Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hotliner: hva er best, bytte motor eller strippe batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hotliner: hva er best, bytte motor eller strippe batterier

    Har havnet i et lite dilemma...

    Har to nye "rå" Thunder power 5celle batterier men ingen motor som passer disse.

    Alternativet er da å beholde batteriene for å handle en Plettenberg 220/37-42/1 eller beholde NEU 1512/1D å strippe ned batteriene til 4 celle
    Hva er best, ny motor koster en liten formue - strippe ned batteriene er billig men effekten forsvinner?

    Selvfølgelig kan jeg bestille noen nye TP 4 celler men da er sommeren over før de er i hus.

  • #2
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Har havnet i et lite dilemma...

    Har to nye "rå" Thunder power 5celle batterier men ingen motor som passer disse.

    Alternativet er da å beholde batteriene for å handle en Plettenberg 220/37-42/1 eller beholde NEU 1512/1D å strippe ned batteriene til 4 celle
    Hva er best, ny motor koster en liten formue - strippe ned batteriene er billig men effekten forsvinner?

    Selvfølgelig kan jeg bestille noen nye TP 4 celler men da er sommeren over før de er i hus.
    Skjønner dilemmaet ditt....
    Hva med å selge unna 5S-cellene og kjøpe 4S isteden? Blir sikkert ikke så mye mellomlegg.... Har du hastverk kan du bestille Turnigy 4SXXXX 30C -pakker fra HobbyKing levert med EMS express. Flere av gutta i F5B sverger til disse...
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #3
      Her er forresten en motorlinje som får mye skryt: Catalogue: F5B.CZ - Composite models

      Muligens et rimerligere alternativ til å kjøpe Pletty...
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • #4
        Ser at StratAir "presser" motor konfigurasjonen til det maksimale, her er et anbefalt oppsett til en RW4:
        Kontronik Kira 600-38 6,7:1 Motor
        Kontronik Jazz FAI 18 Regler
        4-5S ca. 3300 mAh Lipo Akku
        16x17S RF Prop
        3000W Leistung
        5 celler på en Kira 600 er vel i meste laget i.h.t. Kontronic.

        Igjen er det dette med 2 sekunder motor-tid, ser ut som at de gamber på at 2 sek med for høyt turtall ikke skader motoren...

        Comment


        • #5
          Kjøper du TP fra espritmodels med express frakt så har du de batteriene på ca 1 uke.
          Mye av F5B oppsettene som ligger på nett som du viser til her skal du være forsiktig med. Mange av de er så gamle at de stammer fra Nimh tiden, og tidlig Lipo alder. Jeg har konkret spurt Startair om Neu 1512 1D som de skriver 4-5s lipo på som er helt tullerusk med dagens Lipo, man ville fått en hinsides turtall på 5s. Jeg vet jo du kan dette med batterier, men for andre som måtte lese så handler det om at batteriene i dag holder meget godt på volten selv under ekstreme belastninger og turtall vil som følge av dette øke relativt mye. Det finnes flere eksempler på motorer som man i før kunne bruke 5s på eller tilsvarende Nimh som man i dag får ca samme effekt ut av ved bruk av 4s......
          For høyt turtall og magnetene detter av på et blunk, bedremed lavt turtall og spesial bestilt gir med lavere utveksling om man ønsker høyt turtall på propellen

          Anyways, når alt kommer til alt kjør på HV
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Vel.... Det er jo en viss forskjell på Kiraen du nevner med 3800kv og NEU 1512/1D med 4875kv!
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Arcteryxxx View Post
              Vel.... Det er jo en viss forskjell på Kiraen du nevner med 3800kv og NEU 1512/1D med 4875kv!
              Jepp, men KIRA'en er spesifisert til maks 50.000 RPM mens NEU'en ligger på 60.000 som begge gir en batterispenning på ca 12.5-13V

              Comment


              • #8
                Bare for å ha nevnt det så holder TP 5s batteriene mine 3,3 volt pr celle selv under 330 amp belatning i lufta.
                Har Unilogger montertnå, så da får man så fine data
                De son kan Neu også Steve Neu himself sier at motorene tåler 80000 rpm for F5B bruk
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Bare for å ha nevnt det så holder TP 5s batteriene mine 3,3 volt pr celle selv under 330 amp belatning i lufta.
                  Har Unilogger montertnå, så da får man så fine data
                  De son kan Neu også Steve Neu himself sier at motorene tåler 80000 rpm for F5B bruk
                  Selv om Neu motorene kanskje tåler 80K for F5B bruk så tror jeg ikke jeg ville ha brukt 1512/1D på 5S og ihvertfall ikke med siste generasjon Lipo (feks TP 65C). Men har vel sett klipp av noen som bruker denne motor på 5S og det er VILT

                  Forøvrig hadde jeg nok investert i en 1509/1Y og brukt de lipoene som Quadrocopter har fremfor å splitte dem.....
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    De son kan Neu også Steve Neu himself sier at motorene tåler 80000 rpm for F5B bruk
                    Lever ikke Steve av å selge motorer, mon tro?
                    Quadro: hva skyldes forkjærligheten for Pletty? Gode motorer og gear - det har jeg hørt, men ikke opplevd selv. Vil tro Hacker og Phazor er gode alternativer i tillegg til NEU og Kontronik - ihvertfall ifølge en del piloter som konkurrerer på dette nivået...
                    Hvilket fly skal det inn i forresten? Fimex, RW2b eller noe nytt?
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Arcteryxxx View Post
                      ..Quadro: hva skyldes forkjærligheten for Pletty?...
                      en lang prat med StratAir

                      Hvilket fly skal det inn i forresten? Fimex, RW2b eller noe nytt?
                      Har allerede 2 så noe ny modell trenger jeg ikke.
                      Problemet var at motoren som ble kjøpt inn til 5 celle bruk er solgt og nå prøver jeg bare å finne ut av hvordan jeg kan bruke det jeg har best mulig.

                      .... men 6000W frister

                      Comment


                      • #12
                        Heisann. Har selv nevnte Pletty i kombinasjon med Shulze 18.200 og 5S i min Speedfire og kan ikke annet en lovprise denne motoren. Power så det holder og det hele fungerer så super smooth. Har et par andre Plettenberg oppsett også og det er liten tvil om at denne produsenten vet ett og annet om hva som kreves av girboksen til et fullblods F5B oppsett..

                        Har absolutt gode erfaringer med denne type motorer fra Hacker, NEU og Kontronik også , men så langt er det nok Plettenberg som for min del har vært mest overbevisende mht holdbarhet i det lange løp. Sannsynligvis fulgt av Hacker B50 FAI serie.
                        Kontronik hevdet seg helt i toppen med sin FUN FAI serie for en del år tilbake, men så kom en periode uten noen åpenbar helhjertet satsing på denne type konkurranse oppsett. Det er imidlertid ingen tvil om at de mener alvor med sin KIRA FAI serie og jeg registrerer at brukere her på forumet har høstet gode erfaringer. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å teste en av disse etter hvert, men noen erstatning for Pletty'n trenger jeg ikke
                        Hangar:
                        Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                        "In thrust I believe"

                        Comment


                        • #13
                          Litt OT, men har du fått Hurricanen i hus Thomas ?
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #14
                            Hurricanen ligger litt lenger ut i løypa. Innså at det ble ganske begrenset med tid til flyging denne sommeren og valgte derfor å legge bestillingen noe lenger ut. Levering vil ikke være før i slutten av august. Huff , det er tid jeg trenger mer av... ikke flere modeller. Har egentlig innsett det for lenge siden, men lærer aldri
                            Last edited by voltz; 20-07-12, 21:10.
                            Hangar:
                            Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                            "In thrust I believe"

                            Comment


                            • #15
                              Håper du følger opp med litt info når den kommer Thomas. Spennende kjerre du har i bestilling der
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment

                              Working...
                              X