Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det er jo snakk om et skikkelig F5F-oppsett som jo passer bra til S12 som vel egentlig er en F5F- modell. Det er vel egentlig FVK Backfire også, er den ikke?
    For meh er det FVK Speedfire (F5B) som står øverst på ønskelista....tror jeg. Mye snacks der ute
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • Gode modeller flyr så bra, så det eneste man skal sikre seg er at de ikke klapper sammen strukturelt pga overbelastning eller tar fyr.
      Jeg er ganske bevisst på å ikke dra noe mer enn maks 3 sek motor på min, men har vel heller ikke følt behov for mer heller da........

      En i klubben prøvde min S14 og når han var ferdig sa han bare at "såpass krefter må det ha", helt udramatisk med andre ord. Er vel egentlig helt enig.....men skal vel ikke dra strikken særlig lenger heller. Det er en hårfin linje mellom en svært gøy og holdbar modell og en skamknust nedbrent modell i denne kategori.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • Ser litt artig ut dette ja. Kunne vært morro å testet. Hadde det her vært noe å prøve seg på?
        Wilco F5B Hotliner (ARF)

        Den er uten flaps ser jeg, og er vel litt mindre enn enkelte.
        Det koster riktignok ikke så mye mer for en heftigere utgave,
        men motor og alt legger seg på så forskjellen blir allikevel stor...:
        Enigma Hotliner (ARF)
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • Vil vel anbefale deg å ha en modell med flaps, det er simpelthen som natt og dag, og hotlinere har en tendens til å komme ned nettopp ganske hot
          Enigmaen du linker der får mye skryt selv fra hardcore F5B gutta, så det kan ikke slå feil å gå for en slik. Wilcoen har jeg ikke peiling på, men mangel på flaps gjør den uaktuell for meg uansett så har aldri kikket noe mer på den....
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • Når man sammenligner priser skal man ha i bakhodet at feks RW4,FVK Speedfire, Avionik, S14/16 og sikkert flere har alle fem servoer inkudert og ferdig innstøpt, mens feks Enigma og mange andre er tomme modeller.

            Når modellen er ferdig oppsatt med motor/prop, reg etc så vil ikke lenger prisforskjellen være så stor som man får inntrykk av.
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • Wilco er identisk med min V-Max ECO. Kalles også Hawk, Eagle5, Graupner Speed, LanYu (elefun), Tiger F5B.
              Bare så det er sagt: det går an å fly den!

              Det har nå kommet en ny versjon av denne modellen, med karbon Dbox, karbon vinger og flaps. Den eneste plassen i Europa du kan få tak i den (meg bekjent) er her: 1.70m F5B 4K Elektrosegler - Neu im Shop - net-RC.ch Fritz Jucker

              Ellers så går det an å bestille rett fra fabrikk 404 Not Found , men fraktprisen gjør at man bør helst gå sammen 3-4 stykker og gjøre en samlet bestilling for å få ned stykkprisen. De har forøvrig en rekke andre modeller (sjekk Radiant) og noe for enhver smak.
              Last edited by Arcteryxxx; 20-10-11, 22:24.
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                Wilco er identisk med min V-Max ECO. Kalles også Hawk, Eagle5, Graupner Speed, LanYu (elefun), Tiger F5B.
                Bare så det er sagt: det går an å fly den!
                He-he, ikke misfortså. Ville vel bare understreke at flaps er en ganske billig investering, og jeg sier som jeg har sagt før: Vurderer noen en hotliner vil jeg ikke anbefale annet enn med flaps. Det gir en rimelig sjanse til en modell som lever en stund, særlig på steder som ikke har perfekt 100m lang gress stripe man kan legge den ned på.
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • Originally posted by OTA View Post
                  He-he, ikke misfortså. Ville vel bare understreke at flaps er en ganske billig investering, og jeg sier som jeg har sagt før: Vurderer noen en hotliner vil jeg ikke anbefale annet enn med flaps. Det gir en rimelig sjanse til en modell som lever en stund, særlig på steder som ikke har perfekt 100m lang gress stripe man kan legge den ned på.
                  Jeg er HELT enig! V-Max'en er min siste glider uten flaps - det er helt klart. Heldigvis har klubben min ei stripe på 200m med "fairway" så hotte landinger har vært greie. Poenget mitt i forrige post er at det er en grei innstegsmodell både hva angår størrelse og egenskaper, og med karbonversjonen med flaps som jeg linket til over så vil det være en fin modell for mange som ønsker å prøve. Prisen havner på rundt 2100 pluss frakt og avgifter (tomt fly selvsagt) noe som er rundt tusenlappen billigere enn en Enigma (aka Alex, V-Max EVO III, Zahir etc...)
                  Vil påstå at man kan få skikkelig hotlinerfølelse med et relativt billig motoroppsett á la det jeg skal putte inn i X'en min og som vil duge som et "hverdagsfly" dersom man ønsker å ta det videre, evt oppgradere motoroppsett på senere tidspunkt. Modellen er litt mindre enn det som defineres av FAI som F5B, men som sportsmodell? Oh yes!
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • Originally posted by Arcteryxxx View Post
                    og med karbonversjonen med flaps som jeg linket til over så vil det være en fin modell for mange som ønsker å prøve. Prisen havner på rundt 2100 pluss frakt og avgifter (tomt fly selvsagt) noe som er rundt tusenlappen billigere enn en Enigma (aka Alex, V-Max EVO III, Zahir etc...)
                    Da skulle det gjøre susen Og som du sier, det er mange nivåer å legge seg på angående motorisering og penger som legges i den potten.

                    Apropos tanker og planer. Jeg har lenge hatt lyst til å sette opp noe stort med F5B krefter. Da kikker jeg helst på en Big Ceres, men må nok begynne med å sjekke eksakt hva den kan romme av lipo(er). Hvis den ikke takler minimum en 6S 5000 lipo pakke, så skrinlegges det. Nå vil en slik kjerre selvsagt bli for tung til å dra like rått til himmels som en F5B, men for de som har opplevd noen vasse lowpass med en F3F (ja, uten motor og "energy retension" i en slik modell, så er jeg sikker på at den vil gi stor showfaktor.
                    En slik modell med F5B krefter vil uansett dra pølsa av skinnet, samtidig som at den kan seile hyggelig på en smeigedag og flekke langs hengkanten hvis man absolutt vil.

                    Jaja, vi får se hvor realistisk det hele kan være
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • Er du sikker på at du MÅ ha plass til et så stort batteri? Tror du vil finne mange flere modeller å velge mellom dersom du vil vurdere å kjøre f.eks. 2 mindre batterier i serie eller parallell. For eksempel Viking E....

                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • Har sett noen av videoene deriblant Pina.CZ som du vedla, ingen tvil om at det er artige saker. Pina har også hatt Big Ceres E, men da med 123 batterier og litt mer "koseoppsett" for opptrekk til gode termikk høyder. Endel av modellene, med unntak av Big ceres er jo rene F3F/B modeller som er altfor slanke i utgangspunktet til å romme noe særlig i kroppen desverre.


                        Et par ting som må oppfylles for meg (for å tilfredstille "storebror" F5B):

                        1. 4KW vil være for lite, det må være et 6-7KW oppsett helst som 10 eller 12s oppsett, men endel faktorer spiller inn.....
                        2. Et 2200mah batteri er vrak etter en flytur (selv koblet som 10S). Flyet må romme et robust batteri(er) som tåler de strømtrekk vi snakker om.
                        3. Viking (og tilsvarende) er altfor slank i kroppen til å kunne takle litt mah kapasitet, men man kan selvsagt grave ut plass til custom batterier i vingene slik JJMouris har gjort. Dog er jeg altfor lat til slike krumspring.
                        4. Det må være et fly og tilhørende oppsett som det ikke går mange av (om noen), slik at det blir litt ekslusivitet/morofaktor over det hele.

                        Foruten plass til "standard" batteri konfigurasjoner, så kan utfordringen på slike elektro doninger være CG uten å måtte omrokkere himmel og jord. Dette gjelder ihvertfall på de modeller som vil ha en vingebjelke som nødvendigvis vil stå litt i veien for optimal plassering av CG. Og man jo nødig blye ned flyet for at ting skal bli riktig.....

                        Må sjekke litt opp i ting og tang, og gjøre hjemmeleksa brukelig før noen investeringer starter ihvertfall.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • Så det du egentlig ønsker deg er en F3S modell (SpeedCup) som dette med F3B vinger?

                          Click image for larger version

Name:	Chimera.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	582815
                          Click image for larger version

Name:	Rumpfvorderteil.jpg
Views:	1
Size:	40.8 KB
ID:	582820

                          Rene Kinderegget, jo!
                          Last edited by Arcteryxxx; 21-10-11, 16:50.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • Hvor stort/smått er de greiene der da ?

                            Uansett, la meg heller si jeg ønsker meg en F5B med 3,5m vingespenn og det må være proposjon mellom kropp/vinger. Det kan sikkert kalles en hel masse
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • Det der er svært! Søk opp Marcus (M. Koch på rcg). Han er en av disse gærne tyskerne som driver med F3S. Har sett bilder av modeller med 1,8-2m kropp. Vingene er korte men breie i forhold, da dette er ren speedflyging med opp til 20kW på propellen! Fullstendig galskap og helt værst, og modellene er "unobtainium".
                              Det finnes en modell "FluxKomPenSator" Fluxkompensator - sw-composite.de som etter sigende skal bli produsert for salg, men jeg tror ikke det har skjedd ennå. Uansett er vel ikke dette det du ser for deg, men fy..... Det kribler her i gården, iallfall

                              Monster bygget for 15S5000 Vorbereitungen für die saison 2011

                              ...og her en skjønnhet
                              Click image for larger version

Name:	5blade2.jpg
Views:	2
Size:	162.3 KB
ID:	582821Click image for larger version

Name:	5blade.jpg
Views:	2
Size:	67.3 KB
ID:	582822

                              Og her er Flux'en i flight: 460 i toppfart og 443,5 i snitt av beste pass begge retninger:Jakob Karpfinger mit seinem Fluxkompensator beim Speedcup in Dachau - YouTube
                              Last edited by Arcteryxxx; 21-10-11, 20:27.
                              I hangaren:

                              SpeedFire F5B
                              X-plane fra www.yuri-models.com
                              Hawk F5B
                              MiniHawk (2stk)
                              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                              UM Stryker Q 180
                              FPV Raptor
                              EPO Cessna (156cm)

                              Comment


                              • Holy crap..........dog ingen overaskelse at det finnes helt ville ting der ute. De om det, jeg har hverken interesse, tid eller penger til slike ting. Personlig så er jeg å regne som "average Joe" i denne sammenhengen

                                Men en stor F3F type modell med plenty power for å underholde meg selv og likesinnede kan jeg som sagt tenke meg.
                                Øystein T.

                                EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                EF Extra 300, 58" Electric
                                T-Rex 700N

                                www.artistic3d.net

                                Comment

                                Working...
                                X