Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olav: du velger modeller med samme synsvinkel som du har når du flyr - KUN øverste hylle er synlig Nice!
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • Quad: hvordan løses parallellkobling med eget rx-batteri og BEC output på beste måte? Spenningsregulert lipo/life eller NiMh? Selv bruker jeg 2S life på CC bec som eneste strømkilde til rx/sx.
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • Originally posted by Arcteryxxx View Post
        Olav: du velger modeller med samme synsvinkel som du har når du flyr - KUN øverste hylle er synlig Nice!
        Fått kroniske nakke smerter etter all seilflyvingen, kan ikke lenger se fremover kun på skrått opp
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • Originally posted by Arcteryxxx View Post
          Quad: hvordan løses parallellkobling med eget rx-batteri og BEC output på beste måte? Spenningsregulert lipo/life eller NiMh? Selv bruker jeg 2S life på CC bec som eneste strømkilde til rx/sx.
          Bruker 4x SANYO eneloop (AAA) 800mA som er koblet i serie (loddes sammen med kable for å kunne tilpasse formen best mulig til kroppen) - har du mage servoer/trenger mye strøm så er AA versjonen mer hensiktsmessig
          Disse koble rett i parallell med BEC'en.
          Skal du ha 6V så må du ha 5 batterier i serie

          Her er et bilde fra den motoriserte F3J modellen min
          Last edited by Quadrocopter; 05-05-12, 21:06.

          Comment


          • Originally posted by Olavjoergensen View Post
            Fått kroniske nakke smerter etter all seilflyvingen, kan ikke lenger se fremover kun på skrått opp
            Et par kraftige servoer på denne så er problemet løst.

            Click image for larger version

Name:	Stressless-Dream-Classic-Vanilla.jpg
Views:	1
Size:	48.1 KB
ID:	588247

            Comment


            • Originally posted by Quadrocopter View Post
              Et par kraftige servoer på denne så er problemet løst.

              [ATTACH=CONFIG]53303[/ATTACH]
              Problemet er at jeg ikke ser på det som et problem er da ikke noe feil med øverste hylle modeller
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • Olav: angående den bøyde akslingen på gearboksen så kan du bestille ny fra Kontronik med en kost på ca kr 140 inkl frakt.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                  Olav: angående den bøyde akslingen på gearboksen så kan du bestille ny fra Kontronik med en kost på ca kr 140 inkl frakt.
                  Ja er klar over den egentlig. Har en til som er bøyd også
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • Er det KPG27 eller 25 du bruker?
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      Er det KPG27 eller 25 du bruker?
                      Det er KPG25 på 480 motorene! Hvis jeg husker riktig
                      Last edited by Olavjoergensen; 05-05-12, 23:14.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1336256775.830094.jpg
Views:	1
Size:	118.3 KB
ID:	588249

                        Er KPG25, bildet er fra manualen til motoren
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Bruker 4x SANYO eneloop (AAA) 800mA som er koblet i serie (loddes sammen med kable for å kunne tilpasse formen best mulig til kroppen) - har du mage servoer/trenger mye strøm så er AA versjonen mer hensiktsmessig
                          Disse koble rett i parallell med BEC'en.
                          Skal du ha 6V så må du ha 5 batterier i serie

                          Her er et bilde fra den motoriserte F3J modellen min
                          Manualen til CC Phoenix sier at man SKAL koble ut intern BEC ved bruk av ekstern kilde, men interessant at man evnt ikke trenger det !? Dog er den linjære innebygde BEC av så dårlig kvalitet at noe mer enn 2 fullsize digitale ikke kan drives med mer enn 2S input, så på en 5-6 servo seiler (feks min egen BC) med 4-6S input så er innebygd BEC ubrukelig.

                          Hvis man så tenker at man putter inn en ekstern pakke som backup, vil den ikke være backup, men primær kilde og man sitter plutselig med en falsk trygghet hvis man går rundt og tror man må sjekke backup pakka "innimellom".
                          Det er vel også en reell sjanse for at BEC faktisk svikter og kan ta fyr hvis man bruker den langt på utsiden av dens kapasitet.

                          Dette gjelder sikkert en mengde regulatorer på markedet.

                          På ICE serien som har en swithching BEC med kapasitet på høyere input, går sikkert prinsippet greit.

                          Altså, sjekk nøye hva innebygd BEC er kapabel til før man gjør noen triks.
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • Har bygget om en par CC og problemet med dem var at ESC'en ble så varm at dette presset arbeids punktet på regulatoren i BEC'en (som heller ikke var helt kald på tomgang) helt opp i den øverste delen av temperatur karakterstikken før den ble belastet og produserte varme selv, dermed skulle det veldig lite last til før den sluttet å virke.

                            Heldigvis er lineære regulatorer så godt som historie fra mid/high-hend ESC'er og finner du en som har dette så ikke bruk den (BEC'en)

                            Det som er suverent med et batteri er at det virker som en kondensator og tar unna for de store peak'ene som kommer og dermed kjører BEC'en mye mer optimalt, videre så er det en backup som vil virke selv om den interne eller om du har ekstern BEC skulle ryke.
                            Batteriene vil være en grei backup selv om man har glemt å lade dem, men de yter ikke mye men normalt nok til å få modellen ned på bakken (har testet det på en 3,5meter og det fungerte bra helt til jeg dro ut bremse flapsene.
                            Det jeg ser som den store faren med en batteri backup pakk i parallell er at man ikke har noe indikasjon på om inter/ekstern BEC virkelig fungerer (ikke før batteriet er helt tomt), dette kan fikset greit med en bryter og en LED men igjen er dette en "ting" som må aktiveres/passes på.
                            Så samme hva man gjør blir rutiner viktig.
                            Har du en "mini lader" koblet til et LiPo så er dette nok til å topplade NiMH batteriene på sletta mens du klargjør til flyturen.

                            Har hatt batteri på ESC/BEC fra HobbyKing og opp til Kontronik og alt har fungert smertefritt, og føler at det er greit å ha denne sikkerheten.

                            Den eneste ulempen er at batterier eventuelt en ekstern BEC tar plass noe det ikke alltid er nok av i små trange seilfly kropper og dermed ender man for opp med å bruke BEC'en som sitter i ESC'en.


                            Edit:
                            så på en 5-6 servo seiler (feks min egen BC) med 4-6S input så er innebygd BEC ubrukelig.
                            Helt enig - har man kraftige servoer så er det ikke så mange andre alternativ enn ekstern batteripakke.
                            Last edited by Quadrocopter; 06-05-12, 10:22.

                            Comment


                            • Originally posted by Olavjoergensen View Post
                              Bilder
                              [ATTACH]53289[/ATTACH]
                              Jeg ser hva som har forårsaket styrten!

                              Fotoguden har slått til igjen - ALDRI - ta bilder av modellen før den har vært i lufta!!!
                              De gangene jeg har gjort det så har det kostet meg dyrt

                              Comment


                              • Originally posted by Quadrocopter View Post
                                Jeg ser hva som har forårsaket styrten!

                                Fotoguden har slått til igjen - ALDRI - ta bilder av modellen før den har vært i lufta!!!
                                De gangene jeg har gjort det så har det kostet meg dyrt
                                Hehe, godt vi fikk oppklart det
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X