Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro på en Predator F3F.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tror noen av de store utfordringene du kommer bort i hvis du ønsker en 30-35m/s stig er:
    • Finne en "kraftig nok" motor som har så liten diameter at den kan puttes langt frem i kroppen slik at man får god plass til ESC og batteri + optimal kjøling. NEU 1115 og Kira 480 er 28mm - de større som er mer ideelle for dette opptrekket havner fort opp i 36-40mm.
    • Skal disse kraftige motorene klatre med ønsket hastighet så må de ha strøm - mye strøm, dette krever relativt store batterier og det spørs om det er plass til disse i Predatoren. Hvis du ikke går for "store" batterier så ender det fort opp med en modell som bare greier en 3-4 stig med maks performace.
      Hvis du ser på en F5B modell så ser du at den har en buk som kan sammenliknes med lasterommet i en Galaxy
    • Pass også på at noen av motorvalgene har lav KV og sammen med at de er gearet med f.eks 6,7:1 så skal du en relativ høy batterispenning (antall celler) for å få det turtallet som kreves for å få en propell som er riktig dimensjonert etter flyet til å yte maksimalt.
    • CG - Foruten det "store" batteriet så har du vekten av ESC, Rx-bat (BEC) og motor- dette blir veldig mye tyngre enn det "lille" blyet som ligger i nesa på Predatoren når den er en ren hang modell. Når du høyst sannsynlig også får problemer med å skyve batteriet inn under CG punktet så kan modellen bli "veldig" for-tung - selv om du har satt servoene i halen.


    Så du ender alltid opp med kompromisser vekt(volum) kontra ytelse....
    Last edited by Quadrocopter; 17-11-10, 23:36.

    Comment


    • #17
      Kjøling skal nok gå bra, den er proporsjonal med farta.
      Motorvalegt med en 1115/2,5D er lav på kV, så det blir det 7 celler der. Nå som LiPo leverer slik de gjør, så er ikke det problemet større for meg enn det er for andre. Så hvor mange stig og hvor lang motortiden er for han med en el-Viking, det veit jeg ikke, Jeg veit heller ikke hvor lang tid og hvor mange opptrekk han tror at den motoren får eller skal ha.
      Men en ting veit jeg, og det er at alt har sin løsning, og at det hjelper å be om råd når en søker og får svar på ting
      Kroppen i Predator 1 har mye mer plass enn i en Viking, da i diameter også lengre fram, faktisk nok til en Hacker B50 XL som jeg også har.. Jeg tar ett skritt av gangen her, så tror jeg nok at den gyldne middelvei atter en gang får ett pluss i margen
      Alt er alltid et kompromiss, modellflyging eller ei.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #18
        Da har jeg alt jeg trenger.
        En Phoenix Ice HV 160 ESC, tre Thunderpower 4400 MAh 45C 4S, en Plettenberger220/30/A1 P4 7:1 F5B motor og passene propell.
        Da skal jeg snart kappe nesa på en Predator 1 kropp som jeg skal sette Predator 2 vinger på.
        Og satser på å ta bilder av ting når jeg går igang. Neumotoren får jeg sikkert bruk for en annen gang.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #19
          Blir bra det der. Den Plettenberg motoren leverer varene og jeg antar at du f.eks kjører 17x18 eller inntil 18x19 prop. RFM har forøvrig en wide 17x13 som også "hugger" rimelig bra. Dette er jo mer eller mindre et rent F5B oppsett og med 4 celler kunne du klart deg bra med CC Phoenix 125 eller 180 som vel er noe rimeligere enn ICE HV. Uansett greit å ha noe som håndterer høyere spenning dersom det skulle bli aktuellt senere ;- )

          Skal forhåpentligvis ut med min Toplight Ultra 2.5 meter med liknende Plettenberg oppsett senere i dag. Ser helst at temperaturen bikker over på rette siden av minus 15 først....
          Hangar:
          Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

          "In thrust I believe"

          Comment


          • #20
            Ja vi får se..
            Motoren er innmontert nå, servoer i vingen likeså. Ikke så happy med utseende på det da kroppen er høyere på 40 mm enn den er tykk.
            Dvs at spinneren er sånn passende sideveis, men ikke ovenfra..
            Men det er bare ei greie jeg må ta med. Hadde jeg tenkt tanken før, så hadde jeg også latt nesa være sirkelrund til 45 mm.. Men men.
            Propellene jeg fikk levert med fra T&K var en Graupner CAM 18 x 10 og en CFK 15 x 8, med ettertrykkelig beskjed om han har peiling på sånt. Det har jo ikke jeg, så jeg spurte forsiktig om litt mer stigning og litt mere pitch. Nei..

            Og satte på propellen for å få et inntrykk, og vrei selvfølgelig av hele skiten når jeg mente at en 6 mm aksel som skal fordele flere tusen watt, bør klemme rimelig bra rundt det lille festet det er. Joda.. Dårlig og blaut aluminium, utrolig egentlig.
            Men har bestillt ny og venter på mail om hva å betale, så er det banken sin tur, og deretter posten Herlig

            Men motor er ferdig, likeså batteri og ESC med kontakter.
            Det virkelige problemet er servoer til halen. Og kommer til at det riktigste ikke blir vakkert. På oversida mellom bakvingene, montert åpent oppå er omtrent eneste løsninga. Det fordi innfestninga til V-halen er slik den er, og ikke en hel V-bjelke som går igjennom halepartiet. Det er bare litt mere drag, jeg kan tåle det. Men kan støpe ei kåpe som i dråpe over det...
            Og i nesa er det et atomkraftverk i forhold til det jeg iallefall er vant med, og det gjør sitt med CG, tyngdepunkt.
            Så ballansering av det må gjøres med RX batteri, sia USC ikke leverer tilførsel til RX.
            Da blir det plassere batteriene til RX mottaker i halen enplass, støpe ei vogge de skal ligge i, støpt uten på kroppen. I det så blir batteriene (Eneloop 1,2 V x 4 x 2, dvs 4 celler i paralell) lagt der de skal være for ballanse. Streket her det at de er lett å hente fram for inspeksjon pga ei 6 mm karbonstang som går helt fram i cockpit, som er støpt i sammen med vogga som RX batteriene ligger i.
            Det er ikke plass til RX i cockpit, så den blir plassert inni kroppen, ca ved bakkant av vingen. Men kan når som helst hentes fram for inspeksjon og egen komfort. Den får jeg enkelt inn i hullet til vingebjelken. Og med et nyrod-rør, så har jeg trekktråd i antenna at ting kommer riktig på plass.
            Det er iallefall mi plan på det når tematet om plass har sagt sitt. så sånn blir det nok sikkert også.

            Interessant med det om 17 x 18 og 17 x 19.. Har du data på motortid, strømtrekk og info?
            Last edited by Soarer; 08-12-10, 19:58.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #21
              Interessant tråd Gudmund. Ta gjerne noen bilder som du legger ut her
              Hans Petter Ytterbø
              Trondheim

              RCRCM; Strega F3F
              RCRCM; E-Typhoon
              RCRCM; Predator V1 F3F
              Wildflug; MDM Fox
              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
              ESM; Seafury m/ MVVS 40
              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
              ESM Seafury m/ OS FT-300
              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

              Comment


              • #22
                Har ikke kommet noe lengre, og det er vel ingen hast heller med nesten snøstorm og uvær her.
                Men har stor tro på regulering av CG med løsninga mi på rx-batteri og rx langt fra kraftverket. For det er ikke et ubetydelig magnetfelt som rx og antenne blir eksponert i om den var der den pleier å være.
                Så jeg plukker deler fra andre fly til å komplettere Predatoren, null problem.. For netthandel er fine greier

                Det er den A-kvalitet Predatoren i rødt til venstre jeg holder på med. Og skal sette motor i en Zoom-Glider jeg også har, da med Neu-motoren som også vises på ett av bildene.
                Attached Files
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #23
                  Hei Gudmund!
                  Har du funnet noe hjem til den NEU1115'en?
                  Jeg har et prosjekt som involverer 1Y-versjonen av denne (2800kv). Planlagt brukt i en V-max ECO (=Graupner Speed) med Kontronik KPG25 5,2, 200A Esc (Suppo + CC BEC), RFM15*16 og 5S3000 45C.
                  Hvilke erfaringer har du gjort med motoren din (hvis du har brukt den ennå, da)?
                  Min erfaring med den så lang er at 1Y'en er vannvittig sulten på AMP. Brukte den i en Stryker (Foamy) og den dro 185Amp på 4S på en 6,5*5,5 APC Pylon prop. Blir spennede å se hva den kan gjøre med en 1,7m hotliner...

                  -Peter (utflytta Molling)
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #24
                    Nei den har jeg bare liggende enda, men nok av ting å sette den i.
                    I skrivende stund så er det ballansering av Predatoren, men må ha ny RX da det ikke lengre er nok med en MpX Synth 6 kanaler.
                    Servoene måtte jeg ha mellom bakvingene stikkende opp, men skal lage ei dråpeformet kåpe som gjør det litt mer spiselig.
                    Ellers så ser det bra ut, trangt men det går akkurat. Valgets kvaler er egentlig om jeg skal ha motor på skyvepot eller på stikka og beholde eller flytte butterfly/flapsfunksjon. Kroppen er forresten en jeg fikk lagd for DS, en DS Predator, og er ekstra sterk på alle måter.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #25
                      Så igår fyra vi opp motor. Glemte at det var valg på MPX nullpunkt-signal og standard i valg på sender, så jeg fikk ikke liv i ESC.
                      Og vi hadde ikke tang amperemeter til å måle mer enn 150 A. Så regulator kutta på full spik, men gikk på 90%.
                      På halv gass var det 110 A med en Graupner CAM 18 x 10. Så nå har jeg bytta til Graupner CFK 15 x 8, men ikke prøvd enda.
                      Alt støvet på hobbyrommet til Trond ble synlig for å si det slik! )
                      Og trøbbel med vingeservoer jeg putta inn ser jeg idag, skulle bippe inn radio. Nye Turnigy 555, men uansett om jeg plugger inn en eller flere, så lever alt sitt eget liv.. Anbefales ikke av meg etter det.
                      Dvs, jeg henta et annet vingesett med Sanwa-servoer i, og trengte ikke omtrent å justere inn trim, og alt ble rolig og presist.
                      En får hva en betaler for tror jeg.
                      Men glemmer liksom ikke lyden så langt regulatoren klarte det. Er sikker på at det hørtes langt utenfor huset, en rå lyd jeg ikke har hørt i elektro før. Men fin lyd ja.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment

                      Working...
                      X