Unconfigured Ad

Collapse

Easyglider FPV motoroppsett.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

    #1

    Easyglider FPV motoroppsett.

    Skal bygge opp en ny EG som kun skal brukes til fpv, har det meste klart.
    Det eneste jeg funderer på er motor plassering. Jeg vil ikke ha den i nesen, der har jeg tenkt å ha GoPro HD.
    Hadde tenkt å sette den på en gondol, omtrent som Andersh sin eg http://www.jetsofbergen.no/node/391
    Snakket litt med Gudmund M i går, han satte meg på ideen å bruke to motorer, vingemontert. Det jeg nå sitter og funderer er fordeler/ ulemper med disse løsningene??
    Frykter litt at med gondolmontert motor vil flyet ha tendenser til å stige/ synke avhenging av gasspådrag.
    Er ute etter å ha et mest mulig stabilt å lettflydd fly til formålet.
    Vurderer også å skjøte inn noe av vingene fra en vraket EG, for å øke bæreevnen litt på flyet.
    Synspunkter??

    Kjell Arne
  • per.oines
    • Aug 2009
    • 296

    #2
    Originally posted by kaklei
    Skal bygge opp en ny EG som kun skal brukes til fpv, har det meste klart.
    Det eneste jeg funderer på er motor plassering. Jeg vil ikke ha den i nesen, der har jeg tenkt å ha GoPro HD.
    Hadde tenkt å sette den på en gondol, omtrent som Andersh sin eg http://www.jetsofbergen.no/node/391
    Snakket litt med Gudmund M i går, han satte meg på ideen å bruke to motorer, vingemontert. Det jeg nå sitter og funderer er fordeler/ ulemper med disse løsningene??
    Frykter litt at med gondolmontert motor vil flyet ha tendenser til å stige/ synke avhenging av gasspådrag.
    Er ute etter å ha et mest mulig stabilt å lettflydd fly til formålet.
    Vurderer også å skjøte inn noe av vingene fra en vraket EG, for å øke bæreevnen litt på flyet.
    Synspunkter??

    Kjell Arne
    Jeg har etterhvert brukt to-motors løsning, prøvde først med EDF på ryggen, men mye støy og vibrasjon. Legger ved bilde og et par videosnutter og bilde http://www.modellflynytt.no/album.ph...chmentid=30092 fikk feilmelding når jeg skulle legge til bilde.
    Jeg er forøvrig ikke ferdig med alt enda.
    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

    Comment

    • Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

      #3
      Og har fått anbefalt twin med disse motorene: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...less_Outrunner

      EG flyr som ei...... (ja, sikkert jeg også) men bortsettifra det, så er hovedmålet med filming oppnådd med det flyet. Og oppsettet med twin har jeg stor tro på. Å bygge om til twin er gjort på en kveld, i bra utførelse.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment

      • per.oines
        • Aug 2009
        • 296

        #4
        Originally posted by Soarer
        Og har fått anbefalt twin med disse motorene: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...less_Outrunner

        EG flyr som ei...... (ja, sikkert jeg også) men bortsettifra det, så er hovedmålet med filming oppnådd med det flyet. Og oppsettet med twin har jeg stor tro på. Å bygge om til twin er gjort på en kveld, i bra utførelse.
        Jeg brukte firkant karbonrør somjeg la kablene inni, ca 34 cm langt. Støpte alt fast med glassfiber, samt la galssfiber på fremste delen av flyet og fjærnet overflødig "innmat". Jeg fikk forøvrig tipset om twin fra Rally-Kåre.
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment

        • kaklei
          • Sep 2005
          • 458

          #5
          Takker for svar!
          Originally posted by per.oines
          Jeg brukte firkant karbonrør somjeg la kablene inni, ca 34 cm langt. Støpte alt fast med glassfiber, samt la galssfiber på fremste delen av flyet og fjærnet overflødig "innmat". Jeg fikk forøvrig tipset om twin fra Rally-Kåre.
          Min første tanke var å montere motorene rett på vingen, men det er sikkert en vel så god løsning med karbonrør. Hvor er firkantet karbonrør å få kjøpt?
          Bruker du Per de samme motorene som de Gudmund linker til?
          Regner med at denne esc holder mål: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2168

          Kjell Arne

          Comment

          • per.oines
            • Aug 2009
            • 296

            #6
            Originally posted by kaklei
            Takker for svar!

            Min første tanke var å montere motorene rett på vingen, men det er sikkert en vel så god løsning med karbonrør. Hvor er firkantet karbonrør å få kjøpt?
            Bruker du Per de samme motorene som de Gudmund linker til?
            Regner med at denne esc holder mål: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2168

            Kjell Arne
            Jeg kjøpte fra Hobbycity, bortsett fra at de stort sett er tomme for det røret. Men jeg har ca halvparten av røret igjen enda
            Ja bruker de motorenene, prøvde først med en 28-XX SK 1200, men det ble for lite futt. Må sjekke når jeg kommer hjem, men tror jeg brukte 30A Turnigy ESC. Og 3-bladers (8x4) propell med kontrarotasjon. Passe stort og godt drag. Billige propeller som er 2 av i pakken.
            -63.
            Graupner MC
            JR
            Multiplex
            Turnigy.
            Fly, alt for mange.

            Comment

            Working...