Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyngdepunkt Surprise XII?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyngdepunkt Surprise XII?

    Noen som har erfaringer på tyngdepunktet for dette flyet?

    Kjøpte et brukt, og et produktark for "T-Leitwerk" fulgte med. Der står det 72-74mm. Er ikke det veldig baktungt?

    Det største problemet er at min er vanlig hale, dvs ikke t-hale. Forvirret

  • #2
    Vet du korden på vingen din?
    Jeg har en Surprise 16 som jeg mistenker at har mindre korde, flyr min på 70 mm nå!
    Om det er T-hale eller kryss hale spiller ingen rolle for C.G
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Vet du korden på vingen din?
      Jeg har en Surprise 16 som jeg mistenker at har mindre korde, flyr min på 70 mm nå!
      Om det er T-hale eller kryss hale spiller ingen rolle for C.G
      Takker!

      193 mm. Hvor store ror-utslag bør man ha første flytur?

      Comment


      • #4
        Originally posted by kkalle View Post
        Takker!

        193 mm. Hvor store ror-utslag bør man ha første flytur?
        Surprise 16 korden er på det lengste helt inntil kroppen 163mm, og C.G er på 70mm på min nå. Den kan nok flys bakover mot 72mm uten problem. I ditt tilfelle er nok ikke 72mm noe problem
        Pass på å vær nøye med utslagene når du måler, det kan se ut som du får ganske lite ror, spesielt på høyderoret.
        Hvis du ikke har fløyet slik modell før så kan launchen være litt nerve pirrende til å begynne med, men nå som jeg kjenner modellen så holder jeg bare nesa godt pekende oppover, skrur på motoren som jeg KUN har AV/PÅ funksjon på og slipper modellen. Rett til værs uten problem

        Les innlegg 455 i denne tråden så ser du utslagene produsenten anbefaler til Surprise 16 : (MFN) ModellflyNytt.no
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Originally posted by Olavjoergensen View Post
          Surprise 16 korden er på det lengste helt inntil kroppen 163mm, og C.G er på 70mm på min nå. Den kan nok flys bakover mot 72mm uten problem. I ditt tilfelle er nok ikke 72mm noe problem
          Pass på å vær nøye med utslagene når du måler, det kan se ut som du får ganske lite ror, spesielt på høyderoret.
          Hvis du ikke har fløyet slik modell før så kan launchen være litt nerve pirrende til å begynne med, men nå som jeg kjenner modellen så holder jeg bare nesa godt pekende oppover, skrur på motoren som jeg KUN har AV/PÅ funksjon på og slipper modellen. Rett til værs uten problem

          Les innlegg 455 i denne tråden så ser du utslagene produsenten anbefaler til Surprise 16 : (MFN) ModellflyNytt.no
          Fikk endelig svar fra RFM nå: 72-74, så det bør være rikig. Da er det bare å vente til det slutter å regne....

          Jeg har koblet gassen på venstre slideren på min JR XG8 for å ha litt gradvis regulering...

          Comment


          • #6
            Hei. Det var kanskje "bruksanvisningen" til Surprise XII du fikk fra RFM ?
            Hvis ikke har jeg den liggende. Si fra hvis du er interessert, så kan jeg sende
            den som pdf. Har forøvrig en ekstra S12 kropp til overs hvis det skulle være av interesse...
            Hangar:
            Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

            "In thrust I believe"

            Comment


            • #7
              Har flydd den 5-6 turer nå. Helt vannvittig moro. Opp som en rakett. Testet amp, og det viste over 200A!

              Det er kanskje litt mye, selv med 5-6 sek motortid? Sitter en 17x18 prop på den nå og Kontronik fun 480 et eller annet....

              Comment

              Working...
              X