Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg vil og kan, men svært fint om man lanserer en dag/helg så fort som mulig. Kalenderen har en tendens til å fylles opp med ting og tang og skal jeg få fri til hobby må jeg helst bare sette datoene tidligst mulig.....
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • Originally posted by voltz View Post
      Gratulerer! Fint skjema på din S16. Har hatt noen Surprise modeller gjennom årene og de skuffer sjelden Etter å ha fulgt denne tråden og sett entusiasmen som er i ferd med å bre seg har jeg begynt å verke litt etter ny modell selv. Har i grunn fundert i lengre tid på en F3B/F3F 3meter med sinna E-oppsett, men vært litt engstelig for at det blir en lei nedtur sammenlignet med F5B kjerrene. Nå har det imidlertid kommet bra løsninger på akkurat det og Big Ceres'en din ser jo ytterst kompetent ut, OTA.
      Vurderte Viking-E en periode etter å ha sett noen svært gjennomførte prosjekter flerre opp luften nede i Tsjekkia. Se her:

      http://www.pina.cz/img/2010/03/Viking-E_p.jpg



      Men etter å ha vært tilhenger av Stratair sitt produktutvalg i en del år har nå valget falt på deres Hurricane Elektro V F3B med
      NEU 1515, YGE 200 HV FAI og 8S oppsett. Ikke så mye video eller erfaringer å finne ennå, men ting tyder på ytelser i den tilfredsstillende enden av skalaen..

      Mulig jeg går for ren seilflykropp og ballast i samme slengen etter som den ser ut til å levere varene på hangkanten også ;- )

      Blir moro


      Fasinerende! Bør bli mer enn tilfredstillende med det oppsettet
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • Originally posted by OTA View Post
        Jeg vil og kan, men svært fint om man lanserer en dag/helg så fort som mulig. Kalenderen har en tendens til å fylles opp med ting og tang og skal jeg få fri til hobby må jeg helst bare sette datoene tidligst mulig.....
        Skal forsøke å finne konkret dato snarest. TBA
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • Vært på posten og hentet pakken - de har sendt meg kroppen til en Mini-Hawk og ikke Hawk F5B som jeg bestilte.
          Jeg har nå bannet sammenhengende i ca 5 minutter
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • Originally posted by Arcteryxxx View Post
            Vært på posten og hentet pakken - de har sendt meg kroppen til en Mini-Hawk og ikke Hawk F5B som jeg bestilte.
            Jeg har nå bannet sammenhengende i ca 5 minutter
            Det var da som f@&€))?!'kl,,,,?en

            Spørsmål: hva gjør dere med oppvarming av lipo pakka før flyvning?
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • Originally posted by Olavjoergensen View Post
              ...
              Spørsmål: hva gjør dere med oppvarming av lipo pakka før flyvning?
              Batteriet bør ha "kropps temperatur" før det tas i bruk - dette gir best mulig ytelse med en gang, men det skåner også batteriet slik at det lever lengre.

              "Nerdene" som driver å konkurrerer på toppnivå har egne batterivarmere som de enten putter rundt batteriet eller selve flykroppen - disse skal gi en optimal temperatur på batteriet slik at de topper ytelsen fra første sekund.
              Her har du noe info om en slik varmer: Lipo Battery Heater | UK F5B
              Click image for larger version

Name:	batheat1 v2.jpg
Views:	1
Size:	83.5 KB
ID:	586506

              Jeg mener det enkleste er å holde batteriet på innerlomma om vinteren, det holder for de fleste.

              Faren er heller i andre enden - at batteriet blir for varmt - p.g.a. f.eks for lite kjøling eller for hard bruk
              Høy varme er en sikker batteri killer!
              Last edited by Quadrocopter; 08-03-12, 20:05.

              Comment


              • Originally posted by Quadrocopter View Post
                Batteriet bør ha "kropps temperatur" før det tas i bruk - dette gir best mulig ytelse med en gang, men det skåner også batteriet slik at det lever lengre.

                "Nerdene" som driver å konkurrerer på toppnivå har egne batterivarmere som de enten putter rundt batteriet eller selve flykroppen - disse skal gi en optimal temperatur på batteriet slik at de topper ytelsen fra første sekund.
                Her har du noe info om en slik varmer: Lipo Battery Heater | UK F5B

                Jeg mener det enkleste er å holde batteriet på innerlomma om vinteren, det holder for de fleste.

                Faren er heller i andre enden - at batteriet blir for varmt - p.g.a. f.eks for lite kjøling eller for hard bruk
                Høy varme er en ordentlig batteri killer!

                Jeg har hørt 42-43 grader skal være optimalt, hørte Thorbjørn fortalte at en av F5B toppene hadde batterier som kun tapte seg ca 2% på en hel sesong. Han var da sikkert ekstremt nøye med balansering og å holde rett temp på lipo pakka før flukt. Jeg vil jo selv påstå at hvis man kan spare seg for å ta knekken på noen pakker i året, få høyere sikkerthet mot å blåse opp pakka under bruk så flyet tar knekken i samme slengen og samtidig få topp effekt ut av batteriet så MÅ det jo være smart å gjøre dette?
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • Nå er ikke jeg noen lipo guru men hvis jeg har forstått dette riktig så får jo batteriet en lavere indre motstand ved optimal temperatur på ca 42 grader, altså en høyere C rating i praksis. Jeg vil selv tro at ved denne ekstreme bruken av batteripakka så vil den bli raskere utslitt om man varmer opp pakka ved å fly med den, enn å forvarme den.
                  Jeg har lyst til å teste dette i praksis
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    Jeg har hørt 42-43 grader skal være optimalt, hørte Thorbjørn fortalte at en av F5B toppene hadde batterier som kun tapte seg ca 2% på en hel sesong. Han var da sikkert ekstremt nøye med balansering og å holde rett temp på lipo pakka før flukt. Jeg vil jo selv påstå at hvis man kan spare seg for å ta knekken på noen pakker i året, få høyere sikkerthet mot å blåse opp pakka under bruk så flyet tar knekken i samme slengen og samtidig få topp effekt ut av batteriet så MÅ det jo være smart å gjøre dette?
                    Tar du en tur hvor du stresser batteriet opp mot eller litt over grensen av hva det kan levere så skader du det garantert til de grader mer enn at det skulle være litt for kaldt i starten.

                    Alle LiPo batterier er ultra ferskvare!
                    Produsentene oppgir kurver som viser hvor mange ut/oppladninger batteriene tåler ved forskjellige belastninger, og selv de som lager kvalitets batterier oppgir at batteriet har relativt få ut/opp ladinger når men belaster det maksimalt (typisk F5B bruk)
                    Dette har med LiPo sin natur i oppbygging og kjemi.

                    At et batteri bare har tapt seg 2% gjennom en sesong høres veldig lite ut særlig hvis han også bruker det! (normalt er dette bare litt høyere enn en typisk degradering av et batteri som ligger lagret med celler på "hvile spenning" nivå)

                    Men igjen batterier er ferskvare - etter 2 år så bytter du dem garantert (enten begynner de å gi lavere effekt eller så har det kommet en ny batteri teknologi på markedet som er mye bedre....)

                    Jeg hadde ikke giddet å bry meg noe særlig om dette, med unntak om du ønsker å konkurrere.
                    Last edited by Quadrocopter; 08-03-12, 20:45.

                    Comment


                    • Hoellein har noen fine varmere som kobles direkte til 12v.
                      LiPo Heizung | Für LiPo Akkus | Akku-Zubehör | Akkus, LiPo-Equalizer, Akku-Zubehör | Elektroflug
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • Mitt inntrykk er at de varmer kun for å få optimal effekt fra første stund og lite for å spare batteriet. Merker jo selv at dette har noe for seg, har betydelig bedre effekt etter et par motorpådrag, men orker ikke tenke på forvarming men bruker ikke frostkalde batterier om vinteren. Da er de i innerlomma.

                        Mange av de aktive bruker faktisk bare billig batterier (lipo generasjonen) og tror ikke de bryr seg nevneverdig om batteriet holder noe mer enn en sesong.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Tar du en tur hvor du stresser batteriet opp mot eller litt over grensen av hva det kan levere så skader du det garantert til de grader mer enn at det skulle være litt for kaldt i starten.

                          Alle LiPo batterier er ultra ferskvare!
                          Produsentene oppgir kurver som viser hvor mange ut/oppladninger batteriene tåler ved forskjellige belastninger, og selv de som lager kvalitets batterier oppgir at batteriet har relativt få ut/opp ladinger når men belaster det maksimalt (typisk F5B bruk)
                          Dette har med LiPo sin natur i oppbygging og kjemi.

                          At et batteri bare har tapt seg 2% gjennom en sesong høres veldig lite ut særlig hvis han også bruker det! (normalt er dette bare litt høyere enn en typisk degradering av et batteri som ligger lagret med celler på "hvile spenning" nivå)

                          Men igjen batterier er ferskvare - etter 2 år så bytter du dem garantert (enten begynner de å gi lavere effekt eller så har det kommet en ny batteri teknologi på markedet som er mye bedre....)

                          Jeg hadde ikke giddet å bry meg noe særlig om dette, med unntak om du ønsker å konkurrere.
                          Stående applaus, er så enig i dette
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • På andre modeller hvor jeg drar høy C så går jeg ned en tomme på pitch når det er kaldt ute. (typisk på 7x5 til 7x4 på en sportsmodell som drar rundt 100 A på 4S4000. Dette for å forhindre LVCO. Batteriene lagres innendørs og jeg har dem "på kroppen" før bruk. Ved ekstrem kulde har jeg en foret bag og bruker en nakkevarmer (kjøpt på helsekost og som varmes 3min i mikroen) som varmeelement. Da har jeg ca en time med god lunk i bagen selv om det er 10blå ute.
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • En annen ting er cycling av nye batterier før bruk. Typisk starte med strømtrekk på 3-5C og dra ut 25% av mAh, lade opp og trekke 10C av 1/3 av mAh osv... Er det noen her som gjør dette eller er det "lad opp og fly"?
                              Det sies at batterier lever et lengre og sunnere liv hvis de kjøres inn på denne måten...
                              I hangaren:

                              SpeedFire F5B
                              X-plane fra www.yuri-models.com
                              Hawk F5B
                              MiniHawk (2stk)
                              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                              UM Stryker Q 180
                              FPV Raptor
                              EPO Cessna (156cm)

                              Comment


                              • Enda en betraktning: det er 2 måter å "voldta" et batteri på: dra for mange C eller for mange mAh. Batterier overlever stort sett hvis de kun utsettes for en av disse, men går dukken hvis de blir utsatt for begge deler. På grunn av dette så bør ikke batterier som brukes i hotlinere lades ut mer enn 50% av kapasitet - de fleste batterier av god kvalitet tåler opp mot 100C så lenge det forrige punktet overholdes.
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X