tilgjengelig.
            LiPo oppsettet gjør flyet lettere enn hva motor/batteri konfigurasjonene anbefalte på den tiden flyet kom ut på markedet.

            Ytelse / motor valg er veldig avhengig av hvilken propell du kan få plass til.

            Så på web'en at det var en bruker som hadde laget et 70A+ oppsett med en Kontronik motor med en 14x12 foldeprop.
            Dette skulle tilsvare en Kontronik Kira 480-31 med 5.2:1 gear, 4 celle LiPo (4400-35C) og en 80A Jazz regulator.
            Denne konfigurasjonen gir ca 800W som er noe i overkant av Kontronik sine konservative anbefalinger for kontinuerlig drift, men regner med at motoren greier dette hvis du ikke drar full gass hele tiden.

            Kira 480 er lillebroren til den litt større Kontronik Kira 500 motoren som er mye brukt i F5B og F klassen. Kira 500 er i samme klasse som Hacker B50 og NEU 1509.
            Felles nevner for disse motorene er at de er noenlunde like og relativt rimelige i anskaffelse med et bra pris / ytelse forhold.

            Ta en telefon til Thorbjørn hos T&K Seilflysport og diskuter med han for å få en riktig Kontronik konfigurasjon for flyet ditt.

            Siden flyet har noen år på nakken, vet jeg ikke hvor sterkt det er bygget så man skal sikkert være litt forsiktig med å putte inn for mye effekt men Thorbjørn drev på med å fly VM i denne klassen på den tiden så han kan sikkert komme opp med mer info.
            Last edited by Quadrocopter; 12-11-09, 22:32.

            Comment


            • #7
              Originally posted by sekkenes View Post
              Jeg er litt på leting etter egnet modell for F5F. Kom gjerne med forslag. Ser ut til at jeg ikke klarer og holde igjen kjøpelysten.
              Hei Yngve, trodde bare du dreiv på med ting som skal roteres og kastes oppover

              Ser at du ønsker deg en F5F modell, er dette fordi vi prøver å få i gang en F5F konkurranse eller er det andre kriterier for å velge F fremfor B.

              Litt av bakgrunnen til at vi prøver å satse på F er som nevnt tidligere at denne klassen er litt friere noe som gjør at man kan bruke et større spekter av fly og dermed ha en mulighet til å få med en viss mengde piloter.

              Men vi kommer til å legge oss på FAI karvene slik at det blir en viss likhet mellom flyene ( ikke uhemma med effekt i motor osv...).
              Hvis noen ser en fremtid i denne konkurranseformen og skulle konkurrere globalt så er det viktig å ha et fly som er innenfor rammene definert av FAI.

              Jeg er ikke den store guruen på hva som er der uten (leste bare et 1/2 år på weben til øynene ble store og røde før jeg kjøpte meg en i fjor) men markedet kan deles inn i et par grupperinger.
              Du har en håndfull produsenter som lager noen veldig bra modeller i volum så har du et hav som driver på bakrommet og enten lager egne versjoner eller kopierer de store....som med alt annet.

              Her er en liste med noen F5F hvor de tre første er de som markerer seg mest.
              Hvis du ønsker det hotteste av det hotte så er F5B klassen den du skal gå for....
              På produsentsiden finner du de tre store fra F5F klassen her også, videre har NaN gjengen laget en modell som OEM'es under flere navn og har en relativ stor utbredelse.

              Etter regelendringen i 2008 hvor man gikk over til å bruke LiPo forsvant mange produsenter som hadde basert flyet på NiMH/NiCd.
              Men forhåpentligvis så blir det mer stabilitet i produkt porteføljen slik at man kan ha en modell litt lengre enn et år før den er "out of date"....

              Skal du skaffe en av disse vingene så er vel T&K RC-seilflysport den eneste i Norge som tar inn disse modellene, hvis han ikke har så blir det ut å søke på WEB'en etter noen firmaer i Europa event. sjekke Soaring USA.

              Når det kommer til utstyr som skal puttes inni så er et smart valg (hvis du ikke skal blakke deg helt) å se på Motorer fra:

              og Regulatorer fra:

              Propeller fra:

              Du kan også sjekke Raketenwurm 2B tråden til Kingfisher, han har akkurat gått til anskaffelse av en F5B modell.

              Så noen bilder til slutt - Det er ekstreme krefter som er i disse små "seilflyene" - et par kilo vekt, 5000W og et vertikalt stig på 70-80 m/s (ca 280 km/h )

              Så her gjelder det å passe på utstyret det kan gå varmt for seg (HOTliner).....
              Attached Files
              Last edited by Quadrocopter; 13-11-09, 23:51.

              Comment


              • #8
                Meget bra tiltak.. Bare synd det er så sinnsykt langt til Østlandet...

                Det hotteste innen F5F idag er nok Surprise 15 og Backfire..Begge leveres med 3-delt vinge...
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment


                • #9
                  Heisann

                  Godt initiativ.
                  Jeg har akkurat gjort innkjøp av en Surprise 14 som jeg holder på å sette opp med en Neu 1512/1.5D/6.7 og 5S (senere 6S muligens) oppsett med CC180 og RFM 16 x 16.
                  Drittvær og andre ting tang har utsatt jomfruturen endel..........kanskje spiller nervene også litt inn he-he.

                  Jeg ble litt bitt av basillen etter å ha bygd og flydd en Multiplex Blizzard.

                  Gøy om dere får nok deltakere til å kjøre noen konkurranser, men fra mitt ståsted vil jeg kanskje anbefale å kjøre en "friklasse" (både F5B og F5F modeller med fritt oppsett)den første og kanskje andre sesongen for å gi folk en smak av hva det dreier seg om.

                  Tror nok at det er viktigere å få oppmøte enn helt realistiske konkurransevilkår.

                  Det er vel ikke stort mer enn en håndfull halvgale folk som flyr disse klassene uansett......
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Ja, her var det livlig......
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Ja her var det liv...
                      Synes det er veldig rart at ikke F3F gutta flyr og trener med disse typen modeller... Slippe å slite seg opp på fjellet,hver gang man skal fly...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • #12
                        Hmm spydig......

                        Dette prosjektet er mer eller mindre skrinlagt fra min side p.g.a. de som har F5B modeller bor så spredt i Norge at det er vanskelig å gjøre noe "felles".

                        Men jeg sysler med tanken på å starte opp noe rundt F5J (som enda ikke er en FAI klasse, men det kommer)
                        Inngangs billetten her er vesentlig billigere/enklere og dette blir høyest sannsynlig den nye store elektro seilfly konkurranse grenen som vil kunne nå mange piloter.

                        Kommer tilbake med mer info i.l.a. vinteren.

                        Comment


                        • #13
                          Har du noe regelverk på F5J?
                          Sendte ifjor tror jeg det var, et forslag om det kunne arrangeres "3x12" konkurannse under NNM, men ingen respons. Dette ble sendt til alle formenn i de Nord norske klubbene.
                          En slik konkurranse kunne ha vært med på å få interresen for elektro seilmodeller opp, er jo relativt mange som har egnede modeller liggende.

                          Men så lenge man ikke flyr IMAC eller 100cc modeller, er det vel ikke dette kult nok....
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jijohans View Post
                            Har du noe regelverk på F5J?
                            Sendte ifjor tror jeg det var, et forslag om det kunne arrangeres "3x12" konkurannse under NNM, men ingen respons. Dette ble sendt til alle formenn i de Nord norske klubbene.
                            En slik konkurranse kunne ha vært med på å få interresen for elektro seilmodeller opp, er jo relativt mange som har egnede modeller liggende.

                            Men så lenge man ikke flyr IMAC eller 100cc modeller, er det vel ikke dette kult nok....
                            Ja ikke sant - vi sitter å diskuterer det litt her i Cirrus også etter at interessen for 3x12 har "dabbet" ut.

                            F5J er veldig i støpeskjeen og det er mange interessegrupper som melder inn forslag til nytt regelverk, men du finner noe info under disse linkene:
                            http://www.esoaring.net/forum/viewto...d37665eab67b9b
                            404 Not Found
                            F5J as an official FAI event? - RC Groups
                            Kommer til å lage en F5J tråd etterhvert for å lodde litt stemning.

                            Håper denne klassen tvinger frem muligheter til å bruke et større antall typer modeller slik at de som blir med ikke tvinges opp i et hjørne og må kjøpe det hotteste som finnes.
                            Last edited by Quadrocopter; 17-11-10, 17:06.

                            Comment


                            • #15
                              Desverre tror jeg lista for F5B legges litt vel høyt. Synes vel potensielt for å kunne samle noen og kjøre gjennom selve konkurranseformen så burde det gjøres som en åpen klasse. Skal man handle et bra fly og med oppsett ala Quadrocopter har liggende med limiter og hele sulamitten så ryker det fort mer penger enn mange aksepterer (for den type fly).

                              Det er vel også tendenser til at Hotliner/F5B har litt vel (ufortjent)lurvete rykte på seg for å være "nesten umulig" å fly samt "utrolig vanskelig" å sende avgårde. Jeg har opplevd at begge deler ikke stemmer, men med ryktene og alle netthistoriene så var det så vidt jeg turde sende min ut selv også.

                              Synd ikke flere ser fordelen av elektro i snuten, da åpner jo brukspotensialet seg veldig
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              Working...
                              X