Announcement

Collapse
No announcement yet.

min første tur med seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • min første tur med seilfly

    hallo har nå hatt min første tur med ett Precedent hi fly2. satte på den ST børsteløse motoren min for å ta det opp og det var nok krefter til det. men det er noe som ikke stemmer med flyet eller piloten . fikk liksom ikke opp noen fart det bare hang med halen hele tiden, har CG der det står på tegninga. og når jeg skulle svinge så måtte jeg være veldig forsiktig ellers så bare vipper det over på siden og detter rett ned.(sikkert fordi jeg ikke fikk fart nok). Selv om jeg ga litt negativt høyderor så ville fortsatt nesa bare opp slik at det liksom bare hang etter motoren i lufta. har 2 forslag som jeg kan prøve er det noen som har andre forslag så kom med dem for nå har jeg hatt dette liggende i 1/2 år og nå skal det fly.

    1. flytte CG enda lengre fram
    2. legge noe under bakkant av vinge for å få mindre angrepsvinkel.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hang det med halen bare når du kjørte motoren, eller var det like "baktungt" når det seilte? Ikke uvanlig at det trengs en god del nedtrekk på motoren hvis det er et profil som løfter mye.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Tror kanskje det hang mere med halen når motoren gikk. så jeg kan prøve med litt nedtrekk. og hvis jeg da først får litt mere fart er det lettere å se hvordan det seiler. morsomt å prøve noe nytt i hvertfall.

      har sett at Griffin har dette 404 Not Found til 120kr . er dette noe for en nybegynner på seilfly. har bare lyst til å prøve litt og se om det er noe for meg.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Dette var mitt første modellfly og jeg prøvde det både som seilfly og med elektromotor. Hadde ingen problemer i begge utførelsene, annet enn at det seiler som et favn ved. Passer nok best på hang, eller som et elektrofly en bruker bare for å "ta en tur".

        Tror at mye nedtrekk er løsningen. Men det kan du også sjekke ved å mate inn nedror etterhvert som farten øker. Det oppnår ikke så stor fart, men det skal gå greit å loope med det etter et stup.

        Hvis jeg skal anbefale et begynnerseilfly må det bli dette: http://www.glhobbytra.se/butik/hobby..._function=home

        Let deg ned til blue phoenix, det bare seiler og seiler, kommer nesten aldri ned. Har en Speed 600 i nesa, men trenger mere ned trekk på motoren. Kvaliteten på settet er også bra, med bare balsa og bjørkefiner-deler. Ikke en eneste flis med liteply. Blir like tung/lettere enn Hifly'en din. Og flyr bra. Tipper andre lignende 2m fra Carl Goldberg og Great Planes fungerer også bra.

        Comment


        • #5
          takker for tips. skal prøve med mere nedtrekk seinere i dag
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            har nå prøvd med mere nedtrekk på motoren og det ble bedre. gikk faktisk an å fly med motoren på. men hvis jeg slår av motoren så henger det med halen igjen og staller bare selv om jeg gir negativt høyderor. så da må vel enten tyngdepunkt eller vingevinkel være feil ?. men det er fortsatt også slik at hvis jeg prøver å svinge, selv veldig lite så bare legger det seg på siden, tyder ikke det også på at tyngdepunktet er litt langt bak kanskje?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              hehe ladet batteriet og la i mere vekt forran slik at tyngdepunktet kom nesten 1cm forran anbefalt. da begynte det og oppføre seg som ett fly, tok opp flyet fint på halv trorrtle og kruset rundt til jeg fikk en del høyde og slo av motoren. Den seilet faktisk ganske bra kunne kjøre mange runder rundt før jeg måtte gi litt motorkraft igjen for å få det oppover. Holdt på over 20min slik og det var en del vind og hvis jeg kjørte i medvind fikk jeg masse fart som jeg kunne bruke på å stige mot vinden igjen. Har bare en ting å si TØFT .

              Skal prøve med enda litt mere tyngde foran for å se hvordan det hjelper. også må jeg limme litt for landingen var ikke helt vellykket (se bilde) ogaå har jeg ett problem, har ikke peiling i det hele tatt på hvordan man egentlig skal fly seilfly, bortsett fra å prøve å holde det oppe i luften . så hvis noen har noen grunnleggende tips så kom med dem.
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X