Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hotliner kos på Spydeberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Tiden vil vise om hva som er mulig eller ikke
    Jeg bare bøyer meg i støvet og gleder meg til September Inntil da stiller jeg meg som tvilende, fordi dette er snakk om rå power fordelt ut på en propell med både areal og masse pitch. For all del, man kan sette ihop noen insane oppsett, men har en følelse av du har benene plantet godt nok i moder jord til at du gidder å lage et kortlivet koko oppsett

    Ikke så mer å diskutere foreløpig uansett da du ikke forteller hva tankene ligger i.........
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

    Comment


    • #17
      Var innom noen tyske sider hvor pilotene hadde modeller som lå tett opp til 80 m/s grensen uten at modellen var über bola, skal se om jeg finner dem.
      I mens kan man kose seg med denne:

      Das 100 m/s Steigen Projekt


      og her er det noen som leker seg både horisontalt og vertikalt

      Last edited by Quadrocopter; 05-08-12, 20:40.

      Comment


      • #18
        Og her er en som har 72m/s med en skarve NEU 1509

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Og her er en som har 72m/s med en skarve NEU 1509
          Skarve 1509 ? Motoren gjør bare det den er viklet for å gjøre og får strøm til, ingen grunn til at ikke en 1509 kan levere plenty effekt, bare litt mindre robust til å tåle det enn storebrødrene. Godt å vite at min egen S14 gikk enda hakket bedre da Uansett, vet ikke om han karen på videoen har logget eller om det bare er kvalifisert tipping.

          Lenge siden skoletysken min ble holdt ved like, men ser ut som 100m/s diskusjonen mest spinner rundt det moderne F5D opplegget med 10 x 23 propeller. Det er jo "ingen problem" å kunne opprettholde 80m/s hvis man starter stiget over den hastigheten.

          Trodde opplegget og diskusjonen dreide seg om type F5B type modell og oppsett hvor inngangshastighet før stig er relativt liten.
          Last edited by Quadrocopter; 05-08-12, 22:00.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #20
            Har tenkt å gjøre det med en F5B modell ikke en liten hissig veps

            Om jeg greier 80 m/s eller ikke er usikkert men det er et mål jeg jobber mot!
            Grunnlaget om jeg greier det ligger i vekt på modellen, effektiviteten i ESC/motor og at modellen er smidig med lav luftmotstand.
            Utgangspunktet vil være EVO utgaven av Plettenberg sin HP220/30/A1 P6 7:1 som drives av en Jung 200 HV FAI og 5 celler
            Motoren produseres i disse dager og i.h.t. Plettenberg har den en "arbeids" effekt på rundt 7000W med en meget høy virkningsgrad.
            Har fått noen propell alternativer av dem så får vi se hva dette ender opp med.
            Spørsmålet er om RW2b'en holder eller om jeg må opp på en RW4

            Men spennende blir det samme hva som skjer......
            Last edited by Quadrocopter; 06-08-12, 18:34.

            Comment


            • #21
              Spennende dette her
              Har desverre ikke mye tiltro til at det er mye å hente på motorsiden. Allerede idag kan man fint hente ut både 6 og 8KW av en Neu 1512 uten at det blir for ineffektivt og at motoren "saturerer".
              Tror vel derimot at det kan være noe å hente på å gå ned til en lett pakke (lav mah) av beste type på bekostning av levetiden på den.Ellers tror jeg det hele butter på propell til formålet, og da forutsetter jeg at du ikke begynner å fly RW`en som en F5D med 8-10 x 23 eller mer.


              Når det er sagt så er det mange faktorer som spiller inn og et bra F5B oppsett på en god dag med kald tykk luft, polert kjerre, forvarmede 65C pakker og grei inngangshastighet klarer jo et sted mellom 70 og 80m/s uansett, så det spørs jo selvsagt hvor mye energi man skal legge inn i noen få m/s
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #22
                Originally posted by OTA View Post
                ......Når det er sagt så er det mange faktorer som spiller inn og et bra F5B oppsett på en god dag med kald tykk luft, polert kjerre, forvarmede 65C pakker og grei inngangshastighet klarer jo et sted mellom 70 og 80m/s uansett, så det spørs jo selvsagt hvor mye energi man skal legge inn i noen få m/s
                For min del ønsker jeg en motor som holder (og ESC), når man ser tilbakemeldinger på Pletti kontra konkurrenter så ser man at dette holder til litt mer "Show" kjøring og ikke bare ren 2 sekunder F5B.
                Ang. prop så er det moro og ha utstyr som tåler en del slik at man kan lete litt utenfor F5B utvalget.

                Comment


                • #23
                  Du må gjerne tipse hvis du vet om passende store klapp propeller, altså over 18" dia og like mye eller mer pitch enn diameter som tåler 6-8KW+. Nå har ikke jeg saumfart verdensmarkedet, men inntrykket mitt er at det er lite å velge i desverre.
                  Det var propell som var "nøtta" for meg når jeg ville ha Big Ceres med litt mer fres enn de andre som ofte settes opp med 20 x 13 og fokus på thrust, ikke fart. Litt enklere er det på lette modeller, men skal man ha akselrasjon kommer man ikke utenom stor diameter med godt med bladareal og samtidig må det ha stor pitch for å gi ønsket fart.
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #24
                    Nå er jo "Big Ceres" modellen i en helt annen divisjon - den er vel nesten kiloen tyngre tom sammenliknet med en fullstappa F5B modell - og da trengs det helt andre dimensjoner på tingene som sitter i nesa for å få denne oppover.

                    RFM har 18x19 smal - settes denne på en 9º spinner så burde man havne rundt 18x22 til 23
                    Alternative er å velge en 16x17 (0º tvist) å sette denne på en 9º spinner som burde ligge rundt 22 i stigning

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Nå er jo "Big Ceres" modellen i en helt annen divisjon - den er vel nesten kiloen tyngre tom sammenliknet med en fullstappa F5B modell - og da trengs det helt andre dimensjoner på tingene som sitter i nesa for å få denne oppover.

                      RFM har 18x19 smal - settes denne på en 9º spinner så burde man havne rundt 18x22 til 23
                      Alternative er å velge en 16x17 (0º tvist) å sette denne på en 9º spinner som burde ligge rundt 22 i stigning
                      Jepp, ingen sammenligning at disse flyene. Skal BCE` ha F5B power (skalert) snakker vi 15KW og propell i 30 x 30 størrelse.
                      Nå har jeg allikvel lært litt om propeller i min jakt etter effekt og raske modeller, og føler vel jeg har kommet så langt det lar seg gjøre innen rimelige grenser på BCE.

                      Men, tilbake til F5B kjerrer.
                      16 x 17 er fjorårets teknologi, ikke fordi det ikk er en god propell, men den er altfor slank til å virkelig bite fra seg og bråker mye mer enn den går.
                      Dog er 16 x 17 en fantastisk prop for å impoenre "vanlige" folk da de tolker effekt i stor grad etter lydbilde og der har 16 x 17 gjort stor suksess der den brøler avgårde.
                      Standard propeller nå er jo 18 x 21, 22 eller 23, men det går ikke "nok" det heller i jakten på den ultimate romrakett med syk aks og allikevel 80m/s pitchspeed i vertikalen........

                      Man må da på større saker, som ikke eksisterer, av flere årsaker bla behovet ikke er der med dagens regler i F5B som driver frem hvilke propeller som ser dagens lys.
                      Ingen av F5B gutta gidder å lage ting som går på utsiden av regelverk for å please 10KW og 80m/s nerdene (som jeg gjerne vil være en av hvis det lar seg gjøre)
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #26
                        Ingen som har fått med seg at Steve Neu test fløy F5B med 10s oppsett og 20" prop for noen dager siden?
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Olavjoergensen View Post
                          Ingen som har fått med seg at Steve Neu test fløy F5B med 10s oppsett og 20" prop for noen dager siden?
                          Jepp, det kan kanskje være håp, men det er et stykke igjen spesielt siden Steve må slite med å holde seg innenfor 1750 regelen og siden en 20" vil være "tørst" så går vinninga litt opp i spinninga.
                          Det han kan hente noe på er akselrasjonen hvor det blir mer og mer vanlig å "rampe" med oversquare propeller, så kan han kanskje bare gi bortimot full spiker.

                          Poenget er, at hvor mye vi enn ønsker å se Quadro knuse 80m/s, så er propellsiden av målet den tyngste bøygen
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #28
                            Ingen ting starter på null hastighet - modellen vil ha en meget bra hastighet før den går i stig.
                            en 18x19 på 7º eller 9º vil ha nok torque og pitch til å drive en 1,2- 1,4 kilo ting oppover tett opp til 80 m/s
                            Det er ikke en 4-5 kilo buss som skal oppover.

                            Som nevnt, med dagens F5B regler så har det ingen hensikt å børste på med energi i stiget og det er derfor utformingen av modellene er mye mer optimalisert på fly ytelse og pilot skills enn rå motor power.

                            Den samme diskusjonen hadde jeg med Plettenberg - hvor de først trodde jeg skulle ha en F5B konkurranse modell som egentlig hadde lavere spesifikasjoner enn en show modell.

                            Hva NEU gutta gjør vet jeg ikke men Rudi hos RFM var ikke så veldig opptatt av hva den gamle F5B konkurrenten holdt på med - det var mer "tyske produsenter" i den gården
                            Last edited by Quadrocopter; 06-08-12, 20:38.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Ingen ting starter på null hastighet - modellen vil ha en meget bra hastighet før den går i stig.
                              en 18x19 på 7º eller 9º vil ha nok torque og pitch til å drive en 1,2- 1,4 kilo ting oppover tett opp til 80 m/s
                              Det er ikke en 4-5 kilo buss som skal oppover.

                              Som nevnt, med dagens F5B regler så har det ingen hensikt å børste på med energi i stiget og det er derfor utformingen av modellene er mye mer optimalisert på fly ytelse og pilot skills enn rå motor power.

                              Den samme diskusjonen hadde jeg med Plettenberg - hvor de først trodde jeg skulle ha en F5B konkurranse modell som egentlig hadde lavere spesifikasjoner enn en show modell.

                              Hva NEU gutta gjør vet jeg ikke men Rudi hos RFM var ikke så veldig opptatt av hva den gamle F5B konkurrenten holdt på med - det var mer "tyske produsenter" i den gården
                              Nå er det vel slik at F5B har gått i retning av mer energi, men det har snudd seg fra bare jakt på fart (16 x 17 var standard) og over til mer forståelse av ekstrem akselrasjon til motoren skal kuttes. Og i det siste mer og mer fokus på at man ikke skal dra på full pupp (derav ramp) på en oversquare propell før modellen har fått noe fart.

                              En 18 x 21 har mye mer bladareal og er selvsagt mer tungdrevet (=mye watt kreves) enn en liten 16 x 17

                              Vi vet alle at vi ikke snakker om null fart (med unntak av kastet) og ei heller noen buss som skal opp, hvor nå det kom fra ?
                              En F5B på rundt 1,2 kg eller ihvertfall under 1.4kg høres jo lovende ut, men hvor slanker du mest vekt enklest ? Pakka vil jeg anta, og den blir ikke glad for jobben den skal gjøre når den blir tunet ned på mah kapasitet.

                              Men i show er alt lov selvsagt, så skal ikke formane en masse om holdbarhet, du vet det meget godt selv
                              Last edited by OTA; 06-08-12, 21:09.
                              Øystein T.

                              EF Extra 300 70"
                              Speedfire F5B
                              Baudis Fosa F3B
                              Ascot F3B
                              Lynx Carbon
                              EF Extra 300, 58" Electric
                              T-Rex 700N

                              www.artistic3d.net

                              Comment


                              • #30
                                Jeg tror du kommer til å møte veggen ganske raskt om du kutter ned størrelse på batteri pakka.
                                For det første så MÅ du MYE opp i effekt for å nå målet, og for det andre så vil jo mindre pakker levere dårligere!
                                Henger ikke helt sammen for min del men venter i spenning .....
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X