Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et par bilder fra idag knipset av Tom Erik. Jeg er blitt tynn i hyssingen ser jeg, men modellen ser bra ut
    Attached Files
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • Originally posted by Stin View Post
      Arcteryxxx Lurer på hvordan de går med budsjett hotliner oppsettet?? blir de noe gang på de?? må si jeg er veldig spent på de,er de lenge til vi får se noe film fra de?mvh Stin
      Hei!
      Hawk'en med budsjettoppsettet skulle i lufta forrige uke, men jeg fikk problemer med regulatoren. Ser ut til at det var en "blindgjenger". Har en ny en under bestilling, og med litt flaks vil jeg ha en video å fortelle om over påske.
      Flyet var i lufta med oppsettet i noen få sekunder, men jeg gjorde en generaltabbe og stallet. Ny kropp er på plass, ødelagt vingeservo og bøyd aksling i gearboxen er skiftet og alt skulle være på plass hadde det ikke vært for den hærsens regulatoren streiker. Må bytte kondensatorer på den forrige for å få den i drift igjen, og har ikke verksted om dagen så det er litt problemer. Kunne forsåvidt bruke en P180 jeg har liggende, men da forsvinner liksom hele poenget med "budsjett-oppsett".

      Her er en kort video av launch med budsjettoppsettet i det gamle skroget: Cheapo Hawk.wmv - YouTube
      Last edited by Arcteryxxx; 26-03-12, 21:22.
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • Originally posted by OTA View Post
        Hadde du ikke bestilt en S16 ???? Droppet du det igjen ?



        Anyway, tror ikke S16 hadde blitt backup modell Forsåvidt gøy å kjøre Ferrari (ref Arcteryxxx), men når du blir sliten av de "krevende" egenskapene til den så vil du kose deg stort med RS6 (altså S16).

        Big Ceresen begynner jeg bare å bli veldig glad i, men den kunne nok med fordel kanskje blitt slanket noen hundre gram for termikk. Dog skal sies at jeg er håpløs i å lese forholdene og finne noen bobler. Trenger å lære litt der.........

        Tom Erik og jeg hadde en liten runde med S16 og Big Ceres i ettermiddag. Full lykke for begge to. Fikk tatt endel bilder og filmet litt. Får se om han får redigert noe ut av det. Jeg hadde ihvertfall problemer med å følge med.

        Big Ceresen er "tørst". Dette er ikke en modell for 1800mah pakker. Den drar 4300 Watt i snitt og det er på 5S. Tør rett og slett ikke kjøre dette oppsettet på 6S som det egentlig er designet for i mindre modeller som Surprise.
        S16 lander forhåpentligvis her før helga, den har jeg naturligvis ikke droppet.
        Motor og GM 18*21 ligger klart + at det kommer noen div RFM props... Det jeg tenkte på når jeg sa backup modell var å droppe et par av disse små og ha et S16 skrog i reserve tilfelle nr.1 går dukken )))
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • Originally posted by OTA View Post
          Et par bilder fra idag knipset av Tom Erik. Jeg er blitt tynn i hyssingen ser jeg, men modellen ser bra ut
          Majestetisk!
          (Flyet, altså )
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • En liten update:
            Surprisen kommer med alle 5 servoene ferdig støpt inn i vinge og kropp. Alt som skal gjøres er å støpe inn en liten forsterkning i kroppen, lime inn motorspant og rorhorn, lage overføringer til flaps og balanseror samt lodde kontakt til vingeservoene. Alt arbeidet er gjort på ett par kvelder. Som kobling mellom vingeservoer og mottaker bruker jeg en 6 pins Multiplex-plugg der jeg kjører felles + og - til alle servoene. Kablene i vingen er av den tynne sorten så jeg har klemt inn litt smeltelim for å lage en slags avlaster så ikke de skal gå av.

            Tyngdepunktet står oppgitt til 66-70mm, jeg flyr på 68mm. Jeg har satt modellen opp med 3 flightmodus, "motor-av", "motor-på" og "termikk". Jeg fløy de første turene med motoren på gass-stikka, det skal jeg nå gjøre om slik at jeg får motor av, halv gass og full gass på en tre-veis bryter.

            I modus "motor-av" er alle ror i null. Balanserordiffrensial er satt slik at balanseroret går 12mm opp og 5 ned i både termikk- og normal-modus. Høyderoret går ± 4mm. I "motor-på" har jeg satt diffrensisering til opp 7mm og ned 5mm og høyderoret er satt til ±3mm. Når jeg skal fly sakte i "termikk-modus" har jeg senket balanseror med 3mm og flaps med 4mm. Høyderorstrimmen er satt til ca 1mm opp for å få ned farten. For å lande har jeg satt opp "butterfly" med balanseror opp 15mm og flap ned så langt de går. Alle utslag er i henhold til anbefalte utslag fra RFM.

            Første tur ble flydd med 5s 3300 Hyperion-batteri og en 18-19" propell fra RMF. Vekt er i området 2000 g. Jeg fikk en hjelper til å kaste for meg den første gangen, men det viser seg at modellen er fullstendig ukristisk å kaste så lenge man har nok pådrag på motoren. Med motor på så drar det svært godt rett opp, og en motor-"burst" på 1œ-2 sekunder gir mer enn nok høyde til at modellen blir overraskende liten. Med overnevnte utslag så er modellen helt nøytral uavhengig om motor er av eller på, den svinger svært godt i alle hastigheter og den henger godt nok i termikk-modus til å kunne sirkle seg opp dersom termikken er der. Jeg har flydd noen F5B-legger og jeg er skikkelig imponert over hvor godt modellen svinger og hvordan den bevarer energien gjennom svingen. Med den lange kroppen er den også veldig retningsstabil. Det overrasket meg litt at S16 med sin tynnere vinge og mindre vingeareal enn sine forgjengere ikke engang har antydning til tip-stall når svingene blir krappe.

            På 3. turen hadde jeg 35 sekunder motortid (da er pakken tømt 50%) og det gav 15 minutt flytid med variert ha-det-gøy flyving inkludert akrobatikk og noen heftige low-pass.

            Jeg sitter igjen med skikkelig god-følelse etter hver tur,- denne type fly med gode motoroppsett (>4KW) er for meg helt optimalt når man skal ha en skikkelig god flyopplevelse innenfor et begrenset tidsrom.

            OTA filmet litt fra i går:
            Last edited by Tom Erik; 28-03-12, 08:07.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • Flott å høre at den er helt ukritisk i kastet og det bekrefter jo filmen din også!
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • Legg merke til hvilken fantastisk høyde jeg får etter ett motorpådrag på ca 1,5 sekund, se 30 sekunder ut i filmen
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • I går fikk jeg endelig se Big Ceres i action. At den er stor og tung er fullstendig glemt etter første motorpådrag. Det er helt vanvittig hvordan oppsettet til Øystein drar den svære klumpen rett til himmels. Jeg er sjokkert!
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • Leter febrilsk etter en "liker"-knapp...
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • Originally posted by Stin View Post
                      Arcteryxxx Lurer på hvordan de går med budsjett hotliner oppsettet?? blir de noe gang på de?? må si jeg er veldig spent på de,er de lenge til vi får se noe film fra de?mvh Stin
                      Da er prosjektet på spor igjen. Testet og klart
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • Det er nesten utrolig at den modellen har et spenn på 3,5 meter!
                          Flott video.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                            Det er nesten utrolig at den modellen har et spenn på 3,5 meter!
                            Flott video.
                            3.53m for å være pinlig nøyaktig og propellen sleper på 4.2kg Har vendt meg til størrelsen og synes vel den er "passelig".......men føler meg litt liten når jeg skal lempe den avgårde eller sitte i stua for å gjøre litt oppsett.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • Nesten en F5J modell

                              Comment


                              • Originally posted by Quadrocopter View Post
                                Nesten en F5J modell
                                Ja nesten Kan kanskje dra level noen sekunder på 150m og deretter dra umiddelbart til himmels idet motoren stoppes. Skal kanskje klare den 10 minutteren uten å finne en eneste boble

                                Edit: Oppdaget at F5J reglene tilsier at klokka starter 10s etter motoren er stoppet, så da betyr det å dra rett til himmels ikke er noen god ide allikevel, eller rettere sagt gir trekk på starthøyde.....
                                Last edited by OTA; 29-03-12, 08:45.
                                Øystein T.

                                EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                EF Extra 300, 58" Electric
                                T-Rex 700N

                                www.artistic3d.net

                                Comment

                                Working...
                                X