Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg følger 2 tommelfinger regler : 1. Oppsettet bør ikke/skal ikke dra mer som max enn "continous" ratinga til batteriet. 2. Aldri over 80% utlading. For ekstrem bruk (F5B) helst ikke over 50%.

    Aldri noen cycling eller annet. Jeg aksepterer at batteriene er forbruksvare.
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • Må jo si meg helt enig i alle punktene dere nevner! Men jeg fikk alikevel lyst til å gjøre en praktisk test for å se hva det utgjør på "kalde" vs "varme" batterier på de første trekkene.
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • Vedrørende "varme" batterier, så er dette første hands informasjon som jeg har fra en personlig samtale med Guntmar Rub under Plettenbergs jubileumstreff i 2011.
        Guntmar Rub var verdensmester i 2009, og nr. 2 i 2011.
        Han demonstrerte for meg at hans batterier var varmere før start enn etter flukten, jeg kjente selv på dem.
        Han fortalte at han har ca. 300 flukter pr. batteri i løpet av en flysesong, og de taper seg ca 2%. dette kompanserer de med litt økning på stigningen slik at motortiden blir eksakt den samme.
        Han var og helt klar på at dersom de ikke blir varmet opp spesielt på litt kalde dager, så blir de ødelagt.
        Han brukte 30C batterier som ble belastet med ca. 90C 4000MAh ca 380 Amp.

        I F5B så er det helt avgjørenda at batteriene, eller med andre ord strømtrekket er helt stabilt i alle flukter.
        Til info så har Guntmar vært i toppen i F5B i ca 10 år.
        Dersom noen har sånn ca. 5000 flukters erfaring med dette så bøyer jeg meg for det
        Thorbjørn.

        Comment


        • Finner det vanskelig å komme opp med argumenter her, Thorbjørn.... Er du klar for Lunde 26. mai?
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • Batteri produsentene kjører kontinuerlig ytelse måling og lab testing av batteriene de produserer, det samme gjør uavhengige test organisasjoner for å overvåke at spesifikasjonene som batteriprodusenten setter er i.h.t. hva batteriet kan levere.
            I disse tilfellene blir batterier testet med f.eks mer enn 1000 utladinger/oppladinger pr måned under forskjellige påvirkninger for å se hvordan de oppfører seg over tid.

            Batteriprosenter som f.eks Thunder Power sier at et nytt batteri (som kun lagres og ikke brukes) har en levetid på 24-36 måneder.

            Her er en tabell fra en av disse organisasjonene som viser hvordan kjemien i LiPo degraderes over tid.

            Click image for larger version

Name:	Degrade.JPG
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	586527

            Batterier er kjemi og kjemiske produkter har dessverre en evne til å endre seg over tid.

            For et par år siden var batteriprodusentene "mer vettuge" og batteri spesifikasjonene var mer konservative ( i positiv betydning), den gangen kunne jeg sende en mail til en produsent og få tilbake spesifikasjonen på batteriet etter noen dager. Da var de mye mer villige til å opplyse om hvordan batteriene oppførte seg og hvilken grad av degradering de hadde, siden dette ikke skape problemer for dem p.g.a. at de opplyste verdien var så konservative at kundene/brukerne aldri havnet utenfor grensene.
            Dessverre har det blitt et spesifikasjon rotte race mellom produsenten. Dette ble startet av (en) produsent og etter hvert har alle hevet seg på i frykt for å miste markedandeler - nå gjelder det å promotere høyest C verdi (inn/ut) for det er dette som "selger" batteriene.....

            @Thorbjørn
            Dere satt ikke på den lokale kneipa å drev med litt små skryting... i Norge pleier fort fisken på 20 cm å ende opp i halvmeteren før klokka har rundet tolv


            Edit:
            Jeg regner med at vi snakker om LiPo - ikke LIFE som har en helt annen degraderings grad
            Last edited by Quadrocopter; 10-03-12, 00:29.

            Comment


            • Originally posted by thjesper View Post
              Vedrørende "varme" batterier, så er dette første hands informasjon som jeg har fra en personlig samtale med Guntmar Rub under Plettenbergs jubileumstreff i 2011.
              Guntmar Rub var verdensmester i 2009, og nr. 2 i 2011.
              Han demonstrerte for meg at hans batterier var varmere før start enn etter flukten, jeg kjente selv på dem.
              Han fortalte at han har ca. 300 flukter pr. batteri i løpet av en flysesong, og de taper seg ca 2%. dette kompanserer de med litt økning på stigningen slik at motortiden blir eksakt den samme.
              Han var og helt klar på at dersom de ikke blir varmet opp spesielt på litt kalde dager, så blir de ødelagt.
              Han brukte 30C batterier som ble belastet med ca. 90C 4000MAh ca 380 Amp.

              I F5B så er det helt avgjørenda at batteriene, eller med andre ord strømtrekket er helt stabilt i alle flukter.
              Til info så har Guntmar vært i toppen i F5B i ca 10 år.
              Dersom noen har sånn ca. 5000 flukters erfaring med dette så bøyer jeg meg for det
              1. Guntmar er en god F5B pilot
              2. Vi er nok alle skjønt enige om at det er gunstig å varme batteriene før bruk.
              3. Jeg har meget sterk tvil om at Guntmars batterier kun degraderes 2% etter 300 gangers bruk med belastning til 90C da dette tilsvarer like bra som et perfekt lagret og UBRUKT batteri.

              Forøvrig kan jeg jo si at de aller fleste av oss ikke er i nærheten av 300 turer på et år, kanskje halvparten for en som er ganske ivrig på å fly. Dette betyr for oss som flyr på hobby basis at batteriet vil dø hen av alderdom lenge før man kommer i nærheten av bekymringene til Guntmar. Og, over mitt lik at ikke batteriet degraderes noe fra 90C belastning. Dette er godt dokumentert fra alle seriøse leverandører av celler. Dessuten vil det for de aller fleste ikke bety en tøddel hvorvidt motortiden varierer et par sekunder fra eller til.

              Dette må ikke utvikle seg til ekstrem religion, man kommer veldig langt med å følge noen enkle leveregler for batteriet og innse at batterier ikke lever evig (med unntak av Guntmars
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                Finner det vanskelig å komme opp med argumenter her, Thorbjørn.... Er du klar for Lunde 26. mai?
                Desverre dette kolliderer med Ørebro Eurotour F3B.
                Men jeg må si at det kribler litt etter å aktivisere noen av mine gamle F5B/F5F modeller, eller og få montert utstyr i noen av de som har liggi lagret i årevis!
                Thorbjørn.

                Comment


                • Originally posted by thjesper View Post
                  Desverre dette kolliderer med Ørebro Eurotour F3B.
                  Men jeg må si at det kribler litt etter å aktivisere noen av mine gamle F5B/F5F modeller, eller og få montert utstyr i noen av de som har liggi lagret i årevis!
                  Kribling er bra!
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • Originally posted by Tom Erik View Post
                    Lang kropp her også så 18x21 skal få spinne fritt

                    Fikk to bilder fra Rudi & Co:

                    [ATTACH=CONFIG]50863[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50864[/ATTACH]



                    Tom Erik
                    From my Galaxy using Tapatalk
                    Hvilke servoer leveres med s16? Des448?
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • Da Breta ikke klarte å levere min Nyx Furio til avtalt tid, står jeg plutselig med kapital tilovers.. Hva kjøpe s16 eller gå all inn og handle en Hurricane med værsting oppsett...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment


                      • Hei Jim. Har sendt deg PM. My vote goes to Hurricane...
                        Hangar:
                        Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                        "In thrust I believe"

                        Comment


                        • Hvilket oppsett skal du ha i din, Thomas?
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • Originally posted by jijohans View Post
                            Hvilke servoer leveres med s16? Des448?

                            Jeg fikk beskjed om Graupner DES 428 MG når jeg bestilte S16 for en knapp uke siden
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                              Hvilket oppsett skal du ha i din, Thomas?
                              Det blir nok det kraftigste oppsettet som står oppgitt på siden til Stratair, så vil jeg prøve meg frem med 17x18 , 18x19, 18x21. Alle på 7 grader offset spinner. Men det er åpning for andre motoroppsett også , så jeg funderer fortløpende på saken. Selve modellen er holdt av og jeg vil i løpet av kort tid bestemme meg for hvilke komponenter som skal inn
                              Hangar:
                              Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                              "In thrust I believe"

                              Comment


                              • Originally posted by voltz View Post
                                Det blir nok det kraftigste oppsettet som står oppgitt på siden til Stratair, så vil jeg prøve meg frem med 17x18 , 18x19, 18x21. Alle på 7 grader offset spinner. Men det er åpning for andre motoroppsett også , så jeg funderer fortløpende på saken. Selve modellen er holdt av og jeg vil i løpet av kort tid bestemme meg for hvilke komponenter som skal inn
                                Grisekult!!!!!
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...
                                X