Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPX blizzard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPX blizzard

    Har bestillt meg en Blizzard fra elefun. Har tenkt å bruke den som ren hangmodell.En modell som skal kastes ut når det blåser katter og kaniner og som kan ligge å slenge i bilen. Er blitt litt i stuss om den kaskje er litt for lett og mister hastighet for fort.Er det noen som har eksprimentert med å legge inn ekstra vekt og presset den litt? Evt. hvor mye har dere stappet i den.
    Morten Erdal

  • #2
    Originally posted by landy View Post
    Har bestillt meg en Blizzard fra elefun. Har tenkt å bruke den som ren hangmodell.En modell som skal kastes ut når det blåser katter og kaniner og som kan ligge å slenge i bilen. Er blitt litt i stuss om den kaskje er litt for lett og mister hastighet for fort.Er det noen som har eksprimentert med å legge inn ekstra vekt og presset den litt? Evt. hvor mye har dere stappet i den.
    Du må i alle tilfeller fylle opp relativt mye for å kompensere for at du ikke har motor.
    Fyller du opp med ekstra vekt så blir den ekstremt følsom på riktig CG!
    Videre er ikke festeanordningen for vingene (forsenkede nylon skruer) noe og stole på - har dratt igjennom skruehodene flere ganger. Heldigvis tåler modellen utrolig mye juling så om du smeller i bakken så er det som regel reparerbart.

    Jeg har ikke notert hvor mye vekt jeg har i min men den liker seg best under 15m/s i alle tilfeller.
    Last edited by Quadrocopter; 27-12-09, 23:41.

    Comment


    • #3
      Har ikke Blizzard selv, men jeg har en sterk mistanke om at det ikke er den modellen som bør kastes ut når det blåser katter og kaniner. Jeg vil gjette at den ikke penetrerer noe særlig... I hårete forhold duger stive støpte modeller best/er morsomme å fly. Har en del andre MPX-modeller, og det er når glassfibermodellene sliter med å henge oppe at de vanligvis kommer til sin rett.
      Er det vingerør slik som i f.eks Easyglideren på Blizzarden? Da kan man hive drøyt 300 gram inn der i form av gjengestang. (Men jeg har en mistanke om at Blizzarden har en annen løsning?)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo View Post
        ... det vingerør slik som i f.eks Easyglideren på Blizzarden? Da kan man hive drøyt 300 gram inn der i form av gjengestang. (Men jeg har en mistanke om at Blizzarden har en annen løsning?)
        Stemmer det - de har helstøpte vinger i en meget kompakt EPP, videre er vingen avstivet med 2 firkant karbonprofiler som er limt inn i vingen
        Ut i fra disse går det et ribbeverk med 1,5mm glassfiber tråd
        Det er ikke plass til ballast i vingene.
        Last edited by Quadrocopter; 28-12-09, 15:36.

        Comment


        • #5
          Takker for innspill, var litt redd for at det ikke var muligheter for å sette inn ballast i vingene etter at flyet er bygget. Kommer til å kjøpe en Blade ds. fra xmodels til våren. Så da ender det vel en cularis, funjet og blizzard på rc markedet.
          Morten Erdal

          Comment


          • #6
            Blade DS

            Originally posted by landy View Post
            Takker for innspill, var litt redd for at det ikke var muligheter for å sette inn ballast i vingene etter at flyet er bygget. Kommer til å kjøpe en Blade ds. fra xmodels til våren. Så da ender det vel en cularis, funjet og blizzard på rc markedet.
            Hei du.

            Jeg kjøpte en Blade DS Glassfiber med flaps hos El-flight i fjor. Jeg hadde store problemer med å få modellen til å fly bra. Den var vrien å få balansert da den måtte ha ekstreme mengder bly i nesa. I tillegg fløy den "flikkete" om du skjønne hva jeg mener.... Jeg plundret en del med den men endte med å selge den. Jeg fikk fatt i en Ocelot i stedet - det er et meget mye bedre fly, og om du skal ha noe i 1,5 meters klassen ville jeg klart anbefale deg en slik fremfor Blade. Oceloten flyr med et flybilde som kan sammenlignes med langt større modeller, og fra 2-3 m/s og opp til 25-30 med ballast i ballastrøret.. Bladen måtte ha 7-9 før den ville fly og den hadde ikke ballastkammer...

            Uansett får du ha lykke til
            Med vennlig hilsen
            Baard Lindberg
            Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

            "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Støtter opp om den. Ocelot'en jeg har nå er nr 2 i rekken og dette er enkelt og greit en meget bra 1,5 meter modell. Den er garantert med på neste hangtur :- )
              Hangar:
              Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

              "In thrust I believe"

              Comment


              • #8
                Har luktet litt på Ocelot og Banana også. Ocelot'en ser fin ut, så hvis den er lettere å få til og fly, kommer jeg til å se nærmere på den. Hvis det er noen andre som har gode/dålige erfaringer med tilsvarende 1.5m modeller, vil jeg svært gjerne høre om dem.
                Morten Erdal

                Comment


                • #9
                  Originally posted by landy View Post
                  Har luktet litt på Ocelot og Banana også. Ocelot'en ser fin ut, så hvis den er lettere å få til og fly, kommer jeg til å se nærmere på den. Hvis det er noen andre som har gode/dålige erfaringer med tilsvarende 1.5m modeller, vil jeg svært gjerne høre om dem.
                  Hva skal du bruke den til - en vinge som er optimalisert for mye vind eller en universal vinge som kan fly i alt fra marginale forhold og oppover?

                  Har du trange landingsområder og trenger flaps?

                  Comment


                  • #10
                    Som sagt vil jeg ha noe som flytter seg. Flyr en del på Fanafjellet (omtalt i "hang i norge")hvor det er vanskelige landingsforhold, så flaps er en fordel. Har sett at Banana blir brukt der oppe uten at det har gått galt. Noe mer enn 2m er ikke aktuellt. Har modeller som flyr fra 2ms. og oppover. Hadde vært fint med en rask sak som kunne kastes ut ved 4-5 ms. og fortsatt brukes selv om det nærmer seg kuling.
                    Last edited by landy; 29-12-09, 08:30.
                    Morten Erdal

                    Comment


                    • #11
                      Må nok melde meg på som svært fornøyd Ocelot-eier. Har nummer 2 nå, ny ble umiddelbart bestilt da jeg knuste min første for noen år siden.
                      Oceloten flyr godt på rolige forhold, og flyr godt på mer hårete forhold. Bare få tak i ballast-kit. Jeg har "full pakke" på den siste Oceloten, altså sideror og flaps. Fungerer bra med camber-change og kick-flap. Crow til landing er gull.
                      Ulempen med Oceloten er at overflaten ikke er fullt så tøff som på noen hardere modeller, f.eks Banana. Så man bør ha brukbare landingsforhold uten for mye stein der den skal landes.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        jeg vil også anbefale aeromod sin Prodji,
                        f3x.com har denne

                        dette var mitt første "skikkelige" seilfly og fløy som bare det
                        her kan du også ha variable camber da balanserora følger hele vinga, del bar vinge, avtagbare Vtale, mulighet for rudder eller kun høyderor,
                        ballastrør kan monteres

                        jeg likte veldig godt modellen og den fløy godt, i alt fra veldig lite vind til 14, 15 sekm som jeg har prøvd den på.
                        MvH Marius Leirdal

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by landy View Post
                          Som sagt vil jeg ha noe som flytter seg. Flyr en del på Fanafjellet (omtalt i "hang i norge")hvor det er vanskelige landingsforhold, så flaps er en fordel. Har sett at Banana blir brukt der oppe uten at det har gått galt. Noe mer enn 2m er ikke aktuellt. Har modeller som flyr fra 2ms. og oppover. Hadde vært fint med en rask sak som kunne kastes ut ved 4-5 ms. og fortsatt brukes selv om det nærmer seg kuling.
                          Det er sikkert meg du har sett med Banana på Fanafjellet. Det er en grei modell som fungerer bra både i svake og kraftige forhold, i hvertfall om du lager ballastkammer i den. Den flyr på en "fjert" med litt chamber. Bananaen har ekstremt tynn vinge så det er litt begrenset hva du kan bruke av servoer.
                          Som andre har nevnt over også, tror jeg ikke Blade DS og Ocelot er helt optimalt for ditt bruk på Fanafjellet, Ocelot'en er ikke så veldig robust. Blade'en er rask og sterk, men litt tung til de dagene det ikke er knallforhold, i hvertfall den carbonutgaven jeg har sett.

                          Har du vurdert en Bird 1,5? Har ikke sett den selv men den har fått mye skryt.
                          Olav Kallhovd

                          Comment


                          • #14
                            Har selv en Bird 1.5meter på gang som skal med til Hanstholm til våren og der blir det en 3-4 nye Bird'er når alle som skal ha får bygget ferdig.
                            Har ingen engen erfaring med denne vingen men det jeg har sett av den i bruk så imponerer den.
                            Hvor mye vind den greier er jeg usikker på men de som hadde den med til Hanstholm brukte den aller dager på forhold fra omtrent 0 vind til hatter og høy.
                            Birden har som standard et 20mm ballastkammer så du kan fylle opp litt ekstra med vekt.
                            Videre ser det ut som om den tåler litt juling også etter å ha iakttatt noen landinger

                            Ang. Blizzard'en så er dette også en utrolig moro vinge å fly med.
                            Jeg har aldri lekt meg så mye så nærme hangkanten som i høst, noe som selvfølgelig av og til ente opp i enkelte "ufrivillige" møter men moder jord men den tåler mye og var i lufta igjen minutter etterpå!
                            Last edited by Quadrocopter; 29-12-09, 12:57.

                            Comment


                            • #15
                              Det er nok deg jeg har møtt på Fanafjellet ja, mener det er du som tar "lunch" på stavollen innimellom. Får ta en nærmere titt på Banana'en neste gang jeg ser deg der oppe. Har fulgt litt med på Rc makedet, men det som ser morro ut til en grei penge, forsvinner fort.
                              Morten Erdal

                              Comment

                              Working...
                              X