Announcement

Collapse
No announcement yet.

PCM Taser Elektro - (F5J) - Byggeblogg og test

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PCM Taser Elektro - (F5J) - Byggeblogg og test

    Da er PCM Taser Elektromodellen endelig komme til Norge.

    Har over lengre tid søkt en modell med motor som har samme egenskaper som en DLG og valget falt tilslutt på en Taser fra PCM.
    Modellen har et vingespenn på 2 meter. Dette er litt større vinge areal enn en DLG noe som gir modellen omtrent samme vinge belastning. I.h.t. Markus hos PCM så skal den ha samme fly egenskaper som en vanlig DLG noe som passer meg utmerket.
    Selvfølgelig var de tomme hos PCM og med en leveringstid ut på høsten ble det uaktuelt og handle fra dem.
    SoaringUSA hadde "den lette" utgaven på lager og dermed havnet bestillingen der. Etter 4 dager var den her og klar til å hentes!

    Click image for larger version

Name:	4-IMGP3241.jpg
Views:	1
Size:	191.4 KB
ID:	632350

    Click image for larger version

Name:	5-IMGP3242.jpg
Views:	1
Size:	193.0 KB
ID:	632351 Click image for larger version

Name:	1-IMGP3235.jpg
Views:	1
Size:	138.3 KB
ID:	632348 Click image for larger version

Name:	2-IMGP3236.jpg
Views:	1
Size:	140.1 KB
ID:	632349
    Click image for larger version

Name:	6-IMGP3243.jpg
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	632352



    Den finnes også i andre farge skjema:


    Click image for larger version

Name:	T-ganz2-freigestellt.jpg
Views:	2
Size:	29.3 KB
ID:	631568


    Spesifikasjoner:

    Modell: Taser
    Vinge spenn. [mm]: 2000
    Vinge belastning : 16g/dm2
    Fly vekt [g]: fra 480
    Vinge profil AG455ct-02f - AG47ct-02f
    Motor: Hyperion GS2213 Outrunner
    Batteri: Hyperion 850mA 2celle
    Spinner: RFM Spinner 32/4
    Propell: Aeronaut CAM-13x8 Folding Prop
    ESC: Phoenix 25 brushless controller
    Servo (B/F/H/S) D45/D60/D45/D45
    Beskrivelse:
    Taser er en særegen termisk glider med en vinge belastning på ca 16g/dm2 og fly egenskaper som ligner på det man får ut av en HLG. Modellen kan også brukes som en F5J modell og oppstigningen til 200m tar ca 10 sekunder. Videre er penetrering og egenskaper i vind er veldig bra. Ballast kan simuleres ved å variere vekten på batteriet.
    Delbare vinger gjør modellen meget enkel å håndtere/frakte.
    Modellen finnes i to utgaver - en full karbon og en lett balsa/glass sand-wich utgave.

    Pris:
    Alt eksklusive Spektrum mottaker kom på Ca USD 810.- + moms


    Vekt og størrelser:
    Komponent
    Lengde (mm)
    Vekt i gramm
    Kropp 925 35,6
    Vinge (H / V) 1010 / 1010 87,5 / 88,4
    V-hale 100 17,8
    Smådeler 19,5
    Servoer 37,8
    Motor 64
    Spinner + poppel 25
    ESC 18
    Receiver* (Spektrum) 8
    Batteri 900mA 46C 62
    Kabling, lim, batterifester, etc (ca.) 38
    Totalt: 900mA / ( 800mA 20C) 501,6 / (491.0)
    Last edited by Quadrocopter; 06-08-12, 19:46.

  • #2
    Byggebeskrivelse

    Hva er kommer i boksen?
    Før jeg begynner på byggebeskrivelsen må jeg bare skrive noen ord om SoaringUSA og hvordan de pakker skjøre ting.
    Da jeg var å hentet pakken på posten ble jeg overrasket over hvor stor den var, modellen er relativ liten når den er demonter så dette pirret nysgjerrigheten.
    Vel hjemme sprettet jeg kartongen og fikk en meget positiv overraskelse - jeg har fått mange pakker med DLG'er direkte fra produsent men maken til kvalitets innpakking har jeg aldri opplevd!
    Her var alt trippel isolert med bobleplast, ordentlig festet langs kantene på boksen og med masser av luft i mellom slik at de ikke kunne komme bort i hverandre under frakten. Selve boksen var avstivet med tre lister for å forhindre deformering ved støt og slag.
    Det er ingen tvil - gutta i USA vet hvordan ting skal pakkes for å slippe en ubehagelig overraskelse for mottaker og avsender - de fleste har noe å lære her!

    Click image for larger version

Name:	7-CIMG0139.jpg
Views:	1
Size:	67.4 KB
ID:	589059 Click image for larger version

Name:	5-CIMG0136.jpg
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	589057
    Click image for larger version

Name:	6-CIMG0138.jpg
Views:	1
Size:	59.9 KB
ID:	589058 Click image for larger version

Name:	8-CIMG0140.jpg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	589060


    Tilbake til hva som kommer i settet og hva som må bestille utenom.

    Med i byggesettet:
    Click image for larger version

Name:	02-IMGP3043.jpg
Views:	1
Size:	16.3 KB
ID:	589064
    Kropp

    Click image for larger version

Name:	01-IMGP3040.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	589063
    Vinger

    Click image for larger version

Name:	03-IMGP3044.jpg
Views:	1
Size:	45.7 KB
ID:	589065
    V-hale

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3021-001.jpg
Views:	1
Size:	93.8 KB
ID:	589062
    Smådeler

    I tillegg til selve byggesettet trengs en motor, batteri, spinner, propell og servoer (2 til V-halen, 2 til flaps og 2 til balanseror)


    Click image for larger version

Name:	3-IMGP3024.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	589055 Click image for larger version

Name:	4-IMGP3026.jpg
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	589056

    Det finnes flere motor alternativer (kommer tilbake til disse senere) til modellen og jeg valgte en Hyperion HP-GS2213-16 som er et relativt tungt alternativ men gir bra med stig (ca 200m på 10-15 sekunder) på denne motoren har jeg satt en RFM 32/4 spinner med R.F. 13x7 blader.
    Valg av ESC var en utfordring, mitt ønske var å finne en kraftig ESC som ikke veide noe, her ble det et kompromiss og endte opp med en Phoenix-25. ESC'en er litt liten i.h.t. motor/propell konfigurasjonen men siden dette en modell som hovedsaklig ikke skal flys på motor burde kombinasjonen være grei.
    Batteriet blir høyest sannsynlig et 2 celle 8-900mA LiPo. Batteriet kan også brukes som ballast, ønskes et tyngre fly så er det bare å gå opp til 12-1300 mA.
    Bruker Dymond D47 servoer over hele linjen unntatt på flaps hvor jeg har valgt den litt kraftigere Dymond D60 servoen.


    Vinger:
    Man ser med en gang at denne modellen er produsert av en produsent som har erfaring med å bygge lette modeller. Vingene bygger på skjell prinsippet og er laget av balsa-sandwich med glassfiber.
    Skruefester, leading edge og forkanten av rorene er forsterket med karbon matte/rowing, i tillegg er det støpt inn en "sal" av karbon på undersiden der vingen ligger inntil kroppen, dette gir en veldig stabil og solid kontaktflate mellom kropp og vinge.
    Vingen har tre kontrollflater - flaps, balanser ror og et mikro balanseror het i vinge tuppen som jobber sammen med hoved roret. Glassfiber duken vingen er trekt i fungerer som hengsel på undersiden, på oversiden av rorene er det brukt tape for å lage "gap seal".
    Brønner til alle servoene er prefabrikkert fra fabrikk, disse er meget romslig og det meste av tynne servoer bør passe, det følger med et karbondeksel til å dekke disse hullene etter at servoer er montert.
    Siden vingene er delbare følger det med en liten karbon vinge joiner og vingene skrus fast i kroppen med 4 umbrakoskruer.
    (legge inn mer om oppbygging av vinge: Schale aus Balsa-Sandwich mit Glasgewebe,CFK-Rovings als Holmgurte / glasbeplanktes Balsa als Holmstege)
    Click image for larger version

Name:	01-IMGP3040.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	589063

    Click image for larger version

Name:	08-IMGP3052.jpg
Views:	1
Size:	62.5 KB
ID:	589070 Click image for larger version

Name:	09-IMGP3053.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	589071 Click image for larger version

Name:	10-IMGP3054.jpg
Views:	1
Size:	66.9 KB
ID:	589072


    V-hale:
    V-halen er bygget på samme konsept som vingene (blasa/glassfiber sand-wich + karbon), rorene er todelt som balanserorene.
    På undersiden er st støpt inn en sal som er en vidreføring av bommen, dette gir en optimal styrke og offset vinkelen blir riktig.
    Vinkelen mellom finnene er 90°.

    Click image for larger version

Name:	03-IMGP3044.jpg
Views:	1
Size:	45.7 KB
ID:	589065
    Click image for larger version

Name:	07-IMGP3051.jpg
Views:	1
Size:	90.2 KB
ID:	589069 Click image for larger version

Name:	1-IMGP3085-001.jpg
Views:	1
Size:	49.3 KB
ID:	589073 Click image for larger version

Name:	06-IMGP3050.jpg
Views:	1
Size:	59.8 KB
ID:	589068


    Kropp:
    Kroppen består av 2 materialer, halebommen er av karbon men selve forkroppen er laget av 2.4GHz vennlig Aramid med karbon rowing forsterkninger rundt canopy luke og vingefester.
    En relativt bred kropp med to store luker gir rikelig plass for montering av teknisk utstyr. Diameteren på motorfeste er 30mm som skulle åpne for et stort utvalg av motorer.
    Snuten er kuttet i riktig vinkel, noe som gir en vesentlig forenklet motorfeste monteringen.

    Click image for larger version

Name:	02-IMGP3043.jpg
Views:	1
Size:	16.3 KB
ID:	589064

    Click image for larger version

Name:	04-IMGP3048.jpg
Views:	1
Size:	35.9 KB
ID:	589066 Click image for larger version

Name:	05-IMGP3049.jpg
Views:	1
Size:	35.1 KB
ID:	589067



    Montering av motorfeste:
    PCM har heldigvis kuttet fronten i riktig vinkel noe som gjør montering av motorfestet enklere. Manualen sier at motorfestet skal monteres flush med fronten, dette er noe jeg ikke liker siden man blir helt avhengig av å en spinner som går klar av skruehodene. Videre blir limfugen bedre og sterkere ved å kunne påføre lim på begge sider.
    Utfordringen med å legge motorfeste lenger inn er å få den i riktig vinkel, for å komme rundt dette bruker jeg følgende teknikk.

    Monter skruene til motorfeste.
    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3087.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	589113
    Finn et helt rett underlag (jeg bruker en liten aluminiums plate) å sett fronten på kroppen ned mot denne slik at det ikke er noe glippe mellom kropp og plate.
    Legg inn motorfeste og og press dette helt ned i bunnen slik at alle skruehodene ligger mot underlaget! Plasser skruene slik at de står i et + mønster i forhold til kroppen, dette gir deg mulighet for en enkel justering av motorvinkel men tynne shims hvis det skulle være behov for dette i etterkant.

    Click image for larger version

Name:	2-IMGP3092.jpg
Views:	1
Size:	29.6 KB
ID:	589122 Click image for larger version

Name:	1-IMGP3089-001.jpg
Views:	1
Size:	46.6 KB
ID:	589121
    Fest motorfeste midlertidig med noen få punkter CA (lyn-lim), når denne er herdet kan du ta å sjekke at alt er slik det skal være. Er det noe feil så er det enkelt å knekke opp CA-punktene og starte på nytt.
    Bruk et sakte herdene epoksy lim til den endelig limfugen og la den herde i 24 timer før du gjør noe mer, jeg har meget god erfaring med UHU plus endfest 300

    Click image for larger version

Name:	4-IMGP3095.jpg
Views:	1
Size:	52.6 KB
ID:	589114


    !! Husk å puss alle flater som skal limes med sandpapir og vask med alkohol før liming. !!

    Har du brukt litt tid og vært nøye så vil du se at resultatet blir bra.

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3097.jpg
Views:	1
Size:	52.4 KB
ID:	589119Click image for larger version

Name:	2-IMGP3096.jpg
Views:	1
Size:	42.7 KB
ID:	589120

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3238.jpg
Views:	1
Size:	129.3 KB
ID:	591086

    Montering av batterier:
    Det er relativt godt med plass til batterier, men batteriene må monteres omtrent i CG og det er langt inne i kroppen. For å få dette til monteres batteriet på en U-bøyle laget av 1.5mm piano tråd.
    Lengde å bredde på denne bøylen tilpasses batteriets vekt (CG) og fysisk størrelse
    U-bøylen festes v.h.a. en medfølgende brakett som limes i flykropp siden under canopy'en.
    Click image for larger version

Name:	batteri.JPG
Views:	1
Size:	39.6 KB
ID:	590701


    Canopy lås:
    En enkel og grei canopy lås lages ved å lime en 1.5mm karbon stang på undersiden av canopy dekslet, pass på at det blir litt klaring mellom canopy og stangen i hver ende, dette forenkler av/på montering
    Click image for larger version

Name:	cannopy.JPG
Views:	1
Size:	15.7 KB
ID:	590702


    Feste av V-hale:
    Igjen en av de gangene man ønsker å ha fire armer. Mye jobb for en liten filleting.
    Et tips, legg hele modellen på et flatt gulv, støtt opp modellen slik at avstanden fra LeadingEdge innen ved vinge-rota og ned til gulvflaten er lik TrailingEdge.
    Mål så avstanden fra vinge tippene og ned til gulvflaten og fest flyet med tape når denne er lik på begge vingene.
    Legg en liten tape bit rundt V-halen slik at den henger på plass, vri på v-halen slik at avstanden fra tippen av V-halen og ned til gulvet blir lik.
    Legg et par punkter med tykk CA på v-hale feste slik at den henger. Gjør den siste sjekken i.h.t. offset vinkel som er beskrevet i manualen.
    Løft opp modellen og sikt over vingene mens du senker halen - forsvinner begge tippene av V-halen likt har du fått plassert den rett -nå kan du lime fast halen med tynn CA. (spar på limet ingen hensikt å fylle på - husk lav vekt i halen)
    Husk å pusse halebommen der V-halen skal sitte før du limer.

    Click image for larger version

Name:	v-hale1.JPG
Views:	1
Size:	17.2 KB
ID:	590696
    Bøy til den tynne "G-strengen" fjæra og fest den i vingen i.h.t. spesifikasjonene i bygge beskrivelsen. Fyll på med et par dråper CA på balsaen der fjæra sitter for å styrke treverket.
    Click image for larger version

Name:	v-hale2 spring.JPG
Views:	1
Size:	21.3 KB
ID:	590697
    Lag så et lite hull i bommen i forkant av V-halen (mellom hver finne) og moter to beskyttelse rør for kevlar tråden (ref - bygge beskrivelse)

    Click image for larger version

Name:	2-IMGP3239.jpg
Views:	1
Size:	119.8 KB
ID:	591084 Click image for larger version

Name:	3-IMGP3240.jpg
Views:	1
Size:	91.1 KB
ID:	591085
    Dette var alt i halepartiet, det neste som står for tur er montering av servoer til V-halen

    Servofeste til V-hale.
    Her fulgte jeg tipset som står i byggebeskrivelsen og laget et lite dobbel servo feste i x-finer (greit med CNC-fres)
    Vekta på dette endte opp på 1 gram, m.a.o. ubetydelig.


    Click image for larger version

Name:	03-CIMG0153.jpg
Views:	1
Size:	53.5 KB
ID:	589924 Click image for larger version

Name:	01-CIMG0151.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	589923

    Plasser dette brette så langt inn mot veggen som mulig (hornene må ikke subbe i veggen) og lim feste fast til den innstøpte treplata i bunnen av kroppen med f.eks vanlig trelim.
    Click image for larger version

Name:	v-hale servo.JPG
Views:	1
Size:	23.3 KB
ID:	590698

    Det kan være fornuftig å lage et lite deksel (laget av tynn enbalsje plastikk) som beskytter armene og line fra motakeren som monteres i samme brønn.
    Dette deklet limes med dobbeltside tape på toppen av v-hale servone
    Click image for larger version

Name:	Servodeksel.JPG
Views:	1
Size:	14.2 KB
ID:	590699

    Montering av mottaker.
    Bruker du flaps så krever installasjonen en 7 kanal mottaker men velger du kun å en ror-flate på vingen så slipper du unna med 5 kanaler.
    Mottakeren bør ikke ha store fysiske må siden den monteres i brønnen for v-hale servoene.
    Click image for larger version

Name:	mottaker.JPG
Views:	1
Size:	19.7 KB
ID:	590700
    De nye kroppene til Taseren er laget i kevlar og er dermed 2.4 GHz vennlig (bilde viser den "gamle" karbon kroppen), noe som gjør monteringen av mottaker og antenneplassering vesentlig enklere.
    Laget 2 overganger fra servokontakter til en 4 pins plugg (en for ver vinge) slik at jeg slipper å ta ut Rx for hver gang jeg skal montere vingene. (bildet er fra byggebeskrivelsen og viser kun bruk av servo kontakter)


    Montering av vinge servoer.

    Vingen kommer i utgangspunktet som en en ror-flate utgave (et langt balanseror) men vingen har to servobrønner og er klargjort for flaps.
    Ønskes flaps så kuttes roret 425mm målt fra vingerota.
    Click image for larger version

Name:	flaps.JPG
Views:	1
Size:	19.8 KB
ID:	590667



    Servobremmen er dekket med en tynn glassfiber hud med en fordypning for å få servo dekslet i plan med vingen, Duken kuttes enkelt med en skarp kniv ca 3mm innenfor fordypningen.
    Egentlig er det romslig med plass i servobrønnen, men det kan likevel være en fordel å klippe av feste brakettene på servoene for å få mere spillerom.
    Click image for larger version

Name:	servo1.JPG
Views:	1
Size:	18.1 KB
ID:	590703

    Ror hornet skal være kort men det blir litt fikling med lengder og vinkler så hullboringen bør gjøres helt til slutt.
    Click image for larger version

Name:	servo2.JPG
Views:	1
Size:	12.0 KB
ID:	590704

    I byggeveiledningen har de valgt å lime fast servoene, gjør du dette så pass på å legg en krympeslange rundt servoen slik at den kan byttes enkelt ved et "uhell"
    Jeg valgte å CNC frese noen små servofester i x-finer, disse ble ikke tunge og forenklet hele montering/tilpassing prosessen.
    Click image for larger version

Name:	servo3.JPG
Views:	1
Size:	18.8 KB
ID:	590705 Click image for larger version

Name:	servo4.JPG
Views:	1
Size:	17.6 KB
ID:	590706


    Stag gjennomføringen skjer via et plastrør, og rorhornene festet ved å kutte en 1mm fuge i vinge-huden (alt limes med epoksy)
    Hele tilpassingsjobben er relativt tung og knotete og bør tenkes godt igjenom før man starter kutte jobben. Sett av godt ned tid til denne jobben og vær nøye.

    Click image for larger version

Name:	servo6.JPG
Views:	1
Size:	16.6 KB
ID:	590708 Click image for larger version

Name:	servo7.JPG
Views:	1
Size:	22.5 KB
ID:	590709


    Stagene må deles i 2 for å få dem igjennom vingen, Skjøting og justering skjer v.h.a. medfølgende karbon rør og CA lim.
    Click image for larger version

Name:	servo5.JPG
Views:	1
Size:	11.5 KB
ID:	590707Click image for larger version

Name:	servo8.JPG
Views:	1
Size:	28.0 KB
ID:	590710

    Etter at servoene er montert lages et hull i vingerota rett i forkant av det bakerste skruefeste, slip så en slisse bakover i vingerota slik at servokablene kommer ut rett over det bakerste hullet i flykroppen.
    Legg litt smelte lim over kabelen slik at den holder seg på plass.

    Click image for larger version

Name:	servo10.JPG
Views:	1
Size:	26.4 KB
ID:	590711


    Servobrønnene dekkes til v.h.a. medfølgende deksler, disse kuttes til for å passe i servobrønn fordypningen + plassering av servo arm.





    Oppsett av ror-utslag:

    Click image for larger version

Name:	r1.JPG
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	590712Click image for larger version

Name:	r2.JPG
Views:	1
Size:	67.5 KB
ID:	590713
    Last edited by Quadrocopter; 06-08-12, 19:50.

    Comment


    • #3
      Har flydd en del turer med den og inntrykket jeg har fått til nå er veldig bra - omtrent som å fly en DLG (akkurat noe jeg håpet på )

      Kommer med mer info om ytelse og fly egenskaper når jeg har fått flydd den i litt mer varierte forhold.


      ....mer kommer
      Last edited by Quadrocopter; 22-07-12, 19:51.

      Comment


      • #4
        Flott sak i hendig format!
        SUSA er som regel meget gode på service og pakking, kun gode opplevelser med de!
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Hva kom frakten på fra USA? Har kikket en del i amerikanske butikker, men flymodeller blir som regel altfor dyre med den frakten de krever.

          Comment


          • #6
            Originally posted by grønnskolling View Post
            Hva kom frakten på fra USA? Har kikket en del i amerikanske butikker, men flymodeller blir som regel altfor dyre med den frakten de krever.
            Nå hadde vi det så hyggelig... la oss snakke om noe mer morsomt....

            Frakt over dammen er dyrt og dette ble ikke billig heller. Nå var jeg heldig og pakken ble ikke for lang dermed slapp jeg unna med normal post og den kom på $82 - kunne lagt til en $10-15 og fått den oppgradert til EMS (noe som jeg hadde tjent inn igjen i fortollingen)
            Frakten på denne modellen fra USA ble ca 200 kr dyrere enn om jeg skulle ha hentet den direkte fra PCM i Østerrike, men - de kunne ikke levere før etter sommeren og det ble for sent for meg!
            Last edited by Quadrocopter; 09-06-12, 21:34.

            Comment


            • #7
              Gratulerer med skikkelig kult fly, som ikke alle andre har! Midt i blinken for meg, men NAV sier nei.
              Det er noe eget med så pent utført tre-arbeid. Flyr sikkert like bra som den ser ut.
              Last edited by ArneH; 09-06-12, 23:05.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Gratulerer med skikkelig kult fly, som ikke alle andre har! Midt i blinken for meg, men NAV sier nei.
                Det er noe eget med så pent utført tre-arbeid. Flyr sikkert like bra som den ser ut.
                6000.- for 500 gram er mye penger for en modell som kun skal brukes på kveldstid/hobby, men som du sikkert vet ble jeg helt hekta på DLG og når skuldra ikke ville mer måtte jeg finne et motorisert alternativ og endte med denne.
                Last edited by Quadrocopter; 10-06-12, 11:21.

                Comment


                • #9
                  Ferdig

                  Da er Taser'en ferdig (post #2 er oppdatert) og jeg har fått noen turer med den (mer info kommer i post #3)

                  Tror faktisk dette kan bli en bra F5J modell også - den plukket termikken lett og jeg måtte jobbe med å få den ned til 10 minutter grensen.
                  Merkelanding er en drøm, maks 5 cm fra spot'en hver gang



                  Hmmm - ser at jeg mangler bilder av det ferdige produktet - får ta frem kameraet når regnet har gitt seg.
                  Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 13:34.

                  Comment

                  Working...
                  X